Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

YellowStone in route Denver naar Los Angeles

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Dikkie
Amerikakenner

Re: YellowStone in route Denver naar Los Angeles

Bericht door Dikkie »

Overal in de wereld ontkom je niet aan "touristtraps". Dit geldt ook voor Azie en midden-amerika. Nu ben ik nooit in Mexico geweest maar wel in Honduras, Guatamala, Nicaragua en Costa Rica, maar ook daar wordt op veel plekken toeristische rommel verkocht. Net als ik in India, Nepal, Thailand en Indonesie dat ben tegen gekomen. Vaak staat hun taal en cultuur verder van ons af waardoor je misschien het gevoel hebt veelal een authentieke ervaring te hebben maar juist in dit soort landen (waar een groot deel van de bevolking ook nog arm is) zijn ze er op gebrand je dingen of diensten te verkopen. Ik snap dat je meer vakantiebeleving hebt omdat je misschien meer moeite moet doen om je verstaanbaar te maken, je moet onderhandelen over prijzen en de gehele omgeving totaal niet Westers is. Als dat is wat voor jouw het ultieme vakantiegevoel maakt, dan zou Amerika inderdaad niet zo hoog op je lijstje moeten staan, maar bijvoorbeeld eerder Namibie o.i.d.
WimVM
Amerika-ontdekker

Bericht door WimVM »

We gaan nu naar West USA omdat, zoals eerder gezegd, we laat kunnen beginnen zijn met de voorbereiding van onze reis en omdat we net willen bekijken dat het Westen zo anders is. Het is moeilijk te vatten dat mensen zo enthousiast kunnen zijn over de VS, op basis wat wij ervaarden :D Mijn bedoeling van de opmerking is eerder om wat te vernemen waar we waarschijnlijk teleurgesteld in gaan zijn of wat we beter, gezien de tijd van het jaar bijvoorbeeld, vermijden. Voor hetzelfde geld valt het allemaal heel goed mee. Zoals Johan al aangaf wil ik niet te bekrompen zijn om de VS uit te sluiten als je de wereld wil zien.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Dat is eigenlijk een beetje de reden waarom wij nu al voor de vierde keer naar de Westkant van de VS gaan. We zijn bang dat we in het oosten het gevoel hebben dat we in Europa zijn.

Juist het westen van de VS geeft ons dat enorme vakantie gevoel, het is zo wijds en zo ontzettend mooi. Het is wel Westers maar toch zo anders dan Europa. Ik ben in Europa in geen land geweest waar ik diverse malen per dag ademloos van bewondering naar het landschap heb gekeken. Dat heb ik in het zuidwesten van de VS al heel vaak gehad (en in Canada trouwens ook).
De prachtige natuurverschijnselen zoals de canyons, de woestijnen, de geisers van Yellowstone, de Rocky Mountains, de buffels, coyotes, moose en de ontmoetingen met stoeiende beren op 10 meter afstand.
In Azië hadden we dat veel minder. Toen ik bijvoorbeeld de Borobudur op Java bezo"cht was ik onaangenaam verrast door alle stalletjes met toeristische troep die daar stonden en van alle verkopers met ansichtkaarten die je lastig vielen. En uit de verhalen van mijn Thaise schoonzus begrijp ik ook wel dat je als toerist aardig genept word in Thailand. Als mijn broer alleen is betaalt hij overal veel meer dan als hij zijn Thaise vrouw bij zich heeft.

Als ik de verhalen van andere mensen hoor is het oosten van de VS gewoon heel anders, vooral Florida.
Wij houden zowiezo niet van steden, dus ook niet in Amerika (al maak ik een uitzondering voor San Francisco en San Diego)
Maar als je kiest voor kleine plaatsjes, kampeert in kleine State Parks en in de natuurparken iets verder loopt dan de viewpoints en het visitorcenter valt het met de toerist traps echt wel mee.

Tja en las Vegas.....,. dat is een verhaal apart. Maar ook die kitsch is leuk om een keer mee te maken. Als het maar niet te lang is en je daarna lekker weer de natuur en de stille wegen op kunt zoeken.
Mijn kinderen vonden Las vegas trouwens geweldig.

Marjon
WimVM
Amerika-ontdekker

Bericht door WimVM »

Ik heb de indruk dat ze in de VS wel minder moeite doen om de toeristtrap te verdoezelen. Ze is er gewoon, open en bloot. Dat heeft voordelen. In andere minder westerse landen is dit vaak veel moeilijker zoals hier al een paar keer werd aangehaald. Daar ben je er en denk, onee, hier gaan we weer. Je kan al veel vermijden door een zeer goede voorbereiding. Het is ook een utopie om te willen de grote toeristische dingen te mijden want dan mis je ook vaak veel mooi en leuke dingen. En te veel betalen doe je altijd op vakantie.

Het natuurschoon lijkt op dit moment de reden dat je het westen moet bezoeken. Maar komt daar niet wat sleur op na twee weken. De verscheidenheid mag dan nog zo groot zijn. In tweede geval vrees ik ook wat voor de temperaturen begin april. De kinderen willen toch wel af en toe kunnen zwemmen en dan vrees ik voor de hogere regio San Francisco => Yosemite => Bryce.
Wat zijn de highlights in elk park rond april. Veel parken hun website en de reisverslagen zijn wat later op het jaar.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

WimVM schreef: Het is ook een utopie om te willen de grote toeristische dingen te mijden want dan mis je ook vaak veel mooi en leuke dingen.
Inderdaad, want waarom zou het zo druk zijn op die plekken? Juist....
Het natuurschoon lijkt op dit moment de reden dat je het westen moet bezoeken. Maar komt daar niet wat sleur op na twee weken. De verscheidenheid mag dan nog zo groot zijn.
Sleur komt er niet snel in. Wel vind ik dat jullie erg veel willen gaan doen in korte tijd. Ik vind dat erg jammer.
Onze eerste reis zou ook onze enige keer worden en toch hebben we bewust niet teveel ingepland. Wij hebben er daardoor enorm van genoten. De afstanden zijn enorm groot in de VS, daar moet je je niet op verkijken. Je moet nu eenmaal keuzes maken, je kunt niet alles zien.
In tweede geval vrees ik ook wat voor de temperaturen begin april. De kinderen willen toch wel af en toe kunnen zwemmen en dan vrees ik voor de hogere regio San Francisco => Yosemite => Bryce.
Ja van zwemmen in de buitenlucht zal niet veel komen in die periode, eerder van sneeuwballen gooien :D
Je zou hotels kunnen nemen met een indoor pool. Die zijn er genoeg en dan kunnen de kinderen toch even zwemmen.
Wij gaan altijd in juli en augustus, dus ik heb geen idee hoe het in April is. Ik zou zelf niet graag in die periode gaan want ik hou absoluut niet van kou.

Marjon
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Met een Annual Park Pas ben je niet duur uit. Daarnaast valt de entree voor state parks ook best mee, zoals een paar dollar voor Valley of Fire SP.

Ik kan in het ZW maar weinig tourist traps bedenken: Four Corners, Calico Ghost Town, Bonnie Springs Old Nevada en Skywalk. Maar overal ter wereld gaat massatoerisme naar dat soort dingen. Wanneer je je ergens naar binnen laat lokken, dan laat je dat zelf gebeuren. Je bent vrij om weg te lopen. En onbedoelde rotzooi laat je jezelf aansmeren. De souvenirkraampjes in Azië hebben vaak een andere betekenis. Dat is een belangrijke bron van inkomsten. En in corrupte (lees: arme) landen 1 van de weinig manieren om aan inkomsten te komen omdat de (dure) entree van grote toeristische attracties naar buitenlandse investeerders en corrupte ambtenaren stroomt, daar ziet de locale bevolking niks van terug.

Amerikanen vallen me reuze mee (in Amerika tenminste). Ik heb er geen last van, misschien doordat ik selectief ben. Het is goed mogelijk om je af te zonderen. Het is een land met veel ruimte. Het is overigens goed mogelijk om een praatje te maken met iemand die wezenlijk geïnteresseerd is. Maar je kunt ook pech hebben dat er iemand is ingehuurd om het jou 'gemakkelijk' te maken; social talk met een hoog nepheidsgehalte...

Na twee weken al sleur? Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Ik ben nog nooit voor minder dan 35 dagen de Grote Oceaan overgestoken en ken geen sleur.
Ga voor de natuur. Daar krijg je geen spijt van!
Johan
jaap1
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door jaap1 »

Florida is voor ons vakantie bestemming nummer 1: zee, strand, pretparken en shoppen en dan nog eens het lekkere eten. Tijdens de laatste drie vakantie rondjes zijn we Denver, Phoenix, San Francisco etc geweest. Mijn vrouw wil in de volgende vakantie geen rode rots meer zien.

Mexico en de Caribean vonden wij juist een grote kermis en van alle kanten wordt er iets aangeboden (zucht).
Wij willen nooit meer naar een islamitsch land. Ik werd er helemaal gek van het gezeur van de verkopers, ze zijn ook nog handtastelijk (Turkije en Tunesie in 1971). Ze onderhandelen voor elke sinasappel die je koopt, waar ik onzettend moe van word, en als je er twee koopt moet je voor de tweede weer helemaal op nieuw beginnen.

In de V.S kan je lekker je gang gaan en je wordt er met rust gelaten (heerlijk!). Dus voor ons is de V.S vakantieland nummer 1.

P.S onze kinderen hebben heerlijk gezwommen in Palm Springs in April. De rest van onze vakantie was het toen overal te koud en hadden we zelfs regen in Las Vegas.

Ik vind het wel leuk dat zoveel mensen zoveel andere ideeen hebben over hoe je een vakantie door brengt.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Starten in Denver was niet slecht geweest zoals Johan ook al aangaf, op die manier had je de mogelijkheid om de gebieden mee te nemen waar de temperatuur wat aangenamer is.
Maar vanuit SF heb je natuurlijk ook nog voldoende mogelijkheden.
Wat de highlights in april zijn, verschilt per park, maar de meeste parken zijn het hele jaar door de moeite waard. Wat je er in april kunt doen hangt heel erg af van het weer en dat kan erg variëren in april.
Je hoeft nergens te reserveren lijkt me - behalve Yosemite - dus je kunt je route ter plekke aanpassen als het nodig is.
WimVM schreef:Ik vroeg me af dat Yosemite wel de moeite is om te bezoeken begin April. De kans bijna 100% dat de Tioga en Glacier Point wegen dicht zijn. Volgens de nps.gov website moet je het vooral hebben van de watervallen en zelfs die zijn eerder op hun best tegen de maand mei.

Wat raden jullie aan?
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt. Het is waar dat mei en juni betere maanden zijn voor de watervallen, maar er is echt meer dan alleen maar watervallen. Bovendien kunnen de watervallen ook in april al prachtig zijn. Het feit dat de GP Road en Tioga Road gesloten zijn is wel jammer, en ook de Mariposa Grove kan afgelsoten zijn, maar een kijkje in de vallei is altijd mooi. Kijk ook eens bij Hetch Hetch; is Yosemite Valley in het klein, maar lager gelegen en dus minder koud.
Lees eens de Yosemite Guide van vorig jaar (je krijgt dit krantje bij de ingang van het park) en kijk of het je aanspreekt. Het park overslaan en naar het zuiden/oosten gaan is natuurlijk ook een optie.
WimVM schreef:2 april: Amsterdam naar San Francisco
3 april: San Francisco en late namiddag RV ophalen.
4 april: San Francisco naar Yosemite
5 april: Yosemite naar Sequoia
6 april: Sequoia naar Las Vegas via Death Valley
7 april: Las Vegas via Valley of Fire naar Bryce Canyon (uitvalsbasis: Springdale)
8 april: Bryce Canyon(uitvalsbasis: Springdale)
9 april: Zion naar Page (uitvalsbasis: Springdale)
10 april: Page: Page Lake Powell & Upper Antelope Canyon
11 april: Page naar Bluff
12 april: Monument Valley naar Grand Canyon
13 april: Grand Canyon naar Kingman (Route 66)
14 april: Kingman naar San Diego
15 april: Seaworld
16 april: San Diego naar Los Angeles
17 april: Inleveren RV, kort bezoek Los Angeles of pretpark
18 april: Los Angeles naar Amsterdam
19 april: Amsterdam
Sequoia zou ik overslaan, dan kun je vanuit Yosemite naar Death valley rijden (met overnachting in DV). Je kunt via Lake Tahoe (mooier) of onder de Sierra Nevada (sneller) langs rijden. Een tussenstop lijkt me nodig, maar kijk hoever je komt. Springdale is leuk maar geen handige uitvalsbasis voor Bryce, het is veel handiger om ook in Bryce te overnachten.
Zion lijkt me mooi in april, misschien wil je hier wel langer blijven dan 1 overnachting. Als de wegen in en rondom Bryce sneeuwvrij zijn dan is Bryce een aanrader, en anders kun je van Zion naar Page gaan. Monument Valley zou je kunnen laten vallen als je te weinig tijd denkt te hebben. Eigenlijk zou ik dat sowieso doen, dat geeft je iets meer ruimte om op het laatst nog iets te doen want je hebt nu geen tijd voor LA. Als je de camper inlevert en ook nog een auto gaat huren en naar een pretpark gaat, blijft er niet veel tijd voor het pretpark over.
Ook een mogelijkheid is om van Bryce naar Monument Valley te rijden en Page over te slaan. Je zou in bovenstaande route sowieso een dag kunnen winnen door maar 1 overnachting in Page te doen, dat is voldoende voor Antelope Canyon en een kijkje bij Lake Powell.

Ik heb na 6 lange vakanties in het westen nog geen last van sleur, maar dat is ook meer persoonlijk dan dat het van het land afhankelijk is denk ik. Als je te veel in de camper zit en geen tijd neemt voor de parken wordt het wellicht eerder eentonig.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 15 feb 2010, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
WimVM
Amerika-ontdekker

Bericht door WimVM »

Concreet denken we eraan om op 3 april van San Francisco richting binnenland te rijden nadat we de camper hebben opgehaald bij El Monte in San Francisco. De vraag is welke campground toch niet té ver is voor een eerst camper rit en ons al aardig opweg zet naar Yosemite. Ik dacht aan Stockton Delta KOA of Yosemite West Mariposa KOA. Hoelaat wordt het eigenlijk donker in deze streek rond april?

Als we Sequoia opgeven en doorrijden naar Death Valley is dat wel een hele rit. Komen we dan niet automatisch voorbij Sequoia? Of wat is de mooiste route van Yosemite naar Death Valley. We blijven in Death Valley overnachten.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Op www.sunrisesunset.com kun je zien hoe laat de zon onder gaat (omgeveer 19.30 uur in april). Kijk gewoon hoe ver je komt, het lijkt me moeilijk van te voren in te schatten wat mogelijk is en reserveren is niet nodig (behalve in Yosemite, heb je daar al naar gekeken?).

Je rijdt langs Sequoia als je de route onderlangs neemt, maar dóór Sequoia rijden en ook nog iets van het park zien kost heel veel meer tijd. Zeker met een camper.
Wat de mooiste route is had ik hierboven al aangegeven.

Marianne
WimVM
Amerika-ontdekker

Bericht door WimVM »

Hallo Marianne,

Is Lake Tahoe niet erg ver om en uit de richting om naar Death Valley te rijden? Ik heb het toch goed dat het ten noord westen ligt van Yosemite, juist? En Sierra Nevada, hoe loopt de route dan percies, via welke plaatsen?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Je komt niet helemaal bij Lake Tahoe, maar je rijdt er iets onderlangs, langs de 88. En ja, het is verder dan de route onderlangs.
Op dit kaartje staan beide mogelijkheden.
De Sierra Nevada is ongeveer het groene gebied tusen beide routes.

Marianne
WimVM
Amerika-ontdekker

Bericht door WimVM »

Het lijkt me wel wat ver om op een dag te rijden, is er tussenin een leuke plaats om nog eens te stoppen?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ja, dat is inderdaad te veel voor 1 dag. Je zou in Lee Vining kunnen overnachten, dan kun je ook een kijkje nemen bij Mono Lake. En misschien naar Bodie?

Marianne
WimVM
Amerika-ontdekker

Bericht door WimVM »

Martin & Marianne schreef:Kijk gewoon hoe ver je komt, het lijkt me moeilijk van te voren in te schatten wat mogelijk is en reserveren is niet nodig (behalve in Yosemite, heb je daar al naar gekeken?).
Ik heb daarvoor nog niet gekeken omdat ik geen idee heb wat nu percies open is in het park. Waarom is reservatie zo belangrijk daar? Is het er dan zo druk ook tijdens het seizoen dat wij er zijn?
WimVM
Amerika-ontdekker

Bericht door WimVM »

Ik heb nog een plaats kunnen boeken in Upper Pines Campground. Nummer 140: http://yosemitecampsites.com/upperpines/index.php/140
WimVM
Amerika-ontdekker

Bericht door WimVM »

We zoeken nog een camping tussen San Francisco en Yosemite.

In de late namiddag halen we de camper op (15 uur). We moeten dan nog inkopen doen (18h) en zouden dan al een stukje van de stad weg willen rijden richting Yosemite, waar we de dag nadien op de middag een plaats hebben op de Upper Pines Campground. De bedoeling is om in de voormiddag naar de camping in Yosemite te rijden.

Wat is er tussen San Francisco en Yosemite aan te raden om te verblijven met een camper?
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Ik heb Monique (nieuwenoord) vaak de tip horen geven over Gilroy. Dit schijnt een leuke plaats te zijn, maar hoe laat willen jullie precies vertrekken dan? Het is in april al vroeg donker. In jullie periode ligt de zonsondergang tussen 19:13 en 19:25. Zie deze handige website: http://www.sunrisesunset.com
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
WimVM
Amerika-ontdekker

Bericht door WimVM »

Hallo,

Een beetje rekeninghoudend met de aflevering van de camper denk ik dat we om 16 uur kunnen vertrekken uit San Francisco. Het is enkel onze bedoeling om al weg te zijn uit San Francisco stad om de dag nadien door te rijden naar Yosemite. De plaats op zich is dus enkel om te overnachten en om even een stukje met de camper te rijden. Als er 's avond nog iets leuks te doen is, dan is dat mooi meegenomen. Het valt me op dat de meesten blijkbaar tussen Yosemite en San Francisco niet stoppen. Doorrijden naar Yosemite lijkt me een beetje te ver omdat het inderdaad al vroeg donker is. We moeten ook nog ergens inkopen doen want we hebben geen camperkit en persoonlijke kit genomen bij de camper.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Dan is Gilroy een heel goede optie er zit namelijk ook een grote Walmart dus kan je gelijk al je inkopen doen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer