Hiking/trekking in mei 2022

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Hiking/trekking in mei 2022

Bericht door TradeMarkNL83 »

Hi! Heeft er iemand toevallig de gouden tip voor een mooie hiking/trektocht (met tentje of langs hutten) in Europa in mei? Ik wil dit volgend jaar met een vriend gaan doen en hij kan ivm werk tot begin juni. Maar voor wat ik had bedacht is het seizoen dan eigenlijk nog niet begonnen, waardoor hutten nog dicht zijn of er kans op sneeuw is. Bijvoorbeeld in Italie (Alta Via), de GR20 op Corsica of Hardangervidda in Noorwegen. Maar zoiets zoek ik dus wel. Zie wel wat opties in Marokko, maar al dat zand trekt me toch minder :wink:
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Hiking/trekking in mei 2022

Bericht door michelly »

Wij hebben afgelopen zomer een huttentocht in Oostenrijk gedaan. Alhoewel het heel pittig was was alles goed georganiseerd door het reisbureau ID Travel. Misschien kun je bij hen eens informeren wat er mogelijk is in mei?
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Hiking/trekking in mei 2022

Bericht door BonnyR »

Hoor hier veel over.
Pelgrimsroute naar Santiago de Compostella
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Hiking/trekking in mei 2022

Bericht door TradeMarkNL83 »

8) Ah cool, ga ik checken @michelly
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hiking/trekking in mei 2022

Bericht door Galapogos »

Is de West Highland Way in Schotland eventueel een idee? Mooie natuur, en toch regelmatig een pub om wat lekkers te eten of ‘s avonds wat te drinken. Kan zowel met b&b’s, hostels, campings of wildkamperen. Desgewenst kun je je bagage laten vervoeren, zelfs als je zou wildkamperen. Wij vonden de campings die je onderweg tegen komt heel fijn. Er staan bijna alleen maar andere wandelaars. Het begin van de trail (net ten noorden van Glasgow) en het eind van de trail (Fort William) zijn eenvoudig te bereiken met het ov vanuit de vliegvelden van Glasgow en Edinburgh.

Als het wat meer afgelegen moet: Kungsleden in Zweeds Lapland is ook erg mooi, al heb ik er maar één dag van gelopen. Je loopt wel ruim boven de poolcirkel, dus in mei is het wel érg lang licht iedere dag. :lol: De trail start in Abisko National Park, te bereiken per rechtstreekse trein vanaf vliegveld Stockholm Arlanda (let wel, meer dan 15 uur in de slaaptrein). Kungsleden doe je als huttentocht, of wildkamperend waarbij je in de hutten desgewenst proviand kunt kopen. Water kun je rechtstreeks uit de meren drinken, zelfs ongefilterd. IJskoud en net zo lekker als in Nederland uit de kraan.

Vanuit Abisko is het maar een klein stukje naar de Lofoten in Noorwegen. Dus je zou je trektocht kunnen combineren met een bezoek aan die archipel. Érg mooi.

In Schotland heb je naast de West Highland Way nog een aantal opties, variërend in zwaarte / desolaatheid. Zie https://www.walkhighlands.co.uk/long-di ... utes.shtml voor een overzicht. Dat is trouwens sowieso een heel handige site voor hikes in Schotland. Van de lange-afstand-trails in Schotland is de Cape Wrath Trail volgens mij de meest ‘beruchte’ in de zin van zwaar.

Ook in de rest van het VK heb je veel lange-afstand-wandelingen. De Coast-to-Coast in Noord-Engeland is denk ik de bekendste.

Edit: ik bedenk me net dat mei voor Kungsleden natuurlijk nog te vroeg is. Ik laat bovenstaande toch maar even staan voor het geval je er een andere keer nog wat aan hebt. Mei is voor de West Highland Way wel prima volgens mij. Je hebt dan ook het geluk dat de midges hopelijk nog niet zo actief zijn.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Hiking/trekking in mei 2022

Bericht door Allard »

In een ander topic noemde ik eens de Haute Route. Van de Mont Blanc naar de Matterhorn. Mogelijk valt dit te vroeg in het jaar voor jullie. Deze Amerikanen trof ik september 2019 in Arolla. Ze waren zeer enthousiast. "These mountains are better than ours". Nou, dat wil wel wat zeggen. lijkt me :)

Afbeelding
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Hiking/trekking in mei 2022

Bericht door GJ »

Misschien is de Sierra Nevada in Andalusië iets? Er lopen daar diverse GR-trails doorheen en ik denk dat de temperatuur daar in mei al behoorlijk aangenaam zal zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hier is wat meer informatie: https://treksierranevada.com/types-of-trail
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7900
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hiking/trekking in mei 2022

Bericht door Pete.Z »

https://www.israeltrail.net/

Als je serieus wat anders wilt doen, en het aandurft, is dit zeer de moeite waard. Ik heb hem zelf zeker niet helemaal gelopen, maar wel de hele route gezien, en het is erg indrukwekkend en gaat door een fantastisch (en historisch) landschap.
Staat vrij hoog op mijn lijstje om eens helemaal te lopen, maar dat gaat er vast nooit van komen, want lijstjes.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Hiking/trekking in mei 2022

Bericht door TradeMarkNL83 »

Geweldig, bedankt voor alle info weer! Jaaaa, Schotland kwam ik ook tegen en lijkt me ook geweldig, ook omdat ik er nog nooit ben geweest. Dank @Galapogos ik ga die site eens checken. De Frans/Zwitserse Alpen staan ook hoog op m’n lijst maar daar is het dan inderdaad nog te vroeg voor denk ik. Zelfde geldt voor zover ik weet voor Noorwegen, die helemaal bovenaan m’n lijst staat. Kungsleden kan ook op de lijst :)
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Hiking/trekking in mei 2022

Bericht door WeernaardeVS »

Vorige maand hebben wij de Tour du Mont Blanc gelopen, althans een groot deel door medische omstandigheden. Ook nu lag er op sommige stukken nog sneeuw (wij hebben wel varianten gelopen), dus ik zou hem zeker in het voorjaar/vroege zomer niet aanraden. Wel een grandioze route.

Jaren geleden hebben wij de GR20 gelopen in september. Een paar jaar later hebben wij in het voorjaar de Mare e Monti gelopen en die is ook schitterend.

Wil je iets verder weg, dan kan ik je La Reunion aanraden. Een eiland vlak bij Mauritius. Daar zit de GR R1, GR R2 en GR R3. Wij hebben alle drie gelopen en wat mij betreft is dit een van onze mooiste GR-tochten geweest.
Kans op sneeuw is nihil, al maakten wij de eerste sneeuw sinds 30 jaar mee, dus iedereen was in extase.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer