Ijsland begin maart

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
Pien90
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 jan 2019, 19:13
Aantal x V.S. bezocht: 0

Ijsland begin maart

Bericht door Pien90 »

In 2019 hebben we super veel aan dit forum gehad, we hebben toen een prachtige reis door Amerika gemaakt met behulp van dit forum. Nu zitten we na te denken over een vakantie naar Ijsland. We hebben ondertussen ook een kindje, tegen die tijd hoopt ze bijna 2 jaar te worden.
Nu zitten we te denken aan een weekje reizen in IJsland. Lapland is ook al door ons heen gegaan, maar met een klein kind toch niet zo handig. Ook omdat een tocht met husky's kan vanaf 3 jaar.
Nu lijkt IJsland ons ook prachtig. Ons dochtertje gaat mee in de drager, lekker warm aankleden. We willen korte wandelingen maken. Zodat ze 's middags wel een slaapje kan doen in haar bedje. (Want in de drager slaapt ze echt niet!)
Nu is mijn vraag.. en misschien weet iemand het. Is IJsland te doen qua wandelingen in de natuur begin maart? Is er dan nog veel sneeuw, als je naar de mooie watervallen wilt of mooie routes wilt lopen. We willen niet al glibberend een wandeling moeten maken. Ik kom er via google. niet echt uit.
En heeft iemand tips voor mooie, wat kortere wandelingen? Van max 10 km? Makkelijk tot gemiddeld qua moeilijkheidsgraad. Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ijsland begin maart

Bericht door kalaman »

IJsland is absoluut prachtig en we waren er dan ook al 7x, waarvan slechts 2x in de zomer.
Begin maart kan er nog heel veel sneeuw liggen, maar we waren er ook al begin februari en toen was het vooral veel regen. Maar ook in april hebben we nog pakken sneeuw gehad. Niet voor niets zegt men in IJsland: "If you don't like the weather, just wait 10 minutes". Deze periode is er ook nog heel veel kans op noorderlicht.
Concreet: de bekendste watervallen in het zuiden hebben allemaal de nodig voorzieningen om er veilig naartoe te wandelen, maar anderzijds kan er door het stuifwater en de bevroren ondergrond ook echte ijzel ontstaan. Wij hadden dan ook altijd onze spikes bij die we over onze schoenen konden trekken.
Langere wandelingen zou ik zeker en vast niet plannen in die periode, gewoon omdat de omstandigheden dan nog te onzeker zijn.
Als het jullie eerste keer IJsland is, dan zou ik eigenlijk gewoon een rondje Ring Road 1 aanraden. Dit is de weg die helemaal rond het eiland loopt (behalve de Westfjorden) en die zo goed als altijd sneeuwvrij is. Alle auto's zijn trouwens voorzien van spijkerbanden, dat rijdt dus wel veilig.
Voor de RR1 heb je een week nodig, 10 dagen is ideaal. Er ligt al zoveel schoons langs die weg, dat je tijdens deze reis beslist al een volgende plant naar dit schitterende eiland.
Tip: zet zeker en vast deze website vast bij jullie bookmarks/favorieten: https://www.road.is/. Daar vind je altijd de meest actuele wegeninfo. En als zij een waarschuwing uitsturen om binnen te blijven, blijf dan ook effectief binnen.
Lees anders eens onze blogs via het onderschrift, dan zie je heel wat over IJsland in de winter.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Ijsland begin maart

Bericht door Martin & Marianne »

Wij waren er afgelopen juni, en zelfs toen lag er zo hier en daar nog aardig wat sneeuw. Misschien heb je voor kortere wandelingen iets aan ons reisverslag.

En ja, die 10 minuten wachten. :wink: Bij ons waren dat toch wel vaak hele lange 10 minuten.

Marianne
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6132
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Ijsland begin maart

Bericht door Old Faithful »

In de tijd dat ik er was - de laatste keer is 40 jaar geleden - was het gezegde nog dat je maar 5 minuten hoefde te wachten. :wink:
Groet,

Old Faithful
Pien90
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 jan 2019, 19:13
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Ijsland begin maart

Bericht door Pien90 »

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
3 jaar geleden een amerika reis gemaakt en toen heb ik ook al zoveel aan jullie verslagen gehad. Ik klikte op de site en herkende het gelijk weer, Martin en Marianne. Leuk! Ik ga het even goed doornemen, komende tijd.
jess85
Amerikafan
Berichten: 304
Lid geworden op: 14 jan 2012, 22:10

Re: Ijsland begin maart

Bericht door jess85 »

Hallo.
Wij zijn er in 2019 geweest eind maart en het was er prachtig.
Wij hadden toen nog geen kindje, maar deden ook vooral korte wandelingen. Zoals Kalaman aangeeft zullen er zeker wandelingen door de sneeuw zijn. Op onze blog kan je dit goed zien.
Je zou het zo kunnen plannen dat je steeds smiddags rijdt als ze slaapt. En zo van logie naar logie gaan.

Groetjes
Lees en volg onze reisverhalen via
http://www.tj2travel.com
Bekijk onze videoverslagen via
https://www.youtube.com/user/b69051jr/
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1178
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Ijsland begin maart

Bericht door chippie777 »

Dit draadje is al aardig oud maar ik probeer het toch, een reis naar Ijsland begin april, wat moet ik mij daar bij voorstellen? Ik heb zitten kijken om een en ander zelf in elkaar te zetten maar ik zie ook verschillende aanbieders die een compleet pakket aanbieden (vlucht, auto, accommodatie) voor een rondrit van 10 tot 12 dagen.
Ik besef dat het weer veranderlijk kan zijn en ben dan ook op zoek naar ervaringen en zaken die bijvoorbeeld echt nodig zijn of juist niet te doen zijn. (bijvoorbeeld: wel of geen 4x4 huur auto)
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ijsland begin maart

Bericht door kalaman »

Heb je bovenstaande reacties gelezen?
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1178
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Ijsland begin maart

Bericht door chippie777 »

Ja, ik hoop op nog meer reacties omdat het draadje al wat oud is. Jouw blogs ook al gedeeltelijk gelezen.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1178
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Ijsland begin maart

Bericht door chippie777 »

We hebben besloten gewoon begin april naar Ijsland te gaan. Over het algemeen organiseer ik zelf onze reizen (vlucht, autohuur, hotels) maar deze keer ben ik toch gezwicht voor een pakketreis. Vlucht, hotels en auto zijn geregeld. Het wordt een rondreis van 12 dagen. (nou ja dag 1 komen we eind van de middag aan en op dag twaalf vertrekken we ergens in de late ochtend)
Druk in de weer om alle highlights te verzamelen.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1178
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Ijsland begin maart

Bericht door chippie777 »

Wij zijn terug van een prachtige rondreis begin april door IJsland. Uiteraard zijn wij alles behalve ervaringsdeskundige voor IJsland maar wie weet heb je wat aan onze ervaringen en tips.
- APRIL is winter in IJsland vergeet dat niet! Dit houdt in dat je soms te maken hebt met bare weersomstandigheden vooral in het oosten en het noorden. De huurauto's hebben spijkerbanden maar een 4x4 is zeker aan te raden. Wij hebben een bare tocht gehad tussen Egilsstadir en Akureyri. Zicht was nagenoeg nul, veel sneeuw en wind. De auto's die vast stonden waren allen normale auto's zonder 4x4 net als de aanrijdingen. Zorg dus voor een degelijke auto.
- Wees flexibel, soms kan je ergens echt niet komen ivm de hoeveelheid sneeuw die al gevallen is en die aan het vallen is.
- Navigeren gaat prima met Waze of Googlmaps maar hier wordt geen rekening gehouden met het weer! Zorg dat je www.road.is ten alle tijden raadpleegt. Deze site geeft hele up to dat informatie over de wegen.
- Het is nog niet zo druk dus wat je kan bekijken is lekker rustig. (vergeet de F-wegen deze zijn alleen geopend in de zomer)
- Het is algemeen bekend dat IJsland duur is, dit klopt!
- De golden circle (Zuid westen van IJsland) was goed te doen, ook het weer zal hier niet snel een spelbreker zijn mbt het rijden.
- Wij hadden over het algemeen goed weer, alleen de eerder genoemde rit was bar en boos met veel sneeuwval, over die 160 km hebben we 4,5 uur gedaan. Achteraf een prachtig avontuur, op dat moment op sommige stukken echt wel spannend.
- Het waait 8 dagen per jaar niet in IJsland zeggen de IJslanders, dus houd de autodeur goed vast bij het uitstappen.

Wie weet gaan we nog eens terug in een ander seizoen (eerst weer even sparen :-) )
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer