Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Crowley Lake Stone Columns (hidden gem?)

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
MichelH
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Crowley Lake Stone Columns (hidden gem?)

Bericht door MichelH »

Ik kwam net bij toeval op internet de Crowley Lake Stone Columns tegen. Ik vind het er echt super mooi uit zien. Een apart natuurverschijnsel en volgens mij nog niet echt ontdekt door de hordes toeristen.

Afbeelding

Iemand daar al eens geweest?

Het ligt op zo'n 40-45 minuten rijden vanaf Bishop/Mammoth Lakes:
https://goo.gl/maps/4rohEYWW5UEBRwVG7

Edit: als ik zo de routebeschrijving lees op anders sites is de site alleen accessible door middel van een dirt road waar je 4WD voor nodig hebt.
Trails
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Re: Crowley Lake Stone Columns (hidden gem?)

Bericht door Trails »

Ik had hier in 2017 ook graag naar toe gewild maar idd de weg erheen is een probleem.
Ik dacht dat je er wel met een kayak heen kon, maar ik vind daar niets meer over.
Gast

Bericht door Gast »

Robbie&Irene
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Robbie&Irene »

Echt prachtig hoor, je hebt asfalt tot en met de Long Valley Dam zag ik via Google Maps, daarna is het nog 3,2 km maar dit is natuurlijk ook prima te lopen bij gebrek aan een 4WD. Enige voorwaarde is wel dat het level Lake Crowley laag staat, misschien begin najaar of zelfs in de winter? Heb je ook minder last van de muggen zo te lezen!
stegeman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door stegeman »

Weer iets toegevoegd :thumbup: Maar of we er echt komen is de vraag. Mijn man en off-road. Niet z’n ding zeg maar. En de ene off road weg is de andere niet. Ter plekke maar eens kijken
Trails
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Trails »

stegeman schreef:
23 mei 2019, 22:27
En de ene off road weg is de andere niet. Ter plekke maar eens kijken
Er wordt op diverse websites gezegd dat je 4WD moet hebben.
Je wilt daar niet vast zitten met een huurauto.
stegeman
Amerikakenner

Bericht door stegeman »

Ford escape is toch 4wd? Tenminste dat meende ik wel. Maar zelfs dan. Eerst zien.
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Mrvanilla »

9/10 zal het geen 4WD zijn. De meeste rental cars in die klasse hebben geen 4WD. Je kunt een keer mazzel hebben, maar ik zou er zeker niet op rekenen. Een Ford Escape is gewoon een merk en model, die ook gekocht kan worden in 4WD, maar dat is zeker geen standaard optie.
Groetjes,
Daniel
stegeman
Amerikakenner

Bericht door stegeman »

Ford escape SUV. Ik meende dat echt dat dat 4wd was. In 2017 hadden we dit wel. En kregen we ook dat type. We zien wel wat het wordt
Allard
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Bericht door Allard »

Wat een mooi en (waarschijnlijk) uniek natuurverschijnsel. De vorm van pijlers, bogen en plafond doen me wat denken aan de Mezquita in Córdoba. Met de ietwat afgelegen ligging zal voorlopig nog niet met horden toeristen overlopen worden. Voor de echte liefhebber die geen 4WD heeft lijkt me de afstand te voet wel te doen.

Hoe is het ontstaan? Ik kende het niet maar ik heb me wat ingelezen en zal het voor de geïnteresseerden proberen uit te leggen. Voor zover ik het begrijp :)

In de geologische kringloop van gesteenten kennen we grofweg drie fases: 1. Afzetting, 2. Begraving, 3. Verwering. (daarna nog transport en opnieuw afzetting)

1. Afzetting Tijdens de Long Valley eruptie van 760.000 jaar geleden werden in dit gebied dikke lagen z.g. Bishop Tuff afgezet.

Afbeelding
(Bron Wiki - USGS)

Dit is vulkanisch gruis dat nog zo heet is dat het na neerdalen/tot stilstand komen als het ware weer aan elkaar "gesoldeerd" wordt in een glasachtige matrix. Tussen de oorspronkelijke korrels/brokstukjes blijft echter nog wat ruimte in de vorm van kleine spleetjes.

2. Begraving Een strikte begraving (een bedekking door recentere afzettingslagen) heeft in deze regio niet echt plaatsgevonden. Wel heeft zich ooit een sneeuwlaag cq een meer boven de tufflagen gevormd. Koud (smelt)water wist door de spleetjes naar beneden te sijpelen. Waar het door de nog zeer hete onderste lagen weer werd opgewarmd tot stoom. Deze stoom zocht zich in z.g. hydrothermale kolommen weer een weg naar boven. De stoom in deze kolommen wist bepaalde mineralen op te lossen die in de kolom voor een extra cementatie zorgden. Het resultaat was dat in de kolommen tufsteen ontstond. Een uiteindelijk harder materiaal dan de oorspronkelijke welded tuff tussen de kolommen in. Goed. Bovenop de laag Bishop Tuff is van dit alles nog maar weinig spannends te zien. Daarvoor moeten we eerst wachten op fase 3. De verwering. Komen wij als toerist juist in het midden van zo'n verweringsproces langs kunnen wij "oh" en "ah" te roepen. Mits de verwering (en voorbereiding!) maar tot mooie kleuren en vormen geleid heeft.

3. Verwering In dit geval heeft de mens de natuur een aardig handje geholpen. Crowley Lake is in 1941 aangelegd door het Los Angeles Department of Water and Power als uitbreiding voor de drinkwatervoorziening van Los Angeles. De waterstand is in het voorjaar doorgaans het hoogste als gevolg van de smeltende sneeuw in de oostelijke Sierra Nevada. In de drogere perioden daalt het niveau omdat de afvoer van water naar LA min of meer constant is. Elk meer heeft golfslag. Juist deze golfslag bij een wisselende waterspiegel heeft er voor gezorgd dat het zachtere oorspronkelijke gesteente werd "weggewassen" terwijl de verharde kolommen van tufsteen bleven staan. Het "plafond" in de foto aan het begin van dit topic komt grofweg met hoogste stand van Crowley Lake overheen. De "bodem" met grofweg de laagste stand. Door de relatieve droogte van de afgelopen jaren en de verminderde intake vanuit het Mono bekken de waterstand nu gemiddeld lager dan voorheen.
Robbie&Irene
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Robbie&Irene »

Allard bedankt voor deze interessante uitleg, hoop er ooit nog eens te komen bij een lage waterstand.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

stegeman schreef:
24 mei 2019, 08:39
Ford escape is toch 4wd? Tenminste dat meende ik wel. Maar zelfs dan. Eerst zien.
Niet alle Escapes zijn AWD, en dan nog is het geen 4WD! AWD is leuk op nat gras, maar de dirt-road naar de columns is behoorlijk slecht, met vrij diepe gaten en veel rotsen die uitsteken. Sowieso nooit aan beginnen zonder reservewiel, en beseffen dat je er niet mag rijden met een huurauto, dus je bent zelf verantwoordelijk voor eventuele schades en pech.
stegeman
Amerikakenner

Bericht door stegeman »

Wij hebben ook besloten geen dirtroads te doen ondanks dat we volgens mij wel een 4wd hebben. Ford Escape SUV en meende dat er 4wd bij stond.
Allard
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Bericht door Allard »

Robbie&Irene schreef:
29 mei 2019, 09:32
......., hoop er ooit nog eens te komen bij een lage waterstand.
Ik denk dat je in het najaar de beste kansen hebt. Op deze site van het LADWP kan je de actuele waterstand vinden. Vandaag, 29 mei 2019, zou die 6768 ft (2062.88 meter) zijn. Full Pool is 6781 ft. Dat betekent dat de waterspiegel momenteel een kleine 4 meter onder het maximum staat. Ik denk niet dat het laag genoeg is om met droge voeten een foto zoals bij het begin van dit topic te kunnen maken. Hopelijk kan het eerstvolgend forumlid dat deze plaats gaat bezoeken een verslag doen van de praktische bereikbaarheid bij de opgegeven hoogte van die dag.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer