Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
3e dag Yosemite
3e dag Yosemite
Hallo allemaal,
18 September vertrekken mijn vriendin en ik vanuit Mammoth Lakes richting Yosemite, waar wij 3 nachten zullen verblijven aan de westkant, in Mariposa. Wij rijden eerst naar Bodie, om vervolgens via de Tioga Pass naar Yosemite Valley en vervolgens Mariposa te rijden.
19 september willen wij vroeg opstaan om de Four Mile Trail en de Panorama Trail te lopen. Uiteraard zal dit aardig vermoeiend worden en dit leidt dan ook tot mijn daadwerkelijke vraag: wat geven jullie als tip om op onze derde dag, 20 september, in Yosemite te doen?
Er is namelijk genoeg keuze, echter lezen we ook dat je beter zo vroeg mogelijk in het park moet zijn i.v.m. de drukte in de vallei. En aangezien we na een flink vermoeiende dag toch een beetje willen uitslapen en vanuit Mariposa moeten komen, is de vraag eigenlijk of het wel te doen is om iets later in het park te zijn. En welke activiteit zouden jullie aanraden? We zouden eventueel de Mariposa Grove kunnen bezoeken, maar dit zou ook nog de volgende dag op weg naar SF kunnen. De Sentinel Dome/Taft Point wandeling is een optie, of is dit teveel van hetzelfde na de Panorama Trail te hebben gelopen?
Genoeg opties dus, maar jullie tips zijn welkom!
18 September vertrekken mijn vriendin en ik vanuit Mammoth Lakes richting Yosemite, waar wij 3 nachten zullen verblijven aan de westkant, in Mariposa. Wij rijden eerst naar Bodie, om vervolgens via de Tioga Pass naar Yosemite Valley en vervolgens Mariposa te rijden.
19 september willen wij vroeg opstaan om de Four Mile Trail en de Panorama Trail te lopen. Uiteraard zal dit aardig vermoeiend worden en dit leidt dan ook tot mijn daadwerkelijke vraag: wat geven jullie als tip om op onze derde dag, 20 september, in Yosemite te doen?
Er is namelijk genoeg keuze, echter lezen we ook dat je beter zo vroeg mogelijk in het park moet zijn i.v.m. de drukte in de vallei. En aangezien we na een flink vermoeiende dag toch een beetje willen uitslapen en vanuit Mariposa moeten komen, is de vraag eigenlijk of het wel te doen is om iets later in het park te zijn. En welke activiteit zouden jullie aanraden? We zouden eventueel de Mariposa Grove kunnen bezoeken, maar dit zou ook nog de volgende dag op weg naar SF kunnen. De Sentinel Dome/Taft Point wandeling is een optie, of is dit teveel van hetzelfde na de Panorama Trail te hebben gelopen?
Genoeg opties dus, maar jullie tips zijn welkom!
Re: 3e dag Yosemite
Er is inderdaad genoeg te doen in yosemite. Wij hebben de sentimel dome in 2015 gelopen. Een makkelijke korte hike. Wij vonden het zeker de moeite waard.
Wat je nog meer wilt doen is persoonlijk.. wil je nog wat viewpoints doen? Of seqoia bomen zien in 1 van de seqoia groves. De meeste drukte is in de valley. Wil je dat vermijden dan kan je beter vroeg of later op de dag komen. Of een rustiger gebied opzoeken van yosemite zoals hetchy hetchy.
Veel plezier alvast!
Wat je nog meer wilt doen is persoonlijk.. wil je nog wat viewpoints doen? Of seqoia bomen zien in 1 van de seqoia groves. De meeste drukte is in de valley. Wil je dat vermijden dan kan je beter vroeg of later op de dag komen. Of een rustiger gebied opzoeken van yosemite zoals hetchy hetchy.
Veel plezier alvast!
2015 - Rondreis West USA
2017 - Rondreis Indonesië
2018 - One Way Las Vegas - San Francisco
2017 - Rondreis Indonesië
2018 - One Way Las Vegas - San Francisco
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als je het na de 4MT en PT rustig aan wilt doen, waarom dan niet die wandeling op dag 2 doen?
Ik zou de eerste dag anders doen; van Mammoth Lakes via Bodie en Yosemite Village naar Mariposa is alleen aan reistijd al 5,5 uur. Reken dan nog op ruim een uur voor Bodie, dus er blijft nauwelijks tijd over voor de Tioga Road. Ik zou daar een paar wandelingen doen en dan doorrijden naar Mariposa. Dan kun je de volle dag gebruiken voor de vallei en voor bijvoorbeeld Taft point en/of Sentinel Dome.
De Mariposa Grove zou ik doen als je naar SF gaat.
Het zou veel tijd en heen en weer rijden schelen als je in de vallei zou overnachten. Is dat geen optie?
Op zich zal het in september buiten het weekend nog wel meevallen met de drukte lijkt me. Het grootste probleem is dat er weinig tijd overblijft door het heen en weer rijden in combinatie met de erg korte dagen in september.
Neem een zaklantaarn mee voor de PT. En zeker vroeg beginnen! Hoe er rekening mee dat je een deel met de shuttlebus moet doen, of hou rekening met een extra stuk lopen.
Kijk eens in ons 2013- en 2015-verslag voor een bezoek van meerdere dagen aan Yosemite.
Marianne
Ik zou de eerste dag anders doen; van Mammoth Lakes via Bodie en Yosemite Village naar Mariposa is alleen aan reistijd al 5,5 uur. Reken dan nog op ruim een uur voor Bodie, dus er blijft nauwelijks tijd over voor de Tioga Road. Ik zou daar een paar wandelingen doen en dan doorrijden naar Mariposa. Dan kun je de volle dag gebruiken voor de vallei en voor bijvoorbeeld Taft point en/of Sentinel Dome.
De Mariposa Grove zou ik doen als je naar SF gaat.
Het zou veel tijd en heen en weer rijden schelen als je in de vallei zou overnachten. Is dat geen optie?
Op zich zal het in september buiten het weekend nog wel meevallen met de drukte lijkt me. Het grootste probleem is dat er weinig tijd overblijft door het heen en weer rijden in combinatie met de erg korte dagen in september.
Neem een zaklantaarn mee voor de PT. En zeker vroeg beginnen! Hoe er rekening mee dat je een deel met de shuttlebus moet doen, of hou rekening met een extra stuk lopen.
Kijk eens in ons 2013- en 2015-verslag voor een bezoek van meerdere dagen aan Yosemite.
Marianne
Dit zou inderdaad een optie zijn. Afhankelijk van de weersvoorspelling op beide dagen, zouden we eventueel deze dagen kunnen wisselen.Als je het na de 4MT en PT rustig aan wilt doen, waarom dan niet die wandeling op dag 2 doen?
Dan slaan we Bodie helaas over. Keuzes maken blijft lastig...Ik zou de eerste dag anders doen; van Mammoth Lakes via Bodie en Yosemite Village naar Mariposa is alleen aan reistijd al 5,5 uur. Reken dan nog op ruim een uur voor Bodie, dus er blijft nauwelijks tijd over voor de Tioga Road. Ik zou daar een paar wandelingen doen en dan doorrijden naar Mariposa. Dan kun je de volle dag gebruiken voor de vallei en voor bijvoorbeeld Taft point en/of Sentinel Dome.

Wij hebben bewust een afweging gemaakt tussen de vallei overnachtingen en overnachtingen in het park en hebben qua budget daarbij gekozen voor Mariposa (hotel is geboekt).Het zou veel tijd en heen en weer rijden schelen als je in de vallei zou overnachten. Is dat geen optie?
Als we voor het donker terug in de vallei willen zijn, hoe laat zouden we dan ongeveer moeten vertrekken? Ons plan was, na de tips op jouw wandelsite gelezen te hebben, om de auto te parkeren bij de Yosemite Lodge en vanuit daar 1km te lopen naar de 4MT-trailhead. Op het einde van de dag nemen we dan de shuttlebus terug vanuit Happy Isles naar de parkeerplaats bij de Lodge.Neem een zaklantaarn mee voor de PT. En zeker vroeg beginnen! Hoe er rekening mee dat je een deel met de shuttlebus moet doen, of hou rekening met een extra stuk lopen.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik bedoelde niet te zeggen dat je geen tijd hebt voor Bodie, maar dat je daarna niet veel tijd meer hebt voor de vallei; dat zou ik dan voor een van de volgende dagen bewaren.
En dat er iets is geboekt betekent niet dat het niet geannuleerd kan worden. Als je niet in het park wilt overnachten zou El Portal ook een optie zijn. Voor de laatste nacht is Oakhurst wel handig als je naar de Mariopsa Grove wilt. Dat scheelt je toch aardig wat tijd.
Ik vind het moeilijk inschatten hoe lang je er over doet als je de 4MT en PT doet, dat is heel erg persoonlijk. Reken op minimaal 7 of 8 uur, maar dat kan veel meer worden als je niet heel snel bent en veel foto's maakt etc. Ik zou beginnen zodra het licht is, dus ergens tussen 7 en 8 uur. Dan heb je ook ruim de tijd om bij Glacier Point even een snack te halen, en om bij de watervallen te pauzeren.
Parkeren bij de lodge is handig, er zijn mensen die de auto bij de trailhead zetten, maar dan moet je aan het eind van de dag nog een extra stuk lopen.
Marianne
En dat er iets is geboekt betekent niet dat het niet geannuleerd kan worden. Als je niet in het park wilt overnachten zou El Portal ook een optie zijn. Voor de laatste nacht is Oakhurst wel handig als je naar de Mariopsa Grove wilt. Dat scheelt je toch aardig wat tijd.
Ik vind het moeilijk inschatten hoe lang je er over doet als je de 4MT en PT doet, dat is heel erg persoonlijk. Reken op minimaal 7 of 8 uur, maar dat kan veel meer worden als je niet heel snel bent en veel foto's maakt etc. Ik zou beginnen zodra het licht is, dus ergens tussen 7 en 8 uur. Dan heb je ook ruim de tijd om bij Glacier Point even een snack te halen, en om bij de watervallen te pauzeren.
Parkeren bij de lodge is handig, er zijn mensen die de auto bij de trailhead zetten, maar dan moet je aan het eind van de dag nog een extra stuk lopen.
Marianne
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Als je graag nog wat Sequoias ziet, dan kan ik Tuolumne Grove aanraden. Is erg gelijkaardig aan Mariposa, maar veel kleiner (EN rustiger). Leuk om rond te wandelen, paar omgevallen seqoias waar je op kan klimmen voor foto's etc.Meys17 schreef: en uitslapen en vanuit Mariposa moeten komen, is de vraag eigenlijk of het wel te doen is om iets later in het park te zijn. En welke activiteit zouden jullie aanraden? We zouden eventueel de Mariposa Grove kunnen bezoeken
Als hike al eens gedacht aan de stevigere Vernal/Nevada Falls hike? Prettiest View voor een moderate hike!
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Daar komen ze al langs als ze de Panorama Trail doen. Of bedoel je in plaats van de 4MT en PT? En steviger dan wat?benoitbelgium schreef:Als hike al eens gedacht aan de stevigere Vernal/Nevada Falls hike? Prettiest View voor een moderate hike!
Marianne
Wij hebben de 4MT en PT gedaan in 10 uren: geen shuttle genomen (camping Pines; de Lodge is ongeveer hetzelfde) en een uitgebreide lunch van ong. 2 uur bij Illilouette Falls (half uur bergafwaarts na Glacier Point). Wij hadden bij deze trail nog nauwelijks conditie opgedaan, maar is goed te doen als je het rustig aan doet. Tip: als je bij afdalingen snel last krijgt van de knieen dan raad ik aan de John Muir Trail naar beneden te lopen ipv Vernal Falls. Dat deed ons echt zeer aan de knieen, vooral ook omdat onze conditie op dit punt van de reis nog ver beneden peil wasMartin & Marianne schreef: Ik vind het moeilijk inschatten hoe lang je er over doet als je de 4MT en PT doet, dat is heel erg persoonlijk. Reken op minimaal 7 of 8 uur, maar dat kan veel meer worden als je niet heel snel bent en veel foto's maakt etc. Ik zou beginnen zodra het licht is, dus ergens tussen 7 en 8 uur. Dan heb je ook ruim de tijd om bij Glacier Point even een snack te halen, en om bij de watervallen te pauzeren.

2019 Grand Tour Noordwest-Amerika CA MT NV OR UT WA WY
2018 Zuidwest-Canada AL BC
2015 Grand Tour West-Amerika AZ CA CO ID NV UT WY
2012 Chicago IL
2012 Chicago IL
Bedankt voor alle tips!
Onze planning is om rond 06.00 te vertrekken uit Mariposa om vervolgens tussen 07.00 en 08.00 te beginnen aan de 4MT gevolgd door de PT. We zijn vrij sportief ingesteld, dus de schatting is dat we, kijkend naar de tijden die door jullie genoemd worden, voor het donker wel terug in de vallei zullen zijn.
De sequoia's gaan we zien in de Mariposa Grove op de dag dat we naar San Francisco rijden.
De door ons genoemde "3e dag" zal een combinatie worden van enkele viewpoints in de vallei en waarschijnlijk de Taft Point/Sentinel Dome wandeling
Onze planning is om rond 06.00 te vertrekken uit Mariposa om vervolgens tussen 07.00 en 08.00 te beginnen aan de 4MT gevolgd door de PT. We zijn vrij sportief ingesteld, dus de schatting is dat we, kijkend naar de tijden die door jullie genoemd worden, voor het donker wel terug in de vallei zullen zijn.
De sequoia's gaan we zien in de Mariposa Grove op de dag dat we naar San Francisco rijden.
De door ons genoemde "3e dag" zal een combinatie worden van enkele viewpoints in de vallei en waarschijnlijk de Taft Point/Sentinel Dome wandeling
Je weet dat deze rit ook 5 uur betreft, zonder nog maar tijd te besteden in Mariposa Grove? Hou rekening mee dat om half 8 de zonsondergang is, dus ook niet heel fijn om te rijden wanneer er geen zon meer is..Maar het zijn allemaal keuzes!De sequoia's gaan we zien in de Mariposa Grove op de dag dat we naar San Francisco rijden.
Als je voor 8 uur begint, zeker weten!Meys17 schreef:Bedankt voor alle tips!
Ik kan niet voor jullie oordelen wat jullie aantrekkelijk vinden in deze route, maar ik ga er vanuit dat deze wandeling veel van hetzelfde zal zijn als de 4M trail en de uitzichten vanaf Glacier Point. Je bent namelijk vanaf Sentinel Dome op enkele honderden meters van de 4M trail verwijderd. Kanttekening: Taft en Sentinel niet zelf gelopen, maar kan me voorstellen dat het dezelfde uitzichten gaan zijn, dus misschien zou je nog een geheel andere trail kunnen lopen?De door ons genoemde "3e dag" zal een combinatie worden van enkele viewpoints in de vallei en waarschijnlijk de Taft Point/Sentinel Dome wandeling
2019 Grand Tour Noordwest-Amerika CA MT NV OR UT WA WY
2012 Chicago IL
2012 Chicago IL
Dit zou in principe wel moeten lukken als we redelijk op tijd (uur of 8 ) richting de Mariposa Grove vertrekken vanuit Mariposa.Je weet dat deze rit ook 5 uur betreft, zonder nog maar tijd te besteden in Mariposa Grove? Hou rekening mee dat om half 8 de zonsondergang is, dus ook niet heel fijn om te rijden wanneer er geen zon meer is..Maar het zijn allemaal keuzes!
Deze kwestie was dus een van de redenen voor dit topic. Vandaar ook de vraag in mijn 1e bericht: De Sentinel Dome/Taft Point wandeling is een optie, of is dit teveel van hetzelfde na de Panorama Trail te hebben gelopen?Ik kan niet voor jullie oordelen wat jullie aantrekkelijk vinden in deze route, maar ik ga er vanuit dat deze wandeling veel van hetzelfde zal zijn als de 4M trail en de uitzichten vanaf Glacier Point. Je bent namelijk vanaf Sentinel Dome op enkele honderden meters van de 4M trail verwijderd. Kanttekening: Taft en Sentinel niet zelf gelopen, maar kan me voorstellen dat het dezelfde uitzichten gaan zijn, dus misschien zou je nog een geheel andere trail kunnen lopen?
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik vind zowel Sentinel Dome als Taft Point de moeite waard. Bij Sentinel Dome heb je weliswaar een vergelijkbaar uitzicht als bij Glacier Point, maar het beklimmen van de Dome is leuk, en je hebt een 360 graden uitzicht.
Bij Taft Point is het uitzicht toch wel anders. Kijk voor de wandelingen eens op mijn wandelsite of op http://www.yosemitehikes.com.
Qua wandeling zijn beide toch wel anders dan de 4MT en PT.
Het is natuurlijk wel weer een eindje rijden, en de parkeerplaats bij de trailhead is vaak vol.
Je kunt ook in de vallei wandelen, bijvoorbeeld naar Mirror Lake - ik vind het pad daarnaartoe achter de stallen langs leuk om te doen - of doe Cooke's Meadow, loop kriskras door de vallei en ga picknicken aan een van de strandjes langs de Merced River, of huur fietsen.
Iets heel anders is Hetch Hetchy; je kunt daar bijvoorbeeld naar de Wapama Falls lopen.
Marianne
Bij Taft Point is het uitzicht toch wel anders. Kijk voor de wandelingen eens op mijn wandelsite of op http://www.yosemitehikes.com.
Qua wandeling zijn beide toch wel anders dan de 4MT en PT.
Het is natuurlijk wel weer een eindje rijden, en de parkeerplaats bij de trailhead is vaak vol.
Je kunt ook in de vallei wandelen, bijvoorbeeld naar Mirror Lake - ik vind het pad daarnaartoe achter de stallen langs leuk om te doen - of doe Cooke's Meadow, loop kriskras door de vallei en ga picknicken aan een van de strandjes langs de Merced River, of huur fietsen.
Iets heel anders is Hetch Hetchy; je kunt daar bijvoorbeeld naar de Wapama Falls lopen.
Marianne
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 12 Reacties
- 2478 Weergaves
-
Laatste bericht door Pete.Z
-