GPS echt nodig??

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
mie
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2009, 23:02
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Edegem, België

Re: GPS echt nodig??

Bericht door mie »

Wij hebben thuis ook (bewust) geen GPS. Ik vind het gewoon leuk om op de kaart te zien. Toegegeven, ik heb wel een goed oriëntatievermogen en wil steeds bewust weten waar ik me bevind. Op onze rondreis Denver-Denver afgelopen vakantie (5.300 km) hebben we enkel met een simpele Michelinkaart van West-USA gereisd. Ik had op voorhand ook wel enkele routes van google-maps uitgeprint. Als je goed voorbereid vertrekt is dat geen enkel probleem. We zijn maar 1 keer fout gereden (vanuit Moab ... hadden het bordje "Canyonlands" gemist en pas na 15 mijl ontdekten we dat er iets niet pluis was). Voor ons geen GPS dus...
timbre
Amerikafan
Berichten: 197
Lid geworden op: 27 mar 2010, 17:12

Re: GPS echt nodig??

Bericht door timbre »

de gps maakt je enerzijds wat lui maar is anderzijds inderdaad handig om snel eens iets te vinden, of je weg zo snel mogelijk uit een grote stad te vinden maar ik vind het de huurprijs niet waard. Als je zelf eentje hebt, neem hem mee natuurlijk maar wat kost het, 6$ per dag, op 20 dagen; dan spendeer ik het liever aan wat anders :)
Chi Sin X
Amerika-expert
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 jun 2006, 14:16
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Antwerpen

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Chi Sin X »

In Nederland of Belgie heb je ook geen gps NODIG, dus waarom op vakantie wel?

Wij gebruiken gps omdat we geen zin hebben om halve naslagwerken van printjes en plannetjes op onze schoot te hebben liggen of hele routes de avond ervoor uit het hoofd te studeren. We stappen 's ochtends in, geven het adres in, en we zijn weg. Gemak dient de mens ;).
(In de praktijk ken ik de meeste wegen wel van buiten door de voorbereiding, en staat hij de helft van de tijd gewoon uit. Maar voor het zoeken van hotels en bepaalde winkels zou ik echt niet meer zonder willen zitten. Uiteraard hebben we nog steeds een randmcnally bij, die trouwens op straatniveau in steden gewoon barslecht is, je mag nog zo goed kaart kunnen lezen, maar als de weg waar je moet zijn er niet opstaat, dan heb je er nog niets aan.)
Gebruikersavatar
Liz
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 11 nov 2004, 15:56
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Liz »

Bizze schreef: Nu heeft ons reisbureau verteld dat het zonde is om de gps te gebruiken omdat die u langs de grote wegen zend, en de leuke binnenwegeltjes overslaat
Da's niet helemaal waar. Je kunt de TomTom zo instellen dat hij de de snelwegen vermijdt en daardoor alternatieve routes zoekt.
16x USA / 30 staten
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6141
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Old Faithful »

Of, als je TomTom meerdere viapunten aan kan, het programma Tyre gebruiken. Forumlid Coyote heeft hier vaker over geschreven. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Met een aantal Garmins, niet allemaal, kun je ook op de pc routes maken naar eigen wens en die naar je toestel zenden.

Als je een navigatiesysteem hebt dat niet meerdere viapunten aan kan, dan kun je plaatsen/wegen die je persé wilt bezoeken/rijden als waypoints (bij Garmin heten die dan "Favorieten") in je toestel zetten en daarheen navigeren.

Succes.
Groet,

Old Faithful
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Katja »

Liz schreef:
Bizze schreef: Nu heeft ons reisbureau verteld dat het zonde is om de gps te gebruiken omdat die u langs de grote wegen zend, en de leuke binnenwegeltjes overslaat
Da's niet helemaal waar. Je kunt de TomTom zo instellen dat hij de de snelwegen vermijdt en daardoor alternatieve routes zoekt.
Dat heb ik ook veel gebruikt en daardoor ben ik juist op plaatsen gekomen waar ik met de kaart op schoot niet zomaar heengereden zou zijn.

Dit jaar ga ik voor het eerst Tyre gebruiken om de route die ik wil aanhouden in de Tomtom te zetten.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42308
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Martin & Marianne »

Maar hoe weet je nu wat de leuke binnenweggetjes zijn? Daar heb dan weer een kaart voor nodig. Overigens zijn de binnenweggetjes (heb je die überhaupt wel in het westen?) niet per definitie mooier dan de snelwegen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd in welke gevallen een alternatieve route mooier is - wij nemen bijna altijd een directe route.
Ik zou dan ook niet klakkeloos snelwegen gaan vermijden, dan loop je het risico dat je een langere route hebt die ook nog eens minder mooi is.

Marianne
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Katja »

Op een kaart zie je toch niet of een binnenweggetje leuk is?
Als wij iets zien wat ons leuk lijkt dan gaan we eraf en zeggen dan dat de Tomtom de snelwegen moet vermijden. Soms komen er dan uren bij de reistijd en laten we hem gauw weer een route richting snelweg plannen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42308
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Martin & Marianne »

Op de Hallwag-kaarten staat aangeven welke routes scenic zijn, ook op de AAA-kaarten staat dat aangegeven.

Marianne
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Katja »

Oh, zo bedoel je. Dat wist ik eigenlijk wel maar heb er even niet aan gedacht. Maandagmorgen zullen we maar zeggen. :oops:
Gebruikersavatar
Isis
Amerika-expert
Berichten: 4137
Lid geworden op: 05 sep 2009, 18:09
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Tussen het dorp en het bos in Midden-Brabant
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Isis »

Wij reisden zonder Tom tom, kaart de ik niet steeds bij de hand, soms is een weg gewoon 50 miles rechtdoor zonder zijwegen. Ik had wel ene paar printjes (google maps) gemaakt van de plekken en route waar we campings hadden gereserveerd, dat was wel handig. EN in Needles kwamen we niet op de camping die we zochten (dat was met Tomtom wellicht niet gebeurd), maar op een andere. Van Wall Mart vlakbij verhuurstation had ik ook route plus kaart geprint, dus dat was hendie.
En ik vind alles daar goed aangegeven staat: straatnamen, wegnummers (oost west noord zuid).
Er zijn daar minder wegen (in buiten gebied dan...). :wink:

Ik zou het wel meenemen als ik dirtroads zou rijden.... hoewel werkt het dan? Een echte GPS dan geen Tom tom he.
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Gebruikersavatar
Liz
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 11 nov 2004, 15:56
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Liz »

Martin & Marianne schreef:Overigens zijn de binnenweggetjes (heb je die überhaupt wel in het westen?) niet per definitie mooier dan de snelwegen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd in welke gevallen een alternatieve route mooier is - wij nemen bijna altijd een directe route Marianne
Ik vind eigenlijk de snelwegen altijd minder mooi.
De enige reden dat ik highways of interstates rijd is tijdwinst, snel van A naar B.
Als het me niet zoveel tijd zou kosten zou ik alleen maar via binnenwegen of alternatieve routes rijden.
16x USA / 30 staten
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door vana »

Martin & Marianne schreef: Ik ben eigenlijk wel benieuwd in welke gevallen een alternatieve route mooier is - wij nemen bijna altijd een directe route.
Ik kan er zo een paar noemen.
De Phantom Canyon Road van Canon City naar Manitou Springs. Een prachtige route en vele malen mooier dan via de snelweg.
De 128 van Moab naar de I70
De 89 van Jackson naar Bear Lake

En zo zijn er nog veel meer.
Als je alleen de snelste route rijdt mis je naar mijn idee een paar mooie routes.
Wij proberen juist zo min mogelijk over de snelweg te rijden.


Marjon
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42308
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Martin & Marianne »

Ja, de laatste 2 ken ik. In het geval van de 128: dat is eigenlijk al een doel op zich.
De I70 is trouwens een goed voorbeeld dat een interstate prachtig kan zijn.

Om antwoord te geven op mijn eigen vraag: Hwy 1 is natuurlijk veel mooier dan de 101 of de I5. Maar dat is eigenlijk zo vanzelfsprekend dat ik daar niet bij nadenk.

Marianne
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: GPS echt nodig??

Bericht door elninjoo »

Ja, ik ben niet goed in kaartlezen, dus om me de juiste richting op te krijgen vond ik de tomtom onmisbaar. Als je eenmaal op de goede weg zit kan er weinig meer mis gaan en hoeft ie alleen nog aan om je hotel op de volgende locatie te kunnen vinden.

In San Francisco was 't trouwens 'n drama, want hij was elke keer de sateliet kwijt. In SF dus auto bij hotel laten staan (toen we dat eindelijk gevonden hadden) en daar alles met OV gedaan.
Mrs.Bean
Amerika-expert
Berichten: 4196
Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:07

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Mrs.Bean »

@ Marianne Een binneweg die mooier is? Naast die van Marjon:
Van Santa Fe naar FArmington via de 126 (Cuba) ipv helemaal terug via ABQ
Van Chinle naar Farmington via de Buffalo Pas
Mokidugway
Van Roswell naar ABQ via de 60
Van Chiricahua naar Las Cruces via de Apache Pas
Van Sheridan naar Cody via de 14a
De CCR ( als die begaanbaar is)
de Burrtrail idem

Nog meer? :wink:

Maar een directe route kan toch ook een binnenweg zijn, of misschien zijn ze dat juist wel, of het altijd sneller gaat? :wink:
Gebruikersavatar
Fiesta68
Amerikakenner
Berichten: 509
Lid geworden op: 23 aug 2010, 12:31
Partner van: KingKong65
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: Gent

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Fiesta68 »

Wow.... wat een reacties, had ik helemaal niet verwacht :thumbup:
Maar... gaan we nu een gps kopen of niet... :?:
Ik denk dat we (voor 't gemak en de luiheid) er ééntje gaan kopen.
Zo zullen we na 3 weken zeker onze vlucht terug naar Brussel niet missen :geek:
@ iedereen..
Bedankt voor jullie reacties... dit forum is 'toppie' :3some:
Grtjs
2011-05--2013-07--2015-08--2019-06--2020-06+10--2023-06--2024-05: Zuidwesten
2012(2x)-2015-2016-2017-2018-2019-2020-nov2021-2022(2x)-2023 Florida
2012-07: Noordoosten
2014-06: Zuidelijke Staten
2016-08: Texas
2017-07: Noordwesten
2018-07: Hawaii
Thamar
Amerika-ontdekker
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 aug 2010, 20:37

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Thamar »

elninjoo schreef:Ja, ik ben niet goed in kaartlezen, dus om me de juiste richting op te krijgen vond ik de tomtom onmisbaar. Als je eenmaal op de goede weg zit kan er weinig meer mis gaan en hoeft ie alleen nog aan om je hotel op de volgende locatie te kunnen vinden.

In San Francisco was 't trouwens 'n drama, want hij was elke keer de sateliet kwijt. In SF dus auto bij hotel laten staan (toen we dat eindelijk gevonden hadden) en daar alles met OV gedaan.
Sommige GPS'n hebben het heel lastig met die hitte-werende voorruiten die je in bepaalde auto's vindt en dan al helemaal in combinatie met hoogbouw.
JKG
Amerikafan
Berichten: 208
Lid geworden op: 24 mar 2008, 20:25
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door JKG »

Vaak kan je dan nog een externe antenne er op aansluiten.

GPS of niet? Het scheelt in elk geval ruzies. In Amerika rijd ik ook altijd met GPS, tenminste.. in de gebieden die ik niet ken. Na verloop van tijd als je ergens vaker komt ken je de omgeving toch wel en kan je zonder GPS rijden. Als ik ergens maar 1x hoeft te zijn, doe ik de moeite niet om wegen uit te zoeken en dan hang ik gewoon de Garmin aan de voorruit.
Mrs.Bean
Amerika-expert
Berichten: 4196
Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:07

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Mrs.Bean »

Het scheelt in elk geval ruzies


haha nou dat klopt dus helemaal niet, de enige ruzie die wij kregen in september was vanwege die Tomtom die niet goed ingevoerd was. Ik kon honderd keer zeggen dat het niet klopte, maar ja Miep zei dat we die kant op moesten, dusssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss :evil:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer