Fietsen in Nederland / Duitsland

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Fietsen in Nederland / Duitsland

Bericht door Martin & Marianne »

Een maand geleden bood de veertiendaagse weersverwachting - twee weken lang mooi weer, geen regen en een wind die eerst uit het zuiden kwam, dan na een paar dagen overging in een westenwind om vervolgens via een noordenwind een oostenwind te worden - mensen uit de omgeving Den Haag de mogelijkheid om een rondje Nederland te fietsen waarbij je telkens de wind in de rug had.

Nu ben ik een heel goede wind-mee-fietser en spontaan besloten we om geheel onvoorbereid qua conditie en qua planning een rondje van twee weken door Nederland te doen.

image.png
image.png (640.76 KiB) 1993 keer bekeken

Om met Ivo Niehe te spreken: "Die fietsreis door Nederland, het was een unaniem belachelijk groot succes." Ter lering en vermaak hebben we net zoals van onze Amerika-reizen en IJsland-reis een reisverslag geschreven. Wie daarin geïnteresseerd is, kan dat hier lezen: https://martinenmarianne2022-2.blogspot ... chive.html

Spoiler alert: op één klein regenbuitje van tien minuten na was het veertien dagen lang droog, scheen de zon volop en daarbovenop: gedurende ruim 90% van de tijd hadden we de wind mee!

Overmoedig geworden heb ik nu bedacht dat we in het voorjaar ook wel kunnen gaan fietsen. Alleen deze keer wat beter voorbereid qua route. (Qua conditie wordt het toch niks.) Ik zat te denken om dan door de bloeiende Betuwe te fietsen - bij voorkeur met westenwind- maar dan? Waarheen als we bij Arnhem / Nijmegen zijn? De Veluwe hebben we nu wel gezien en in Twente heb ik jaren gewoond. Limburg zou kunnen. De heuvels afrijden spreekt me wel aan, maar die dingen weer op rijden wat minder.

Misschien is een deel van Duitsland pal over de grens ook een optie maar ik heb geen enkel idee of het daar leuk fietsen is. Heeft iemand daar ervaring mee? Anders tips voor mooie fietsgebieden zijn ook welkom. (Bij voorkeur met wind mee.) Na de Betuwe hebben we nog een dag of tien (en moeten we nog terug naar huis maar dat kan eventueel ook met de trein.)

Martin
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Fietsen in Nederland / Duitsland

Bericht door Dutchess »

Ik heb echt genoten van je verslag! Ik zit nu in Nederland en zou me door jullie tocht geïnspireerd voelen om jullie route ook te fietsen - alleen is het weer deze dagen natuurlijk niet zo mooi. Misschien komt het er nog wel een keer van.

Over je volgende reis, als je verder gaat na Arnhem: in de Achterhoek is het heerlijk fietsen! Veel mooie kerkenpaden. Rond Winterswijk b.v. zijn er prachtige gebieden om te fietsen. Over de windrichting kan ik niet veel zeggen, dat lijkt me nogal variabel (de afgelopen weken kwam het kleine beetje wind dat we hadden vnl. uit het noordwesten maar dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt). Je kan ook nog even de grens overwippen, daar is het ook leuk fietsen.


Bedankt dat we zo van jullie tocht hebben kunnen meegenieten!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
jill1234
Amerika-expert
Berichten: 1543
Lid geworden op: 15 aug 2015, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Fietsen in Nederland / Duitsland

Bericht door jill1234 »

Heel leuk verslag! Je zou er bijna zelf van gaan fietsen ;-)
Hebben jullie ook nog plannen voor een reis naar de VS? Een nieuw verslag daarvan lijkt me ook wel weer eens leuk :-)
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Fietsen in Nederland / Duitsland

Bericht door GJ »

Wat een leuk verslag! En dapper om dit zomaar spontaan te gaan doen. Misschien is in het voorjaar de Elfstedentocht een leuke uitdaging? De meeste mensen doen daar geloof ik drie dagen over.

Je zou ook iets als de Moselradweg of, wat verder weg, de Elbradweg kunnen fietsen - of een deel ervan. Sowieso is langs een rivier fietsen een goed idee. Dat is namelijk meestal behoorlijk vlak. 😉

Kennen jullie overigens Vrienden op de Fiets al? Zelf hebben wij het ook nog nooit gebruikt, maar mijn ouders zijn wel lid en die komen soms bij mensen thuis terecht, maar soms ook in 'echte' B&B's waarvan de eigenaars dit initiatief een warm hart toedragen en af en toe een kamer tegen het vriendentarief aanbieden.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Fietsen in Nederland / Duitsland

Bericht door Martin & Marianne »

Dank voor de tips GJ! De Moezel stond al op mijn lijstje, daar gaan we eens serieuzer naar kijken. En misschien dan toch maar een e-bike aanschaffen want het al niet echt vlak zijn. vrienden op de fiets kennen we, maar niet uit eigen ervaring. We hebben nu voor veel vrijheid gekozen; we boekten pas halverwege de dag een hotel, zodra we wisten wat haalbaar was qua afstand. Maar dat is wel een prijzige manier van rondtrekken, veel keuze was er vaak niet.
Achterhoek en Duitsland is ook mooi, we hebben daar al wel gewandeld, maar met de fiets doe je toch veel meer.
En ja, het wordt ook hoog tijd voor een nieuwe Amerika-reis! De zonsverduistering in Texas staat al op de planning. En voor volgend jaar gaan we weer loten voor de High Sierra Loop in Yosemite.

Marianne
tgroenheyde
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 nov 2014, 19:25
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Zoetermeer

Re: Fietsen in Nederland / Duitsland

Bericht door tgroenheyde »

Wat leuk dat ook ik Martin en Marianne tips kan geven, na alle informatie en hulp die ze hier aan gebruikers op het forum altijd geven.
Wij zijn ook fietsfans in Nederland en Duitsland. Er zijn heel veel rivieren waarlangs je kunt fietsen. De buurt van Münster heeft ook veel vlakke fietspaden. Een paar jaar geleden fietsen we eerst langs de Nahe, vervolgens langs de Moezel en daarna het Ahrdal , ook prachtig helaas het jaar nadat wij er waren volledig overstroomd en alles verwoest. Het Lahntal en dat van de Main en de Weser zijn ook heel mooi. Dit jaar stond in september het Werratal , ten oosten van Kassel en onder het Wesertal op het programma, maar vanwege de regenverwachting hebben we dat uitgesteld. Er zijn op de routes vaak leuke stadjes om te bezoeken. Behalve in het Wesertal fietsten we op gewone fietsen. Dat ging bijna altijd zonder problemen omdat een rivierdal meestal vlak is.
Wat ook een aanrader is, is het Loiredal in Frankrijk. Heel goed bewegwijzerd, veel informatiemateriaal over de routes en veel kastelen om te bekijken. De wegen waren autoluw en automobilisten hielden heel goed rekening met fietsers. Dat deden we ook met gewone fietsen, soms enige stijging en daling.
Hartelijke groeten
Trudy
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Fietsen in Nederland / Duitsland

Bericht door GJ »

Ik was nog een tip vergeten: in de Ardennen hebben ze een groot aantal smalspoorbaantjes omgetoverd tot fietspaden. Die hebben geloof ik maximaal 4% stijging en er zijn er heel veel van: https://ravel.wallonie.be/nl/home/itineraires.html

En mocht je dan toch in die hoek bezig zijn, dan is dit wellicht ook leuk om eraan vast te plakken: https://be.france.fr/nl/champagne/moodb ... s-ardennes . Charleville-Mézières is sowieso een mooie plaats en je kunt er dus ook leuk fietsen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Fietsen in Nederland / Duitsland

Bericht door Martin & Marianne »

@tgroenheyde. Trudy, dank je wel voor de tips. Die fietspaden in Duitsland klinken goed. In Frankrijk hebben we in 2018 een keer een stukje langs de Loire gefietst. Zie hier: http://martinenmarianne2018.blogspot.com/ Af en toe moesten we er wel klimmen omdat we niet pal langs de rivier bleven fietsen. Was een mooi gebied.

@GJ Dank voor de links. Maximaal 4% stijging, dat spreekt me wel aan. :wink:

Martin
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1783
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Fietsen in Nederland / Duitsland

Bericht door Felicitas »

Geen tips voor fietsgebieden (wij houden het vooralsnog bij wandelen), maar enorm genoten van het reisverslag van jullie fietsvakantie! Leuk ook al die verschillende musea en tentoonstellingen die jullie hebben bezocht.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer