Factory Butte, Moonscape en Bentonite Hills

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
VDW31
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 dec 2015, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 3

Factory Butte, Moonscape en Bentonite Hills

Bericht door VDW31 »

Hoi iedereen,


In april 2022 zouden we naar het Zuidwesten gaan.

We zouden daarbij graag een aantal plekken in de omgeving van Hanksville verkennen, onderweg naar Capitol Reef.

Om een beter beeld te hebben van het tijdstip waarop we deze plekken kunnen bezoeken en of we best eerst even langs BLM Hanksville passeren, wou ik even informeren naar jullie ervaringen.

Zijn de dirtwegen naar de Bentonite Hills voorbij het Mars Desert Research Station en naar Factory Butte goed te doen bij droog weer (met high clearance) of is het ongeacht het weer aangewezen om eerst te informeren bij het BLM?

Is Coal Mine Road (rechtsaf UT 24 komende van Hanksville) de meest aangewezen aanrijroute naar Factory Butte of is er een betere optie?

Is Moonscape / Skyline rim gemakkelijk te vinden? Iemand (vooraf geladen) google maps gebruikt in deze omgeving?

Alvast merci voor de tips.
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1210
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: Factory Butte, Moonscape en Bentonite Hills

Bericht door lsl »

Bij mijn weten kun je niet van het Mars Research Station naar Factory Butte (west van MRS is een "rim").
Via de afslag thv 38.371889 -110.76875 kun je naar het MRS, de dirtroad is zeer goed berijdbaar bij droog weer, wel even onthouden waar je afslaat.

Vanaf de afslag thv 38.36698 -110.89225 kun je heel eenvoudig richting Factory Butte en eventueel verder naar de Eroded Rocks en verder naar Moonscape Overlook. Nog verder kom je aan Muddy Creek en kun je zelfs naar Ding&Dang canyon en Little Wild Horse Canyon / Goblin Valley. Wij zijn zelf aan Muddy Creek omgedraaid (weg nr 1013) omdat de creek een zachte ondergrond heeft (zand/modderig) en je daar, met een huurauto, niet vast wil komen te zitten zonder backup.
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Factory Butte, Moonscape en Bentonite Hills

Bericht door Allard »

VDW31 schreef:
20 dec 2021, 17:46
Zijn de dirtwegen ..........goed te doen bij droog weer (met high clearance)
Een groot deel van de dirtroads in dat gebied liggen in de zogeheten Mancos Shale. Een kleisteen die ook weer erodeert tot klei. En die heeft bij nat weer heel vervelende eigenschappen. Is het flink nat geworden dan duurt het ook even voordat het weer begaanbaar is. Een droog bovenlaagje is niet genoeg. Daaronder kan nog echte prut zitten. Een geluk bij een ongeluk is dat het daar in het aride klimaat maar heel weinig regent. Indien je routes ver van het asfalt plant, zou ik altijd voor de zekerheid maar even informeren.

Persoonlijk vind ik wel een heel mooi gebied. De vele tinten grijs hebben ook hun charme. De mix van badland erosies en een paar resterende mesas met hun harde bovenliggende kappen. Een heel eigen uniek stukje zuidwesten tussen het vele rood aldaar. Mede vanwege geologische interesse hadden we daar 2 dagen gepland in maart 2020. Nog nooit een reis zo zorgvuldig gepland. Zeker drie maanden intensief mee bezig geweest. Vlak voor het afreizen kwam de travelban..... Geen idee of we ooit nog eens gaan. Voorlopig is de lol er wel even af.

Geniet er van! Ook bij te natte dirtroads blijf het zichtbare vanaf de UT24 zeer de moeite waard.

Ooit heb ik eens een geologische pagina geschreven omtrent dit gebied. Tijdens de voorgenomen reis had ik de puntjes op de i willen zetten.

Kijk maar eens. Het zijn wat foto's rondom de UT24 met wat (geologische) toelichting: UT24EAST
VDW31
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 dec 2015, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Factory Butte, Moonscape en Bentonite Hills

Bericht door VDW31 »

Bedankt voor jullie reactie.

Dit maakt het plannen weer een stuk gemakkelijker en geeft nog extra veel zin om deze gebieden op te zoeken.

@Allard Wat een knappe en (ook voor een leek zoals ik) interessante pagina. De regio spreekt me erg aan omwille van het visuele contrast met de rode rotsen uit de omgeving, deze geologische duiding gaat ongetwijfeld bijdragen tot de beleving ter plaatse. Ik ga dit zeker voor vertrek nogmaals doornemen.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5547
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Factory Butte, Moonscape en Bentonite Hills

Bericht door kalaman »

Bij het Mars Society Desert Research Station hebben ze liever zo weinig mogelijk bezoekers meer. Je kan er wel nog (als Covid uit onze wereld is) begeleide bezoeken boeken. Wij waren er in 2014 en toen zwaaiden ze nog van achter de venstertjes...
Dit is inderdaad niet dezelfde "weg" als voor Factory Butte. Die zie je trouwens liggen vanaf de UT24, je kan dus niet missen. Dit is wel dezelfde weg als voor Moonscape Overlook en Eroded Rocks.
De mooiste Bentonite Hills zie je als je de Cathedral Valley Loop doet (meer westwaarts).
De Muddy Creek zou ik zeker en vast nooit of te nooit proberen door te rijden. Het heet niet voor niets "Muddy" Creek.

Uiteraard zijn alle dirt roads altijd min of meer een risico, alhoewel die naar Factory Butte een echte snelweg is. Voor de andere bestemmingen moet je wel die 'snelweg' verlaten en dan kan het 'another cookie" zijn :wink: .

Zie voor dit alles onze diverse april-blogs. Je vindt er alles netjes terug via de indexpagina.
VDW31
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 dec 2015, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Factory Butte, Moonscape en Bentonite Hills

Bericht door VDW31 »

@Kalaman, ik was ervan overtuigd dat ik op uw post gereageerd had, maar ik zal het blijkbaar enkel getypt en niet verstuurd hebben.

Ik heb uw avonturen in de regio er nog eens op nagelezen, het kriebelt nu nog meer om daar op verkenning te gaan.
Sowieso een plezier om uw blog en de vele mooie foto's door te nemen.

Door omstandigheden zijn onze plannen gewijzigd. We gaan niet langer in april, maar eind augustus-september. Eerst naar Glacier en Yellowstone. Mid september doen we Green River - Hanksville - Torrey aan.

Vorig jaar zijn er blijkbaar heftige flash floods geweest in deze regio begin september. Als het weer het toelaat, staan cathedral valley, factory butte en long dong silver rock hoog op ons lijstje. De regio rond het MSDRS zullen we dan waarschijnlijk overslaan.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5547
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Factory Butte, Moonscape en Bentonite Hills

Bericht door kalaman »

:thumbup:
Grtn uit Zuid-Afrika
Carienne
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 feb 2020, 23:48
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Factory Butte, Moonscape en Bentonite Hills

Bericht door Carienne »

We wilden in mei ook naar de factory butte en moonscape skyline, staat de coal mine road en de weg naar moonscape o. ook aangegeven met borden?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5547
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Factory Butte, Moonscape en Bentonite Hills

Bericht door kalaman »

Nee
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 980
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Factory Butte, Moonscape en Bentonite Hills

Bericht door HennyCox »

@Carienne Google Maps is je grootste vriend :thumbup:
Carienne
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 feb 2020, 23:48
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Factory Butte, Moonscape en Bentonite Hills

Bericht door Carienne »

Hoe gebruik je die coordinaten , met google maps of wat anders, ik ben echt een leek op dat gebied.
Overigens een hele mooie site Kalaman, haal er veel info vandaan!
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5547
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Factory Butte, Moonscape en Bentonite Hills

Bericht door kalaman »

Je kan die coördinaten gewoon ingeven in Google Maps en/of gps.
Bedankt :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer