Costa Rica

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Costa Rica

Bericht door ClaireVHaut »

Zoals het nu lijkt, ga ik een maand naar Costa Rica ;). Ik zoek me gek naar betaalbare auto. Wie vindt het leuk om mee te kijken ?


data 22-1-2024 - 21-2-2024

we reizen met 4 volwassenen en 1 peuter in kinderzitje, dus een full size suv is wenselijk

ik heb pc status bij hertz maar ook dan krijg ik geen fatsoenlijke prijzen
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 652
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Costa Rica

Bericht door Elendan »

In 2018 heb ik via Tout Costa Rica geboekt, was destijds de goedkoopste optie. Auto werd bij ons hotel afgeleverd. Is wel een Franstalige website en de correspondentie met de eigenaar ging in het Frans. Ze hebben ook een forum.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
jan73
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 jun 2023, 14:00
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Costa Rica

Bericht door jan73 »

Wij (familie van 5p) hebben in 2022 een Mitsubishi Montero sport gehuurd bij Vamos rent a car. De verzekeringen (vnl TPL die vaak verwarrend is aangegeven) waren duidelijk aangegeven. Ophalen en inleveren van de wagen ging ook erg vlot. Vamos werkt samen met Poas. Prijs is op 2 jaar wel ~40% gestegen.

Sixt had toen ook een redelijk goede prijs en de dekking TPL was toen ook duidelijk aangegeven.

Een andere optie is Wildrider. Daar hadden we voor 2020 een Toyota Rav 4 geboekt maar die reis kon niet doorgaan door COVID.
Van prijs en verzekering zaten die toen ook zeer goed. Die hadden toen geen grotere wagens dan de Rav4 of de X-trail, zodat we voor 2022 bij Vamos hebben gehuurd.
Gebruikersavatar
Tim1980
Amerikakenner
Berichten: 1029
Lid geworden op: 16 apr 2007, 21:48
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Haarlem

Re: Costa Rica

Bericht door Tim1980 »

Ik ben zelf ook aan het kijken. Ik zie via discoverycar een Toyota Hilux voor een redelijk schappelijke prijs. Inclusief verzekeringen zo`n 1300 voor 3 weken. Iemand ervaring met deze Toyota? Zo op het eerste gezicht wel geschikt voor Costa Rica en het is een 4X4. Zou bij Alamo zijn trouwens
http://timenmo2010.waarbenjij.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://timenmo2009.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://timenmo2008.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://timenmo2007.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Costa Rica

Bericht door michelly »

@Elendan Wij hebben toch wel dezelfde reis interesses, van de week was ik jouw blog van Zuid-Afrika nog aan het lezen voor tips voor onze vakantie van komende zomer. In december staat Costa Rica gepland dus ga ik die blog ook maar even lezen :thumbup: :thumbup:
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 652
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Costa Rica

Bericht door Elendan »

@michelly ja jullie reisverhalen lees ik ook graag. Mocht je nog vragen hebben dan weet je me te vinden. Jullie hebben mooie reizen in het vooruitzicht. We gaan juni/juli 3 weken richting Idaho en Yellowstone en eind augustus Spaanse Pyreneeën met de motoren.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Gebruikersavatar
Tim1980
Amerikakenner
Berichten: 1029
Lid geworden op: 16 apr 2007, 21:48
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Haarlem

Re: Costa Rica

Bericht door Tim1980 »

Wij hebben nu dit schema gemaakt. Goed te doenof te lange reistijden? (tips zijn welkom :) )

Amsterdam - San Jose
San Jose - La Fortuna
La Fortuna
La Fortuna
La Fortuna
La Fortuna - Crecropia / La Tigra
Crecropia / La Tigra
Crecropia / La Tigra
La Fortuna - Manuel Antonio
Manuel Antonio
Manuel Antonio
Manuel Antonio - Drake Bay
Drake Bay
Drake Bay
Drake Bay
Drake Bay - Dominical/Uvita
Dominical/Uvita
Dominical/Uvita
Dominical/Uvita
Dominical - San Jose
San-Jose - Amsterdam
http://timenmo2010.waarbenjij.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://timenmo2009.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://timenmo2008.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://timenmo2007.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
tsierens
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Costa Rica

Bericht door tsierens »

Hangt er beetje vanaf wat je overal wil doen en waar je interesses liggen (strand, fauna, . Je tijd in La Fortuna en Drake Bay, en misschien Manuel Antonio ook wel vind ik vrij lang. Persoonlijk zou ik zeker of Monteverde of San Gerardo de Dota bijvoegen, oa om Quetzal te spotten, en eventueel iets aan de Caribische kant.

De hoofdstad zou ik persoonlijk gewoon overslaan en eerder in Alajuela slapen indien nodig.

Dit was ons reisschema van 3 jaar geleden, wij vlogen terug van Liberia, in 2016 waren we ook al eens in Costa Rica geweest, toen verbleven we in Tortuguero, La Fortuna, Monteverde, San José, in buurt van Caño Negro en in Playa Samara, was toen in combinatie met Nicaragua.

27/okt Alajuela
28/okt Puerto Viejo de Talamanca
29/okt Puerto Viejo de Talamanca (Cahuita NP)
30/okt Puerto Viejo de Talamanca (Fietsen Manzanillo)
31/okt San Gerardo De Dota (Stop bij Miriam's Quetzals voor lunch - heel veel vogels vanaf terras)
1/nov San Gerardo De Dota (Quetzals + Hike Savegre)
2/nov Uvita
3/nov Drake Bay
4/nov Drake Bay (Corcovada NP)
5/nov Drake Bay (Snorkeltour + Drake Bay wandelpad)
6/nov Quepos
7/nov Quepos (Manuel Antonio NP)
8/nov Tarcoles (Carara NP)
9/nov Boca San Carlos (Laguna del Lagarto Eco-Lodge - nachttour - zeer veel vogels vanaf platform lodge)
10/nov Boca San Carlos (Laguna del Lagarto Eco-Lodge - boottour + junglehike)
11/nov La Fortuna
12/nov La Fortuna (fietstocht + nightwalk)
13/nov Santa Elena (Monteverde)
14/nov Santa Elena (Monteverde)
15/nov Santa Teresa
16/nov Santa Teresa
17/nov Santa Teresa
18/nov Tamarindo
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Costa Rica

Bericht door ClaireVHaut »

Hier worden onze plannen steeds concreter ;) ONze zoon zit er al 8 maanden inmiddels en onze rondreis zal dan ook flink getweaked gaan worden omdat hij natuurlijk veel meer plekjes weet dan de standaard toeristische dingen.

Wij gaan, zoals het nu lijkt, januari en stukje februari 2025 en hij reist dan met ons mee terug naar NL

Tzt zal ik onze route hier neerzetten, die is nog in ontwikkeling

Nu eerst tickets zoeken , auto heb ik al via Hertz kunnen vastzetten voor mooie prijs
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Costa Rica

Bericht door michelly »

@ClaireVHaut Wat leuk dat jullie ook die kant op gaan en inside tips krijgen van jullie zoon. Jammer dat wij net iets eerder gaan anders had ik bij je kunnen spieken. Onze reis is inmiddels ook geboekt. We gaan deze route doen:

07-12-24 Amsterdam - Houston - San José - Alajuela
08-12-24 Alajuela - Uvita
09-12-24 Uvita
10-12-24 Uvita
11-12-24 Uvita - Bahia Drake
12-12-24 Bahia Drake
13-12-24 Bahia Drake
14-12-24 Bahia Drake - Matapalo
15-12-24 Matapalo
16-12-24 Matapalo - Carara
17-12-24 Carara - Monteverde
18-12-24 Monteverde
19-12-24 Monteverde - Rincón de la Vieja
20-12-24 Rincón de la Vieja - Rio Celeste
21-12-24 Rio Celeste
22-12-24 Rio Celeste - La Fortuna
23-12-24 La Fortuna
24-12-24 La Fortuna - Boca Tapada
25-12-24 Boca Tapada
26-12-24 Boca Tapada - Puerto Viejo de Sarapiqui
27-12-24 Puerto Viejo de Sarapiqui - Alajuela
28-12-24 Alajuela
29/30-12-24 Alajuela -Houston - Amsterdam

Nou ben ik nog op zoek naar off the beaten track tips, hidden gems of hoe je het ook wilt noemen. Waar kunnen we onderweg bijvoorbeeld een mooie waterval vinden, welke route is het mooist om te rijden enz. Ik ben ook wel benieuwd waar je bijvoorbeeld beter voor een gids kunt kiezen en welke plekken je ook prima zonder kunt doen.
De overnachtingen, tickets en auto liggen al vast.
nycave
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 okt 2022, 15:38
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Costa Rica

Bericht door nycave »

onze route in 2018 was:

Alahuela Dos palmas country inn
Tortugero Casa Marbella (fantastisch plekje, primitief maar zo mooi, lederschildpadden aan land zien komen voor eieren leggen)
Porto viejo de sarapiqui, possada Andrea Cristina ( boomhut met een prachtige tuin, veel kikkers en vlinders en vanaf het balkon zicht op de bomen met toekans)
Fortuna Arenal observatory lodge
Ostional, arribadas.com (kans op het zien van arribada's: massale aankomst schildpadden ivm eieren leggen)
Rincon de la Vieja Borinquen mountain resort (dit resort toen vergane glorie, het Rincon de la vieja is erg mooi, dit kan zonder gids: las pailas trail)
Monteverde mariposa bed and Breakfast. Bij het monteverde cloudforest biological preserve stikt het van de kolibri's. Wij hebben ook een koffie, chocola en suikerriet tour gedaan bij Don Juan. In het tree house Monteverde is een bijzonder locatie met boom midden in het restaurant.
Baru Hacienda baru (hier zijn we met een kabelbaan door de jungle gegaan, ook een nachtexcursie op zoek naar kikkers vanaf het resort de jungle in.)
Matapalo Rafiki beach resort ( Direct aan zee met ook een zwembad. Paradijs!, Ook hier een kayaktocht door de mangroven gemaakt: fantastisch!)
Ojochal Oasis de las Palmas. Vlakbij zit villa Leonor, hier kan je je auto (veilig) parkeren en aan het strand blijven, fantastisch lunchen ook.
San Gerardo de Dota, QUetzal cabins (en idd eten bij Miriam). In het schemer (kan je hier soms ook een tapir zien). Dit was de enige plek waar het koud was.
Alahuele Dos Palmas Airport hotel

Het eerste en laatste hotel is van een Nederlander. Hij heeft toen het transport voor ons geregeld van vliegveld naar hotel en andersom. Ook heeft hij vervoer geregeld naar het oppiklocatie voor de bus naar Tortugero.

Tussenstop: de brug bij Tarcoles: hier zie je heel veel krokodillen. (ook lekkere smoothies daar)
Overal in Costa rica: de lekkerste vruchtensappen en ontbijt met vers fruit en gebakken rijst en vlees. Heerlijk.
Als je wat gaat drinken bij hotel vista ballena heb je uitzicht over het Ballena NP. (goede moment even uitzoeken qua eb en vloed) Dan kan je perfect de walvisstaart in het strand zien onder genot van een drankje .
Bij Uvita hebben wij een walvisexcursie gedaan naar Canu island, Ik denk dat dit vanaf drake bay mss nog wel mooier kan.

Wij hebben overigens nergens echt een gids bij gehad. Alleen bij de nachtexcursie. De meeste dieren hebben wij gezien vanaf onze overnachtingsplekken, en dan smorgens er vroeg uit met een kop koffie en fototoestel bij de hand. Een toekan maakt een karakteristiek geluid: door die te herkennen zie je hem sneller, hij zit heel hoog in de bomen.
Qua fotografie: veel bossen ed zijn erg donker. Onze oudste dochter heeft een olympus though, die is en waterdicht (handig in de jungle) en maakt hele goede fotos in donkere omstandigheden. Daar hebben we heel veel aan gehad. Meer dan aan onze eigen grotere lenzen.
2009 Australië
2012 Canada
2015 rondreis Florida
2017 Australië
2018 Costa Rica
2023 Seattle naar Salt Lake city
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Costa Rica

Bericht door michelly »

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, dat ga ik eens goed bestuderen :wink:
nycave schreef:
18 apr 2024, 18:52
Als je wat gaat drinken bij hotel vista ballena heb je uitzicht over het Ballena NP. (goede moment even uitzoeken qua eb en vloed) Dan kan je perfect de walvisstaart in het strand zien onder genot van een drankje .
Wij overnachten bij Vista Ballena dus dat komt wel goed 😃
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Costa Rica

Bericht door ClaireVHaut »

@michelly Gidsen is altijd beetje persoonlijk. Hij heeft alleen een gids gehad in Pocosol. Hij doet sowieso alles zelf.

Zijn route van zijn eerste keer was

San Jose
Puerto Viejo via de Irazu vulkaan
Tortuguero (daar heeft hij eea via All Rankins (hotel) eea aan dingen geregeld)
Pocosol (Birds and Breakfast hotel is aanrader ! Via hen kon je mooie vogel excursies doen)
La Fortuna
Rio de Celeste (Santa Elena Cloud Forest)
Manuel Antonio
Sierpe, Drake bay, Corcovado
Uvita
San Jose

Tip van hem is sowieso : als je ergens langs de weg iets wil doen (er zijn bijv. van die warm water bronnen waar je in kunt), daar staan altijd mannetjes die geld vragen voor je auto. Gewoon betalen (wel afdingen), dan staat je auto tenminste veilig . Zeker bij die drukke plekken is je auto zo open.

Hij is later terug gegaan en nu al 8 maanden daar ;) Ik zal hem eens vragen of hij nog mooie watervallen weet die niet zo voor de hand liggen. Ik heb hem net even appje gestuurd, ik kom er dus op terug voor je ;) Het is daar nu 1 uur snachts dus kan even duren
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Costa Rica

Bericht door ClaireVHaut »

tips van mijn zoon :)

#Catarata del Toro is heel mooi en de omgeving is nog veel meer te doen daar wil ik ook nog een keer naar toe

Als ze naar Guanacaste (Liberia, Rincon de la Vieja)
gaat moet je echt even langs Pozas los coyotes gaan. Een heerlijk koele rivier heel goedkoop en je kan een band huren om lekker op te dobberen je kan daar ook nog kijken naar een kleine slot Canyon waar een waterval in zit

# Als ze naar La Fortuna gaat en naar mistico hanging bridges wil ga zo vroeg mogelijk dat park in word heel snel heel druk je hebt hier geen gids nodig gewoon langzaam lopen en om je heen kijken

# De gratis hotsprings in La Fortuna zijn een aanrader om te doen vanaf 14- 17 eerder is het vaak heel druk daar vanwege de betaalde hotsprings die ernaast zit neem contant geld mee om de persoon bij de autos te betalen (je hoeft hem officeel geen geld te geven maar hij gaat heel moeilijk doen als je het niet doet + op internet staat dat sommige "parkeer wachters" wel eens banden leeg laten lopen als je ze niks geeft

# Ook als ze in La Fortuna zijn en willen hiken op de vulkaan kies dan niet voor de drukke lava 68 trail ofzoiets die loopt iedereen en zn moeder maar ga naar Mirador el silencio het is goedkoper rustiger en je hebt precies dezelfde uitzichten, je loopt hier ook over oud lava. (Als hier iemand aanbied als gids is het een aanrader er zijn hier veel dieren en er is een geschiedenis die de locals graag vertellen) Boven aan de top heb je een prachtig uitzicht op de volkaan

# Als ze in de buurt komen van Playa ostional (Guanacaste) (Tamarindo) hou de social media in de gaten in het geval er toevallig turtles zijn waar je met een afspraak naartoe mag regelen via whatsapp +506 6252 7412 Agio Turtle

# Als ze naar Montezuma of manzanillo willen in Nicoya (het puntje van Guanacaste) als je vanuit San jose/Liberia komt neem de ferry vanuit Puntarenas de normale weg hiernaartoe is echt heel slecht en er liggen regelmatig bruggen uit in de route waardoor je onverwacht uren stilstaat of een hoge 4x4 nodig hebt om door de rivier de rijden

# Playa Carillo in Samara (Guanacaste) is mijn favoriete strand in Costa Rica het is daar rustig en genoeg schaduw ook is het strand heel mooi, ook zijn daar veel locals te vinden de het een en ander verkopen (ijsjes enzo)

# Als ze vanuit San Jose richting Guanacaste gaan of omgekeerd. En ze willen goed lunchen stop dan bij restaurante Monteverde is een goed restaurant met een ijssalon eraan vast je kan daar in de tuin een grote t rex vinden

# Als ze naar Monteverde (Santa Elena) gaan raad ik 2 plekken aan die ze zeker niet moeten missen
El Tigre waterfalls (is wel een beetje duur maar zeker de moeite waard)
En Santa Elena cloud forest (betere hiking trails dan Monteverde cloud forest + minder druk)

# Als ze in Monteverde (Santa Elena) willen ziplinen dan raad ik hun 100% avontura aan en als die vol zijn extremo park

# Drake Bay is een goede aanrader maar voordat je daar iets boekt zorg dan eerst voor een reservering in Corcovado national park anders is het heel zonde (reserveren is online via de website van de overheid Sinac maar ik zou eerst de tour die je wilt vragen voor instructies)

# Als ze in Puerto Viejo zijn bezoek de Jaguar rescue center (alleen in de ochtend)
Huur een fiets/scooter om echt van de omgeving te genieten
en als ze willen kun je heel gemakkelijk hiervandaan naar Panama naar Bocas del Toro (ik heb geboekt via Caribe shuttle)
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Costa Rica

Bericht door michelly »

Wauw wat een tips! Hartelijk dank, ik ga ermee aan de slag. Wat heerlijk dat dit ook op een Amerikaforum kan :wink: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4001
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Costa Rica

Bericht door Loek »

Ik ben een beetje traag met het bijwerken van reisverslagen dit jaar. Wij zijn eerder dit jaar ook naar Costa Rica geweest (.. en ook Nicaragua, El Salvador, Honduras en Guatemala). Costa Rica is mooi, vooral kwa natuur. Voor ons viel San Jose een beetje tegen, vooral omdat we daar werden beroofd midden in een drukke winkelstraat. Nou ja, kan je overal gebeuren zeggen ze. Veel Europese en Noord-Amerikaanse toeristen, dus heel erg druk en vrij duur naar Centraal-Amerikaanse begrippen.

Als je de kans krijgt moet je ook de verderop gelegen landen in Centraal Amerika bezoeken. Het is een grote vlakte van vulkanen met veel, heel veel groen. El Salvador heeft hele mooie stranden en ik heb nergens zulke vriendelijke mensen meegemaakt.

Veel plezier toegewenst, en ik zal proberen hier ook even een linkje naar mijn verslag te plaatsen als het klaar is.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Costa Rica

Bericht door ClaireVHaut »

@Loek Ja SJO is echt alleen maar om aan te komen en zsm weer te verlaten. Als je er tijdelijk woont is het wel anders overigens. Hij woont in een buitenwijk van SJO dus daar gaat het wel.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer