Weekend in Yosemite vermijden in augustus?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Inges
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Weekend in Yosemite vermijden in augustus?

Bericht door Inges » 27 jul 2020, 20:05

Ik ben alweer aan het plannen voor zomer/najaar 2021. In 2018 hebben wij helaas Yosemite over moeten slaan vanwege de branden en het feit dat het park gesloten was. Nu proberen we het in augustus 2021 opnieuw. Ik twijfel heel erg of ik wel moet gaan reserveren (ik probeer in het park opnieuw een hotelkamer te krijgen) voor het weekend. Ik weet dat het in de weekenden enorm druk is in Yosemite. Is het beter om op zondag aan te komen? Of maakt dat in augustus toch geen verschil omdat het altijd druk is?

Ik hoop eigenlijk dat ze het toegang beleid houden zoals nu. Dus dat je van te voren een entree bewijs moet kopen of dat je een reservering in 1 van de hotels of campings moet hebben om het park in te mogen. Maar goed... als dat in 2021 niet meer is kan ik dan beter buiten het weekend gaan? Of maakt het geen verschil. Iemand ervaring?
Groetjes, Inge
2x Canada en 4x USA
Mei 2020 Orlando, Florida https://ingevanderwulp.nl/reizen/mei2020
https://ingevanderwulp.nl/reizen (NIEUW!)

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Weekend in Yosemite vermijden in augustus?

Bericht door Martin & Marianne » 27 jul 2020, 21:59

Ik vermoed dat het in het weekend wel iets drukker zal zijn, maar of het echt heel veel scheelt weet ik niet.
Wij waren er in 2017 in een weekend in augustus. Het was er druk maar we hadden er niet heel veel last van omdat we niet de standaard dingen deden.
Vorig jaar waren we er zelfs in het Labor Day weekend, maar daar hadden we bij de Mariposa Grove geen last van, en ook bij de Tioga Road niet. De vallei moet je dan echter vermijden.
Ik weet niet wat de plannen zijn in het park, en hoe lang je er wilt blijven. Zodra je een wat langere wandeling gaat maken laat je al snel de drukte achter je. Als je in het park overnacht kun je optimaal gebruik maken van de rustige uren. De Glacier Point road is wel gesloten dus dat kan wellicht tot meer drukte leiden. En je kunt de Panorama Trail niet lopen (tenzij je ook omhoog loopt).
Wij vinden het oostelijke deel erg mooi, en ook minder druk en qua temperatuur aangenamer. Ik weet niet of je vanuit het oosten of het westen het park binnenrijdt? Je zou twee nachten aan de oostkant kunnen doen en dan na het weekend naar de vallei.
Als je helemaal flexibel bent in de indeling is het natuurlijk niet gek om het weekend te vermijden.

Ik zie nu dat we in 2006 ook in het weekend in Yosemite waren. We waren er toen twee keer, de eerste dagen door de week en later nog in het weekend. Ik geloof niet dat er veel verschil was in drukte als ik ons verslag bekijk.

Marianne

iLoveStedentrips
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door iLoveStedentrips » 28 jul 2020, 08:16

Wij waren er ook in 2017 en op zondag en maandag. De drukte was op beide dagen vergelijkbaar denk ik. In die periode was Mariposa Grove gesloten wegens onderhoud, misschien dat dit een factor is geweest, geen idee.

De ritjes door de Valley deden wij vanuit El Portal en meestal vroeg of laat. Gewoon op pad gaan als de gemiddelde Amerikaan aan het ontbijt of diner zit dan komt het goed.

Op zondagavond hebben we de zonsondergang bekeken vanaf Glacier Point. We waren er een uur voor golden hour, dus twee uur voor de echte zonsondergang, we konden nog gewoon parkeren. Dit is in 2021 issue omdat de road dicht is, maar gaat om idee.

Volgens mij valt Yosemite redelijk mee als je de Valley een beetje ontloopt op de drukste uren. Hou Google Maps maar in de gaten al is dat op dit moment niet echt te vergelijken.
1997: Zuidwesten USA
2015: Florida
2017: Zuidwesten USA
2019: Las Vegas e.o.
2020: Florida
Informatie en ervaringen op Rondreizen Noord-Amerika - Gratis informatiebladen downloaden

iLoveStedentrips
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door iLoveStedentrips » 28 jul 2020, 08:24

PS:

Die reservering lijkt me wel top. Ook voor de ander nationale parken!

Hopelijk zorgen ze er dan wel voor dat je die bij een hotelovernachting kan kopen of al een jaar van te voren kan reserveren.

Zo niet is een rondreis plannen een spannende onderneming als een maand van te voren blijkt dat je twee parken niet in kan. Ik verwacht dan ook een zwarte markt waar de prijzen 4-5x over de kop gaan.
Informatie en ervaringen op Rondreizen Noord-Amerika - Gratis informatiebladen downloaden

Inges
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Inges » 28 jul 2020, 11:06

Martin & Marianne schreef:
27 jul 2020, 21:59
Ik weet niet wat de plannen zijn in het park, en hoe lang je er wilt blijven. Zodra je een wat langere wandeling gaat maken laat je al snel de drukte achter je. Als je in het park overnacht kun je optimaal gebruik maken van de rustige uren. De Glacier Point road is wel gesloten dus dat kan wellicht tot meer drukte leiden. En je kunt de Panorama Trail niet lopen (tenzij je ook omhoog loopt).
We willen 3 nachten blijven en we wilde eigenlijk gewoon 3 nachten in de valley slapen (Tioga pass hebben we in 2018 wel gedaan) maar ik moet je heel eerlijk toegeven dat ik nog niet had gedacht aan het feit dat de Glacier road dicht is. Ik had het wel gelezen maar er gewoon niet aan gedacht. Dat is natuurlijk wel jammer en de panorama trail omhoog lopen lijkt mij geen gezellige dag ;-)

Als je 3 nachten in een hotel en niet in een tent wil slapen in augustus moet je gewoon 366 dagen van te voren reserveren. Dus dan moet ik wel beslissen of ik er in het weekend wil zijn of niet.... flexibel zijn we nu nog wel maar kwa dagen komen de weekenddagen in Yosemite eigenlijk beter uit omdat we dan meteen vanuit SF naar Yosemite reizen. Hoewel eerst een weekendje dieren fotograferen in Moss landing mij ook wel erg aanspreekt (de kinderen wat minder) ;-)

Bedankt voor de antwoorden. We gaan het er hier even over hebben.
Groetjes, Inge
2x Canada en 4x USA

Inges
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Inges » 28 jul 2020, 11:10

iLoveStedentrips schreef:
28 jul 2020, 08:24
Die reservering lijkt me wel top. Ook voor de ander nationale parken!

Hopelijk zorgen ze er dan wel voor dat je die bij een hotelovernachting kan kopen of al een jaar van te voren kan reserveren.
Als je in het park overnacht heb je zo wie zo toegang las ik en anders wordt het spannend inderdaad omdat je pas in juni kaarten kan bestellen voor de maand erna. Moet je ze eigenlijk betalen? Of betaal je gewoon met de parken pas?

Edit: dat laatste is eigenlijk een domme vraag want er is nog geen Nederlander of Belg geweest in deze zomer natuurlijk.....
Groetjes, Inge
2x Canada en 4x USA

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 28 jul 2020, 15:49

Ik weet niet hoe het in Yosemite zit, wij hebben wel het reserveringssysteem van Zion meegemaakt vorige maand, daar moet je nu de shuttle boeken (tijdslot) via recreation.gov, kost $1 per kaartje. Zou verwachten dat Yosemite vergelijkbaar is.
Terug in Texas!

iLoveStedentrips
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door iLoveStedentrips » 29 jul 2020, 07:36

Inges schreef:
28 jul 2020, 11:10
Als je in het park overnacht heb je zo wie zo toegang las ik en anders wordt het spannend inderdaad omdat je pas in juni kaarten kan bestellen voor de maand erna. Moet je ze eigenlijk betalen? Of betaal je gewoon met de parken pas?
De reservering is 2$ per auto voor 7 aan één gesloten dagen. Je kan 2$ los betalen als je al een America the Beautiful pas hebt of bij je toegang als je eenmalig wil betalen.

Dus voor het geld hoef he het zeker niet te laten. :D

Inges
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Inges » 29 jul 2020, 10:29

29 jul 2020, 07:36
Dus voor het geld hoef he het zeker niet te laten.

Hihi dat is peanuts in vergelijking met een overnachting in het Yosemite Valley hotel :-) Zo wie zo op een reis daar naartoe ;-)

Het is natuurlijk wel lastig als je buiten het park overnacht. Ik was afgelopen week bij mijn buren die hun reis van dit jaar naar volgend jaar willen verzetten. Ze zijn bezig met Tioga tours maar die zeggen heel eerlijk dat ze Yosemite niet meer met zekerheid in de reis op kunnen nemen ivm toegang. Ze hebben dus een alternatief moeten maken.
Groetjes, Inge
2x Canada en 4x USA

iLoveStedentrips
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door iLoveStedentrips » 29 jul 2020, 10:41

Hopelijk gaan omliggende hotels ook een day-use pass mogen uitreiken bij een hotelovernachting mits het blijft. Een maand van te voren is echt te kort, misschien kunnen ze die reserveringen op een jaar zetten net als de rest. Dan weet je waar je aan toe bent.

Zelf ga ik in februari, heb alles al gereserveerd. Hopen dat Corona afzwakt, dat travelban voorbij is en dan op nieuwjaarsdag lekker achter de computer voor een reservering. Lekker reizen tegenwoordig, als alles lukt moet je wel even bijkomen op reis :lol: :lol:

Maar voorlopig is het maar tot en met 31 oktober en daarna zullen we wel meer weten.

Guido

Inges
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Inges » 29 jul 2020, 11:38

29 jul 2020, 10:41
Een maand van te voren is echt te kort, misschien kunnen ze die reserveringen op een jaar zetten net als de rest. Dan weet je waar je aan toe bent.
Dat gaat niet gebeuren denk ik zo. Het is "public land" en dus moeten amerikanen toegang hebben/krijgen. Voor toeristen die alles plannen is een jaar van te voren makkelijk maar voor de "gewone" amerikaan die een weekendje weg wil naar Yosemite is het onmogelijk omdat een jaar van te voren al te weten. Ik weet ook niet of ik in de zomer van 2021 een wandeling wil maken op de Veluwe. Daarom twijfel ik ook of dit wel zo blijft. Aan de ene kant hoop ik van wel want minder drukte maar aan de andere kant is het voor mensen die buiten het park logeren of gewoon de amerikanen een grote drempel om een maand van te voren alles te moeten reserveren.

We gaan het zien...
Groetjes, Inge
2x Canada en 4x USA

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 29 jul 2020, 20:38

Inges schreef:
29 jul 2020, 10:29
Het is natuurlijk wel lastig als je buiten het park overnacht. Ik was afgelopen week bij mijn buren die hun reis van dit jaar naar volgend jaar willen verzetten. Ze zijn bezig met Tioga tours maar die zeggen heel eerlijk dat ze Yosemite niet meer met zekerheid in de reis op kunnen nemen ivm toegang. Ze hebben dus een alternatief moeten maken.
Waarom reserveren ze dan niet iets in het park? Het wordt anders wel erg spannend of het gaat lukken of niet. En dat geldt dan niet alleen voor een bezoek aan het park, maar ook als je alleen maar de Tioga Pass zou willen rijden.
Sequoia is natuurlijk een mooi alternatief. Of de Sonora Pass met een bezoek aan Calaveras Big Trees SP, Columbia State Historic Park. En dan omgeving Mammtoh Lakes aan de oostkant.
Inges schreef:
28 jul 2020, 11:06
Als je 3 nachten in een hotel en niet in een tent wil slapen in augustus moet je gewoon 366 dagen van te voren reserveren. Dus dan moet ik wel beslissen of ik er in het weekend wil zijn of niet.... flexibel zijn we nu nog wel maar kwa dagen komen de weekenddagen in Yosemite eigenlijk beter uit omdat we dan meteen vanuit SF naar Yosemite reizen. Hoewel eerst een weekendje dieren fotograferen in Moss landing mij ook wel erg aanspreekt (de kinderen wat minder)
Waarom geen tent? Het scheelt je veel geld en is ook best leuk als je het niet erg vindt dat je een paar nachten wat minder luxe hebt. Vooral Housekeeping Cmap is leuk.
Je kunt natuurlijk eerst meerdere reserveringen maken, zowel voor het weekend als voor de nachten daarna.
En een paar dagen kust is misschien ook leuk om te doen. Wij hebben vorig jaar voor het eerst eens wat meer tijd doorgebracht in Monterey/Big Sur. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar fietsen bij Monterey vonden we erg leuk om te doen.

Marianne

Inges
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Inges » 30 jul 2020, 09:52

29 jul 2020, 20:38
Waarom reserveren ze dan niet iets in het park?
Omdat zij alles door Tioga tours willen laten doen. Ik heb ze alleen geholpen met een leuke route in elkaar te zetten. Ik heb aangeboden om ze te helpen met reserveren maar zij willen het op deze manier. Prima toch? Zij willen die zekerheid.
29 jul 2020, 20:38
Waarom geen tent?
Uh omdat er verschillende redenen zijn waarom wij dat niet willen... :-)

Mijn jongens zijn al volwassen. We zouden afgelopen mei voor het laatst met zijn vieren naar Florida maar omdat dat niet doorging gaan ze nu waarschijnlijk 2 weken mee. Wij blijven daarna nog 2,5 week langer in Canada. We doen een one-way van SF naar Seattle.
Groetjes, Inge
2x Canada en 4x USA

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 31 jul 2020, 18:12

Kunnen ze dan via Tioga Tours niet iets in het park boeken? Of alleen die nacht(en) zelf boeken? Dat geeft immers meer zekerheid dan iets buiten het park boeken en welllicht niet het park in kunnen (en ook niet erdoorheen rijden).

Marianne

stegeman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door stegeman » 02 aug 2020, 10:57

Wij boekten via een reisbureau maar bepaald plekken IN de parken konden zij niet boeken. En kreeg ook van reisbureau advies om gewoon die nachten lekker zelf te boeken. Dat is zo goed bevallen dat een volgende keer we alles zelf doen.
Maar volgens mij moet dat gewoon mogen/kunnen. We sliepen Yosemite Lodge. Duurste overnachtingen en zeker niet de allerbeste maar prima voor elkaar! Maar vanwege de locatie en de enorme tijdwinst (zo ideaal!!!) zou ik dat echt ten zeerste aanraden. Wij boekten gewoon andere overnachtingen waar goedkoper kon gewoon de goedkopere opties (bijv bryce view Lodge bij Bryce Goedkoop, goed en ook gunstige ligging, in SF goedkope drie overnachtingen en zo hadden we deze dure nachten en de dure nacht in DV allang terugverdiend)

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer