Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

@TradeMarkNL83
Goede reis terug, als je niet al terug bent!

Wat merkte je eenmaal in het land van de coronamaatrdegelen? Worden er op veel plekken mondkapjes gedragen? Ik las dat dat te maken heeft met of je al dan niet een meter afstand kunt bewaren, maar dat is natuurlijk niet zo'n zwart/wit criterium. En zijn er in de horeca dingen om rekening mee te houden? Ik las dat er registratie van bezoekers is, dat lijkt me nou niet het grootste probleem.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door TradeMarkNL83 »

Ik kan enkel over Reykjavik praten eigenlijk en daar waren weinig strenge maatregelen. Heb vooral uit mezelf mondkapjes gedragen in publieke ruimtes, zoals de lobby en restaurant vh hotel. In de bussen is het verplicht en houdt iedereen zich er netjes aan. In de horeca zag ik maar weinig kapjes, maar ik deed hem alleen af aan m’n tafel. Registratie heb ik niet meegemaakt :)
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

We hebben nog wat gepast en gemeten en geschoven. We blijven eerst een volle dag in Reykjanes zodat we voldoende tijd hebben voor de vulkaan en de andere bezienswaardigheden daar. Daarna gaan we naar het Snæfellsnes-schiereiland voor twee nachten en rijden dan via Húsafell en de F550 naar het Golden Circle-gebied. Daar overnachten we vier nachten op dezelfde plek, zodat we dagtrips naar Hveradalir/Hveravellir (F35), Landmannalaugar (F208/F26) en Þórsmörk (met een bus) kunnen maken. Vervolgens doen we de ring road tegen de klok ik. Snæfellsnes had misschien beter op het eind gekund, maar alle tussenliggende accommodatie hadden we al vastgelegd en i.v.m. de beperkte beschikbaarheid (we zijn vrij laat met boeken natuurlijk, ongeveer een week voor vertrek...) laten we dat maar zo.

Het kan zijn dat we drie nachten in Laugar nog verplaatsen naar Reykjahlíð (aan Lake Mývatn zelf). We hebben nu een eenvoudig appartementje geboekt, maar voor ongeveer hetzelfde geld kunnen we ook een kamer in het Icelandair-hotel nemen, inclusief ontbijt. Even over nadenken nog.

We vliegen toch maar met Icelandair i.p.v. met Transavia. De terugvlucht is qua tijd minder gunstig, maar we mogen op die manier meer bagage meenemen en zijn er iets zekerder van dat die bagage ook daadwerkelijk aankomt. Het schijnt momenteel een puinhoop te zijn met de bagage-afhandeling van Transavia.

06-09: Amsterdam - Kevlavik Huurauto ophalen, inkopen doen
07-09: Kevlavik Fagradalsfjall Volcano, Seltún Geothermal Area, Gunnuhver Hot Springs, Reykjanes Lighthouse, Leiðarendi Cave Crater, Bridge between Continents, Brimketil Lava Rock Pool, Blue Lagoon (korte wandeling), Kleifarvatn Lake, Leiðarendi Cave
08-09: Kevlavik - Grundarfjörður Fagradalsfjall Volcano als dit de dag ervoor niet lukte vanwege weer/activiteit, anders op tijd richting Snæfellsnes
09-09: Grundarfjörður Skarðsvík Beach, Svörtuloft Lighthouse, Öndverðarnesviti Lighthouse, Klukkufoss, Saxhóll Crater, Bárdur + Gatklettur, Rauðfeldsgjá Gorge, Kirkjufell, Kirkjufellsfoss, Vatnshellir-grotten
10-09: Grundarfjörður - Búrfellsvegur Grábrók Volcano, Hraunfossar + Barnafossar, Víðgelmir-grotten, F550
11-09: Búrfellsvegur F35, Gullfoss, Hvítárvatn, Kerlingarfjöll, Hveradalir, Hveravellir
12-09: Búrfellsvegur F26 + F208, Landmannalaugar
13-09: Búrfellsvegur Golden Circle: Bruarfoss + Hlauptungufoss, Geysir + Strokkur, Thingvellir (snorkelen?) + Öxarárfoss, Kerið Crater, Secret Lagoon
14-09: Búrfellsvegur - Heimaey Þórsmörk (met bus)
15-09: Heimaey - Vík í Mýrdal Eldfell, Eldheimar Museum, Beluga Whale Sanctuary, LAVA Centre(?), Gljufrabui + Seljalandsfoss
16-09: Vík í Mýrdal - Skógafoss + Kvernufoss, Seljavallalaug Swimming Pool, Sólheimasandur Plane Wreck, Sólheimajökull Glacier
17-09: Vík í Mýrdal - Kálfafell Dyrhólaey, Reynisfjara Beach, Þakgil Canyon + Remundargil Canyon, Fjaðrárgljúfur Canyon
18-09: Kálfafell - Höfn Svartifoss + Magnúsarfoss, Skaftafelljökull Glacier (guided hike?), Svínafellsjökul Glacier, Jökulsárlón Glacier (boottocht?), Diamond Beach
19-09: Höfn - Hallormsstadhur Nykurhylsfoss, Folaldafoss, Öxi Pass, Mjóifjörður
20-09: Hallormsstadhur Hengifoss, Strútsfoss, Laugarfell, Hafrahvammagljúfur Canyon, Kárahnjúkavirkjun Dam
21-09: Hallormsstadhur - Laugar Stuðlagil Canyon, Detifoss + Selfoss + Hafragilsfoss, Hljóðaklettar, Ásbyrgi
22-09: Laugar Skútustaðagígar, Dimmuborgir, Hverfjall, Grjótagjá, Hverir, Leirhnjúkur, Krafla, Myvatn Nature Baths
23-09: Laugar Goðafoss, Aldeyjarfoss + Hrafnabjargafoss, dingen die we een dag eerder gemist hebben
24-09: Laugar - Sauðárkrókur Kustroute Tröllaskagi, Staðarbjörg, Glaumbær, kerkje Víðimýri, Reykjafoss
25-09: Sauðárkrókur - Nordurfjordur Borgarvirki, Hvitserkur, Illugastadir seal watching, Krossneslaug
26-09: Nordurfjordur - Reykjavik N.t.b.
27-09: Reykjavik - Kevlavik Perlan, Whales of Iceland, Hallgrimskirkja, Reykjavík Museum of Photography, eventueel nog langs Fagradalsfjall-vulkaan indien nog de moeite waard
28-09: Kevlavik - Amsterdam
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door TradeMarkNL83 »

Jaloers hoor! Mooi schema voor m'n vervolgreis :) Ik vloog idd ook met Iceland Air. Vond de tickets nog best aan de prijs, maar verder prima service. Die terugvlucht van 0740u is wel de hel alleen ja ;) Zorg echt dat je er vroeg bent, want ik heb me laten vertellen dat het daar 's ochtends vaak goed druk is en dat klopte bij mij dan ook zeker. Je kunt natuurlijk geluk hebben maar ik zou echt minimaal 2u van te voren rekenen. Verblijf je op de meeste plekken in hutjes?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

Goed om te weten van de drukte op het vliegveld. We hebben de laatste nacht een hotel vlak bij het vliegveld. Die hebben ieder uur een shuttlebus rijden. Mijn plan was om die van 5.00 uur te nemen, dan zijn we als het goed is ongeveer 2,5 uur van tevoren op het vliegveld.

In Grundarfjörður, Búrfellsvegur (Golden Circle), Heimaey en Sauðárkrókur hebben we cabins geboekt. In de andere plaatsen slapen we in hotels. Dus een beetje 50/50. Veel was natuurlijk al volgeboekt, maar het is desondanks gelukt om overal prima opties te vinden. Zal er mee te maken hebben dat we buiten het seizoen reizen.

De huurauto is wel echt aan de prijs. 2.500 euro voor 22 dagen een kleine SUV (Toyota RAV4) inclusief de gangbare verzekeringen. Dat is toch even andere koek dan in Amerika...
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door kalaman »

Als ze grote drukte verwachten zal je de dag voordien een mail krijgen van Icelandair om er 3 uur op voorhand te zijn. En dat is geen overbodige luxe want bij ons stonden ze tot buiten aan te schuiven, gelukkig waren wij net op tijd vóór de grote massa.

Prijs voor de auto is inderdaad heel duur, wij betaalden amper €1400 voor 21 dagen voor een Dacia Duster die dan eigenlijk nog beter is om door rivieren te rijden. Wij boeken altijd een auto van minstens 2 jaar oud. Die zijn heel wat goedkoper en zijn technisch 100% in orde. Misschien een tip voor de volgende keer want die komt er hoe dan ook 😉. Heb je nog de cabin kunnen boeken in Mjoifjordur?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

Het probleem met de huurauto is dat het een automaat moet zijn. Ik heb zelf nooit een handgeschakelde auto gereden. Ik heb ook rijles/examen gedaan in een automaat. Dus de goedkoopste huuropties vallen dan af. Tel daar bij op dat we redelijk laat zijn met boeken en dat veel opties dus niet meer beschikbaar zijn.

Maar IJsland is qua autohuur sowieso duur, dus ik vraag me af of we veel goedkoper uit zouden zijn als we eerder hadden geboekt (uitgaande van SUV/automaat).

We hebben geen navraag meer gedaan naar de cabin in Mjóifjörður, omdat we dat nu heen en terug vanuit de regio Egilsstaðir willen doen. Dan zijn we ook minder afhankelijk van het weer. Mocht de pas naar Mjóifjörður onverhoopt dicht zijn, dan hebben we geen problemen met de accommodatie en gaan we vanuit Egilsstaðir gewoon iets anders ondernemen.

Gisteren begonnen met de serie ‘Trapped’ (‘Ófærð’) op Netflix, die gaat over een moord in Siglufjörður op het moment dat de bergpas is afgesloten. Dan komen we alvast in de stemming. :lol:
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door kalaman »

Trapped is schitterend, ook de tweede. We spraken in Siglufjörður met de jongeman die zijn gebouw verhuurde aan de filmmakers die het gebruikte als politiekantoor. Hij heeft geheimhouding moeten tekenen voor serie 3 maar het moet heel spectaculair zijn. Het was trouwens 50/50 gefilmd in Siglufjörður en Seyðisfjörður (ferry).
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

Ach ja, ik bedoelde eigenlijk Seyðisfjörður. Ik had niet eens gezien dat ik de verkeerde plaatsnaam had geplakt omdat al die namen zo op elkaar lijken. :lol:

Maar ook deels in Siglufjörður opgenomen dus? Daar rijden we langs tegen het einde van de reis. Eens kijken of we bepaalde omgevingen herkennen als we er zijn.

Oorspronkelijk was ons plan trouwens om met de ferry vanuit Denemarken naar IJsland te gaan. Een weekje Faeröer-eilanden en twee weken IJsland. Maar daar toch maar niet voor gekozen omdat we niet graag halverwege de reis nog een coronatest willen ondergaan, en omdat we zelf geen ‘geschikte’ auto hebben.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door TradeMarkNL83 »

Ja dat moet goedkomen, ik had de bus vanuit Reykjavik om 04:30. Trapped moet ik nog kijken, ben wel begonnen aan het nieuwere Katla. Is van dezelfde bedenker als Trapped :)
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

Nou, die vulkaan slaapt nu alweer een dag of vijf. Maar we zijn gisteren in IJsland aangekomen en hebben vandaag al noorderlicht mogen aanschouwen! :) Daar hebben we toch wel geluk mee gehad!
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door kalaman »

Veel plezier verder.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door michelly »

Fijne vakantie! Wat gaaf dat jullie het noorderlicht al gezien hebben!
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

Dank @michelly! Ik heb door alle last minute IJsland-voorbereidingen nog geen tijd gehad om jullie reisblog van dit jaar te lezen. Binnenkort eens gaan doen!

Gisteren was het noorderlicht kort maar krachtig te zien. Alleen waren er op de plek waar wij toen waren vrij veel lantaarnpalen en een vuurtoren die iedere paar seconden de boel verlicht. Vanavond en morgenavond zitten we op een veel betere plek. Een cottage met uitzicht op de Kirkjufell. vanavond onbewolkt, en de noorderlichtkansen zijn wederom gunstig. Dus wij zitten er klaar voor. 8)
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

Kijk ik braaf iedere ochtend naar de grafiek van de vulkaan, behalve vandaag. En wat denk je? Na een week zonder activiteit is hij weer klaarwakker! Nu met meerdere nieuwe kratertjes in het lavaveld dat zichtbaar is vanaf route B. De eerste videobeelden van de nieuwe situatie zien er spectaculair uit!

Probleem is dat ik het pas net weet, we vandaag een superlange (en mooie) dag achter de rug hebben, en we nu geen puf meer hebben om naar die vulkaan te rijden. Het is hier middernacht, en het is een uur en een kwartier rijden. We hebben nu niet meer de energie om dat (veilig) te doen.

Hopelijk blijft hij actief, zodat we er de komende dagen een keer heen kunnen. Bijkomend probleem zijn de weerwaarschuwingen die zijn afgegeven voor morgen en overmorgen. Nou ja, we houden het maar in de gaten.

Had ik vanochtend maar die grafiek gecheckt. Vandaag was een ideale dag geweest, ook qua weer.

Vandaag zijn we trouwens onder andere bij Haifoss geweest, een extreem mooie waterval in een betoverende vallei, niet ver van de veel vaker bezochte (want beter bereikbare?) Hjálparfoss. Over Haifoss las ik op dit forum nog niets. Absolute aanrader! Vooral als het een beetje mistig is zoals vanmiddag. Het leek net een scène uit Droomvlucht daar!
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door TradeMarkNL83 »

Wow Haiffos ziet er idd geweldig uit. Ga ik onthouden. En wat een geluk met het noorderlicht! Want het is er niet het beste seizoen voor toch? Ik hoop dat je de actieve vulkaan nog kunt meepikken!
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

Nou, het is gelukt hoor! Wat een ervaring! Vanochtend zijn we ondanks het toen al vrij slechte weer richting Reykjanes gereden. Het regende en waaide al flink, maar het zou alleen maar erger worden vandaag en morgen en de officiële weerwaarschuwingen gingen pas aan het einde van de middag in.

Volledig ingepakt in warme en waterdichte kleding en uitgerust met wandelstokken gingen we op pad. De uitzichten heb je vanaf het eind van trail B, maar iedereen loopt daar tegenwoordig naartoe door eerst trail A te lopen en vervolgens een stuk via de berghelling verder te gaan naar het einde van trail B. Trail B zelf lijkt niet meer gebruikt te worden. Vandaag in ieder geval niet.

Enfin, eenmaal op de berghelling was het vrij mistig, maar gelukkig liep er een gezelschap in georganiseerd verband een stukje voor ons, dus die zijn we maar gevolgd. Sowieso was er veel volk op de been. Op advies van wat andere wandelaars die we op de parkeerplaats spraken hebben we tijdens de hike een tracklog bijgehouden met onze gps, zodat we in ieder geval de weg terug konden vinden over de berghelling als het erg mistig zou worden.

Door de mist zagen we pas op het allerlaatste moment lava verschijnen. En wat een ongelofelijk schouwspel zeg! Meerdere lavafonteinen, lava-watervallen, stromende lavarivieren, alle registers werden opengetrokken. De krater van de vulkaan zelf was door de mist niet eens zichtbaar, maar de lava was overal. Ik denk dat we op minder dan 100 meter van een stromende lavarivier stonden. Na een half uurtje trok de mist weg en was het nog veel mooier door die dieporanje kleur.

De wind stond gelukkig niet onze kant op, maar er en toe was er wel wat te ruiken. Alsof er een vrachtwagen vol lucifers tegelijk wordt aangestoken.

Zwaar onder de indruk zijn we na een uur toch maar weer begonnen aan de wandeling terug naar beneden. De mist was inmiddels weer terug en het stormde enorm hard. We kwamen onderweg een vrouw tegen die geen stap meer durfde te zetten vanwege de wind. Die is toen maar achter ons aan komen lopen (op 10cm achter mij). Met onze wandelstokken was het echter goed te doen.

Eenmaal beneden stond de Search and Rescue-ploeg klaar om iedereen die nog naar boven wilde tegen te houden. Ze hadden ook een medewerker omhoog gestuurd die de berg schoon ging vegen. Volkomen begrijpelijk overigens, want de wind trok aan en is in de loop van de middag nog veel krachtiger geworden.

Missie geslaagd dus! Ik heb wellicht een heel sd-kaartje volgeschoten aan foto’s en video’s. Ben benieuwd wat er allemaal tussen zit. Het gaat sowieso hard met de sd-kaartjes hier in IJsland. Het is een prachtig land.

Voor vandaag en morgen stonden eigenlijk Landmannalaugar en Hveradalir + Hveravellir op de planning, maar dat gaat vanwege de storm en de onverwachte uitstap naar de vulkaan niet meer lukken. Misschien kunnen we Landmannalaugar overmorgen nog doen. En zo niet dan wordt het iets voor de toekomst een keer. We zijn al wel bij Sigöldugljufur geweest. Daar schreef @michelly over in haar blog en wat ze schreef was helemaal waar: een fantastische plek!
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door michelly »

Wat een fantastische ervaring! Nou ben ik wel heel benieuwd naar jullie foto's :lol:
Ga je nog een verslag online zetten? :mrgreen:
Veel plezier verder!
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door Galapogos »

@michelly Een verslag gaat er denk ik wel komen ja. Ik had me eigenlijk voorgenomen het deze keer gewoon tijdens de reis te typen, maar ik ben vergeten het keyboard van mijn iPad in te pakken. :lol:

Hier wel alvast een filmpje dat ik gemaakt heb van de vulkaanuitbarsting. Aan het heen en weer bewegen van het beeld kun je goed zien dat het flink stormde…
Gebruikersavatar
miro
Amerikafan
Berichten: 287
Lid geworden op: 16 jul 2010, 03:42
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis Galapogos: rondje IJsland - sep 2021

Bericht door miro »

Galapogos schreef:
12 sep 2021, 02:00
Kijk ik braaf iedere ochtend naar de grafiek van de vulkaan, behalve vandaag.

Waar kan ik die grafiek vinden?
Gaaf dat jullie de uitbarsting toch nog hebben gezien! Wij gaan in december, wie weet zien we er dan ook nog wat van
USA: 2001-2010-2012-2013-2015-2016-2018-2023-2024
Overig:3xNieuw Zeeland en Australië, Curaçao, Azoren, meerdere cruises, veel van Europa
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer