IJsland met kinderen: 11 en 7 jaar.

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
Joeyke
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2008, 18:11

IJsland met kinderen: 11 en 7 jaar.

Bericht door Joeyke »

Hallo,

Het is echt heel lang geleden dat ik hier op dit forum terecht ben gekomen. In 2007 stippelde ik onze reis naar West-USA uit. Later kwam ik voor Canada hier ook nog eens terecht, maar ik had nooit durven denken/hopen dat ik tips voor Ijsland op deze stek zou vinden. Maar alles blijkt mogelijk. Google leidde me hier weer naartoe. En wat ben ik blij! Want de tips die hier gedeeld worden, de blogs die ik kan terugvinden,... die zijn stuk voor stuk goud waard. Waarvoor dank!

Dus nu kom ik eens toffe info sprokkelen over Ijsland. We zijn niet meer knus met zn tweetjes, zoals vele jaren geleden, want er zijn 2 lieve kinderen bijgekomen. En die zijn (gelukkig maar!) ook vol avontuur. We krijgen hen elk jaar mee op stap door de bergen (Oostenrijk), maar nu willen ze naar Ijsland. Ik heb hier al enkele blogs gelezen en ben een route aan het uitstippelen voor 2022. Met al jullie kennis: wie heeft leuke tips die je zeker niet mag missen met kinderen en die niet overdreven toeristisch zijn?

Waarop vliegen we best vanuit België? En wat met een huurauto?

Hoe groot is de kans dat je het noorderlicht ziet? In welke periode kan je dat waarnemen? (in geval van een winterreis; en hoe zit het dan met de wegen)
Hoe valt de drukte mee in de zomer, hopend dat we in postcoronatijden terecht komen?


Alvast heel erg bedankt; ik ben pas in de fase van het uitspreken van de bezienswaardigheden... nog heel ijslands-groen achter de oren dus.
Gebruikersavatar
miro
Amerikafan
Berichten: 287
Lid geworden op: 16 jul 2010, 03:42
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Ijsland met kinderen: 11 en 7 jaar

Bericht door miro »

Welke bezienswaardigheden leuk zijn voor kinderen weet ik niet. Misschien kan je hier wat vinden: https://guidetoiceland.is/nl Deze site heeft heel veel info.
IJsland is echt totaal anders in de winter dan in de zomer, dus ik zou eerst een keus maken wanneer je wilt gaan. Daar pas je dan ook je huurauto op aan. De zomers waren echt wel drukker in IJsland dan de winters, maar ja nu met corona geen idee?!?!
Vliegen vanuit België lijkt mij ook op Reykjavik.
Je weet nooit of je het Noorderlicht ziet. De maanden waarin het mogelijk is zijn in ieder geval september t/m april. Maar er zijn veel factoren die goed moeten zijn. In IJsland zagen wij het nooit. In Noorwegen 6 nachten achter elkaar.
Op de site die ik al noemde staat ook veel info over het Noorderlicht.
Dus ik zou eerst bepalen of je in de winter of zomer gaat en dan info gaan zoeken en een route uitstippelen.
USA: 2001-2010-2012-2013-2015-2016-2018-2023-2024
Overig:3xNieuw Zeeland en Australië, Curaçao, Azoren, meerdere cruises, veel van Europa
Joeyke
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2008, 18:11

Re: Ijsland met kinderen: 11 en 7 jaar

Bericht door Joeyke »

Dankjewel. Dat gaan we inderdaad eerst moeten uitzoeken. Ik heb al de hele Trotter Ijsland intussen uitgelezen. Je link ga ik zeker bezoeken.
Ik vrees intussen wel dat het een prachtig land is maar moeilijk doenbaar met kleine kinderen. Als ik de locaties van de b&b of guesthouses zie, dan liggen die allemaal afgelegen. Prachtig rustig als je de reis als koppel doet, maar kinderen maken graag vriendjes. We denken nog eens na...
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: Ijsland met kinderen: 11 en 7 jaar

Bericht door biebyip »

Ik denk dat onze kinderen dezelfde leeftijd hadden toen wij naar IJsland gingen. Als je van wandelen, hiken , buiten leven, ruig leven houdt; het is een topbestemming! Wij hadden heel eenvoudig via bureau scanbrit een rondreis geboekt, waardoor we steeds cabins, huisjes en in Akureyri een appartement hartje centrum hadden. Voor ons ideaal, want wij vieren vakantie juist graag met zijn vieren.

Maar, als je kinderen graag vrienden maken zoals op een camping of een kinderhotel, dan is het wat minder. Grote campings zijn er niet, en de b&b’s of die paar hotels hebben niet zo heel veel gasten. Al zou je kunnen overwegen om te overnachten in de jeugdherbergen; Edda hotels zijn gedurende het schooljaar internaten en in de zomervakantie hotels. Mijn ervaring is dat daar vaker mensen met kinderen zitten, al zit je dan weer wat verder weg van de ‘actie’.

Wat bij jullie en je kinderen past weet ik niet, maar ik zou zelf zo weer teruggaan en een combinatie boeken van cabins, Edda en af en toe een stadshotel.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ijsland met kinderen: 11 en 7 jaar

Bericht door kalaman »

Net terug van onze 6e IJslandreis en we kunnen er maar niet genoeg van krijgen.
We zijn er wel nooit met kleine kinderen geweest en ik vraag mij ook af of dit wel de "juiste" bestemming is voor kinderen. Ik weet ook niet wat jullie kinderen gewoon zijn van reizen. Zijn dat strandvakanties met ganse dagen in de zee/zwembad dan is het absoluut de verkeerde bestemming.

Je vindt overal cabins of guesthouses en uiteraard zijn die allemaal "afgelegen", gewoon omdat gans IJsland afgelegen is. Maar net dat maakt het zo'n schitterende bestemming. Als wij terugkomen moeten we altijd een tijdje afkicken van onze "mensenfobie" :wink: .

Je vindt diverse verslagen van onze IJslandreizen in onze blogs. Wel niets van de zomer, omdat ik in 2019 gestopt ben met bloggen, en we uitgerekend in 2020 en 2021 in de zomer geweest zijn.

4x in de winter geweest en slechts 1x noorderlicht gezien (april). Noorderlicht is sowieso onvoorspelbaar want toen we op de Lofoten waren (Noorwegen) zagen we 6 van de 9 nachten fantastisch noorderlicht.
Joeyke
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2008, 18:11

Re: Ijsland met kinderen: 11 en 7 jaar

Bericht door Joeyke »

Ze zijn heel avontuurlijk maar plonsen na een wandeling ook wel graag eens in een zwembad. Het zijn sociale beestjes. De oudste leest graag boeken, maar de jongste leert pas lezen en elke avond spelletjes spelen wil ze niet. Dus ik weet niet of ze de avonden dan wel leuk zullen vinden. Dat is zo een beetje mijn twijfelpunt. Of ook de lange rijtijden om ergens te geraken. Twijfeltwijfel!
We zijn alleszins geen strandlig-of-allinhotelmensen :-D dat is zeker!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer