Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

Nu het steeds waarschijnlijker wordt dat onze geplande reis naar de VS dit jaar niet door kan gaan, en het ook nog niet helemaal zeker is of we in Canada wél welkom zijn (en daar bovendien veel bosbranden zijn momenteel), ben ik bezig met plan C: IJsland. Dit land staat al een aantal jaar op onze lijst, maar steeds komt het er niet van omdat we uiteraard zo van de VS houden. :lol: Ik schat de kans 75% in dat we dit jaar inderdaad naar IJsland gaan en niet naar de VS of Canada.

Ik dacht dat september eigenlijk wat te laat in het jaar zou zijn voor IJsland, maar nu ik er meer over gelezen heb lijkt het me nog wel prima te kunnen. De dagen zijn nog best lang, de wegen nog begaanbaar (zeker in de eerste helft van de maand), en het voordeel van september is natuurlijk dat het iets rustiger zal zijn met andere toeristen. Na het lezen van blogs en topics van andere forummers (uiteraard kom je dan al snel bij @kalaman en @michelly uit, dank!), heb ik een voorlopig reisplan opgesteld.

06-09: Amsterdam - Grindavik (huurauto ophalen, eerste boodschappen)
07-09: Grindavik - Reykjavik (Geldingardalur Volcano, Gunnuhver, Seltún, Reykjanes Lighthouse, Bridge between Continents)
08-09: Reykjavik - Sauðárkrókur
09-09: Sauðárkrókur - Kerlingarfjöll (via onverharde weg 35 door de highlands, Hveravellir, Hveradalir)
10-09: Kerlingarfjöll - Laugarvatn (Hveradalir, Hvítárvatn, Gullfoss)
11-09: Laugarvatn (Landmannalaugar, Sigödugljúfur Canyon)
12-09: Laugarvatn (Kerið Crater, Thingvellir, Bruarfoss/Hlauptungufoss, Geysir/Gullfoss)
13-09: Laugarvatn - Þórsmörk (met bus vanaf Hvolsvöllur)
14-09: Þórsmörk - Heimaey (Þórsmörk, puffins spotten op Heimaey, Eldfell Crater)
15-09: Heimaey - Vík í Mýrdal
16-09: Vík í Mýrdal
17-09: Vík í Mýrdal - Hof/Höfn
18-09: Hof/Höfn
19-09: Hof/Höfn - Laugarfell (Waterfall Circle, Hafrahvammagljúfur Canyon)
20-09: Laugarfell - Borgarfjörður Eystri
21-09: Borgarfjörður Eystri - Laugar
22-09: Laugar
23-09: Laugar
24-09: Laugar - Sauðárkrókur
25-09: Sauðárkrókur - Grundarfjörður
26-09: Grundarfjörður - Reykjavik
27-09: Reykjavik - Amsterdam

Vanaf 15-09 moet ik de meeste sights nog invullen, al heb ik in mijn notities al wel een hele lijst met bezienswaardigheden staan.

Vliegtickets willen we pas boeken zodra we zeker weten dat we naar IJsland gaan. We neigen naar Transavia omdat dat goedkoper is en vooral omdat die een terugvlucht aan het einde van de middag hebben. Icelandair vliegt zo te zien alleen 's ochtends vroeg van Reykjavik naar Amsterdam in september.

Ik heb wel alvast een (restitueerbare) aanbetaling voor een huurauto gedaan. Goed aan de prijs in IJsland, maar dat wisten we vooraf. Vooral omdat we een 4x4 willen en het ook nog een automaat moet zijn. We hebben via mycar.is een Toyota RAV4 inclusief Theft Protection, Gravel Protection, Sand and Ash Protection en SCDW gehuurd. Eigen risico van ongeveer 800 euro, te betalen met een creditcard die dit eigen risico dan weer afdekt.

Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het uiteraard heel graag! Ik ga vandaag denk ik alvast wat (annuleerbare) accommodatie vastleggen. Bij Laugarvatn heb ik een betaalbaar huisje gezien inclusief privé-jacuzzi, dat lijkt me wel wat. :lol:
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door kalaman »

Net terug van onze 6e IJslandtrip en ik kan het je (uiteraard ;-) ) enkel maar aanraden. Pas thuis en al plannen aan het maken voor een 7e keer :-).

- er is een kans dat de F-roads niet allemaal meer toegankelijk zijn vanaf 15 september, dat moet je nakijken
- puffins zijn er niet meer in die periode. Als dat de reden is dat je naar Heimaey gaat, dan kan je die dag beter iets anders doen
- geldt ook voor Borgarfjördur
- ik snap jouw route niet goed: je rijdt eerst helemaal naar het noorden (Sauðárkrókur) om dan weer helemaal naar het zuiden te rijden (Laugarvatn) en nadien weer helemaal via de Oostfjorden naar hetzelfde Sauðárkrókur...
- als je een schitterende locatie wilt om te overnachten: https://nl.hotels.com/ho1159019328/?et_ ... escription. Tip: vraag cabin 1. Je zal je ogen niet geloven... Op de foto's staat hij er nog niet, maar de twee cabins hebben wel degelijk een hottub op het terras met een fenomenaal uitzicht. Bij cabin 1 is dat onbelemmerd.

2021-07-29 10-32 007 iPhoneforum.jpg
2021-07-29 10-32 007 iPhoneforum.jpg (232.22 KiB) 2404 keer bekeken

Vraag wel eerst of de pas nog open is in die periode. Is trouwens één van de allermooiste routes die je kan rijden in IJsland. Rij na de overnachting helemaal door tot het eind waar de vuurtoren staat. De vuurtoren waar moeder en dochter helemaal alleen wonen en die geportretteerd werden in het programma van Tom Waes. Je kan gewoon tot bij de lamp in de toren. Bij ons passeerde op dat moment net de ferry naar Denemarken. Gelukkig staken ze de lamp niet net aan :shock: .
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

Dank voor de tips!

De F-roads zijn inderdaad een onzekerheid in september. Daarom dat we de (F)35 (tegenwoordig formeel geen F-road meer) en Landmannalaugar aan het begin van de reis willen plannen. De rest van de reis gaat niet per sé over F-roads, dus dan zijn we flexibeler.

De hoofdreden voor Heimaey zijn inderdaad de puffins. Ik las dat er op dat eiland in augustus en september nog allerlei moederloze puffinkuikens rondlopen. Dus ik dacht: als er érgens nog puffins te zien zijn in september, dan is het op Heimaey. We laten de overnachting hier toch maar staan. Het lijkt me sowieso wel een leuk eiland om eens te verkennen.

De reden voor Borgarfjörður Eystri zijn niet de puffins, want daarvan had ik al gezien dat ze daar dan niet meer zitten. Het leek me leuk om een uithoek van het eiland te bezoeken, al had ik me nog niet echt verdiept in wat daar te doen is. Mjóifjörður in plaats van Borgarfjörður Eystri zou best een goed idee zijn. Die twee cabins in Mjóifjörður die je noemt zien er voortreffelijk uit, maar volgens de site van de uitbaters zijn ze slechts t/m 31 augustus beschikbaar dit jaar. Andere accommodatie is daar zo te zien niet, behalve een guesthouse van dezelfde eigenaars die al halverwege augustus sluit. Als de weg begaanbaar is kunnen we er eventueel heen zonder er te overnachten. We kunnen dan Egilsstaðir als uitvalsbasis nemen.

Ik heb het hele stuk aan het begin van de reis nog wat aangepast. We rijden na Reykjavik naar de Golden Circle en verblijven daar vier nachten. Eén volle dag voor de Golden Circle zelf, één volle dag voor de F35 met Hveradalir en Hveravellir en één volle dag voor Landmannalaugar. Daardoor hebben we aan het begin van de reis aan dag over. Het is even de vraag waar die het beste in te zetten. Dat zou in Reykjavik kunnen, maar eventueel ook ergens anders. Wellicht is het mooi die tweede nacht Reykjavik naar Húsafell te verplaatsen.

Ik heb de rest van de dagen inmiddels ook ingevuld, en kom dan op de volgende planning:

06-09: Amsterdam - Grindavik Huurauto ophalen, inkopen doen
07-09: Grindavik - Reykjavik Geldingardalur Volcano, Seltún Geothermal Area, Gunnuhver Hot Springs, Reykjanes Lighthouse, Leiðarendi Cave Crater, Bridge between Continents, Brimketil Lava Rock Pool, Blue Lagoon (korte wandeling), Kleifarvatn Lake, Leiðarendi Cave, Hallgrimskirkja
08-09: Reykjavik
09-09: Reykjavik - Úthlíd Glymur Waterfall, Grábrók Volcano, Hraunfossar + Barnafossar, F550
10-09: Úthlíd F35, Gullfoss, Hvítárvatn, Kerlingarfjöll, Hveradalir, Hveravellir
11-09: Úthlíd - Laugarvatn F26 + F208, Landmannalaugar
12-09: Laugarvatn Golden Circle: Bruarfoss + Hlauptungufoss, Geysir + Strokkur, Thingvellir + Öxarárfoss, Kerið Crater
13-09: Laugarvatn - Þórsmörk Þórsmörk (met bus)
14-09: Þórsmörk - Heimaey Puffins kijken
15-09: Heimaey - Vík í Mýrdal Puffins kijken, Eldfell, Eldheimar Museum, Gljufrabui + Seljalandsfoss
16-09: Vík í Mýrdal Skógafoss + Kvernufoss, Seljavallalaug Swimming Pool, Sólheimasandur Plane Wreck, Sólheimajökull Glacier
17-09: Vík í Mýrdal - Kálfafell Dyrhólaey, Reynisfjara Beach, Þakgil Canyon + Remundargil Canyon, Fjaðrárgljúfur Canyon
18-09: Kálfafell - Höfn Svartifoss + Magnúsarfoss, Skaftafelljökull Glacier, Svínafellsjökul Glacier, Jökulsárlón Glacier, Diamond Beach
19-09: Höfn - Egilsstaðirl Nykurhylsfoss, Folaldafoss, Öxi Pass, Mjóifjörður
20-09: Egilsstaðirl Hengifoss, Strútsfoss, Laugarfell, Hafrahvammagljúfur Canyon, Kárahnjúkavirkjun Dam
21-09: Egilsstaðirl - Laugar Stuðlagil Canyon, Detifoss + Selfoss + Hafragilsfoss, Hljóðaklettar, Ásbyrgi
22-09: Laugar Skútustaðagígar, Dimmuborgir, Hverfjall, Grjótagjá, Hverir, Leirhnjúkur, Krafla
23-09: Laugar Goðafoss, Aldeyjarfoss + Hrafnabjargafoss, dingen die we een dag eerder gemist hebben
24-09: Laugar - Sauðárkrókur Kustroute Tröllaskagi, Staðarbjörg, Glaumbær, kerkje Víðimýri, Reykjafoss
25-09: Sauðárkrókur - Grundarfjörður Borgarvirki, Hvitserkur, Illugastadir seal watching, Kirkjufell, Kirkjufellsfoss
26-09: Grundarfjörður - Reykjavik Skarðsvík Beach, Svörtuloft Lighthouse, Öndverðarnesviti Lighthouse, Klukkufoss, Saxhóll Crater, Bárdur + Gatklettur, Rauðfeldsgjá Gorge
27-09: Reykjavik - Amsterdam Reykjavík Museum of Photography
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door kalaman »

Galapogos schreef:
20 aug 2021, 16:20
De reden voor Borgarfjörður Eystri zijn niet de puffins, want daarvan had ik al gezien dat ze daar dan niet meer zitten. Het leek me leuk om een uithoek van het eiland te bezoeken, al had ik me nog niet echt verdiept in wat daar te doen is.
Als je de absolute uithoek van het eiland wilt bezoeken moet je naar de Arctic Henge en de vuurtoren Hraunhafnartangi. Dichter bij de Poolcirkel kan je niet komen of je moet de boot nemen naar Grimsey.
Galapogos schreef:
20 aug 2021, 16:20
Mjóifjörður in plaats van Borgarfjörður Eystri zou best een goed idee zijn. Die twee cabins in Mjóifjörður die je noemt zien er voortreffelijk uit, maar volgens de site van de uitbaters zijn ze slechts t/m 31 augustus beschikbaar dit jaar. Andere accommodatie is daar zo te zien niet, behalve een guesthouse van dezelfde eigenaars die al halverwege augustus sluit. Als de weg begaanbaar is kunnen we er eventueel heen zonder er te overnachten. We kunnen dan Egilsstaðir als uitvalsbasis nemen.
De eigenaar wist ons te zeggen dat we (of iemand anders) hem altijd mogen contacteren om te vragen of de cabin op een bepaalde datum nog bereikbaar is. Ik zou absoluut de pas naar Mjóifjörður proberen te rijden want die is van een bijna ongeziene schoonheid. En uiteraard helemaal tot bij de vuurtoren. Ik kan mij voorstellen dat het nóg mooier moet zijn met hier en daar wat sneeuwvelden. Neem echter geen risico's want het is behoorlijk steil en bochtig.

Ik begrijp nu inderdaad waarom je de F35 in die richting wilt rijden.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Old Faithful »

Mijn herinneringen aan IJsland - ik ben er twee keer geweest - zijn al meer dan 40 jaar oud. Het is een prachtig land, dat weet ik nog wel.
Over de mooie dingen die er te zien zijn is ongetwijfeld meer informatie te vinden dan ik kan verstrekken. Enkele dingen die bij me opkomen:
Het oversteken van rivieren in het binnenland kan best wel een dingetje zijn. Bij één zo'n oversteek is een klein fortuin aan fotoapparatuur verloren gegaan, omdat fotokoffers toch niet zo waterdicht waren als men dacht.
Bij het fotograferen van papegaaiduikers "lokten" de vogels mij steeds verder een natte, gladde helling op. Ik kwam er toen achter dat omlaag gaan een stuk moeilijker en gevaarlijker is dan omhoog. Wat was ik blij dat ik, glijdend op mijn achterste, steeds op tijd een stukje gras wist te vinden om met mijn hakken te remmen. De broek die toen droeg kon ik meteen weggooien.
Hoezo hottub of jacuzzi bij het hotel? :wink: Wij zaten elke dag wel ergens in een natuurlijke hottub. Je gaat alleen ontzettend naar zwavel stinken. :lol:

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

@kalaman Hraunhafnartangi en de Arctic Henge liggen inderdaad wel vrij afgelegen. Wie weet, als Mjóifjörður niet bereikbaar zou zijn en we tijd over hebben. :lol: Maar áls het mogelijk is gaan we gewoon naar Mjóifjörður vanuit Egilsstaðirl. Ik las bemoedigende verhalen in reisblogs van mensen die in dezelfde tijd van het jaar die kant op zijn gegaan. Maar we zullen de situatie ter plekke moeten navragen/beoordelen.

@Old Faithful Over dat verhaal met die foto-apparatuur had ik in een ander topic al gelezen ja. We beperken ons bewust tot de iets minder spannende F-wegen omdat soort gedoe te voorkomen. Nu reis ik niet met een koffer voor Hasselblads, maar waterschade aan de huurauto is volgens mij ook niet verzekerd. Het enige water dat ik ooit met de auto heb doorwaad was de Fremont River bij Capitol Reef NP, dus de ervaring is zéér beperkt. Nog een reden om niet te overmoedig te zijn.

Aan badwater geen gebrek in IJsland nee. Wel fijn zeg, ondanks de zwavelgeur. Compenseert een beetje voor het gebrek aan zomers weer in IJsland.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door kalaman »

In heel wat plekken ruikt het warme douchewater ook gewoon heel erg naar zwavel. Maar daar maken we geen punt van, het maakt deel uit van de beleving van IJsland. Je zal merken dat het overal ook heel warm is in de kamers/cabins. De verwarming staat er altijd op, ook van de privé hot tub overigens. Is makkelijk te verklaren: hun energie komt gewoon uit de grond en is overal gratis.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

Dat wordt nog wat met mijn voorkeur voor koele slaapkamers. :lol: Die warme hotels vielen me in Noorwegen ook al op. Ik kan me nog een hotel in Narvik herinneren wat meer sauna dan hotel leek…
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door kalaman »

Het voordeel is dat er helemaal geen muggen zitten, dus de ramen kunnen ook in de slaapkamers wijd open. En geloof me, het koelt ‘s nachts héél snel af :wink: .
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Old Faithful »

kalaman schreef:
21 aug 2021, 23:44
Het voordeel is dat er helemaal geen muggen zitten, dus de ramen kunnen ook in de slaapkamers wijd open.
Behalve hier :wink:

kalaman schreef:
21 aug 2021, 23:44
En geloof me, het koelt ‘s nachts héél snel af :wink: .
Wij sliepen in tentjes en ik ben weleens 's morgens in de sneeuw wakker geworden, in juli. Ik vergelijk het zomerweer in IJsland altijd met het weer in april in Nederland: met geluk heb je prachtig weer van 20 graden en met pech sneeuwt het.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

En dan gaan wij in september. :lol:

Dat gebrek aan muggen is heerlijk, maar die midges die er klaarblijkelijk wél zitten zijn eigenlijk nog vervelender. We zijn in Schotland ooit midden in de nacht naar een ziekenhuis gemoeten vanwege een (flink) ontstoken midgebeet (ja echt...). Maar goed, hopelijk zijn die beesten half september allemaal doodgevroren of anderszins gestorven. :twisted:
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door TradeMarkNL83 »

Cool zeg! Je gaat het fantastisch vinden. Vlieg zelf woensdag terug uit IJsland, nadat ik in 5 dagen de Laugavegur trail als trektocht heb gelopen. Inderdaad van geen enkel beest last gehad. Wel express niet te dicht langs water gekampeerd ivm met midges maar dat was ook meer uit voorzorg. Daarna nog 3 nachten in Reykjavik verbleven voor enkele enorme toeristische maar toch lekkere uitstapjes naar oa de Blue Lagoon. Morgen wil ik misschien nog een excursie doen met de golden circle en snorkelen bij sifra. De rest bewaar ik voor de volgende keer als road trip.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door kalaman »

Niet naar de Fagradalsfjall?

Wij in onze 6 IJslandtrips ook nooit last gehad van welk soort beestjes dan ook.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door TradeMarkNL83 »

Sorry, vergeten te melden maar daar ben ik ook geweest, gisteren einde middag. Helaas was er geen activiteit. Maar toch nog wel tof om al dat lava te zien. Vandaag was het zo mistig dat zelfs dat niet zichtbaar was dus ook nog wel weer ergens geluk gehad. Ook bij de Seljalandsfoss waterval geweest, was aardig.
Joeyke
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2008, 18:11

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Joeyke »

hoe is het weer daar momenteel?

Ik vraag dit omdat we graag in 2022 met onze kinderen zouden gaan. Ons stoort regen geenszins, maar voor hen is dat geen pretje als het 6u per dag regent. In de reisgidsen staan natuurlijk allemaal foto's met zonneschijn :-D
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door kalaman »

In IJsland kan het elke dag regenen. Men zegt er dan ook “there is no such thing like bad weather, just bad clothing”, of “if you don’t like the weather just wait 15 minutes”.
We hebben nog in februari 10 dagen lang staalblauwe lucht gehad, maar evengoed in dezelfde periode de heft van de dagen miezerig. Idem voor april.
Vorig jaar juli 2 dagen regen gehad op 3 weken, dit jaar eigenlijk hetzelfde.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

TradeMarkNL83 schreef:
23 aug 2021, 21:28
Helaas was er geen activiteit. Maar toch nog wel tof om al dat lava te zien.
Ik lees dat de activiteit nu om de dag wisselt. Zie https://www.volcanodiscovery.com/fagrad ... ular-.html. Het kan dus zin hebben om vandaag of morgen nog eens te gaan kijken.

Welk pad heb je gelopen? Ik heb https://safetravel.is/eruption-in-reykjanes en https://www.visitreykjanes.is/en/volcan ... nd-parking maar even toegevoegd aan mijn favorieten, zodat we het t.z.t. in de gaten kunnen houden.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door kalaman »

Enkel vanaf trail C heb je een goed zicht op de krater. Dit is hetgeen wij vorige maand deden. We waren er wel een ganse dag want het was schitterend weer en de erupties volgden elkaar om de 5-10 minuten op. Het dichtst bij de verse lava kom je helemaal op het einde (boven op de foto). Het mooiste zicht op de krater heb je vanaf de hoogste heuvel. Je moet dus voorbij de heuvel waar de camera en meetapparatuur staat naar de volgende top.
39BAB18D-1AC9-40B5-93F0-F274BAEA7503.jpeg
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

Ah, goed dat ik aan jouw AllTrails-screenshot zie dat het nog best een lange wandeling is. Ik was er onterecht van uit gegaan dat de afstanden die ik hier (https://www.visitreykjanes.is/en/volcan ... nd-parking) las retourafstanden zijn. Geen probleem verder, maar goed om te weten voor de dagplanning. Al kan die dagplanning sowieso in de prullenbak als blijkt dat we er net op de verkeerde dag zijn. :lol:

@TradeMarkNL83 Als ik dit grafiekje bekijk lijkt het er op dat jij er eergistermiddag op een moment van gemiddelde activiteit was. Bron: http://hraun.vedur.is/ja/oroi/faf.gif
faf.gif
faf.gif (18.01 KiB) 1992 keer bekeken
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door TradeMarkNL83 »

Yes die grafiek hebben we uiteraard nauwlettend in de gaten gehouden. Ik was met een gids dus weet niet exact welke route we hebben gelopen. In ieder geval eerst onderlangs dan kom je redelijk dicht langs de lava. En toen een pittige hike omhoog. Waaide ook goed, laatste stuk vrij uitdagend over allemaal keien en het stuk ervoor lekker stijl omhoog met aan één kant een touw. Hij was 11km met 450 hoogtemeters en deed er 2,5u over volgens Strava. Ik was ook flink op van mn reis dus ben daarom de volgende dag niet weer gegaan. Wilde ook nog andere dingen zien :) Hoop dat jij meer geluk hebt @Galapogos!
8CA77C56-5906-489B-8641-43A35B7566D0.jpeg
8CA77C56-5906-489B-8641-43A35B7566D0.jpeg (17.53 KiB) 1955 keer bekeken
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer