GPS echt nodig??

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
Fiesta68
Amerikakenner
Berichten: 509
Lid geworden op: 23 aug 2010, 12:31
Partner van: KingKong65
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: Gent

GPS echt nodig??

Bericht door Fiesta68 »

Hallokes

In mei 2011 gaan wij eindelijk :clap: voor de eerste maal naar Amerika.
We zouden (ongeveer) onderstaande tour doen:
Brussel -> Los Angeles -> Palm Springs -> Sedona -> Grand Canyon ->
Monument Valley -> Lake Powell -> Bryce Canyon -> Zion -> Las Vegas ->
Death Valley -> Yosemite Park -> San Francisco -> San Simeon -> Los Angeles -> Brussel.

Nu zouden wij graag deTomTom2 Europe kopen voor thuis...
onze gedachten staan op dit toestel voor zijn klein schermpje...
we weten dat we de kaarten van Noord-Amerika en Canada
kunnen aankopen via download op de TomTom-site.

Nu is onze vraag...

Om die tour te doen, is dit echt nodig om die kaarten van N-AM te kopen?
Is het doenbaar om deze reis met 'roadmaps' te doen?
Staan alle wegen of bezienswaardigheden goed aangeduid...
of is dit een verloren zaak en heeft men echt een gps nodig? :?

Bedankt op voorhand aan iedereen voor de komende tips en suggesties!

mvg
Fiesta68
2011-05--2013-07--2015-08--2019-06--2020-06+10--2023-06--2024-05: Zuidwesten
2012(2x)-2015-2016-2017-2018-2019-2020-nov2021-2022(2x)-2023 Florida
2012-07: Noordoosten
2014-06: Zuidelijke Staten
2016-08: Texas
2017-07: Noordwesten
2018-07: Hawaii
Harm-Jan
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:59

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Harm-Jan »

Hallo,

Jullie rondreis heeft wel een beetje weg van de onze, we waren vorige maand voor de 2e x in de USA,
nu aan de Westkant. Route van ons was LA-Palm Springs-Sedona-Grand Canyon-Hoover Dam-Las Vegas-
Death Valley-Lone Pine-Yosemite-San Francisco-Monterey-Pismo Beach en tot slot Marina Del Rey vlakbij
LA Airport.

Tomtom niet nodig (gehad). 10 jaar geleden was er immers ook geen Tomtom. Wij hebben volstaan met
kaarten van de USA als ook de via Google Maps uitgeprinte versies van onze zelfgemaakte route.

We hebben eigenlijk niets gemist waar we wilden rijden en wat we wilden zien, sterker nog, in Sedona
wist men ons te vertellen dat GPS deels daar niet werkte. Het zal makkelijk zijn in de grote steden, maar
echt noodzakelijk? Nee vonden wij dus niet.

Groet

HJ
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: GPS echt nodig??

Bericht door GJ »

Wij zijn drie keer in Amerika geweest en we hebben alle plaatsen bezocht die jij beschrijft behalve Palm Springs. We hebben dat alle drie de keren zonder TomTom gedaan. Het is dus absoluut niet echt nodig. Wij printen de routebeschrijving van het vliegveld naar het hotel en van het hotel naar de dichtstbijzijnde Walmart en daar kopen we een nieuwe Rand McNally (een wegenatlas van heel Amerika). Voor de steden kopen we dan soms nog een extra plattegrond waar ook de kleinere straatjes in staan. Dat is tot nu toe altijd nog prima gegaan!

Bezienswaardigheden e.d. staan heel goed aangeduid, dus dat zou geen probleem moeten zijn!
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14333
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 31
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Coyote »

Om antwoord te geven op je vraag: Nee, het is niet nodig om een GPS bij je te hebben. Met de roadmaps kun je je heel goed redden.

Dat ik persoonlijk wel een GPS prefereer heeft meer met het feit te maken dat het voor mij het gemak is. Niet meer en niet minder. :D

Naast de GPS heb ik daarom ook altijd roadmaps naast me liggen. Het is en blijft techniek en ook zonder moet ik mij kunnen redden.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Texas Boy »

GPS is niet nodig, maar zie deze vraag nu voor de tiende keer langs komen, het is net wat je wilt, ik zou niet zonder kunnen.
RoyBergen
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 15 mar 2008, 13:30
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Bergen-Noorwegen

Re: GPS echt nodig??

Bericht door RoyBergen »

Ik had m de laatste keer bij me, en daar was ik best blij mee, maar die andere drie keer heb ik me ook prima gered zonder....... Maar ja, t is maar wat je wil......

Ik zou t wel doen dus......
Gebruikersavatar
guinevere
Amerika-expert
Berichten: 1646
Lid geworden op: 28 aug 2007, 01:49
Locatie: MD

Re: GPS echt nodig??

Bericht door guinevere »

Wat al gezegd wordt, vroeger konden we ons zonder GPS prima redden, dus echt nodig is het niet.

Ik heb zelf op vakantie meestal ook een gewone kaart bij me, maar ik vind het fijn om een GPS mee te nemen, al is het maar om benzine stations te vinden. Als ik iets vergeten ben dan typ ik de naam van de winkel in en dan ben ik er zo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7970
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Pete.Z »

Absoluut niet nodig, alleen in de steden is het handig, maar ik heb sinds 1984 altijd met kaarten de weg kunnen vinden, meestal zelfs kaarten op place-mats en dergelijke. :lol:
MaJa
Amerikafan
Berichten: 118
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:13
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: GPS echt nodig??

Bericht door MaJa »

Hoi Fiest68,

Ook wij hebben in juli-aug dezelfde route gemaakt als jullie gaan doen. :thumbup:

Maar.. in tegenstelling tot mijn voorgangers waren wij wél heel blij dat wij een TomTom aan boord hadden.
De roadmap van RandMcnally hebben wij ook aan het begin van onze reis gekocht bij de Wallmart in Phoenix.
Hier staan inderdaad wel plattegronden in van de steden, maar toch was de Tomtom veel gemakkelijker én sneller in de steden. We hadden hem niet willen missen.

Veel plezie op jullie reis! :thumbup:
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Tipsy_1 »

ik ben graag met de kaart bezig, en de weg vinden zonder gps is meestal niet echt een probleem,
maar ik moet zeggen dat ik het op ons rondje ZW toch ook wel heel relax vond om met gps rond te rijden! in de buurt van de steden, maar ook om te kunnen inschatten hoe ver het nog is...
Ik vond het de meerprijs zeker waard!
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Katja »

Texas Boy schreef:GPS is niet nodig, maar zie deze vraag nu voor de tiende keer langs komen, het is net wat je wilt, ik zou niet zonder kunnen.
Ik zou wel zonder kunnen maar beslist niet zonder willen. GPS verhoogt echt mijn vakantieplezier.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door vana »

Wij hebben de tomTom deze reis voor het eerst meegenomen en ik moet toegeven (jaja, ik haal bakzeil :oops: ) dat het soms toch wel erg handig kan zijn.

Het grootste deel van de reis hebben wij de TomTom gewoon uitgehad en ons prima gered met kaarten.
Waar we de GPS vooral voor gebruikten was om een bepaald hotel te vinden of om een WalMart, Subway of Applebees te vinden, of als we even wilden weten hoelang we nog moesten rijden.
Ook was het makkelijk als we in een grote plaats even de weg kwijt waren en geen kaart in de auto hadden (ja, je wordt wel wat makkelijker van zo'n ding). Het was makkelijk toen we 's avonds in het donker naar een restaurant moesten rijden. Of toen we in Albuquerque dwars door de stad van het hotel naar het honkbalstadion moesten rijden.

Het meeste plezier dat we ervan gehad hebben is toch wel toen onze portemonnee gestolen was en we een politiebureau moesten zoeken. Dat had anders aardig wat problemen gegeven denk ik. Nu hoefden we alleen maar policestation in te toetsen in de TomTom (dat bij aankomst bleek dat dat politiebureau was opgeheven kon dat ding natuurlijk ook niet weten :wink: )

Ik vond het wel een nadeel dat we regelmatig geen signaal hadden. En ik heb gemerkt dat je toch wel snel op zo'n ding gaat rekenen, je onthoudt toch minder snel een route. Gelukkig hadden we gedetallieerde kaarten bij ons zodat we altijd de weg konden vinden.

Conclusie voor ons is dus; Het grootste gedeelte van de reis gebruiken we TomTom niet omdat ik het toch leuker vind om zelf kaart te lezen. Maar als het nodig is is het toch wel erg handig als je zo'n ding even aan kan zetten. De volgende reis gaat hij dus zeker weer mee. :thumbup:

Marjon
timbre
Amerikafan
Berichten: 197
Lid geworden op: 27 mar 2010, 17:12

Re: GPS echt nodig??

Bericht door timbre »

Ik ben dan weer van mening dat je de gps als je wat kunt kaartlezen absoluut niet nodig hebt. Aan een stel goede kaarten heb je vast voldoende. Wat wij deden indien we de kortste weg wouden weten, was de avond voor vertrek via wifi op de kamer, google maps raadplegen en de belangrijkste wegen/steden opschrijven die je zou tegenkomen op je weg. Lukte vlekkeloos behalve bij Prescott waar wegenwerken waren. Nuja, dat is dan ook maar avontuur. We hadden nochtans Streets en maps op de laptop staan, maar laptoppen in de wagen is niet zo handig en dat hebben we dan dus ook nooit gedaan..

Als je een Walmart of iets dergelijks zoekt, vraag je het toch gewoon aan die friendly amerikanen?! Met wat geluk geven ze zelfs hun creditcard mee, zo vriendelijk zijn ze :wink:
Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Marenko »

Wij hadden vorig jaar de tomtom bij ons, en hij zit nu voor onze vakantie ook weer in de handbagege. Ook nemen we kaarten mee, en gebruiken die ook voor de route. De tomtom is vooral handig voor het zoeken van een camping en natuurlijk niet te vergeten', "om 's morgens eerst te kijken of er een starbucs in de buurt is en een lekker koffie te halen :lol:
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door vana »

timbre schreef:Ik ben dan weer van mening dat je de gps als je wat kunt kaartlezen absoluut niet nodig hebt. Aan een stel goede kaarten heb je vast voldoende. Wat wij deden indien we de kortste weg wouden weten, was de avond voor vertrek via wifi op de kamer, google maps raadplegen en de belangrijkste wegen/steden opschrijven die je zou tegenkomen op je weg. Lukte vlekkeloos behalve bij Prescott waar wegenwerken waren. Nuja, dat is dan ook maar avontuur. We hadden nochtans Streets en maps op de laptop staan, maar laptoppen in de wagen is niet zo handig en dat hebben we dan dus ook nooit gedaan..

Als je een Walmart of iets dergelijks zoekt, vraag je het toch gewoon aan die friendly amerikanen?! Met wat geluk geven ze zelfs hun creditcard mee, zo vriendelijk zijn ze :wink:
Precies hetzelfde heb ik jaren hier gezegd op het forum en in grote lijnen sta ik daar ook nog steeds achter. Je hebt een gps absoluut niet nodig zeker niet om van de ene plaats naar de andere te rijden of om naar een park te gaan. Met een kaart gaat dat prima (en soms zelfs beter) en alles wordt goed aangegeven.
Maar nu heb ik toch gemerkt dat het erg handig is als we alleen even "WalMart" hoeven in te toetsen. Als je op de highway rijdt is het niet zo makkelijk om even de weg te vragen aan die aardige Amerikanen.

Marjon
Gebruikersavatar
Gypsygirl1
Amerika-expert
Berichten: 1933
Lid geworden op: 19 okt 2006, 00:33
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Graft-de Rijp NH
Contacteer:

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Gypsygirl1 »

Ik zeg altijd maar, als je een Tomtom hebt kun je rustig om je heen kijken, als je op de kaart rijdt zit je de hele tijd op die kaart te turen....
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Bandido »

Persoonlijk zou ik niet meer zonder kunnen of willen, ik vind het vooral gewoon erg gemakkelijk. Maar natuurlijk lukt het met wegenkaarten ook, alleen zit ik vaak alleen in de auto en dan kan een GPS uitkomst bieden.
"Keep Georgia On Your Mind"
Mrs.Bean
Amerika-expert
Berichten: 4196
Lid geworden op: 25 mei 2007, 18:07

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Mrs.Bean »

Nodig is er niets, en dit onderwerp hebben we hier op dit forum al vele malen besproken. Toen die dingen er niet waren gingen mensen ook op reis.

Maar inderdaad ik ben, net als Marjon enigszins bekeerd sinds mei. Met een chauffeur die prima kan rijden maar absoluut geen kaart kan lezen kwam altijd alles op mij neer. En inderdaad nu kan ik tenminste eens om mij heen kijken,video-en, foto's maken en gewoon zitten zonder ondertussen ook nog de Walmart op te moeten speuren of op te moeten letten of de juiste afslag wel wordt genomen.

Al blijf ik wel zelf de routes maken, want het ding wil nog wel eens niet die route begaan die ik wil. Kaarten lezen en routetjes kijken vind ik nu eenmaal leuk en zo weet ik tenminste ook wat waar ligt in een groter verband. En dat geldt niet alleen voor de USA, je moet eens kijken hoeveel mensen NL alleen maar van A naar B kennen ipv ook C of D te weten.
Een kaart lijkt me gewoon noodzakelijk, altijd. Je moet een alternatief hebben als het ding het begeeft. Maar juist met een wegomlegging heeft hij ons een keer goed geholpen om niet in Mexico te belanden. Vorige week echter stond de hele familie in de file vanwege de GPS en de A2 die afgesloten was. Wij hebben gewoon een alternatiefe route genomen, goed luisteren naar de radio en verzinnen al kijkend op de kaart. Tomtom lag thuis.

Over een maand gaat ie mee op een bekende route richting Italië, zagen nu al dat hij een omweg neemt via Florence, dus dat wordt opletten tegen die tijd. Ben erg benieuwd wat ik er van ga vinden.
pbuyse1
Amerikakenner
Berichten: 830
Lid geworden op: 17 jan 2010, 13:48
Aantal x V.S. bezocht: 35

Re: GPS echt nodig??

Bericht door pbuyse1 »

Gebruik Tom Tom reeds de laatste 5 jaar dat ik in de VS ben, en ik wil echt niet meer zonder. Vooral als je alleen reist, is er niets beter.
Bizze
Amerikafan
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 feb 2010, 16:26

Re: GPS echt nodig??

Bericht door Bizze »

wij zijn langs hier echt geen kaartlezers, als we ergens heen moeten en we weten de weg niet: direct gps.
Nu heeft ons reisbureau verteld dat het zonde is om de gps te gebruiken omdat die u langs de grote wegen zend, en de leuke binnenwegeltjes overslaat.

ik denk van er toch 1 te gebruiken maar enkel als het hoognodig is (weg kwijt, benzine nodig)...

Nu kan ik jammergenoeg geen kaart van usa op mijn gps zetten. Waarschijnlijk zal ik ginds de goedkoopste versie kopen in de plaatselijke walmarkt.
http://www.walmart.com/ip/Tomtom-One-14 ... s/11020909
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer