Madeira en Lissabon

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
jillmaeve
Amerika-ontdekker
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 jan 2013, 15:43
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almelo

Madeira en Lissabon

Bericht door jillmaeve »

Wij gaan deze zomer met onze jongste dochter van 14 naar Madeira.
En vanaf daar vliegen we door voor een stedentrip Lissabon.
Nu weet ik dat Madeira vooral ook bekend staat om de mooie natuur en de wandelroutes.
Nu zijn wij geen hikers.En wij zelf houden wel van wandelen maar onze dochter houdt dit toch iets minder lang vol.
Wat moeten we niet missen in Madeira?
En welke wandelroutes zijn wel goed te doen?
En Lissabon tips zijn ook altijd welkom :)
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Madeira en Lissabon

Bericht door michelly »

Het voordeel is dat er op Madeira in het verleden irrigatiekanalen aangelegd zijn. Deze zogenaamde levada's lopen evenwijdig aan en soms met een tunnel door de bergen. Het grote voordeel is dat de wandelpaden die hier langs lopen dus niet steil zijn. Deze wandelroutes zijn dus goed te doen. Wij zijn weliswaar in de winter op Madeira geweest maar misschien haal je toch wat inspiratie uit ons verslag: https://www.michelly.nl/2018_Madeira/inhoud.htm
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 651
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Madeira en Lissabon

Bericht door Elendan »

We zijn afgelopen september twee weken naar Madeira geweest en ik ga graag nog een keer terug. Hoe lang gaan jullie eigenlijk?

Het is een erg mooi eiland, maar als je niet van wandelen houdt dan ben je wel sneller uitgekeken. De levadawandelingen zijn inderdaad vlak en makkelijk te lopen als je geen last van hoogtevrees hebt. Sommige delen kunnen anders wel voor wat zweetdruppeltjes zorgen.

Funchal is een leuke stad, maar de andere stadjes en dorpjes heb je echt binnen een uur wel gezien. We hebben op vier verschillende plekken op het eiland overnacht omdat we dan overal rond konden kijken en wandelen. De Zuidkant is makkelijker en vooral sneller bereikbaar, de noordkant is kronkeliger en kost je best veel tijd al is de afstand niet zo groot.

Ik heb wel een roadbook gemaakt waar je wat info uit kunt halen, het staat alleen niet online. Dat zou ik je eventueel kunnen mailen.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
1N9R1D
Amerikafan
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 jan 2019, 16:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Madeira en Lissabon

Bericht door 1N9R1D »

Wij zijn in 2018 naar Madeira geweest. En ik ben met onze jongste in datzelfde jaar in de meivakantie in Lissabon geweest, zo'n leuke en vriendelijke stad!
Onze meiden waren toen 12 en 14, dezelfde leeftijd als jullie dochter, en zij hebben erg genoten van Madeira.

We verbleven in 2,5e week tijd op 2 plaatsen om de reistijden wat te verkorten. Tip: verblijf niet aan de noordkant. Vaak koud en veel wind.

De wandelingen langs de levada's zijn erg leuk. Een absolute topper vonden we de route naar de Caldeirão Verde, 6,5km heen en ook weer 6,5km terug, dus wellicht voor jullie te lang. Maar je zou er de hele dag over kunnen doen natuurlijk.
Ook de levada-route naar 25 Fontes en de Risco waterval was echt 1 om in te lijsten :hello1: De route als je van verre al de Risco waterval ziet geeft je echt het gevoel alsof je in een oerwoud loopt. Overal groen en dan die hoge waterval. Prachtig!

Wees niet te bang om te wandelen, je kunt altijd weer terug als het te inspannend is. En anders doe er lekker lang over, stop regelmatig en geniet vaak van het mooie uitzicht!

Funchal is echt een superleuke stad, ook 's avonds! Niet teveel poncha's drinken... anders gaan de verlichte palmbomen er uit zien als enorme ananassen :lol: :lol: :lol:

Andere tips:
- duizelingwekkend uitzichtpunt bij Cabo Girão
- met de kabelbaan naar het meest uitgestorven stukje Madeira: Teleferico de Achadas da Cruz
- uiteraard een wandeling naar Balcoes
- ga een avond naar de Pico do Arieiro voor een fantastische zonsondergang
- Fanal Pond: een stukje mystiek Madeira (trek warme kleding aan, het kan er koud en mistig zijn!)
- de natuurlijke zwembaden bij Porto Moniz (kan erg veel wind staan en het water is hoogzomer nog steeds koud)
- rij gewoon rond en stop bij de vele uitkijkpunten die het eiland rijk is: Eira do Serrado, Miradouro do Guindaste, Eira da Achada
- het Christusbeeld bij Canico (de kleine variant van die in Rio de Janeiro)
- wandeling naar Pico Ruivo, je loopt er boven de wolken, zo tof! En loop als je terug bent bij de parkeerplaats nog een stukje door naar de stenen rotsen (net mannetjes) Homem em Pé
- met de tobogan naar beneden sleeën in Monte
- strand met de bekende rotsnaald bij Ribeira da Janela
- rij met je auto onder de waterval door op de ER101. Ik zie dat het ding nu een naam heeft, in 2018 nog niet. Waterfall of the Angels.
- traditionele huisjes in Santana
- wellicht leuk voor jullie dochter: waterpark vlakbij de luchthaven
- als je een goede conditie hebt en geen hoogtevrees dan is de wandeling van Pico Arieiro naar Pico Ruivo ook geweldig, wij hebben er een deel van gelopen omdat de gehele route te lang is om heen en weer te lopen en je anders met een taxi terug moet naar het beginpunt. Maar ook dat korte stuk: fantastisch!
- en natuuuuurlijk het schiereiland São Lourenço. Zorg voor voldoende water en zonnebrand. Door de wind en de felle zon verband je levend en je verdampt waar je bij staat :lol:. Wij zijn eerder teruggekeerd van de wandeling omdat we door onze ruime voorraad water heen waren.

Ik word gewoon weer enthousiast :mrgreen:

Hou er wel rekening mee dat je echt niet altijd mooi weer hebt. Het eiland is niet voor niets zo groen. Pak ook zeker lange broeken en jassen in.

Ik weet niet hoe het nu is, maar in 2018 was een huurauto onbetaalbaar. Er waren toen veel (particuliere) accommodaties waar je een auto bij kon huren voor een schappelijker prijs.

Wij hebben het eiland na 2,5e week nog niet volledig gezien en gaan zeker nog eens terug!
jillmaeve
Amerika-ontdekker
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 jan 2013, 15:43
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almelo

Re: Madeira en Lissabon

Bericht door jillmaeve »

michelly schreef:
11 dec 2023, 18:49
Het voordeel is dat er op Madeira in het verleden irrigatiekanalen aangelegd zijn. Deze zogenaamde levada's lopen evenwijdig aan en soms met een tunnel door de bergen. Het grote voordeel is dat de wandelpaden die hier langs lopen dus niet steil zijn. Deze wandelroutes zijn dus goed te doen. Wij zijn weliswaar in de winter op Madeira geweest maar misschien haal je toch wat inspiratie uit ons verslag: https://www.michelly.nl/2018_Madeira/inhoud.htm
Ik denk dat ik Madeira dan over het hoofd heb gezien.Heb wel vaker je mooie verslagen gelezen voor Amerika.Ga deze zeker even lezen!
jillmaeve
Amerika-ontdekker
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 jan 2013, 15:43
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almelo

Re: Madeira en Lissabon

Bericht door jillmaeve »

Elendan schreef:
12 dec 2023, 13:10
We zijn afgelopen september twee weken naar Madeira geweest en ik ga graag nog een keer terug. Hoe lang gaan jullie eigenlijk?

We gaan een weekje naar Madeira.Wilde wel langer maar onze oudste zoon is voor het eerst alleen thuis.
Dan is 10 nachten voor mij al lang genoeg.
Hij wil alleen nog maar mee als we naar Amerika gaan :lol:
Laatst gewijzigd door jillmaeve op 13 dec 2023, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
jillmaeve
Amerika-ontdekker
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 jan 2013, 15:43
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almelo

Re: Madeira en Lissabon

Bericht door jillmaeve »

Bedankt voor deze uitgebreide tips 1N9R1D.Lijkt mij ook een heel mooi eiland. De tip van de poncha's gaan we zeker onthouden :lol:
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 651
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Madeira en Lissabon

Bericht door Elendan »

In een week kun je al veel zien. Ik boek normaal altijd alles zelf, maar had nu geboekt bij Riksja. Op hun website kun je zelf je reis samenstellen. We waren voor 2 weken €1200 pp kwijt inclusief auto exclusief de vlucht. Vlucht via Ryanair was nog geen €300 pp inclusief bagage en stoelen bij de nooduitgang met extra beenruimte.

De meeste tips staan hierboven al. Ik vind persoonlijk de noordkant veel mooier dan de zuidkant. En toen wij er waren was het weer niet slechter dus daar kun je geluk of pech mee hebben. De zuidkant vond ik veel minder indrukwekkend. maar je gaat sowieso een mooie reis maken.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer