Gorges du Verdon - wandelingen: moeilijkheidsgraad?

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Gorges du Verdon - wandelingen: moeilijkheidsgraad?

Bericht door GJ »

Ik probeer wandelingen te zoeken voor onze Frankrijk-reis en vind het voor de Gorges du Verdon lastig in te schatten wat verstandig is. En opeens dacht ik: hier is vast iemand die de vergelijking met de VS kan maken en advies kan geven. :D

De kwestie: we willen een mooie wandeling doen, maar niet te technisch of 'eng'. Hoogtevrees hebben we niet en de conditie is goed, maar stalen kettingen om aan vast te houden terwijl je op een smalle richel loopt vinden we (lees: ik) dan weer te eng. Ter illustratie: we hebben in het verleden zonder problemen de Panorama Trail en de Observation Point-hikes gedaan, maar de kettingen aan het einde van Angels Landing zijn voor mij te gortig.

Op basis hiervan valt denk ik de Imbut-trail af, vanwege de kettingen. Maar volgens mij zou de Blanc-Martel-trail wel moeten lukken, althans op de foto's zie ik geen al te akelige dingen. Of zie ik iets over het hoofd? Van de lengte van de wandeling en de noodzaak van het boeken van een shuttle zijn we ons bewust.

Zijn er hier ervaringen met deze trail? Klopt mijn perceptie dat dit eerder Observation Point/Panorama Trail-materiaal is dan Angels Landing of Half Dome? Ik hoor het graag!
dirkmuis
Amerikakenner
Berichten: 540
Lid geworden op: 26 mei 2009, 22:08
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Gorges du Verdon - wandelingen: moeilijkheidsgraad?

Bericht door dirkmuis »

Martel is vooral een lange wandeling aan de zonzijde van de berg.

Dus als je deze midden in de zomer gaat lopen wordt je letterlijk gemarteld. De wandeling leidt je meerdere keren net niet langs het water terwijl je het warm hebt. Je hoeft niet in top conditie te zijn maar neem vooral je tijd.

Men denkt altijd dat de indicatie van 6-8 uur niet voor hen geldt maar ik heb deze gelopen toen ik aardig fit was in een uur of 4-5. Ik zou wel durven zeggen dat je bij gemiddelde conditie, een pauze of lunch meegerekend zeker die indicatie 6-8 moet aanhouden.

Vergeet niet, het is geen round-trip, dus je moet iemand hebben die je afzet/ophaalt.
Panorama is zeker zwaarder, maar dat is meer omdat het vooral bergaf is. De Sentier Martel gaat op en neer.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Gorges du Verdon - wandelingen: moeilijkheidsgraad?

Bericht door GJ »

Dank je! Ik had inderdaad al gezien dat het een lange wandeling is en dat je minimaal 2 liter water p.p. mee moet nemen, zeker in de hitte. Daar houden we dus zeker rekening mee.

De shuttlebus die je kan boeken rijdt om 8.30 naar het startpunt van de trail, dat is ongeveer een kwartier rijden, en vertrekt om 15.30 vanaf het eindpunt weer naar de parking in Palud sur Verdon. Dat zouden we moeten redden lijkt me, toch?

Wat ik me vooral afvraag is hoe technisch de wandeling is. Ik zie op foto's en filmpjes trappen en tunnels voorbij komen die me niets doen, maar ik was vooral even benieuwd of er veel stukken in zitten waarbij je op grote hoogte over een zeer smal pad voetje voor voetje langs een afgrond moet schuifelen, dat soort werk. Maar volgens mij valt dat wel mee?
dirkmuis
Amerikakenner
Berichten: 540
Lid geworden op: 26 mei 2009, 22:08
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Gorges du Verdon - wandelingen: moeilijkheidsgraad?

Bericht door dirkmuis »

Nee dat valt mee. Wij hadden destijds een onervaren wandelaar bij en die heeft het met een paar keer op adem komen (en veel spierpijn de dag erna) prima gered. Er is inderdaad een (donkere) tunnel dus neem een lamp mee of die van je telefoon. En er zijn een paar trapjes.

GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Gorges du Verdon - wandelingen: moeilijkheidsgraad?

Bericht door GJ »

Ah da's een nog uitgebreidere video dan ik al had gezien, dank. Dit moet prima lukken! Wat het zwaar maakt is dus vooral de lengte en de warmte, maar dat is voor ons niet nieuw of uitzonderlijk.

En als we de volgende dag spierpijn hebben, gaan we wel lekker bootje varen ofzo :thumbup:
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Gorges du Verdon - wandelingen: moeilijkheidsgraad?

Bericht door GJ »

We hebben de wandeling gisteren gedaan en hij was prachtig! Wel pittig met 18 km totaal maar de spierpijn valt mee. Er zat één stukje bij vlak voor de tunnels waarbij je vasthoudend aan een reling over een schuine wand loopt dat ik wat eng vond. En de tunnels stonden vol water, dus we hebben de waterdichtheid van de wandelschoenen kunnen testen haha (goedgekeurd!). Maar verder echt mooi. Shuttlebus was ook goed geregeld. Aanrader!
dirkmuis
Amerikakenner
Berichten: 540
Lid geworden op: 26 mei 2009, 22:08
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Gorges du Verdon - wandelingen: moeilijkheidsgraad?

Bericht door dirkmuis »

Leuk!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer