Wat een mooi en (waarschijnlijk) uniek natuurverschijnsel. De vorm van pijlers, bogen en plafond doen me wat denken aan de Mezquita in Córdoba. Met de ietwat afgelegen ligging zal voorlopig nog niet met horden toeristen overlopen worden. Voor de echte liefhebber die geen 4WD heeft lijkt me de afstand te voet wel te doen.
Hoe is het ontstaan? Ik kende het niet maar ik heb me wat ingelezen en zal het voor de geïnteresseerden proberen uit te leggen. Voor zover ik het begrijp
In de geologische kringloop van gesteenten kennen we grofweg drie fases: 1. Afzetting, 2. Begraving, 3. Verwering. (daarna nog transport en opnieuw afzetting)
1. Afzetting Tijdens de Long Valley eruptie van 760.000 jaar geleden werden in dit gebied dikke lagen z.g. Bishop Tuff afgezet.

(Bron Wiki - USGS)
Dit is vulkanisch gruis dat nog zo heet is dat het na neerdalen/tot stilstand komen als het ware weer aan elkaar "gesoldeerd" wordt in een glasachtige matrix. Tussen de oorspronkelijke korrels/brokstukjes blijft echter nog wat ruimte in de vorm van kleine spleetjes.
2. Begraving Een strikte begraving (een bedekking door recentere afzettingslagen) heeft in deze regio niet echt plaatsgevonden. Wel heeft zich ooit een sneeuwlaag cq een meer boven de tufflagen gevormd. Koud (smelt)water wist door de spleetjes naar beneden te sijpelen. Waar het door de nog zeer hete onderste lagen weer werd opgewarmd tot stoom. Deze stoom zocht zich in z.g. hydrothermale kolommen weer een weg naar boven. De stoom in deze kolommen wist bepaalde mineralen op te lossen die in de kolom voor een extra cementatie zorgden. Het resultaat was dat in de kolommen tufsteen ontstond. Een uiteindelijk harder materiaal dan de oorspronkelijke welded tuff tussen de kolommen in. Goed. Bovenop de laag Bishop Tuff is van dit alles nog maar weinig spannends te zien. Daarvoor moeten we eerst wachten op fase 3. De verwering. Komen wij als toerist juist in het midden van zo'n verweringsproces langs kunnen wij "oh" en "ah" te roepen. Mits de verwering (en voorbereiding!) maar tot mooie kleuren en vormen geleid heeft.
3. Verwering In dit geval heeft de mens de natuur een aardig handje geholpen. Crowley Lake is in 1941 aangelegd door het Los Angeles Department of Water and Power als uitbreiding voor de drinkwatervoorziening van Los Angeles. De waterstand is in het voorjaar doorgaans het hoogste als gevolg van de smeltende sneeuw in de oostelijke Sierra Nevada. In de drogere perioden daalt het niveau omdat de afvoer van water naar LA min of meer constant is. Elk meer heeft golfslag. Juist deze golfslag bij een wisselende waterspiegel heeft er voor gezorgd dat het zachtere oorspronkelijke gesteente werd "weggewassen" terwijl de verharde kolommen van tufsteen bleven staan. Het "plafond" in de foto aan het begin van dit topic komt grofweg met hoogste stand van Crowley Lake overheen. De "bodem" met grofweg de laagste stand. Door de relatieve droogte van de afgelopen jaren en de verminderde intake vanuit het Mono bekken de waterstand nu gemiddeld lager dan voorheen.