Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Typisch souvenir Zuidwesten

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
inge_1212
Amerika-ontdekker

Typisch souvenir Zuidwesten

Bericht door inge_1212 »

Hallo allemaal!!

Eind mei gaan mijn man en ik eindelijk richting de Westkust! Iedereen is al superbenieuwd naar onze ervaringen daar.
Alles is al geboekt en de laatste details zijn in orde, maar wat ik nu wel nog graag zou weten (en wat ik niet kon vinden in de zoekfunctie)...

Wat zijn zo de typische souvenirs die je kan vinden in 't Zuidwesten?
Ik zou graag voor mijn ouders en schoonouders een leuk handgemaakt souvenir meebrengen (ik doe dat elke reis), maar dan wel een speciaal souvenir.
Kan er iemand mij misschien vertellen wat voor souvenirs je zoal kan vinden ginder (buiten nummerplaten, magneten, vlaggen, zand en stenen, enzovoorts)?

Zijn er handgemaakte souvenirs of dingen die écht speciaal zijn om mee te brengen? Ik wil voor mezelf ook wel die leuke magneetjes (en vooral zand meenemen!!) kopen, zoals eerder vermeld hier op het forum, maar ik zoek nog andere dingen. Kan er iemand me helpen??? :)

Alvast héééééél erg bedankt!

Groetjes, Inge :)
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Re: Typisch souvenir Zuidwesten

Bericht door Gypsygirl1 »

Ik ben zelf altijd gek van handgemaakte spullen van de lokale indianen. Je vindt ze bijvoorbeeld in de buurt van de Grand Canyon en Monument Valley in stalletjes langs de weg. Dit zijn voornamelijk sierraden. Erg mooi en goed betaalbaar.
Ook zie je overal op je route 'trading posten', daar verkopen ze ook spulletjes van native Americans.
Laatst heb ik een medicijnwiel (heb je in alle soorten en maten) voor iemand gekocht met een zakje ' medische kruiden' (volgens het oude indianenvrouwtje wat het verkocht) in het midden.
Dat is gewoon een ding om op te hangen in bijvoorbeeld je slaapkamer.
Sindsdien gaat het een stuk beter met die iemand..... :wink: Altijd leuk om te geven om om zelf te hebben (ik heb er ook een voor mezelf gekocht).
Indianen zijn erg creatief in het maken van prachtige kleurrijke spullen vind ik.
Ook prachtige spreuken hebben ze, ingegraveerd in bijv. stukken bewerkt hout. Keuze zat!
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Ik ben zelf helemaal gek van souvenirs met een afbeelding van Kokopelli. Deze zijn overal in het Zuidwesten te vinden. Ik heb de afgelopen twee reizen behoorlijk wat meegesleept variërend van sieraden tot prachtige metalen en houten kunstwerkjes voor aan de (buiten)muur.

Afbeelding
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Dona Ana
Amerika-ontdekker

Bericht door Dona Ana »

Waar wij helemaal weg van waren , zijn zogenaamde "sandpaintings"...................prachtige schilderijtjes gemaakt van allerlei kleuren zand in typische Indianen motieven, die we destijds gekocht hebben in Sante Fe.

Heel goed verpakken...........en vervolgens hebben we ze thuis erg mooi laten inlijsten met glas ervoor. Zodoende blijven ze ook mooi.

En wat erg leuk is, voor b.v. iemand die je een kraamcadeautje wilt geven zijn de schattige "baby" moccasin laarsjes - we hebben ze diverse keren gekocht, van leer en van suede. Deze waren halfhoog met franje eraan.

Voor volwassenen zijn de "gewone" moccasins ook erg leuk - ikzelf gebruik ze al jaren als pantoffels.
Mijn dochter heeft deze destijds gekocht op een Indianen reservaat.

Je moet ervan houden maar de zilveren sieraden met daarin veel turquoise verwerkt zijn ook altijd leuk.

Bij ons in New Mexico was alles met "red chili peppers" een leuke souvenir.......ik heb verder leuke borrelglaasjes, maar ook boodschappentassen, kookboeken, en leuke schorten gezien.

Ikzelf heb ook leuke placemats meegenomen daarvandaan - nemen bijna geen ruimte in, in de koffer. Allerlei afbeeldingen zijn verkrijgbaar - die ik vooral erg leuk vond, waren die met alle "enge beestjes" erop...............gekocht bij Walmart :)
inge_1212
Amerika-ontdekker

Bericht door inge_1212 »

Hey iedereen!

Bedankt voor de leuke tips!! Ik ben wel benieuwd hoe die sandpaintings er dan wel uitzien... Ga 'k snel eens Googlen. :)
Ik kan vooral niet meer wachten om te vertrekken! Nog eventjes aftellen en dan gaan we eindelijk!!! :D :dance:

Misschien breng ik ook zo'n dreamcatcher mee van daar. Heeft iemand een idee hoeveel zo'n dingen kosten?

Groetjes,
Inge
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Tussen $ 2,00 en $ veel ligt er maar net aan hoe groot en hoe mooi je wilt gaan.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Laatst heb ik een medicijnwiel (heb je in alle soorten en maten) voor iemand gekocht met een zakje ' medische kruiden' (volgens het oude indianenvrouwtje wat het verkocht) in het midden.
Sindsdien gaat het een stuk beter met die iemand..... Altijd leuk om te geven om om zelf te hebben (ik heb er ook een voor mezelf gekocht).
Ik voor Claudia (lees haar verhaal maar achter de link) een medicine wheel meegenomen afgelopen zomer. Claudia heeft iets met het getal '11'. Geboren op de 11e, diagnose diabetes toen ze 11 maanden was op 11-11, huwelijk op 11, niertransplantatie op 11, ontslag ziekenhuis op 11, allemaal 11 ... En 11 dagen nadat ik haar het medicine wheel gaf, kwam de transplantatie-oproep na dik twee jaar op de wachtlijst.
Kokopelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Kokopelli »

jerbia schreef:Ik ben zelf helemaal gek van souvenirs met een afbeelding van Kokopelli.
Laat ik daar nou ook last van hebben :hilarious:
In 2025 weer naar Florida.
Reisverslag Zuidwesten September 2024 >
reisverslagen
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

:mrgreen:
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Dona Ana schreef:Waar wij helemaal weg van waren , zijn zogenaamde "sandpaintings"
Helemaal mee eens - geweldig mooi, en geweldig leuk als souvenir!

Je kunt ze op heel veel plaatsen ook al kant en klaar ingelijst krijgen...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

jerbia schreef:Ik ben zelf helemaal gek van souvenirs met een afbeelding van Kokopelli. Deze zijn overal in het Zuidwesten te vinden. Ik heb de afgelopen twee reizen behoorlijk wat meegesleept variërend van sieraden tot prachtige metalen en houten kunstwerkjes voor aan de (buiten)muur.
Ja! Dat wordt mijn missie op vakantie, een mooi houten beeld vinden van zo'n kokpelli! Helemaal leuk!
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

Gypsygirl1 schreef:Laatst heb ik een medicijnwiel (heb je in alle soorten en maten) voor iemand gekocht met een zakje ' medische kruiden' (volgens het oude indianenvrouwtje wat het verkocht) in het midden.
Sindsdien gaat het een stuk beter met die iemand..... :wink: Altijd leuk om te geven om om zelf te hebben (ik heb er ook een voor mezelf gekocht).
heb je er dan voor verschillende aandoeningen of is het gewoon voor alles goed?
Gypsygirl1
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Volgens het oude indianenvrouwtje, die ook niet wilde zeggen wat voor kruiden er in het leemlerenzakje zitten, (dat is geheim) beschermt en geneest het degene voor wie het medicijnwiel is bestemd voor allerlei ziekten en narigheid.
Verder was ze weinig spraakzaam, ik denk dat ze de engelse taal niet goed beheerste.
We hebben de medicijnwielen gekocht bij de Crow indianen.
pushirubiano
Amerikakenner

Bericht door pushirubiano »

Bedoel je met een medicijnwiel een dreamcatcher? http://www.native-languages.org/dreamcatchers.htm
Groetjes, Ilona

Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Nee, een medicijnwiel is niet hetzelfde als een dreamcatcher. Zie het verschil op deze website.

In een medicine wheel zijn vaak de vier windrichtingen aanwezig (zie kruis) en in een dreamcatcher zit een soort spinneweb om de dromen te vangen.

Medicine wheel:
Medicine Wheels- Within the Medicine Wheel everything exists for peace of mind, health and happiness. They are universally recognized as a symbol of purification, wholeness and freedom, expressing our thanksgiving to all of Life’s Forces and to our Mother Earth. The Medicine Wheel is important in Native American culture. The circle represents the circle of life

Dreamcatcher:
While dreamcatchers originated in the Ojibwa Nation, during the Pan-Indian Movement of the 1960s and 1970s they were adopted by Native Americans of a number of different Nations. They came to be seen by some as a symbol of unity among the various Indian Nations, and as a general symbol of identification with Native American or First Nations cultures. However, some Native Americans have come to see them as "tacky" and over-commercialized due to their acceptance in popular culture.[3]

Traditionally, the Ojibwa construct dreamcatchers by tying sinew strands in a web around a small round or tear-shaped frame of willow (in a way roughly similar to their method for making snowshoe webbing). The resulting "dream-catcher", hung above the bed, is then used as a charm to protect sleeping children from nightmares. Dreamcatchers made of willow and sinew are not meant to last forever but instead are intended to dry out and collapse over time as the child enters the age of adulthood.

The Ojibwa believe that a dreamcatcher changes a person's dreams. According to Terri J. Andrews in the article "Living by the Dream," about the Ojibwa nation in the magazine World & I, Nov. 1998 page 204, "Only good dreams would be allowed to filter through . . . Bad dreams would stay in the net, disappearing with the light of day."

It's recommended to hang the dream catcher above someone sleeping to guard against bad dreams. Good dreams pass through and slide down the feathers to the sleeper.

Another legend "Good dreams pass through the center hole to the sleeping person. The bad dreams are trapped in the web, where they perish in the light of dawn."

Bron: Wikipedia
Matrox
Amerikakenner

Bericht door Matrox »

Naast de gebruikelijke T-Shirts, mokken en zogenaamd native flutsieraden hebben we uit Tucson een klein (nu zo'n 3 cm.) Saguaro cactusje meegenomen dat het bij ons op de vensterbank uitstekend doet. Verder een klein stukje zoutkorst uit Badwater en een rode steen uit Sedona.

'Stukjes van het land' vind ik leuke souvenirs waar ik echt (meen ik) bij kan wegdromen.
José
Amerikakenner

Bericht door José »

Matrox schreef: 'Stukjes van het land' vind ik leuke souvenirs waar ik echt (meen ik) bij kan wegdromen.
Ik wil niet de grote moraalridder uithangen, maar wat nou als iedereen besloot een stukje land mee te nemen?
Reisverslag juni 2009:

Reisverslag mei 2008:
Matrox
Amerikakenner

Bericht door Matrox »

José schreef:Ik wil niet de grote moraalridder uithangen, maar.....
Zo beginnen moraalridders hun betoog meestal. Maar goed...

Dan zou over een jaar of 10.000 rond Cathedral Rock mogelijk geen losse steenjes meer liggen. Al zullen we met zijn allen toch behoorlijk door moeten graaien want ik heb begrepen dat de erosie nogal genadeloos huishoudt.

Ben al vaker in de fout gegaan. Ik moet ergens ook nog een zakje met Saharazand en een envelop met gras van het oude Wembleystadion hebben. Gelukkig doet niet iedereen dat, want de Sahara ligt er nog steeds. Maar met het oude Wembleystadion is het toch aardig slecht afgelopen.
José
Amerikakenner

Bericht door José »

Haha.. Je hebt gelijk;

Maar ik toen ik bij de Devils Golf Course in Death Valley iemand een stuk zout mee zag nemen vond ik dat nogal raar...

Als een ex-scout (padvind(er)(ster) in oude tijden) heb ik altijd geleerd respectvol met de natuur om te gaan...
Reisverslag juni 2009:

Reisverslag mei 2008:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer