Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Auto... of niet? (SF-LA)
Auto... of niet? (SF-LA)
Wij zijn van plan om in september/oktober ongeveer 2 weken naar LA en SF te gaan..
Het plan is momenteel nog volledig onduidelijk.. Maar we vliegen op 1 van beide aan en dan vanaf de andere stad terug..
Nu vroegen we ons af of we voor de gehele periode een auto moeten huren of dat we die in 1 van de steden eigenlijk niet nodig hebben..?
We willen een paar dagen in LA blijven en een paar dagen in SF.. Waarschijnlijk langer in SF aangezien hier simpelweg meer te zien is..
Daartussen wilden we met een auto van de ene naar de andere stad rijden..
Heeft er iemand tips.. Wij staan nu nog volledig open voor alle suggesties..
Vrijdag gaan we een iets gerichtere planning maken, dus ben benieuwd naar eventuele suggesties!
Groetjes, Nadia
Het plan is momenteel nog volledig onduidelijk.. Maar we vliegen op 1 van beide aan en dan vanaf de andere stad terug..
Nu vroegen we ons af of we voor de gehele periode een auto moeten huren of dat we die in 1 van de steden eigenlijk niet nodig hebben..?
We willen een paar dagen in LA blijven en een paar dagen in SF.. Waarschijnlijk langer in SF aangezien hier simpelweg meer te zien is..
Daartussen wilden we met een auto van de ene naar de andere stad rijden..
Heeft er iemand tips.. Wij staan nu nog volledig open voor alle suggesties..
Vrijdag gaan we een iets gerichtere planning maken, dus ben benieuwd naar eventuele suggesties!
Groetjes, Nadia
- lsl
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Re: Auto... of niet? (SF-LA)
Deze vraag is al vaak voorbijgekomen.
Samengevat heb je in SF niet echt een auto nodig (compact en goed openbaar vervoer), in LA wel (wegens zeer uitgestrekt en minder goed openbaar vervoer).
Samengevat heb je in SF niet echt een auto nodig (compact en goed openbaar vervoer), in LA wel (wegens zeer uitgestrekt en minder goed openbaar vervoer).
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
In S.F. hebben wij de auto eigenlijk niet aangeraakt. L.A. is zonder auto niet leuk.
Live vanaf 10-11 Hawaii http://2014hawaii.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Duidelijke antwoorden, geef jullie volkomen gelijk 

Hoi, net terug van rondreis westcoast, en ik volg helemaal ... San Francisco heeft goed openbaar vervoer, en de cable cars. En LA is inderdaad uitgestrekt, dus de auto was wel handig daar. De kustlijn van de ene stad naar de andere is wel prachtig om met de auto te rijden, een aanrader ! vnvmouse
Kerst-Nieuwjaar 2009-2010 : Florida
Juli-aug 2011 : Westcoast + New York
Juli 2014 : Canadian Rockies + Yellowstone
Juli-aug 2011 : Westcoast + New York
Juli 2014 : Canadian Rockies + Yellowstone
Super!
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Dit was eigenlijk al wel wat ik had verwacht..
Auto dus voor de gehel reis behalve de dagen in SF..
En wij zaten ook te denken aan de kustroute naar LA.
Hebben jullie verder nog tips kwa bezienswaardigheden of stops onderweg..?
Groetjes, Nadia
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Dit was eigenlijk al wel wat ik had verwacht..
Auto dus voor de gehel reis behalve de dagen in SF..
En wij zaten ook te denken aan de kustroute naar LA.
Hebben jullie verder nog tips kwa bezienswaardigheden of stops onderweg..?
Groetjes, Nadia
- lsl
- Amerikakenner
Ook deze vraag is al zeer vaak aan bod gekomen, zoek maar even in dit forum naar Highway 1 en/of Pacific Coast Highway.de kustroute naar LA
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
- SpaceAce
- Amerika-expert
- Partner van: Njit
- Aantal x V.S. bezocht: 16
- Contacteer:
Voor de kustweg zou ik twee of drie overnachtingen plannen. Net wat je wilt zien. Zie hieronder wat er allemaal te doen en te zien is langs de kust:
- De boardwalk bij Santa Cruz
- Monterey Bay Aquarium (een bezoekje van ongeveer 2.5 uur)
- De 17-miles Drive bij Monterey (een rit van ongeveer 3 uurtjes)
- Carmel
- Point Lobos R.P.
- Big Sur
- Koffie bij Nepenthe
- Julia Pfeiffer Burns S.P.
- Zee-olifanten bekijken op het strand net voor San Simeon (bij Piedras Blancas)
- Hearst Castle in San Simeon (een bezoekje van ongeveer 3 uur)
- De rots Morro Rock
- Madonna Inn in San Luis Obispo
- Utopia Bakery in San Luis Obispo (Nederlandse bakkerij)
- Pismo Beach (eventuele overnachtingstip voor de kampeerders: Pismo Coast Village)
- Solvang
- Santa Barbara (bv de Mission)
Bekijk deze links en bepaal aan de hand daarvan hoeveel overnachtingen jullie zouden willen plannen.
En wellicht willen jullie in Los Angeles ook wel een kijkje nemen achter de schermen bij de televisie? Wijzelf zijn naar de studios van NBC geweest en hebben toen ook een TV-opname van Jay Leno bijgewoond. Verder zijn we ook naar de studios van Warner Bros geweest. Dit vond ik echt een geweldige ervaring! Op de site van Seeing-Stars staan nog meer tours waar je heen kunt.
Wellicht ook een paar pretparken inplannen?
Los Angeles heeft:
- Universal Studios Hollywood
- Six Flags Magic Mountain
Anaheim heeft:
- Disneyland
- Disney California Adventure
- Knott's Berry Farm
San Francisco heeft:
- Six Flags Discovery Kingdom
- California's Great America
- De boardwalk bij Santa Cruz
- Monterey Bay Aquarium (een bezoekje van ongeveer 2.5 uur)
- De 17-miles Drive bij Monterey (een rit van ongeveer 3 uurtjes)
- Carmel
- Point Lobos R.P.
- Big Sur
- Koffie bij Nepenthe
- Julia Pfeiffer Burns S.P.
- Zee-olifanten bekijken op het strand net voor San Simeon (bij Piedras Blancas)
- Hearst Castle in San Simeon (een bezoekje van ongeveer 3 uur)
- De rots Morro Rock
- Madonna Inn in San Luis Obispo
- Utopia Bakery in San Luis Obispo (Nederlandse bakkerij)
- Pismo Beach (eventuele overnachtingstip voor de kampeerders: Pismo Coast Village)
- Solvang
- Santa Barbara (bv de Mission)
Bekijk deze links en bepaal aan de hand daarvan hoeveel overnachtingen jullie zouden willen plannen.
En wellicht willen jullie in Los Angeles ook wel een kijkje nemen achter de schermen bij de televisie? Wijzelf zijn naar de studios van NBC geweest en hebben toen ook een TV-opname van Jay Leno bijgewoond. Verder zijn we ook naar de studios van Warner Bros geweest. Dit vond ik echt een geweldige ervaring! Op de site van Seeing-Stars staan nog meer tours waar je heen kunt.
Wellicht ook een paar pretparken inplannen?

Los Angeles heeft:
- Universal Studios Hollywood
- Six Flags Magic Mountain
Anaheim heeft:
- Disneyland
- Disney California Adventure
- Knott's Berry Farm
San Francisco heeft:
- Six Flags Discovery Kingdom
- California's Great America
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Net terug, spijt van autohuur in SF (is de parkeergarage niet uit geweest maar wel 40 dollar per 24 uur betaald voor parkeren).
In LA de auto een dag eerder terug gebracht, wij waren hier maar een dag/nacht dus besloten i.v.m. korte tijd een tour te boeken langs alle hoogtepunten.
Er staat een uitgebreid lijstje hierboven van dingen/ stops te doen onderweg, ik zou er alleen nog aan toe willen voegen dat een outletcentre ook wel de moeite waard is (je bent immers in de USA dus shoppen lijkt me onvermijdelijk
Wij hebben de outlet bij Camerillo (halverwege Santa Barbara en LA )gedaan, helemaal super!
In LA de auto een dag eerder terug gebracht, wij waren hier maar een dag/nacht dus besloten i.v.m. korte tijd een tour te boeken langs alle hoogtepunten.
Er staat een uitgebreid lijstje hierboven van dingen/ stops te doen onderweg, ik zou er alleen nog aan toe willen voegen dat een outletcentre ook wel de moeite waard is (je bent immers in de USA dus shoppen lijkt me onvermijdelijk

Wij hebben de outlet bij Camerillo (halverwege Santa Barbara en LA )gedaan, helemaal super!
2005:Carmel-Las Vegas-Miami-Bahama's
2008:Tucson-Las Vegas-New York
2011:San Franscisco-Monterey-Santa Barbara-Los Angeles-Las Vegas
2013:Phoenix-Los Angeles-Sequoia NP-Las Vegas
Enorm bedankt voor de super tips!
Hier kunnen we zeker wat mee
Ik heb inmiddels nog een additioneel vraagje..
Onze 'route' heeft inmiddels iets meer vorm aangenomen..
Maar tussendoor willen we eigenlijk ook nog 1 of 2 dagen naar een nationaal park toe..
Wij vroegen ons af waar we dit het beste konden inpassen en welk park het beste bij onze route past..
Het ziet er nu als volgt uit:
Dag 1: Aankomst SF
Dag 2-6: SF
Dag 7: Deel 1 Highway 1
Dag 8: Deel 2 Highway 2
Dag 9: Deel 3 Highway 3
Dag 10: Aankomst LA
Dag 11-12: LA
Dag 13-14: Strand(onbekend welke.. tips welkom
)
Dag 15:: Retour Amsterdam
We willen dan eventueel 3 nachten doen op Highway 1, ondertussen uiteraard whalwatchen en eventueel nog wat stranden pakken (reisgenootje is strand fan, haha)
Alvast bedankt
Hier kunnen we zeker wat mee

Ik heb inmiddels nog een additioneel vraagje..
Maar tussendoor willen we eigenlijk ook nog 1 of 2 dagen naar een nationaal park toe..
Wij vroegen ons af waar we dit het beste konden inpassen en welk park het beste bij onze route past..
Het ziet er nu als volgt uit:
Dag 1: Aankomst SF
Dag 2-6: SF
Dag 7: Deel 1 Highway 1
Dag 8: Deel 2 Highway 2
Dag 9: Deel 3 Highway 3
Dag 10: Aankomst LA
Dag 11-12: LA
Dag 13-14: Strand(onbekend welke.. tips welkom

Dag 15:: Retour Amsterdam
We willen dan eventueel 3 nachten doen op Highway 1, ondertussen uiteraard whalwatchen en eventueel nog wat stranden pakken (reisgenootje is strand fan, haha)
Alvast bedankt

Nee, een auto is in SF niet noodzakelijk maar wel erg leuk ! Dit is één van mijn stokpaardjes op dit forum.
Wij vinden autorijden in SF een attractie op zich. De steile straten, Lombard street, de 49-mile drive, over de Golden Gate en de Bay Bridge. Noem maar op. Ik zou dat niet willen missen.
Wij vinden autorijden in SF een attractie op zich. De steile straten, Lombard street, de 49-mile drive, over de Golden Gate en de Bay Bridge. Noem maar op. Ik zou dat niet willen missen.
Wij vonden Santa Barbara leuk, hotel Hyatt (voorheen Mar Monte) aan het strand....niks mis mee! En Monterey voor de 17 Miles drive, ook leuk!
In LA (helaas wegens tijdgebrek maar heel even geweest) vond ik Venice Beach helemaal geweldig, waande me op een festivalterrein en heb mijn ogen uitgekeken....
In LA (helaas wegens tijdgebrek maar heel even geweest) vond ik Venice Beach helemaal geweldig, waande me op een festivalterrein en heb mijn ogen uitgekeken....
2005:Carmel-Las Vegas-Miami-Bahama's
ik zou niet zeggen dat je openbaar vervoer in LA slechter of minder goed is dan SF. Public transport is zelf heel uitgebreid te noemen met Metro, Ladott, Super Shuttle, prime time, geraak je echt overal voor weinig geld ! LA county heeft gewoon het nadeel dat er zoveel auto's rondrijden en hierdoor de reistijden aanzienlijk vergroot worden voor iedereen of je nu met de auto bent of de bus. Enigste nadeel is dat er tot op heden geen metro rail lijn is naar de kustlsl schreef:Deze vraag is al vaak voorbijgekomen.
Auto in SF is idd vrij pointless, parkeer je je auto niet op een public parking lot dan ga je gewoon tickets verzamelen van parking enforcement (de gekende golfcarretjes) ook al omdat ze overnight street cleaning doen daar wat echt hatelijk is :s
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Ik weet niet waarop je die aanname baseert maar volgens mij is het net omgekeerd. Is ook niet verwonderlijk, LA is misschien wel 10 (of 20?) keer zo groot als SF. Misschien even zoeken op het forum naar topics met mijn LA-tips erin? Krijg je een beetje een idee van wat LA allemaal te bieden heeft.nadiaU schreef:Waarschijnlijk langer in SF aangezien hier simpelweg meer te zien is..
Groetjes, Nadia
- Harry
- Amerika-expert
- Partner van: jaha
- Aantal x V.S. bezocht: 26
- Contacteer:
Ik weet dat je gek bent op LA, maar je kunt ook overdrijven hoorRiverCola schreef:LA is misschien wel 10 (of 20?) keer zo groot als SF.

En hoe goed is het OV is de hele Bay Area? In LA is het knudde. Ik ken iemand die bij de stadsplanning werkt aldaar, en hij vertelde me ooit dat zij hun vervoersstelsel inrichten op Downtown LA in, maar andersom niet echt. Ik heb hem maar niet verteld dat het zelfs voor de suburbs LA nog huilen met de pet op is.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Sja, lastig als je zowel de kustweg als een NP wilt meepakken. Maar als je je vlucht redelijk timed kun je in het midden van de middag in SF aankomen, dan je hotel opzoeken, lekker even wat eten en tegen een uur of 9 je bed in. Dan ben je de volgende morgen (lange vermoeiende reisdag) tegen 9 uur wakker, met een goede 12uurs nachtrust moet je ook gelijk gewend zijn aan de tijdsverandering die je biologische klok niet snapt. Ik zie dat je dat 2 t/m 6 in SF hebt staan, dan zou ik dag 4 naar Yosmite rijden, dag 5 daar blijven en dag 6 ook een groot dagdeel en dan ipv terug naar SF doorrijden naar Monterey om vanaf daar via hgw 1 naar LA te rijden.Ik heb inmiddels nog een additioneel vraagje..
Eigenlijk heb je het perfekte vakantieschema om zowel in LA te starten als te stoppen, de meeste pakken Las Vegas nl mee en dan is de afstand gelijk een stuk groter in die 2 weken tijd.
Dag 1: vliegen LA,
Dag 2 en 3: LA
Dag 4 en 5: LA en strand (rij bv naar Long beach 60km zuidelijker)
Dag 6 en 7: van LA naar SF
Dag 8, 9 en 10: SF
Dag 11 en 12 yosmite en dan op het eind van de dag richting Fresno rijden
Dag 13 in Sequioa doorbrengen en dan 's middags doorrijden in de buurt van Bakersfield
Dag 14 nog een stranddag in LA als laatste dag
Dag 15 naar huis (let wel op dat je dan wrs op dag 16 pas thuis aankomt he)
Wat je ook zou kunnen doen is bv beginnen in LA met een hotelletje in hollywood en dan op dag 4 al een stukje via de 1 naar malibu of santa barbara kunnen rijden, die stranden zijn ook goed naar wat ik hoor. Persoonlijk vind ik de stranden weinig verschillen van de stranden in zuid europa (behalve iets andere zeedieren die vlakbij zwemmen/liggen)
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
De vraag over de parken had je hier ook al gesteld. Kun je nog iets met de tips die hier en daar zijn gegeven?
Marianne
Marianne
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Haha, beetje natte vinger he?! Ik ben niet zo sterk met cijfertjes. Maar jouw cijfertjes geven maar weer aan hoe groot het verschil is.Harry schreef:Ik weet dat je gek bent op LA, maar je kunt ook overdrijven hoorRiverCola schreef:LA is misschien wel 10 (of 20?) keer zo groot als SF., de stad LA is met 3,8 miljoen inwoners zo'n 4,5 keer groter dan San Francisco met 800.000 inwoners.
Zelf heb ik SF echt veel meer als een 'smal town' ervaren, niet alleen vanwege de afmetingen maar ook vanwege de bezienswaardigheden. Die vallen in het niet als je het vergelijkt met wereldsteden. Maar SF blijft een super stad met een zeer bijzondere uitstraling en sfeer.
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hier nog iemand die juist wel een auto wil in SF, de ruime omgeving is veel te mooi om niet te doen!
Een ritje over de bruggen is ook veel leuker in je eigen auto dan met de bus, en de stad is groot genoeg om veel te lang onderweg te zijn met het OV.
Als je een hotel/motel zoekt met gratis parkeren kan je de auto gebruiken als je hem nodig hebt, zonder extra kosten.
Een ritje over de bruggen is ook veel leuker in je eigen auto dan met de bus, en de stad is groot genoeg om veel te lang onderweg te zijn met het OV.
Als je een hotel/motel zoekt met gratis parkeren kan je de auto gebruiken als je hem nodig hebt, zonder extra kosten.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht