Egypte: tips voor reis gevraagd.

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Egypte: tips voor reis gevraagd.

Bericht door michelly »

Nadat we op het Verre Reizen Event eind oktober hoorden dat er begin volgend jaar geen wegbrengcampers zullen zijn (inmiddels hoor ik toch wat andere geluiden...) boekten we een reis naar Egypte voor half december. We gaan samen met oudste zoon met een privégids en chauffeur op pad naar het oude Egypte. Verder hebben we een nijlcruise met een Dahabiya (waar slechts 12 personen op kunnen) geboekt. Allemaal in het kader van zoveel mogelijk coronaproof.

Heeft er iemand nog tips, reisverslagen of must sees voor de route van Cairo tot aan Aswan?
We hebben al een vol programma maar hebben uiteraard nog tijd voor verborgen pareltjes. ;)
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Egypte

Bericht door kalaman »

Reizen jullie van Caïro naar Aswan? Of van Luxor naar Aswan, zoals gebruikelijk?
Gaan jullie dit jaar of volgend jaar? Ik vraag dat omwille van de opening van het nieuwe National Museum in Caïro, dat zal wellicht pas openen in de zomer van 2022... maar Egyptische planningen kunnen nogal eens uitlopen...
Vorig jaar was de cruise van Luxor naar Aswan onze laatste reis vooraleer alles op slot ging. Het was de tweede keer dat we het deden, deze keer zonder Caïro. Daar ging ik vroeger eens per maand naartoe (werkgerelateerd) en dus hoefde het deze keer niet.
Het blijft een fascinerende cultuur en december is ook een goede periode.
Alhoewel we er vroeger ook nog waren, zijn we ook nu opnieuw naar Abu Simbel geweest, voor ons nog steeds het hoogtepunt. Tip: probeer zo laat mogelijk te gaan want de meesten vertrekken terug richting Aswan rond 10u30. Daarna ben je er echt helemaal alleen en dat is toch wel een totaal andere beleving.
Mocht je nog geen gids vastgelegd hebben, dan kan ik je met veel plezier iemand aanbevelen. Woont in Caïro, maar heeft in Antwerpen gestudeerd en spreekt dus bijzonder goed Nederlands. Is een bevlogen verteller en weet bij-zon-der veel interessante zaken te vertellen.
forum2.jpg
forum2.jpg (201.49 KiB) 3412 keer bekeken
forum1.jpg
forum1.jpg (298.04 KiB) 3412 keer bekeken
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Egypte

Bericht door michelly »

Wat een prachtige foto's! We hebben een overnachting bij Abu Simbel en hebben 's ochtends nog genoeg tijd om dit te bezoeken. Handige tip om dan wat langer te blijven!
We vliegen overigens op Cairo, zijn daar een viertal dagen en gaan dan in 3 overnachtingen met de gids en chauffeur naar Luxor. Daar gaan we op de Dahabiya voor de cruise tot aan Aswan. We hebben voor het hele traject een gids.
We vertrekken over een maand, dus dit jaar nog. Ik begreep inderdaad dat het Egyptisch Museum aan het verhuizen is. Hopelijk kunnen we ons hier toch nog een dagje vermaken.
Heb je toevallig nog een blog van Egypte?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Egypte

Bericht door kalaman »

michelly schreef:
13 nov 2021, 16:54
Heb je toevallig nog een blog van Egypte?
nee, jammer genoeg niet :(
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Egypte

Bericht door Allard »

We zijn jaloers op jullie reislust :) Met al dat corona gedoe is de lol voor ons er voorlopig wel even vanaf. We hebben echt geen zin, om met wat voor reden dan ook, het risico te lopen opgesloten te worden in een of ander corona hotel omdat de waan van deze dag weer anders uitpakt dan de waan van de vorige dag.

Veel plezier! Egypte, de bakermat van onze beschaving. Dat gaat wel lukken :) Het is even geleden dat we daar waren. 2005. De grootste schrik van de aanslagen van Luxor was al weggeëbd, de toestroom van het toerisme weer groeiende, maar je kon merken dat het nog lang niet op het oude niveau zat. Lekker rustig voor ons maar spijtig voor iedereen in Egypte die van het toerisme afhankelijk is.

Abu Simbel is een "must see" in Egypte. Dus daar zal het altijd wel druk blijven. De drukte in de ochtend die Kalaman beschrijft, dat was ook in onze tijd. Toen was het "konvooi" gerelateerd. Iedereen die Abu Simbel wilde bezoeken vanuit Aswan kon dat pas na een bepaald tijdstip in de (hele vroege) ochtend. Na een paar uurtjes ging iedereen weer terug.

Verder hebben we een nijlcruise met een Dahabiya (waar slechts 12 personen op kunnen) geboekt. Een felucca? Dat is heel leuk. Zo'n grote drijvende cruisebak hebben we geen ervaring mee maar het lijkt ons helemaal niets. December kan best wel frisse nachten hebben in Egypte. Wij sliepen toen op dek.

Veel tips heb ik niet. Ik neem aan dat de privégids de vele plekjes wel te vinden weet. Het gevaar van "tempelmoeheid" zit er zelfs een beetje in. Verder weet ik niet wat voor type gids (een Egyptische?) het gaat worden maar bereid je er een beetje op voor dat deze gids heel veel familie kan hebben die toevallig veel toeristen snuisterijen verkopen en dat je daar relatief veel tijd gaat doorbrengen...

Bezoek de Caïro Tower op Gezira bij voorkeur tegen zonsondergang. De zon schijnt heel vaak in Egypte dus je een grote kans op een gouden zonsondergang.

Afbeelding
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Egypte

Bericht door michelly »

Wat een prachtige foto!
Ik snap je opmerking dat de lol er een beetje af is nu met corona. Maar toch wint onze reislust het toch :lol:
Vooralsnog zijn er weinig besmettingen en restricties dus we houden goede moed dat we volgende week af kunnen reizen.

Ik ben erg benieuwd naar Abu Simbel. Heb hier alleen maar goeds over gelezen. En dat we tempelmoe zullen worden had ik al een beetje ingecalculeerd. Het ziet er allemaal zo indrukwekkend uit dat we dan ook zoveel mogelijk willen zien als we daar zijn.
We hebben er zin in :D
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Egypte

Bericht door Allard »

Hey, ik zie dat je nog online bent. Dat kan natuurlijk ook vanuit Egypte :)

Abu Simbel is zeker indrukwekkend. Maar ik herinner me vooral de lange rit heen en terug door een oersaaie woestijn. De immense drukte ter plekke. Het meest bijzonder de immense standbeelden. 4xRamses op een rij. Eigenwaan ten top. Hoe dan ook is het eigenlijk een soort replica die je bezoekt. Net als de grotten van Lascaux. Voor het overige vindt je langs het Nijldal heel veel op de originele plek staan.

Nog even nagedacht omtrent wat we zelf het meest indrukwekkend vonden. Volgens Astrid moet je beslist de piramide van Gizeh ook van binnen bezoeken. Zelf heb ik dat niet gedaan omdat ik dacht dat het saai en vermoeiend zou zijn. Verkeerd gedacht.

Wat betreft de volgorde kan je het best eerst bij de oudere en kleinere beginnen. Dus eerst rondom Djoser en dan eindigen bij Gizeh. allemaal bereikbaar vanuit Caïro.

Onze Egyptische gids hield van lopen. Wij hebben dus zo'n beetje heel Caïro te voet verkend. Veel te zien. Dat sowieso. Mij herinneringen zitten vooral in de foto's verwerkt.

Hebben jullie ook nog een excursie naar de Rode Zee in het programma? Hurghada en Sharm el Sjeikh zijn van het type Turkse vakantiekolonie. Daar moet je maar van houden. Wij zaten drie dagen in Dahab. Het had in 2006 nog wel iets van een relaxte hippiesfeer. ik heb daar ontdekt hoe mooi snorkelen kan zijn. (Blue hole). De riffen daar zijn nog het minst beschadigt. De passage van het het Suez kanaal is ook indrukwekkend. Je ziet op afstand al die enorme schepen door de woestijn trekken.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Egypte: tips voor reis gevraagd.

Bericht door michelly »

We zijn nog niet weg :wink:
A.s. donderdag vertrekken we.
De grote piramide van Gizeh gaan we ook van binnen bekijken. Ben heel erg benieuwd.
Wat precies de volgorde gaat zijn laten we aan onze gids over :D

Mocht je geïnteresseerd zijn - en anderen natuurlijk ook - dan ben je van harte uitgenodigd om ons virtueel te volgen op https://www.michelly.nl/
We gaan weer proberen om een liveverslag bij te houden met hopelijk vele mooie foto's :D
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Egypte: tips voor reis gevraagd.

Bericht door Allard »

Graag reis ik virtueel even mee vanuit mijn luie stoel :) Misschien krijg ik ook wel weer zin om er op uit te gaan. Ik denk dat de internet verbindingen in Egypte inmiddels up-to-date zijn. In 2005 was het nog op het niveau van het digitale jaar nul.... Mooie foto's, dat gaat jullie wel lukken. Naast Indonesië is Egypte een van de schaarse moslimrijke landen waar mensen niet moeilijk doen over een foto. Behalve zeer conservatieve gemeenschappen buiten de steden. De meeste Egyptenaren verdienen het zout in de pap niet. Helpen graag mee je foto te "verfraaien" maar verwachten wel een fooitje. Hoewel ze daar niet expliciet om vragen.

Jammer dat de bloggen wat dun gezaaid zijn. Het is inhoudelijk nog steeds een beetje komkommertijd op dit forum, daarom neem ik het risico je topic te "vervuilen" met een tiental niet zo cliché impressies:

Afbeelding

Caïro aan de Nijl bij avond. Meestal is het redelijk windstil.

Afbeelding

Caïro kent haar contrasten :)

Afbeelding

In 2005 deden ze nog erg hun best het verkrampte toerisme (na luxor!) uit het slop te trekken. Bewaking op iedere straathoek. Hier speurt de kameel de horizon af terwijl de baas zijn nagels inspecteert...

Afbeelding

Zit ie mooi zo? Baksjiesj?

Afbeelding

De ochtendspits te Abu Simbel in beeld.

Afbeelding

Felucca versus massatoerisme.

Afbeelding

De "Romantische Nijl". Velen hanteren dezelfde vertrek- en aankomsttijden.

Afbeelding

De mannen hebben en kennen hun eigen plek in de Egyptische samenleving....

Afbeelding

.............evenals de vrouwen.

Afbeelding

Ook deze suppoost had zijn baksjiesj verdient. Brengt toch een beetje leven tussen al die doodse geschriften.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Egypte: tips voor reis gevraagd.

Bericht door kalaman »

Zoals hoger geschreven was ik vroeger, werk gerelateerd, zowat maandelijks in Egypte, waarbij ik ook gebeten werd door de Egyptemicrobe (niet degene die voor buikloop zorgt 😉) en reisde er dan ook meermaals in de vrije tijd naartoe. Zeker als men de moeite doet om de verre geschiedenis van deze indrukwekkende cultuur te bestuderen. Zo was ik ooit, dankzij een plaatselijke zakelijke relatie, helemaal alleen, na sluitingstijd in het Egyptisch Museum en bij het Dodenmasker van Toetanchamon en lag ik in de sarcofaag hoog in de pyramide van Cheops. Beide onvergetelijk en nu ondenkbaar…
Vorig jaar februari waren we er voor het laatst en opnieuw waren we er helemaal weg van, niet in het minst omdat er toen reeds een reisverbod was voor de Aziaten en we er overal zo goed als alleen waren. Dit zelfs in Abu Simbel als je een gids had zoals wij die veel langer bleef nadat de toeristenbussen al terug naar Aswan waren.
Vroeger konden we naar Abu Simbel vliegen om de massa te vermijden, maar nu kan dit niet meer.
Het internet werkt er immers overal prima nu. Gewoon een simkaartje kopen van een lokale provider.
Wijzelf vertrekken zondag naar Zweden, maar stiekem zou ik eigenlijk wel willen ruilen, ware het fameuze virus daar niet. Ik wordt liever ziek in Zweden dan in Egypte :wink: , maar ik ben er van overtuigd dat jullie een fantastische reis zullen hebben.
Het eerste Arabische woord dat jullie overigens zullen kennen is bakshish… fooi :thumbup: .
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Egypte: tips voor reis gevraagd.

Bericht door michelly »

Mooie foto's! We zijn erg benieuwd.
@kalaman veel plezier in Zweden!
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Egypte: tips voor reis gevraagd.

Bericht door michelly »

We zijn weer thuis! Wat een ontzettend fantastische ervaringen hebben we gehad en wat zijn we onder de indruk van het oude Egypte!
Corona lijkt daar niet te bestaan, toch vonden we het fijn dat we alles kleinschalig gedaan hadden met als hoogtepunt onze cruise op de Dahabiya.
Persoonlijk was ik het meest onder de indruk van de Vallei der Koningen. Met name de tombe van Ramses V/VI was fantastisch mooi en dan te bedenken dat het zoveel duizenden jaren geleden gemaakt is.
Kijk hier voor onze fotoserie: https://www.michelly.nl/album/2021_Egypte/index.html
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Egypte: tips voor reis gevraagd.

Bericht door Allard »

michelly schreef:
04 jan 2022, 17:00
Corona lijkt daar niet te bestaan,
Haha. Misschien hebben de Egyptenaren de middelen niet om er zo moeilijk over te doen. En ik acht het niet uitgesloten dat zoiets, achteraf, wel eens één van de beter werkenden methoden van aanpak zou kunnen zijn.... We zullen het zien.....

Mooie foto's! Veel herkenning. Het zijn er wel veel en dat moet je niet als een verwijt opvatten. Bij goed genomen foto's heb ik nu eenmaal de neiging er goed naar te kijken en er de tijd voor te nemen. Ik ben nu op dag 8. Wel heel erg rustig. Dat kan het seizoen zijn of de vrees voor de covid. Het zou jammer zijn dat het toerisme en dit mooie en redelijk vriendelijke land helemaal op zijn gat zou komen te liggen. Door (politieke) onrust. Want ik zie nog redelijk wat figuren met vuurwapens (tegen aanslagen) op je beelden.
akka3000
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2022, 18:06
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Egypte

Bericht door akka3000 »

kalaman schreef:
13 nov 2021, 15:48
Mocht je nog geen gids vastgelegd hebben, dan kan ik je met veel plezier iemand aanbevelen. Woont in Caïro, maar heeft in Antwerpen gestudeerd en spreekt dus bijzonder goed Nederlands. Is een bevlogen verteller en weet bij-zon-der veel interessante zaken te vertellen.forum2.jpgforum1.jpg
Hallo kalama,
Einde juni vertrekken wij naar cairo en verblijven daar 3 dagen. Voor deze dagen hebben wij nog geen gids gevonden. Ik zou graag in contact komen met de door jou aanbevolen gids.

Enig idee of deze ook kan helpen bij het boeken van de nijlcruise, en of deze ter plekke beschikbaar zijn in juni. Vooraf boeken met tussenpersoon is toch vrij prijzig.

Groetjes noelle en ricky
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Egypte: tips voor reis gevraagd.

Bericht door kalaman »

Heb hem een berichtje gestuurd met de vraag hoe jullie met hem in contact kunnen komen.

Eind juni naar Egypte? Oesje, dat wordt behoorlijk zweten en puffen…
akka3000
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2022, 18:06
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Egypte: tips voor reis gevraagd.

Bericht door akka3000 »

Eerste keer Egypte dus we gaan ervan uit dat als we vroeg opstaan we de warmte wel een beetje kunnen mijden haha, daarnaast laagseizoen gekozen om het massa toerisme bij tempels etc niet te hoeven meemaken.

Ik hoor graag van je op welke wijze er contact gelegd kan worden🙂.

Groet
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Egypte: tips voor reis gevraagd.

Bericht door kalaman »

De enige contactgegevens die ik heb is eigenlijk maar via FB/Messenger. Normaal reageert hij vrij snel. Ik heb hem gevraagd hoe jullie met hem in contact kunnen komen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer