Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rijden met automaat in San Francisco

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Kev D
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Rijden met automaat in San Francisco

Bericht door Kev D »

Dag allen,

deze zomer doen wij een rondreis met huurwagen in het Zuidwesten & doen we o.a. San-Francisco aan. Ik heb al met een automaat gereden in het verleden maar ik hoor van een vriend dat dit in San Francisco een ware hel is als je geen automaat gewend bent... Mijn rijbewijs heb ik al 10 jaar maar in België ben ik manuele transmissie gewend.

Mijn vraag is dus of dit nu echt zo'n ware hel is in SF als mijn vriend beweert? Ik heb al een aantal blogs bekeken & ervaringen van anderen maar sommigen spreken elkaar tegen. :) De één spreekt bvb over speciale versnellingen die je moet gebruiken (1, 2, 3) in de huurwagen (ook nog nooit gebruikt) & de ander spreekt over je linkervoet veel gebruiken op de rem op hellingen in SF (terwijl je met een automaat toch bijna nooit je linkervoet gebruikt).

Ook heb ik ergens gelezen dat als je parkeert op een helling in SF je de banden moet richten naar het trottoir als je parkeert met rijrichting naar beneden & de banden richten van het trottoir weg als je parkeert met rijrichting naar boven?

Klinken misschien heel banale vragen voor de ervaren travellers maar ik heb geen zin om accidentjes tegen te komen met de huurwagen op reis dus alle tips zijn welkom... ;)
Bushmaster
Amerika-expert

Re: Rijden met automaat in San Francisco

Bericht door Bushmaster »

moderne auto's (wat de huurauto's ook zijn) hebben geen enkel probleem met de hellingen in SF.
De "manuele" versnellingen op een automaat zijn met name voor bergachtig gebied met lange hellingen. SF heeft steile maar korte hellingen, geen probleem, auto in de "D" en rijden.
Als je geluk hebt, heeft je auto een "auto hold" op de automaat, dit voorkomt dat de auto naar achteren hobbelt op een helling (Chevy Tahoe en GMC Yukon hebben in ieder geval auto hold).
Linker voet mooi links laten staan op de bodemplaat.
Mr. Patrick
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Mr. Patrick »

Voor lange bergafdalingen in de natuurparken konden wij in onze GMC Yukon de auto niet in de D maar in de L zetten en vervolgens met pijltoetsen op de 'schakelpook' de hoogste versnelling vastzetten. Hierdoor schakelde de auto niet meer omhoog langs dat nummer, waardoor je bij lange afdalingen in een lagere versnelling bleef en je dus optimaal op de motor remt (net zoals je dat met je eigen handgeschakelde auto in de Europese bergen doet).
In San Francisco zijn de afdalingen zo kort dat je dat niet nodig hebt, de gewone rem voldoet prima.

Iedere vakantieganger zou zich verplicht in de verkeersregels van zijn land van bestemming moeten inlezen. De ANWB biedt fantastische info daar voor aan: https://www.anwb.nl/vakantie/verenigde- ... eersregels .
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

In San Francisco moet je op sommige hellingen je auto dwars zetten, waar op andere hellingen alleen de wielen dwars moeten staan.
http://sfparkingguide.com/parking-in-san-francisco/

Maar ik zou de auto gewoon ergens parkeren en verder alles met het openbaar vervoer doen, dat is veel handiger in SF dan overal heen rijden.
babarage
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21

Bericht door babarage »

inderdaad echt niet spannend om met een automaat door SF te rijden ivm de heuvels. Die 1 rn 2 heb je hooguit nodig als je echt serieuze bergen doet en dan met name afdalingen.

Met parkeren daar, en zoiezo in heuvels met een automaat waarbij gebruik van de handrem niet evident is (is natuurlijk ook vaak een pedaal uiterst links ipv een handrem), moet je bij parkeren vooral even denken "stel de auto gaat rollen, waar rolt hij heen" en dan de veiligste oplossing kiezen en dat is dat hij tegen de stoep aanrolt. Ik pas hem hier in Nl eigenlijk ook toe (rij hier ook vaak in een automaat :)) en het viel me op toen ik laatst in een toch pittig stijle straat geparkeerd stond dat niemand z'n wielen gedraaid had. Nou ja, ik stond helemaal boven dus mijn tijd zou het wel duren ;).
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Queste
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Queste »

babarage schreef:Ik pas hem hier in Nl eigenlijk ook toe (rij hier ook vaak in een automaat :)) en het viel me op toen ik laatst in een toch pittig stijle straat geparkeerd stond dat niemand z'n wielen gedraaid had. Nou ja, ik stond helemaal boven dus mijn tijd zou het wel duren ;).
Het wordt in NL helaas niet onderwezen. Ik heb het geleerd in Oostenrijk op vakantie enkele jaren na het halen van mijn rijbewijs. Het is algemene kennis van iedereen die in een bergachtige omgeving woont.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
SuzieQ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SuzieQ »

Automaat is juist makkelijker op een heling.
Nu ben ik bevooroordeeld want ik rij niet anders.
Suzie

2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Veel minder risico op problemen met een automaat dan met een handgeschakelde wagen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Ik weet niet in wat voor aftands barrel je vriend in SF gereden heeft?? Maar is echt totale onzin. Bijna met elke moderne huurauto kan je hier prima uit de voeten. Parkeren auto op P en klaar. Je kan inderdaad je wielen draaien. Maar zelfs dat is niet echt nodig.

Maar ik zou, zoals hierboven al geopperd, de auto parkeren en lekker met openbaar vervoer je ding doen.
babarage
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21

Bericht door babarage »

maar denk er om. het is wellicht niet echt nodig om je wielen te draaien maar het is wel verplicht op hellingen met een percentage van meer dan 3%! Dus zekerheidshalve zou ik het mezelf lekker aanwennen zit je altijd goed (en kleine moeite). Overigens. OV in SF is wel van dien aard dat dat zeer redelijk alternatief is dus wat dat betreft ben ik het ook met Almere V eens :).
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Almere vak V schreef:Parkeren auto op P en klaar. Je kan inderdaad je wielen draaien. Maar zelfs dat is niet echt nodig.
Niet nodig ? In SF is dat verplicht vanaf dat de helling 3% is. Als het mis loopt dan heb je een extra overtreding aan je broek. (je mag uiteraard ook een wielblok gebruiken, maar de wielen draaien is toch eenvoudiger)
BookmarkSEC. 7.2.35. PARKING ON GRADES.
To Park a vehicle upon any grade or slope exceeding three percent without effectively setting the brakes and blocking the wheels of the vehicle by turning them against the curb or by other means. For the purpose of the issuance of a notice of violation of this Section, proof that an unattended vehicle Parked on a grade exceeding three percent was involved in a collision shall establish a presumption that such unattended vehicle was Parked in violation of this Section. (58(a))*
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
SuzieQ
Amerika-expert

Bericht door SuzieQ »

OV en ubers zijn echt makkelijk.
Dat hebben wij vorig jaar ook veel gedaan en gaan dit jaar weer doen.
De bochtige weg is wel leuk om zelf te rijden.
Suzie

2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

De bochtige weg is wel leuk om zelf te rijden.
Lombard street
Afbeelding
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Het OV mag dan wel zeer in orde zijn in SF maar toch verkies ik er de auto. Ik vind het heerlijk om door die steile straten te rijden.
Rond Fishermans Wharf doen wij wel altijd alles te voet.

Gewoon auto in D en linkervoet niet gebruiken!!!

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
vinceG
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door vinceG »

Sorry, maar ik vond Lombard street veel leuker om deze te lopen. Zie je het veel beter en je hoeft geen file te rijden.
Overigens vond ik het geen enkel probleem om in SF te rijden. Heerlijk eigenlijk.

De andere kant (de niet toeristische kant) van Lombard street is overigens veel indrukwekkender. Je hebt tussendoor een mooi uitzicht op de Golden gate bridge en deze straat is zo steil dat het bijna surrealistisch is. Hier staan overigens de auto's haaks geparkeerd vanwege de steilheid.

Overigens NOOIT je linkervoet gebruiken! Het eerste half uur dat ik in een automaat zit gebeurt dit natuurlijk wel :lol:
Kev D
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Kev D »

Bedankt voor de reacties iedereen. Ik denk dat ik inderdaad in SF de auto zal parkeren aan het hotel & voor de rest het openbaar vervoer zal gebruiken. Mijn auto in BE heeft Hill Assist dus ik denk dat de meest recente rentals in de US dit ook wel zullen hebben. ;)
Ataturk007
Amerikafan

Bericht door Ataturk007 »

Als je met een automaat rijdt en je staat op een helling aan een rood licht, wanneer je met je rechter voet van rem naar gas gaat blokkeert die ook automatisch, dus staat die op rem, auto zal een klik naar achter geven maar stilstaan, is véél beter als manueel waar je zelf tussen gas moet geven om niet naar achter te vallen.

En parkeren zoals op het gegeven filmpje is vrij duidelijk, en rondrijden in SF is zeker wijs :p
#1: 6 februari - 15 mei 2016 - California
#2: 2 Juli - 21 Juli 2017 - Arizona, Nevada, California
#3: 12 september - 22 september 2017 Miami, Florida: geannulleerd, Irma
#4: 17 April - 23 April 2018 Coachella
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer