Indonesië: Java en Bali

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Indonesië: Java en Bali

Bericht door Kletskous »

Wij overwegen komende zomer met ons gezin (onze zoons van 17 en 20 gaan mee) naar Indonesië te gaan. Een combinatie van Java en Bali heb ik op het oog.

Iemand ervaring ? Tips voor mooie hotels met zwembad? Must-sees in de route, leuke plekjes, of een leuk niet-standaard dagtripje?
Links naar blogs ook welkom, altijd leuk om te kezen.

Helaas ticketprijzen zijn momenteel gewoon duur. Via ITA Matrix zie ik wel interessante ticketprijzen met goede tijden, maar via de website van de airline zie ik die echter niet terug (Turkish Airlines). Daar zie ik fors hogere prijzen en de terugvlucht alleen maar met lange overstap.
Iemand die een veilig reisbureau weet waar je zulke tickets die je bijv via screenshot kunt laten zien, toch voor je kunt laten boeken ? Al tellen ze een kleine vergoeding, dan is het waarschijnlijk nog interessant. Zou leuk zijn, maar ik vraag me af of dat wel mogelijk is.
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door Marielleh »

Wellicht heb je wat aan ons verslag van 2018.
De vulkanen op Java vind ik echt wel een aanrader, belevenis om bvb de zonsopgang mee te maken! Zo ook Jodipan Village in Malang, Yogja vond ik persoonlijk niet speciaal. Bali is echt heel erg anders dan Java. Heel erg veel toeristischer. In Kuta kom je serieus bierfietsen vol lallende Australiers tegen tegen bvb, zoek daar de minder toeristische plekken op voor meer sfeer. Pemuteran vonden wij leuk, ook om te snorkelen, in 2013 vonden we Ahmed ookheel leuk maar het zou mij niet verbazen als het daar ondertussen ook (heel) veel groter/drukker is.
Als je kids van waterparken houden is die in Kuta wel top!

Wij kijken naar Vietnam voor volgende zomer maar vinden de prijzen ook hoog! Nou heb ik nog nooit eerder naar Vietnam gekeken dus weet ik niet goed wat tickets eerder kostte, maar bvb ook Bangkok is zeker een paar honderd euro pp duurder dan echt niet zo lang geleden.
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door IngridUSA »

Wij zijn in 2016 naar Bali geweest, twee weken. We verbleven in Melia Benoa Nusa Dua:
https://www.booking.com/Share-arIOb0D
Maar er zijn erg veel soortgelijke hotels.

We hadden via via vooraf contact gelegd met een lokale gids/chauffeur. Hij haalde ons op van het vliegveld en om de andere dag gingen we met hem een tocht of excursie maken. Alles in overleg. We zijn zo het hele eiland over geweest en hebben van alles gezien en gedaan. Hij kent de mooie plekjes (en ook de minder toeristische) en uiteraard ook waar je moet zijn om te eten. Nog steeds contact via whatsapp en hij doet het nog altijd. Een hele zachtaardige en bescheiden man. Tijdens de COVID periode een moeilijke tijd gehad zoals zoveel mensen die afhankelijk zijn van toerisme.

Maar goed, dat om de dag uitstapjes maken is ons daar erg goed bevallen. De andere dagen lekker uitrusten aan zwembad en strand en in de buurt zelf rondstruinen. Ik vond het erg fijn daar. De sfeer is goed, het is mooi weer, de natuur is prachtig, veel cultuur, vriendelijke mensen, en lekker eten.

Ga daar trouwens vooral niet zelf rijden: niet met de auto maar ook niet met brommertjes. Meerijden met een local is al spannend genoeg.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door Kletskous »

Leuk om je verslagen te lezen Mariëlle! Vulkaan Bromo heb ik op de planning, IJen niet. Ik zie dat jullie volgens mij niet naar de Gili of Nusa eilanden zijn geweest? Die staan er bij mij wel op.
En die foto’s van al dat lekkere eten, oh my…..heerlijk !!
Een waterpark is altijd leuk maar wat mij betreft alleen als er ‘tijd over is’, er zal vast genoeg te zien zijn.

Deels een privé chauffeur is zeker een optie Ingrid. Een gids je e.e.a. vertelt en je meteen rondrijdt die dag lijkt me een goed plan.
Sprak hij Engels of Nederlands, als je de naam wil delen altijd welkom.

Zelf rijden, ik zou het niet durven. En ook niet achterop een brommer hoor! Zouden mijn jongens vast leuk vinden maar ik niet. Nee hoor, taxi’s/privé-chauffeur is prima.

Tickets naar heel Azië zijn momenteel erg duur heb ik de indruk ! Thailand is ook nog een overweging, als die tickets echt een stuk goedkoper zouden zijn. Maar daar heb je ook binnenlandse vluchten nodig, dus die komen er nog bovenop. En het regenseizoen daar maakt dat ik wat twijfel en dus eerste focus op Indonesië heb.
Maar tickets zijn allemaal rond de 1300-1400 p.p. dus ik vind het nogal wat…
Van de ene kant zeggen we tegen elkaar laten we geld dan de bestemming bepalen of kies je wat je het liefste zou doen? Dit soort verre reizen doen we niet elk jaar namelijk (2019 was de laatste).
Lastig hoor…
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door IngridUSA »

Ik heb je een pb gestuurd
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door Marielleh »

Nee, die eilanden zijn wij niet geweest.

Regenseizoen in Thailand hebben wij nooit last van gehad (drie keer geweest in onze zomer). Maar wel altijd rekening mee gehouden en bepaalde locaties niet bezocht. Er is genoeg te doen zonder de regio’s waar veel regen valt in die periode. Binnenlandse vluchten zijn daar de kost niet hoor.
Ik bedoelde overigens met mijn opmerking over Bkk vooral dat ik daar beter van weet wat tickets eerder kostte en zie dat die ook een stuk duurder zijn. Dertien tot veertien honderd euro is idd ook veel! Even opgezocht, in 2018 betaalde wij bijna achtentwintig honderd euro voor ons drie (met Garuda, heen op Jakarta, terug vanaf Denpaser).
Die prijze lijken echt verledentijd als ik nu kijk (wat uiteraard ook niet gek is als je ziet wat er allemaal gaande is in de wereld).
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door Kletskous »

Ja, prijzen zijn enorm momenteel. Niet normaal.

Ik zit zelfs even te overwegen om naar een retourtje Jakarta te kijken, wellicht dat dat goedkoper is.
Maar eigenlijk wil ik dat ook weer niet, want dan moet ik zeker een dag eerder teruggaan vanuit Bali naar Jakarta. Want op diezelfde dag een binnenlandse vlucht nemen en dan ook die dag door vanaf Jakarta naar huis vind ik te risicovol.
Dus het beperkt me dan ook weer in mijn reisschema dus wil ik eigenlijk ook niet….
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door Kletskous »

Inmiddels geboekt en het is inderdaad toch een retourtje geworden. Een multicity vond ik echt te duur worden.

Nu uiteraard aan het stoeien met de planning. We gaan een dag langer dan ik eerst had bedacht, dus ik hou ‘een dag over’. Waar zouden jullie die invullen ?

Een andere route die ik heb en wel volledig gevuld is met de boot naar Bali en dan eerst nog via Lovina naar Ubud. Maar kom ik op het einde krapper uit en heb ik nog maar 1 overnachting op het vaste land alvorens via DPS weer terug te vliegen naar Java. Dan zou er bijv. een dag Ubud af moeten, dat zou kunnen. Jakarta sla ik bewust grotendeels over, begreep dat dat niet perse de moeite is. Kan natuurlijk wel maar ik houd die er even zo goed als uit.
En Ijen sla ik ook over. Ik vind 1 vulkaan wel genoeg en de Ijen schijnt echt wel pittig te zijn dus dat hoeft voor mij niet.

Nu goed, voorlopig even deze planning waarop ik graag tips hoor!
Er ligt verder nog niks vast.

Dag 1: vertrek
Dag 2: aankomst Jakarta
Dag 3: trein naar Bandung
Dag 4: Bandung: witte krater Kawah Putih, hot spring
Dag 5: Bandung: Malabar Tea Plantations
Dag 6: trein Bandung naar Jogjakarta
Dag 7: Jogjakarta: verkennen
Dag 8: Jogjakarta: Borobodur tempels en Prambanan
Dag 9: Jogjakarta: tuben Goa Pindul - of kookcursus
Dag 10: naar Cemerolawang (of Probolinggo)
Dag 11: Bromo ochtendtour. Einde middag doorvliegen naar Bali (Ubud)
Dag 12: Ubud rust. Avond Legong Dance Konkinklijk Paleis
Dag 13: Ubud: Kanto Lampo waterval en markt Ubud
Dag 14: Ubud: fietsen rijstvelden Tegallang. tempels Titra Empul/ Gunung Kawi
Dag 15: Ubud - Tempel Ulun Danu Bratan/Git Git waterval/Jatiliwih
Dag 16: Padanbai boot naar Gili Trawangan
Dag 17: Gili Trawangan
Dag 18: Gili Trawangan
Dag 19: boot naar Nusa Lembongan
Dag 20: Nusa Lembongang (snorkelen manta’s).
Dag 21: Nusa Lembongang
Dag 22: boot Sanur / Seminyak
Dag 23: Seminyak of Uluwatu (tempel en kecak dans)
Dag 24: Seminyak
Dag 25: ???
Dag 26: terugvlucht Bali-Jakarta. Dagje Jakarta of relaxen hotel
Dag 27: terugvlucht

Note: de genoemde daginvulling is géén must maar om voor mezelf een beetje idee van bezienswaardigheden te hebben. Ik ben van plan om bijv. in Jogjakarta en Ubud een gids/privé chauffeur te doen die ons kan rondleiden en mooie plekjes laat zien. Kan goed iets anders zijn dan ik nu heb staan, of dingen die makkelijk gecombineerd kunnen worden (en dan is er elders weer ruimte voor luieren of iets anders te doen). Dus geen strakke must-do !

Dus waar zouden jullie die lege dag plaatsen?
Overige tips ook welkom!
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door ClaireVHaut »

voor het Bali deel heb ik wel een polarstept, mag je wel even in neuzen
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door Kletskous »

Oh, altijd welkom!
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door Marielleh »

Wat gedachten, losse flodders;

Hoe laat kom je aan in Jakarta? Wij pakte vanaf het vliegveld direct de bus naar Bandung.
Is natuurlijk wel even een rit na aankomst, maar eerst “landen” in zo’n drukke stad als Jakarta en dan de volgende dag alsnog reizen kost ook veel tijd en energie… En een dutje in de bus is ook prima te doen:-)

Yogja ligt grofweg halverwege het Java eiland. Dus de andere helft over reizen om de boot te nemen vind ik niet heel logisch. Sowieso; met de auto reizen op Java; duurt lang, staat van de wegen (zeker in het tweede stuk!) in combinatie met de infrastructuur is dusdanig dat je niet even lekker door kan rijden zeg maar;-).

Het tuben bij GoaPindul; was echt dobberen, water heeft nauwelijks stroming, laat staan dat je vaart krijgt (toen wij er waren iig). Wij vonden het op zich okay maar hadden eerlijk gezegd wel iets meer actie verwacht. Wij deden dit icm Mount Merapi, hadden wij origineel niet op het programma maar vonden we echt een indrukwekkende plek!

Uluwaru is echt wel een heel aparte ervaring!

Voor mij persoonlijk voelt het niet zo logisch om een paar dagen Bali te doen, dan de eilanden en dan weer een paar dagen Bali. Ik geloof dat ik er zelf voor zou kiezen (geen idee of dit logistiek kan) om naar Dps te vliegen en dan direct door te reizen naar de eilanden. Dat is vast een lange reisdag, maar dan heb je een reisdag ipv twee dagen om op de eilanden te komen.

Op Bali kies je voor Ubud en Sanur/Seminyak. Beide behoorlijk grote en toeristische plekken. Met Lovina zou je ook nog een wat kleinere / knussere plek (echt idyllisch ga je denk ik niet vinden op Bali), dat vind ik dan wel weer een voordeel van de andere optie qua route.
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door Kletskous »

We landen om 17.30 plaatselijke tijd in Jakarta. Voordat je koffers hebt en buiten bent ben je makkelijk 1,5 uur verder. Dan ga ik niet meer verder reizen.
De trein naar Bandung duurt zo’n 3,5 uur meen ik, dus de volgende ochtend wat relaxen in het hotel (of toch Jakarta in), en dan door. Kunnen we even bijkomen.

Je opmerking met de boot en Yogjakarta snap ik niet ? Ik heb toch een trein Bandung-Yogjakarta genoemd?

Je tip over Mount Merapi neem ik mee. Misschien heeft de gids ook nog leuke dingen om mee te combineren.
Hmmm….jij zegt eigenlijk dag 12 doorreizen naar de eilanden (Gili T.). Op dag 11 lijkt me echt te pittig: én midden in de nacht op voor de Bromo-tour, einde middag ofzo vlucht naar Bali en dán nog doorreizen met de boot vind ik teveel.
Maar vanaf dag 12 zou ik naar kunnen kijken of eerst de eilanden doen logischer is. Nog niet over nagedacht. Ga ik es mee puzzelen.

Dag 22 bedoel ik dat we met de boot van Nusa naar Sanur varen en dan door naar ofwel Seminyak of Uluwatu.

Over Lovina wisselen de meningen maar lijkt mij ook wel tof hoor en heb ik wel opgenomen in een andere route (hier nog niet gepost).
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door IngridUSA »

Ubud zelf vond ik veel te druk en te toeristisch. Wat mij betreft kan daar inderdaad best een dag af. De omgeving is er wel prachtig. De rijstvelden zijn waanzinnig om zelf doorheen te struinen.

Wij hebben op Bali ook nog een koffieplantage bezocht en we zijn er gaan raften. Verder nog naar de hot springs in Banjar geweest.

Uluwatu tempel en omgeving is mooi, alleen die apen daar zijn echt verschrikkelijk. Ze jatten alles wat los en vast zit en ze zijn brutaal en eng. Ik vond het echt niet prettig. De Kecak dans hebben we elders op het eiland bezocht. Voor buitenstaanders moeilijk te begrijpen maar wel indrukwekkend.

We hebben ook nog een schildpadden opvang en een olifanten tehuis bezocht en natuurlijk heel veel tempels. Die heb je op een gegeven moment wel gezien.

Je ontkomt helaas niet aan de drukte op de toeristische hotspots. Maar de minder bekende plekken hebben heel veel moois te bieden.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door Kletskous »

Koffieplantage is ook boeiend misschien.
En die olifantentehuis, welke/waar is dat precies? Heb je ook op een olifant gezeten?

Ubud is misschien wel toeristisch maar vlg mij best goede uitvalsbasis voor veel dingen.
Haha, jij zegt nog een dag eraf. Maar ik had juist ergens een dag over waarvan ik nog niet goed waar em te zetten.

Raften zouden mijn mannen ook vast wel tof vinden. Waar precies is dat?
(weet niet of ik zelf zou durven hoor).

Uluwatu en de apen had ik gelezen ja. Dat zou ik ook niet zo tof vinden als ze er met mijn zonnebril op sterkte vandoor zouden gaan. Maar ja, moet em toch op want zonder zie ik toch echt niet goed. Ik heb nog niet gelezen dat die kecap dans ergens anders ook is, ga ik even zoeken.

Die hotsprings liggen weer meer richting Lovina. Heb je dat vanuit Ubud gedaan of was je ook in het noorden / Lovina?
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door Kletskous »

@Marielleh
Jij bedoelt qua volgorde meer zo? Op Bali meteen de volgende dag door naar de eilanden en dan pas weer vaste land Ik heb de extra dag nu bij Gili gezet.
Is het zo beter of maakt het eigenlijk niet veel uit?

Dag 11: Bromo ochtend tour. Einde middag doorvliegen Bali
Dag 12: Padangbai boot naar Gili Trawangan
Dag 13: Gili Trawangan
Dag 14: Gili Trawangan
Dag 15: Gili Trawangan
Dag 16: boot naar Nusa Lembongan
Dag 17: Nusa Lembongang
Dag 18: Nusa Lembongang
Dag 19: boot Sanur - Uluwatu (of Seminyak)
Dag 20: Uluwatu
Dag 21: Uluwatu - Ubud
Dag 22: Ubud
Dag 23: Ubud
Dag 24: Ubud
Dag 25: Ubud
Dag 26: terugvlucht Bali-Jakarta
Dag 27: terugvlucht naar huis
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door Marielleh »

Kletskous schreef:
05 okt 2023, 21:57
We landen om 17.30 plaatselijke tijd in Jakarta. Voordat je koffers hebt en buiten bent ben je makkelijk 1,5 uur verder. Dan ga ik niet meer verder reizen.

Je opmerking met de boot en Yogjakarta snap ik niet ? Ik heb toch een trein Bandung-Yogjakarta genoemd?

Hmmm….jij zegt eigenlijk dag 12 doorreizen naar de eilanden (Gili T.). Op dag 11 lijkt me echt te pittig: én midden in de nacht op voor de Bromo-tour, einde middag ofzo vlucht naar Bali en dán nog doorreizen met de boot vind ik teveel.
Even reagerend op bovenstaande quotes;
Direct door naar Bandung zou ik ook zeker niet doen met die tijd van aankomst! Misschien wel rekening houden met de locatie qua hotelkeuze wat je wilt gaan doen. Als je bvb niet meer de stad in zou gaan zou ik een hotel in de omgeving van het treinstation zoeken. Die steden zijn zo groot dat je anders extra tijd aan reizen kwijt bent.

Je schreef dacht ik dat je nog een optie had om met de boot naar Bali te gaan. Aangezien Yogja halverwegen het eiland is zou je dus eerst nog een heel stuk moeten reizen om bij de boot te komen. Dat lijkt mij niet logisch maar was volgens mij ook niet je eerste plan.

Ik snap dat zowel de Bromo als naar de eilanden op een dag heel erg veel is! Je laatste route (uit je laatste post) lijkt mij desondanks nog altijd rustiger dan je eerste. Of het “beter” is kan ik voor jullie niet beoordelen, maar voor mij zou dat het wel zijn!

Uluwatu; ik herken wel de enorm brutale apen die jij noemt Ingrid! Het staat mij niet bij dat is het als zo onprettig heb ervaren dat ik niet opnieuw zou gaan. De locatie icm met de voorstelling vonden wij wel echt super.

De drukte in Ubud herken ik ook. Wordt soms nog omschreven als kunstenaarsdorp. Nou, laat dat dorp maar weg! Wij zaten net buiten de drukte, dus wel in de rijstvelden maar lopen naar het stadje. Dat vond ik een prima combi. Overigens hebben wij de apentempel daar bewust ovrgeslagen omdat ik had gelezen dat daar “bijgrage” apen zouden zitten. Wij liepen er wel langs en werden toen een keer al heel erg onprettig benaderd door een aap terwijl wij echt niks anders dan langslopen en negeren. We hebben toen onze rug zak naar ‘m gegooid in een poging ‘m van ons weg te drijven wat lukte maar ik vond dat zeer onprettig!
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door Kletskous »

Ik twijfel inderdaad over twee routes.
Die hierboven (al dan niet eerst eilanden of toch eerst Ubud en dan de eilanden) en deze optie.
Met een overtocht met de boot en incl. Lovina.
Op het einde heb ik dan wat minder tijd nog op het vaste land, dus dat is echt maar 1 dagje ongeveer.

Route 2: dus met bootovertocht en incl. Lovina:

Dag 1: vertrek
Dag 2: aankomst Jakarta
Dag 3: trein naar Bandung
Dag 4: Bandung
Dag 5: Bandung:
Dag 6: trein Bandung naar Jogjakarta
Dag 7: Jogjakarta:
Dag 8: Jogjakarta:
Dag 9: Jogjakarta:
Dag 10: naar Cemerolawang
Dag 11: Bromo ochtend tour. Door naar Kalibaru
Dag 12: Kalibaru - naar Banyuwangi - overtocht Gillimanuk naar Lovina
DDag 13: Lovina
Dag 14: Lovina - Ubud
Dag 15 : Ubud
Dag 16: Ubud
Dag 17: Ubud
Dag 18: Ubud
Dag 19: Ubud - Padangbai boot naar Gili Trawangan.
Dag 20: Gili Trawangan
Dag 21: Gili Trawangan
Dag 22: boot naar Nusa Lembongan
Dag 23: Nusa Lembongang
Dag 24: Nusa Lembongang
Dag 25: boot Sanur (of naar Seminyak (of iets anders)
Dag 26: terugvlucht Bali-Jakarta
Dag 27: terugvlucht naar huis


Ik vind het lastig. Welke route is beter?
Of: moet het nóg heel anders?
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door IngridUSA »

De koffieplantage die wij bezocht hebben is Satria Coffee Plantation. Ligt een stukje onder Ubud. Erg leuk en interessant en er ook een leuk winkeltje waar je lekkere koffie, thee en specerijen kunt kopen.

Het raften is echt super en niet eng. Ik heb het ook gedaan dus no stress. Leuk om met je gezin samen te doen. Voordeel van een privé-gids is dat die je aan het eindpunt weer ophaalt met je droge kleren en handdoeken. Ideaal! Dit was bij
https://www.telagawajabalirafting.com/

Olifanten was volgens mij bij Bali Elephant Park. Wij vonden het toen heel leuk (met jonge kinderen). Ook op olifanten een tocht door de jungle gemaakt.

De kecak dance hebben we bij Tanah Lot gezien
https://www.tanahlotbali.com/blog/tanah ... dance.html

En dan die apen: ik heb het er persoonlijk sowieso niet op. Ik ben er vies van en ze zijn gemeen. Ze jatten je oorbellen uit je oren en dat is geen grap. Brillen moeten echt af en berg ze op (alles wat blinkt en los zit) want anders zijn ze weg.

Wij hebben alles met dagtrips gedaan. Om de dag een tocht gemaakt en een route uitgestippeld van bezienswaardigheden die bij elkaar in de buurt lagen. Hele dag op pad hoor, en soms pas laat terug. Onderweg van alles bezoeken en lunchen en avondeten waarna we weer thuisgebracht werden. Die hotsprings hebben we dan ook gedaan toen we in het noorden waren. We hebben daar dus niet overnacht.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door Kletskous »

Top Ingrid, dankjewel!
Die dans bij Tanah Lot is ook een goede optie, zou mooi op het einde er ook inpassen.

Op apen heb ik het ook niet zo. Monkey forest wordt ook regelmatig genoemd, maar sla ik dus om die reden graag over. Dat geloof ik wel.

Raften zou ik best spannend vinden. Ik heb namelijk al ruim 2 jaar een frozen shoulder, maar nu gelukkig wel pijnvrij en vrij redelijke bewegingsruimte maar onverwachte (ruk)bewegingen zijn wel een risico. En peddelen is sowieso wat lastiger. En dat moet dan ook nog zonder bril natuurlijk. Ik zie dan nog wel wat maar wel heel onscherp. Maar wel toffe ervaring natuurlijk.

@IngridUSA, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een uitgeschreven route van jou met wat je die dag gedaan hebt. Zou je daar puf voor hebben om te laten weten (mag ook via PB).
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Indonesië: Java en Bali

Bericht door IngridUSA »

Een uitgeschreven route heb ik helaas niet voor je. Ik heb bovenstaande al met behulp van terugkijken (gelukkig hebben we de foto’s nog 😂) moeten opzoeken. Al die namen en plaatsen heb je op een gegeven moment niet meer paraat.

Wij hadden alleen een vlucht en hotel geboekt voor 2 weken. Verder vooraf afgesproken met de chauffeur/gids dat hij om de dag voor ons beschikbaar was. Dus geen plannen gemaakt en ook niets vooraf geboekt. Hij maakte een voorstel en vulde in overleg met ons de dagen. Dus het routeboek werd pas ter plaatse samengesteld.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer