Hulp nodig bij planning Yosemite NP.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Sophie!
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mar 2023, 00:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Hulp nodig bij planning Yosemite NP.

Bericht door Sophie! »

Hi, van de zomer gaan wij (ik, mijn man en onze zonen van 18+21) een rondreis maken.
Ook Yosemite gaan wij bezoeken, maar ondanks dat ik al heel veel gelezen heb, kom ik er voor Yosemite niet goed uit en heb ik hulp nodig.
Wij rijden op dag 4 (28 juli) vanuit vanuit SF naar Yosemite waar wij verblijven in Yosemite View lodge.
Dag 5 hebben wij een hele dag en op dag 6 rijden wij naar Monterey door.
Hoe deze dagen zo optimaal mogelijk in te vullen?
En ja ik had graag een extra dag gehad maar toen ik de reis boekte werkte mijn Corona brein nog niet zo goed. ;-)
Graag zouden wij een mooie hike of hike's maken en de Giant Sequoias bekijken.
Welke hike's raden jullie aan en hoe zouden jullie de planning maken?
Idee is nu om op dag 5 een mooie hike te gaan doen, ik heb gelezen dat 4 mile trail of panorama trail mooi is en dat het slim is om een bus te pakken naar Glacier Point. Weet ook nog niet goed wat ik tzt kan qua gezondheid, ben wel hard aan het trainen .
Dag 6 dag vroeg naar The Mariposa Grove (of zijn er andere mooiere plekken om de reuze bomen te bekijken?) en vanuit daar naar Monterey?
Is dit slim en handig, of zit ik er compleet naast?
Ik hoor graag jullie tips en meningen!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij planning Yosemite

Bericht door Martin & Marianne »

Er is recent heel veel geschreven over Yosemite. Misschien heb je iets aan dit topic, en aan het topic over de bus naar Glacier Point. Als je de Panorama Trail wilt lopen moet je de bus naar Glacier Point nemen. Deze moet je reserveren via www.travelyosemite.com.
Bekijk ook eens de sites waar in de genoemde topics naar verwezen wordt.
Met de bus naar Glacier Point en de wandeling naar beneden ben je een heel groot deel van de dag bezig. Je kunt er ook voor kiezen om meerdere korte wandelingen te doen.
De Mariposa Grove is niet de enige plaats waar je sequoia's kunt zien, maar je hebt hier de meeste en grootste bomen in Yosemite. De grove kun je bezoeken als je van El Portal naar Monterey rijdt.
Wel jammer dat je niet de Tioga Pass neemt. Ik neem aan dat de route helemaal vast ligt?

Marianne
Sophie!
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mar 2023, 00:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hulp nodig bij planning Yosemite NP.

Bericht door Sophie! »

Dank voor je reactie en tips! Het topic over de bus had ik inderdaad al gelezen, maar ik merk dat ik sommige zaken gewoon niet goed begrijp. Ik ga nu misschien een hele “stomme” vraag stellen maar de 4 mile trail is dat een andere trail als de panorama trail, of is dit gewoon een klein stuk van de panaroma trail? En beide kun je starten vanaf Glacier Point, begrijp ik dat goed?
Route ligt inderdaad vast en kan níet meer verschoven worden, ook omdat ik al op diverse dagen excursies en uitjes heb gepland/geboekt. Ik dacht Yosemite, hikes ..dat is het minst lastig plannen :wink: , even een inschattingsfout.
Maar aangezien het onze eerste Amerika reis is vind ik dat ik met behulp van deze website o.a. een mooie reis heb samengesteld, op dit foutje 😉 na. Reden om ooit terug te gaan als het bevalt!
Tioga pass is inderdaad schitterend, maar ik zou niet goed weten op welke dag wij deze zouden kunnen rijden.
Dag 4 komen wij vroeg uit SF en op dag 6 naar Monterey. Heb jij een idee voor een goede planning?
Mariëlle
Amerikafan
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:25
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hulp nodig bij planning Yosemite NP.

Bericht door Mariëlle »

Wij zijn naar Tuolumne Grove gegaan om Giant Sequoias te kijken. Dat lag voor ons beter op de route. Misschien voor jullie ook? Het is de enige plek waar ik sequoias gezien heb dus ik kan het niet vergelijken met andere plaatsen, maar ik vond het erg indrukwekkend.

En verder zou ik me niet al te druk maken. Tioga Pass is mooi maar de rest echt ook! En wandelingen zijn er genoeg :-)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij planning Yosemite NP.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik kan me voorstellen dat het lastig is!
Sophie! schreef:
27 mar 2023, 17:00
Ik ga nu misschien een hele “stomme” vraag stellen maar de 4 mile trail is dat een andere trail als de panorama trail, of is dit gewoon een klein stuk van de panaroma trail? En beide kun je starten vanaf Glacier Point, begrijp ik dat goed?
Het zijn verschillende trails, maar ze starten (of eindigen) allebei bij Glacier Point.
De PT is de bekendste en populairste trail. Die wordt voor zover ik weet voornamelijk van Glacier Point terug naar de vallei gelopen. En dus moet je met de bus omhoog.
De 4MT is wat minder bekend. Het hoogteverschil is hetzelfde, maar hij is korter en veel steiler. En hij gaat alleen naar beneden (of omhoog) terwijl bij de PT nog een flink stuk zit waar je weer omhoog moet (na de Illilouette falls).
In 2013 deden wij de 4MT omhoog en weer terug. Zie hier voor ons verslag.

De kaart van de vallei op de NPS-site geeft wel een beetje een idee. Hoewel Glacier Point hier vlakbij Curry Village lijkt te liggen moet je bedenken dat het hoogteverschil bijna 1000 meter is.

Hieronder in het geel de 4MT.
image.png
En hier de PT in het geel.
image.png
Ik heb nu voor het laatste stuk de Mist Trail (langs de Nevada en Vernal fall) gehighlight, maar je kunt ook de John Muir Trail nemen op het laatst (wel verstandig als je moe bent).

Zie hier voor een wat duidelijker plaatje.

Ik denk dat voor jullie de Mariposa Grove niet gek is als je er tijd voor hebt; je hebt er meer en grotere bomen. Het is wel verder rijden vanuit de vallei/El Portal. Wij deden in 2015 de Merced Grove; die is vergelijkbaar met de Tuolumne grove. Zie ons reisverslag daarvoor bij 25 juni (op 24 juni deden we de PT).

Zie voor de ligging van de verschillende groves de kaart van het park op https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/maps.htm (en dan linksboven bij park tiles op brochure map klikken).

Marianne
Sophie!
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mar 2023, 00:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hulp nodig bij planning Yosemite NP.

Bericht door Sophie! »

Mariëlle schreef:
27 mar 2023, 17:16
Wij zijn naar Tuolumne Grove gegaan om Giant Sequoias te kijken. Dat lag voor ons beter op de route. Misschien voor jullie ook? Het is de enige plek waar ik sequoias gezien heb dus ik kan het niet vergelijken met andere plaatsen, maar ik vond het erg indrukwekkend.

En verder zou ik me niet al te druk maken. Tioga Pass is mooi maar de rest echt ook! En wandelingen zijn er genoeg :-)
Bedankt voor het meedenken en gerust stellen ;-).
Ik ga met jullie tips aan de slag
Martin & Marianne schreef:
27 mar 2023, 18:36
Ik kan me voorstellen dat het lastig is!
Sophie! schreef:
27 mar 2023, 17:00
Ik ga nu misschien een hele “stomme” vraag stellen maar de 4 mile trail is dat een andere trail als de panorama trail, of is dit gewoon een klein stuk van de panaroma trail? En beide kun je starten vanaf Glacier Point, begrijp ik dat goed?
Het zijn verschillende trails, maar ze starten (of eindigen) allebei bij Glacier Point.
De PT is de bekendste en populairste trail. Die wordt voor zover ik weet voornamelijk van Glacier Point terug naar de vallei gelopen. En dus moet je met de bus omhoog.
De 4MT is wat minder bekend. Het hoogteverschil is hetzelfde, maar hij is korter en veel steiler. En hij gaat alleen naar beneden (of omhoog) terwijl bij de PT nog een flink stuk zit waar je weer omhoog moet (na de Illilouette falls).
In 2013 deden wij de 4MT omhoog en weer terug. Zie hier voor ons verslag.


Marianne
Bedankt ! Nu word het ineens wat duidelijker.
Ik ga morgenavond op mijn gemak samen met mijn zoon de mogelijkheden bekijken
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer