Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verkeer/rijden

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Latsilla
Amerika-ontdekker

Verkeer/rijden

Bericht door Latsilla »

Hallo iedereen,

Ik ben een tijdje aan t zoeken op t forum (je komt altijd weer leuke links/weetjes tegen)
Ik mis vragen/topic over het rijden in USA. Ik kan er ook over heen lezen hoor.

Hoe is het rijden nou in USA? Ik vindt het toch wel belangrijk met zoveel kilometers voor de boeg.
Ben al bezig met de regels etc. te bestuderen, maar kan iemand hier zijn ervaringen delen?
Ben zelf niet bang aangelegd, en heb vroeger ook wel automaat gereden, dat is het probleem niet zo.
Eerder het verkeer, overige weggebruikers, drukte, stress.
Kijk toch wel op tegen rijden in LA.
Rijd voor m'n werk 130-160 km. per dag, maar moet altijd even 'inkomen'
In NL ken je het natuurlijk ook en maakt het vetrouwd.

Globaal is het dit:

Vannuit NY, op LAX huurauto ophalen (midsize suv)
Dan dwars door spits naar Anaheim (*slik)
paar dagen later over Highway 1 naar SF (haarspeldbochten?)
Downtown SF (*slik)
Yosemite, Tioga-pas (hoog?)
Via Oost LA terug naar LAX (*slik)

De rest zal meevallen, bovenstaande zijn de (persoonlijke) knelpunten vermoed ik.
Ach wat, laat ik gewoon eerlijk zijn, tegen bovenstaande zie ik best op... :|
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Verkeer/rijden

Bericht door Anneleen »

Ik vind het verkeer in de USA niet erger dan hier in België / Nederland. Wij hebben de stukken die jij opsomt met een camper gereden (behalve SF) en dat ging best. LA was heel druk en we hadden er veel file, maar dat is niet erger dan hier. De baanvakken zijn breed, alles staat goed aangegeven. Het blijft natuurlijk wel uitkijken omdat je de weg niet kent, maar met een goede gps en een beetje opletten lukt dat prima.
De haarspeldbochten zijn haarspeldbochten, ja, maar allemaal heel goed te doen. Ik heb het in de Alpen al spannender gevonden :) . Idem voor de Tiogapas: helemaal niet beangstigend, vond ik.
avsboz
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door avsboz »

Relax, go with the flow :wink:

In de gote steden kan het vrij hectisch zijn. Zorg op brede interstates dat je op tijd gaat voorsorteren richting de juiste baan voor je afslag {die kan ook links zijn). Met 6 banen breed kan het wel een tijdje duren voordat je opgeschoven bent. Je kan links en rechts in gehaald worden, maar als je de flow en snelheid van de andere weggebruikers volgt valt dat wel mee. 4way stops werken goed. Bij twijfel is oogcontact of een handgebaar vaak voldoende om de voorrang te bepalen. Dat zou in Nederland niet lukken denk ik. Wat Amerikanen vaak doen is in geval van twijfel remmen. het gas loslaten en iets vaart minderen is er niet bij. Op grote wegen in bewoond gebied is 'stay in your lane' gebruikelijk, maar daarbuiten zie je vaak borden met tekst 'Keep right exept to pass.'

Buiten de grote steden die je noemt, is het erg relaxed rijden. Gewoon niet te vergelijken met Europa. Highway 1 heeft geen echte haarspeld bochten hoor. Wel gewoon fietsers op de rijbaan. In Yosemite moet je een beetje opletten voor overstekend wild en... toeristen :wink: Gelukkig heb je ervaring met automaat rijden, dus het niet gebruiken van linker voet is bekend. Ik maakte dit jaar op dag 2 weer eens een noodstop met links (op de parkeerplaats gelukkig). Mijn vrouw zat zo'n beetje in het dashboardkastje. Vanaf toen even bewust het linker been weggevouwen gehouden.

Voor de rest valt het echt reuze mee. Niet druk maken hierover. Enjoy :thumbup:
Grt,
Andries

2012-2014-2015-2016-2018 USA Blogs: http://avsboz.wordpress.com/
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik vond het, op Miami na, eigenlijk qua drukte allemaal wel meevallen. Ja het is wel drukker dan wat ik hier gewend ben, maar als je gewoon goed vooruit kijkt en spiegeld dan is er weinig aan de hand. Over het algemeen merk ik dat er meer bereidheid is om bv je voor te laten bij het invoegen en ook bij 4-way stop borden waar je steeds om en om gaat rijden houdt met over het algemeen rekening met elkaar. Het rechtsaf door rood is gewoon super handig (let wel op de borden, want het mag niet overal). Het enige waar ik de 1e keer echt even rekening mee moest houden is met de sommige stoplichten aan de overkant van een kruising en dan dus de stopstreep voor de kruising. Maar het is verder niet veel anders dan hier.

Highway 1 is vooral tussen Cambria en Carmel by the sea op sommige stukken erg bochten, niet specifiek haarspeld, maar gewoon weinig rechttoe rechtaan. Maar het stuk tot Santa Barbara is grotendeels 6-baans (2x3) en net een snelweg.
babarage
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21

Bericht door babarage »

verkeer vind ik ook redelijk meevallen. ja steden als LA zijn wat hectisch maar niet echt veel hectischer dan zeg Amsterdam in de spits. Voordeel vind ik vaak wel dat men wat hoffelijker lijkt. Gebruik goed en op je tijd je knipperlicht, niet, zoals volgens mij in Nederland wordt geleerd, vlak voor je gaat wisselen van baan. Dus knipperlicht aan en ff wachten en d'r wordt bijna altijd ruimte gemaakt. Hou er ook even rekening mee dat men vaak (vind ik althans) nogal langzaam invoegt op de snelweg. Niet een peut gas maar langzaam optrekken. Als je het weet geen probleem.

In de regels geb je vast ook gelezen wat te doen als er een officieel voertuig (politie e.d) langs de weg staat en wat te doen bij schoolbussen (bij rode knipperlichten niet passeren ook niet als je aan de andere kant van de weg zit, tenzij gescheiden weghelften).

kijk ff naar het nummeringsysteem van de wegen, noord-zuid routes oneven nrs, oost-west even nrs. heel praktisch bij navigeren.

echt met al die kms onder de kont hoef je je nergens druk om te maken.

ennuh, pet peeve van mij, als je ergens verkeerd dreigt te rijden ga dan in vredesnaam niet liggen pielen en draaien en moeilijk dien maar rij door op de ingeslagen weg en zoek een veilige plek om de correctie uit te voeren ;)
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
gastxyz

Bericht door gastxyz »

Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

1. Bij stop borden ECHT STOPPEN!!! Staat een hele flinke boete op.
2. Rechts inhalen is gedoogd mist dit geen gevaar voor anderen opleverd.
3. No turn on red (Only when pedestrians are present) <- Goed de borden lezen!
4. Hier in Chicagoland zit je gemiddeld 5 tot 10 mijl over het verkeest limiet. Doe dit op eigen ricisco.
5. Op de innerstates doe gewoon netjes rechts rijden. Al hoewel gebeurt het nog steeds dat mensen elkaar met 2mph gaan inhalen. *Zucht*.....
6. Knipperlichten werken niet altijd. Again mijn grootste ervaring in Chicago. Al hoewel ik het in Denver ook vond. Maakt niet uit of je knipperlicht aan staat..... Its a free for all!! LOL.
7. Road construction. Over het algemeen houd men zich redelijk aan de aangegeven snelheids limiten. Nogmaals doe dit met eigen inzicht en gevoel.

En voor als je helemaal zorgen maakt: https://www.dmv.ca.gov/web/eng_pdf/dl600.pdf

Rules of the road van California! OH en waar vele Nederlanders een fout bij maken, parkeren op een heuvel:
https://driversed.com/driving-informati ... -hill.aspx
Christian
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Christian »

Ik heb een aantal verkeers tips op mijn reisverslagen website staan. Check it out.

Over het algemeen is het relaxed rijden, no worries.
Tuurlijk, in de grote steden is het vaak wat lastiger en rijd je weleens verkeerd. Rij gewoon door en sla af op de eerste zijstraat of parkeer plaats en keer om. Als je nooit in Amsterdam centrum heb gereden is het ook lastig. Het is een kwestie van gewoon doen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer