Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Bericht door frouke »

Hoi allen, wij zouden volgend jaar graag naar Schotland gaan. Bedoeling is vooral veel natuurwandelingen te maken en zo links en recht ook een leuke stad te bezoeken. We zien dit niet zitten met een auto omdat we ons daar niet goed bij voelen vanwege het links rijden en de talrijke supersmalle baantjes die je daar hebt blijkbaar... Mijn vraag is: kan je op een ietwat eenvoudige manier een mooie (natuur)reis maken doorheen Schotland zonder auto? Zelf denken we om volledig met de trein en het openbaar vervoer te reizen maar hebben hier nul ervaring mee. Iemand die al op deze manier dorrheen Schotland is gereisd en mij wat tips kan geven? Ps: moest iemand een goed Schotland reisforum kennen mag het mij ook gerust laten weten ;-) Alvast vriendelijk bedankt.

Frouke
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Bericht door michelly »

Wij hebben afgelopen zomer een rondreis met de auto gedaan. Op de terugweg op de boten raakten we in gesprek met mensen die alles met het openbaar vervoer gedaan hebben. Dat was allemaal redelijk te doen. Mij persoonlijk lijkt het me maar ingewikkeld maar wij vinden het dan ook geen enkel probleem om zelf te rijden. Ik heb heel veel tips gehaald uit de Facebook- groep: Schotland, de groep.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 661
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Bericht door Corv »

@frouke

Je zou met de ferry naar Edinburgh kunnen gaan, en vervolgens met een Britrail pas een rondje kunnen maken. Maar bijvoorbeeld de anwb biedt reizen aan met overtocht, trein en overnachtingen als je niet alles zelf wilt regelen.
https://www.anwb.nl/vakantie/reis/9-daa ... lsrc=aw.ds
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7763
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Bericht door mtl »

Inderdaad met de trein. Spoorlijnen als Inverness-Kyle of Lochalsh en Glasgow-Oban/Mallaig zijn zeer de moeite waard. Eventueel kun je ook de Eurostar naar Londen nemen en van daaruit naar Edinburgh of Glasgow.
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Bericht door frouke »

Dankjulliewel voor de reacties :thumbup:

Ik ben alvast lid geworden van de facebookgroep dus daar ga ik sowieso een deel van mijn vragen afvuren. Ziet er alvast een interessante pagina uit :thumbup:
Leuk om te horen dat het goed te doen is met de trein. Ik ga de links zéker alvast eens bekijken en ga mij eerst eens goed inlezen. Zit nog met enorm veel vragen dus die zullen later ongetwijfeld nog volgen ;-) Ik ga eerst ook eens uitzoeken op welke manier we het best naar Schotland reizen. Is met een vliegtuig niet het meest efficient daar we zonder auto reizen of missen we dan veel moois van 'onderweg'. Eurostar lijkt mij zo'n omweg (hoewel een tussenstop in Londen mss ook niet mis is) :)

Frouke
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Bericht door IngridUSA »

Is IJsland dan niet iets voor jullie Frouke? Er staan diverse verslagen op het forum hier. Maar ik ben afgelopen zomer geweest en dus nu erg bevooroordeeld in positieve zin 😊
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Bericht door frouke »

@IngridUSA Ijsland staat zéééééééér zeker ook nog op onze wenslijst!! :wink: én Canada én het noorden van Noorwegen én Oostenrijk én Zuid Afrika énnnnnnn zoveel nog eigenlijk :D Is het een vergelijkbare reis bedoel je dan als we Ijsland ipv Schotland zouden doen? Buiten de natuur lijken ons de kastelen en Edinburgh zelf wel heel leuk en mijn man is enorm fan van doedelzakmuziek dus dit een keertje live meemaken daar lijkt ons ook wel supercool. Misschien dat we dan beter een uitgebreide citytrip naar Edinburgh maken met enkele daguitstapjes van daaruit en we qua natuurrondreis beter naar Ijsland gaan? Je doet me nu al serieus twijfelen Ingrid :lol: :wink: Ik ga eerst maar eens even het forum afstruinen dan... Kijken waar dit toe leidt :geek: :wink:

Frouke
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Bericht door michelly »

Één zekerheid met alle opties die je noemt, je kunt het niet verkeerd doen. Op Noorwegen na hebben we ze allemaal bezocht. Iedere bestemming is anders en heeft z'n eigen charme. Zuid-Afrika is ook errug leuk, deze week weer geboekt voor volgend jaar :wink:
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Bericht door frouke »

Leuk vooruitzicht Elly :thumbup: Het verbaast me wel dat jullie nog niet in Noorwegen zijn geweest...?? Zou ik toch maar eens een keertje werk van maken als ik van jullie was :wink: Ik ben ervan overtuigd dat Schotland geen verkeerde keuze gaat zijn maar ben enkel bang dat het OV een probleem gaat zijn. Ik ga eens bekijken wat we er het best mee doen. Rondtrip met de trein of een stedentrip naar Edinburgh en van daaruit enkele daguitstapjes.

Grts, Frouke

Ps: veel plezier met je Zuid-Afrika voorbereidingen alvast :wink:
Trom
Amerikakenner
Berichten: 893
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Bericht door Trom »

Op de facebookpagina van de Schotland groep kom je veel mensen tegen die prima met het openbaar vervoer reizen in Schotland. Dagtochten worden vaak gemaakt met busjes van de firma Rabbies. Deze is erg bekend en heeft prima reviews. Tenzij je ook opziet tegen autorijden in Nederland zou ik toch eens heroverwegen of je toch met de auto gaat. Links rijden went erg snel. En singletrack roads kom je in het gebied ten Zuiden van Glasgow-Trossachs-Edinburgh niet veel tegen. Overigens vind ik juist deze wegen superrelaxed. Men is er heel hoffelijk en maakt gebruik van de stroken waar je even kunt stilstaan om een tegenligger voorbij te laten gaan. Vrachtwagens en campers stoppen hier meestal ook even op personenauto's in te laten halen.
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Bericht door frouke »

@Trom Dankjewel voor de info Trom :thumbup: Die dagtochten met Rabbies zijn een goeie tip. Normaal gezien ben ik niet voor georganiseerde dagtochten maar in dit geval kan het een goeie oplossing zijn. Ik ga de reviews zéker eens bekijken. Ik vind het namelijk erg belangrijk dat het niet te gejaagd is zo'n uitstap. Hebben we 1 keer gedaan in Venetië en nooit meer hebben we toen tegen mekaar gezegd. Misschien dat we toen gewoon pech hadden met de firma, maar daar zijn we op achterlijk snel tempo naar en doorheen Venetië gejaagd en was absoluut geen leuke ervaring. Ben je zelf al met deze firma op uitstap geweest toevallig? I.v.m. auto: Zelf met de auto ziet mijn man jammer genoeg niet zitten en zelf ben ik ook niet de grootste held in het verkeer dus lijkt ons toch het beste en het veiligst om dit zo te laten. En met de trein lijkt ons op zich ook wel eens leuk om te doen. Ik besef wel dat het met de auto véél handiger zou zijn maar die gebruiken we dan weer wel bij een volgende reisbestemming ;-)

Frouke
Trom
Amerikakenner
Berichten: 893
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Bericht door Trom »

@frouke Nee, zelf ben ik nog nooit met ze gegaan maar ik hoor wel veel goede verhalen. Je zou met de trein Edinburgh en Stirling kunnen bezoeken. Zelf vonden we de boottocht vanuit Oban (west kust met treinstation) naar Staffa en de Treshnish isles een hoogtepunt. Op het eiland Lunga nestelen honderden puffins die je van dichtbij kunt fotograferen. Ook het eiland Staffa is prachtig. Puffins zie je er vanaf eid april/begin mei. Zie de site van Staffatours:
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Tips gezocht voor een mooie reis in Schotland (zonder auto)

Bericht door frouke »

@Trom dankjewel, deze tips noteer ik alvast op mijn lijstje :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer