IJsland - vervoer en route?

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ijsland - vervoer

Bericht door kalaman »

Blijft om een of andere reden in Postvak UIT staan :?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ijsland - vervoer

Bericht door Galapogos »

Haha, klinkt herkenbaar. Wij hadden afgelopen zomer het verslag van Elly ook zo ongeveer uit ons hoofd geleerd. :lol:
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Ijsland - vervoer

Bericht door michelly »

Goed om te horen dat we ons verslag niet alleen voor onszelf maken :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: IJsland - vervoer

Bericht door Martin & Marianne »

Wij kopiëren al jaren schaamteloos uit jullie verslagen. :lol:

Elly, zouden jullie voor IJsland achteraf gezien dingen anders gedaan hebben? Was er iets waar jullie te weinig of te weinig tijd hadden?
Wij kunnen wel wat langer dan 2 weken, misschien is een extra dag voor Snæfellsnes niet gek?

Marianne
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Ijsland - vervoer

Bericht door michelly »

Als ik meer tijd had zou ik ook de Westfjorden gedaan hebben. En op meer plekken kon er wel een dagje bij maar ik heb nergens het gevoel gehad dat we te snel gingen.
tsierens
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Ijsland - vervoer

Bericht door tsierens »

Vorige zomer 23 dagen rondgereisd in Ijsland, zoals al eerder gezegd zou ik toch eerder voor een SUV gaan, niet alleen voor F-roads, maar ook voor sommige andere wegen (West-Fjorden bvb).
Dit vond ik wel een handige map om bezienswaardigheden te localiseren/vinden: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 999997&z=7


Dit was onze route ongeveer, hoogtepunten in bold:

29/jul Reykjavik stad
30/jul Reykjavik Þingvellir, Reykjadalur
31/jul Selfoss Brauarfoss, Geysir, Gulfoss, Fagradalsfjall
1/aug Fludir Gjain, Haifoss, Sigöldugljúfur, Landmannaugar
2/aug Fludir Kerlingarfjöl
3/aug Vik Seljalandfoss, Gljufrafoss, Skogafoss, Solheimajökull, Dyrholaey, Reynisfjara
4/aug Hofn Fjardrargljufur, Fagrifoss, Svartifoss, Svinafellsjökull, , Fjallsarlon, Breiðárlón, Jokulsarlon, Diamond Beach
5/aug Hofn Múlagljúfur Canyon, Stokksnes
6/aug Seydisfjordur Eystrahorn, Hvalnes Lighthouse, Klifbrekkyfossar, Mjoifjordur
7/aug Borgarfjodur Hengifoss, Studlagil Canyon, Puffin marina
8/aug Husavik Viti-krater, Krafla Lava Field, Hverir, Whale Watching
9/aug Myvatn Asbyrgi, Dettifoss, Selfoss, Dimmuborgir, Skútustaðagígar
10/aug Akureyri Godafoss, Aldeyjarfoss, Botanical GArden
11/aug Siglufjordur Olafsfjordur, Héðinsfjörður
12/aug Holmavik Grafarkirkja, Hvitserkur, Illugastadir seal watching
13/aug Holmavik Djupavik, Hákarlavogur, Herring Factory
14/aug Isafjordur Arctic Fox Centre, Bolungarvik, Latrar Air Station, Skalavik
15/aug Isafjordur
16/aug Bildudalur Dynjandi, Gardar BA64, Raudasandur, Latrabjarg
17/aug Stykkisholmur Sugandisey
18/aug Grundarfjordur Berserkjarhaun, Kirkjufell, Skardsvik Beach, Djupalon, Londrangar, Gatklettur, Budir Black Church, Buda Beach
19/aug Borgarnes
20/aug Keflavik Fragradalsfjall
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Ijsland - vervoer

Bericht door Martin & Marianne »

Heel erg bedankt voor die handige kaart!
Ik ga jullie route en met name de highlights eens goed bekijken, ik zie daar nog wat onbekende namen tussen staan.

Marianne
1N9R1D
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 jan 2019, 16:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Ijsland - vervoer

Bericht door 1N9R1D »

Wij zijn in 2020 voor het eerst naar IJsland geweest en hebben net afgelopen weekend besloten komende augustus weer te gaan. We wilden eigenlijk weer naar Amerika, maar durven het met de spanningen in de wereld en met corona wat nog niet weg is nog niet aan. De geannuleerde reis van 2020 door corona heeft ons wat voorzichtiger gemaakt.

Ik schrok me alleen rot van de prijzen :o Nou weet ik dat er in 2020 volop Corona was en IJsland amper toeristen toeliet, dus lagen de prijzen daarom wellicht lager, of ben ik nu gewoon te laat om een goedkope auto te boeken. Maar een reguliere huurauto is nu € 1000 DUURDER dan toen... Ongelofelijk. Er was even een nieuwe mindset nodig om dit verschil te accepteren!

Wij hebben in 2020 een rondje eiland gedaan met Snæfellsnes erbij in (met een Yaris gedaan, dat wilde prima). Nu willen we ook een paar dagen highlands doen en beperken we ons tot het deel Reykjanes - Höfn. Ook reizen we in een lager tempo. De dagen vullen zich vanzelf wel omdat er zo on-voor-stel-baar veel te zien is. Niet dat we in 2020 haast hadden hoor, het was alsnog relaxed. Maar IJsland heeft nog zoveel meer moois dan alleen de highlights, dus de dagen werden vanzelf voller dan gepland :lol:

Voor wie ons reisverslag wil lezen:
https://www.pindat.com/reis/dagboek/de. ... ustus-2020
1N9R1D
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 jan 2019, 16:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Ijsland - vervoer

Bericht door 1N9R1D »

Martin & Marianne schreef:
07 mar 2022, 11:03
Voorlopig heb ik de volgende vragen:
- is 2 weken voldoende voor een goede indruk? De dagen zijn natuurlijk lang in juni, dus we kunnen best veel doen op een dag.
- ik weet dat we wat missen als de geen 4x4 hebben, maar is dat overkomelijk?
- is het een goed idee om met de boot te gaan zodat we onze eigen auto mee kunnen nemen? We hebben voldoende tijd daarvoor, maar we zitten dan wel aan een vaste aankomst- en vertrekdag vast.
Om even op Marianne haar vragen terug te komen:
- Wij zijn 14 dagen (13 nachten) geweest en dat was heel prima voor een goede eerste indruk. Maak wel alvast een reisroute en boek naar aanleiding daarvan je overnachtingen. Overal 1 of 2 nachten is praktischer dan 4 nachten ergens en dan lange afstanden reizen voor de bezienswaardigheden. Afstanden zijn kort, maar de reistijden relatief lang. Maar als ervaren reizigers zullen jullie vast ook zo plannen.
We hebben de highlands niet gezien. We hebben ons beperkt tot de ring en hebben Snaefellsness nog toegevoegd.
- Wij hadden een Yaris en konden daarmee prima uit de voeten. Ook de weg ten oosten van de Dettifoss naar Asbyrgi (864) lukte daarmee prima. Dat was met afstand de slechtste weg van onze reis. Het enige probleem met de Yaris (was helaas een kleinere variant in onze geboekte klasse) was dat we te weinig bagageruimte hadden (2 volwassenen, 2 pubers), maar we konden een (lege) koffer achterlaten bij ons eerste overnachtingsadres, daar sliepen we de laatste nacht ook weer.
- Ik zou zelf nooit met de boot gaan en zeker niet zolang :lol: Ik heb een hekel aan boten en wordt zeeziek en heb dagen later nog last van mijn evenwicht, zelfs na 2 uur op een boot. Daarbij zou ik mijn eigen auto niet willen blootstellen aan de IJslandse wegen.

Succes met plannen! De reis wordt ongetwijfeld geweldig!
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ijsland - vervoer

Bericht door kalaman »

Martin & Marianne schreef:
15 mar 2022, 07:15
Ik ga jullie route en met name de highlights eens goed bekijken, ik zie daar nog wat onbekende namen tussen staan.
Weet wel dat daar heel wat bestemmingen opstaan die je enkel via F-roads kan bereiken. En net dit zou ik jullie niet aanraden voor een eerste bezoek.
Beperk jullie gewoon tot de bezienswaardigheden langs wegen waar je ook met een gewone wagen kan rijden, er zijn er daar al zelfs al veel te veel van om alles te zien op 2 weken. En wees gerust: jullie gaan zeker nog terug en dan kan je eens het binnenland intrekken.
Voordeel is ook dat je meer keuze hebt in de auto's, vooral omdat jullie eigenlijk al rijkelijk laat zijn met boeken. De twee vorige zomers was dat geen enkel probleem omdat er toch geen Amerikanen en Aziaten waren en die de hoofdbrok van de toeristen uitmaken. Dit jaar is het echter business as usual (al weet ik niet of de Aziaten al onbeperkt kunnen reizen).
Zoals ik eerder al schreef: rij gewoon de RR1 + Snæfellsnes + de Westfjorden. Op die manier gaan jullie een fantastische reis hebben.
Maar echt alles asap boeken want het is niet zo dat je bvb in de Westfjorden op elke hoek een motel/hotel hebt.
Maar jullie zijn toch fervente kampeerders? Waarom dan niet met een campervan? Er is meer dan keuze genoeg om die te huren in IJsland. Ik denk zelfs dat er in de zomer meer van die kampeerauto(otje)s rijden dan gewone auto's.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Ijsland - vervoer

Bericht door Martin & Marianne »

kalaman schreef:
15 mar 2022, 11:11
Weet wel dat daar heel wat bestemmingen opstaan die je enkel via F-roads kan bereiken.
Vandaar dat die namen mij niet bekend voorkwamen. We gaan ons zeker beperken tot de hoofdroute.
kalaman schreef:
15 mar 2022, 11:11
Maar jullie zijn toch fervente kampeerders?
Wij zijn vooral mooi-weerkampeerders. :wink: Het lijkt mij wel wat, maar ik denk niet dat ik Martin kan overhalen.

We zien inderdaad dat veel al vol is. Misschien gaan we het uitstellen naar volgend jaar, of later in de zomer.
1N9R1D schreef:
15 mar 2022, 11:04
Wij zijn 14 dagen (13 nachten) geweest en dat was heel prima voor een goede eerste indruk. Maak wel alvast een reisroute en boek naar aanleiding daarvan je overnachtingen. Overal 1 of 2 nachten is praktischer dan 4 nachten ergens en dan lange afstanden reizen voor de bezienswaardigheden. Afstanden zijn kort, maar de reistijden relatief lang. Maar als ervaren reizigers zullen jullie vast ook zo plannen.
We hebben de highlands niet gezien. We hebben ons beperkt tot de ring en hebben Snaefellsness nog toegevoegd.
Dat is precies wat wij in gedachten hebben, fijn om een bevestiging te krijgen.
Voorlopig heb ik dit staan maar afhankelijk van beschikbaarheid van de accommodaties kan daar in geschoven worden. In omgekeerde richting kan ook.

Dag 1 Amsterdam Reykjavik
Dag 2 Reykjavik - Reykjavik
Dag 3 Reykjavik - Grundarfjörður
Dag 4 Grundarfjörður - Grundarfjörður
Dag 5 Grundarfjörður - ?
Dag 6 ? - Myvatn
Dag 7 Myvatn - Myvatn
Dag 8 Myvatn - Myvatn
Dag 9 Myvatn - Egilsstaðir, IJsland
Dag 10 Egilsstaðir, IJsland - Höfn
Dag 11 Höfn - Vik
Dag 12 Vik - Vik
Dag 13 Vik - Hella
Dag 14 Hella - Hella
Dag 15 Hella - Reykjavik

Marianne
1N9R1D
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 jan 2019, 16:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Ijsland - vervoer

Bericht door 1N9R1D »

Ik zou persoonlijk zelf Höfn - Hella nog verder splitsen (Höfn - Kalfafell - Vik - Hella/Golden Circle). Er is daar echt zoveel te zien langs de route en opsplitsen scheelt veel heen en weer rijden. Elke kilometer extra gaat immers ten koste van je tijd bij een waterval/kloof/gletsjer en dat vonden wij jammer.
En van Hella naar de Golden Circle is best een afstand, als je de GC (Golden Circle, geen Grand Canyon :lol: ) wilt bezoeken dan zou ik er wat dichterbij overnachten. Wij zaten in Laugarvatn in een heerlijke cabin met hot tub.
Myvatn heb je nu 4 nachten, dat is best wel veel. Ik zou er sowieso 1 afhalen en bij de zuidkust voegen.

Ik zie dat je nog een twijfel hebt bij 5/6. Wij zaten tussen Snaelfellsness en Akureyri nog nabij Reynistadhir. Dat was wel prettig omdat de ringweg van Snaefelsness tot Húnavatnshreppur volledig onverhard is en dus veel tijd kostte.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ijsland - vervoer

Bericht door kalaman »

Op die manier gaan jullie heel wat verloren kilometers doen. Het is niet zoals in de VS dat je vanaf een centrale plek meerdere zaken kan bezoeken.
Vragen/opmerkingen:
1. waarom volle dag in Reykjavik? Je kan beter al ineens doorrijden van de luchthaven van Keflavik naar de ZUIDkust van Snæfellsnes. Jullie komen normaal gezien in de loop van de namiddag aan en de dagen zijn heel lang, dus geen probleem om die dag al door te rijden. Dat is trouwens de regio waar er 'minst' te zien valt, dus gewoon direct doorrijden zou ik zeggen. Waarom de zuidkust? Gewoon omdat je dan 's anderendaags in wijzerzin Snæfellsnes kan verkennen en dan bvb slapen in de buurt van Borðeyri. Dat in het geval je niet naar de Westfjorden gaat. Maar... als je twijfelt tussen de Westfjorden OF Snæfellsnes, dan zou ik altijd voor de Westfjorden kiezen. Die zijn zo ongelooflijk mooi (zie onze blog van 2020). Maar zoals al eerder gezegd kan je op 2 weken tijden perfect beide doen.
2. waarom meerdere dagen in Myvatn?
3. zelfde vraag voor Vik...

Algemeen: langs de noord- en oostkust + de Westfjorden ga je gewoon heel veel genieten van uit de auto en hier en daar stoppen voor een al bij al korte hike. Snæfellsnes en de zuidkust is helemaal anders. Daar heb je het overgrote deel van de bezienswaardigheden (jammer genoeg inmiddels dus ook de toeristische hotspots) en daar moet je toch wel meer tijd voor uittrekken.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Ijsland - vervoer

Bericht door Martin & Marianne »

Oei, nog veel werk aan de winkel dus. Ik had een beetje de planning van Elly aangehouden. En zo hier en daar een extra dag voor het geval er een verregende dag tussen zou zitten. Ik vind het erg lastig om in te schatten hoeveel tijd we overal nodig hebben.

Nieuwe poging:

Dag 1 Amsterdam Akranes
Dag 2 Akranes - Grundarfjörður
Dag 3 Grundarfjörður - Borðeyri
Dag 4 Borðeyri - Reynistadhir
Dag 5 Reynistadhir - Myvatn
Dag 6 Myvatn - Myvatn
Dag 7 Myvatn - Egilsstaðir, IJsland
Dag 8 Egilsstaðir, IJsland - Höfn
Dag 9 Höfn - Vik
Dag 10 Vik - Kalfafell
Dag 11 Kalfafell - Hella
Dag 12 Hella - Laugarvatn
Dag 13 Laugarvatn - Laugarvatn
Dag 14 Laugarvatn - Reykjavik
Dag 15 Reykjavik

Is dit voor de oostkust voldoende tijd?
En nog een dag voor Reykjavik plannen?

Marianne
monnie
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 feb 2013, 16:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: IJsland - vervoer en route?

Bericht door monnie »

Reykjavik zou ik idd op het einde doen. Ik had het er op een halve dag wel gezien. Mochten jullie in de golden circle tijd te kort komen, kunnen jullie altijd iets van reykjavik afsnoepen.

Ik ben wel 2 volle dagen in myvatn omgeving geweest. Als jullie een walvistour in husavik willen doen lijkt me 1 volle dag wat kort. En de myvatn bath zijn een aanrader. Ik ben daar 3 nachten op dezelfde plek gebleven, maar dan maak je zoals kalaman zegt wel wat extra km.

Ik vond het glaumbaer museum wel leuk voor een uurtje, met een boerderij/huisjes van vroeger.

Over het zuiden kan ik weinig zeggen. Ik heb van Höfn tot aan de golden circle vrij veel regen en laaghamgende wolken gehad, dus weinig uitzichten gehad en niet gewandeld, en dus bijna tijd over :wink:

Kalfafell komt me niet bekend voor, moet die misschien omgedraaid met Vik?

Ik heb ook nog een paar uur rondgereden over Reykjaness (bijv gunnuhver hot springs, krysuvik/seltun, kust), is ook erg mooi en dan zouden jullie naar het lavaveld van Fagradsfjall kunnen lopen. Het einde van het lavaveld ligt overigens vrij dicht bij de weg/parkeerplaats.
2014 Washington DC - New York - Boston
2015 New York
2016 Florida
2017 Zuid Westen
2017 West-Canada
2018 Mid westen
2019 NYC
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: IJsland - vervoer en route?

Bericht door Martin & Marianne »

Bedankt monnie!
monnie schreef:
17 mar 2022, 20:10
Kalfafell komt me niet bekend voor, moet die misschien omgedraaid met Vik?
Inderdaad, het moet omgedraaid!

Marianne
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: IJsland - vervoer en route?

Bericht door Martin & Marianne »

We zijn weer terug. Het was een buitengewoon geslaagde vakantie. IJsland is een prachtig land om te zien met onder andere heel veel schapen, lava, lupines en watervallen :wink: om maar eens wat te noemen. We hebben niet live een reisverslag bijgehouden, maar wel eentje achteraf gemaakt. Diegenen die net zo als wij voor de eerste keer naar IJsland gaan en ook 'het standaardrondje voor beginners' gaan rijden hebben er misschien wat aan.

Zie hier de link naar het verslag: https://martinenmarianne2022.blogspot.c ... arnes.html

Iedereen die hier tips heeft gegeven nogmaals dank. :thumbup:

Martin & Marianne
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: IJsland - vervoer en route?

Bericht door kalaman »

Heel blij dat jullie het ook zo fijn vonden. Volgende keer beslist eens in de winter gaan, is ook een superervaring. Dec en jan zou ik niet doen, maar wel vanaf eind februari.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: IJsland - vervoer en route?

Bericht door michelly »

Daar ga ik heel binnenkort eens voor zitten :thumbup:
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: IJsland - vervoer en route?

Bericht door michelly »

Wat een heerlijk verslag. Heb het gisteravond in 1x helemaal gelezen. Af en toe in een deuk om de geweldige schrijfstijl en ook heel herkenbaar. Jammer dat het weer niet altijd meespeelde maar dat weet je op voorhand als je naar IJsland gaat. Hartelijk dank :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer