Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door frouke »

Heyhoi, wij gaan misschien deze zomer naar Zwitserland met de auto. Dit is een last minute ideetje omdat onze autovakantie naar Noorwegen grote kans niet kan doorgaan binnenkort... We zijn van plan om in de omgeving van Bern Oberland iets te huren voor een kleine 10 dagen. Wij zouden graag op een zo rustig mogelijke manier en via de meest rustige wegen tot daar willen rijden. (houden er niet van om in 1 trek gestresst ergens naartoe te moeten en 8 of 9 uur non-stop te moeten rijden... ) We zouden ook ergens een tussenhotel willen reserveren om te overnachten. Welke route zouden jullie mij aanraden aub? Oh ja, wij zijn van de provincie Antwerpen.

Alvast vriendelijk bedankt,

Frouke
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 846
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door Tantelotje »

Met de route kan ik je niet helpen, maar wij waren vorig jaar in Berner Oberland en hadden een appartement geboekt in Brienz wat voor ons een prima uitvalsbasis was. Wij zijn met 2 en het was een 2p appartement dus daar heb je verder niks aan, maar misschien is Brienz voor jullie ook geschikt.

Tip: als je van plan bent om met enige regelmaat een kabelbaan of trein wilt pakken, bekijk dan eens de optie om een jungfrau region pas te kopen.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door frouke »

@Tantelotje Goeie tips zijn altijd welkom hoor, dus dankjewel alvast! :thumbup:

Ps: hoeveel dagen heb je ongeveer nodig om het mooiste gezien en gedaan te hebben in die omgeving? Wij dachten aan 2 weken, maar dat is mss iets te lang op diezelfde plek? Zwitserland is helemaal nieuw voor ons en ben nog maar pas beginnen zoeken op internet ;-)
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 846
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door Tantelotje »

Vorig jaar waren wij er 4 nachten want onderdeel van een rondreis.
In 2000 zijn we er eens 8 dagen geweest en 'vroeger' ben ik er 3 keer 12 dagen geweest met m'n ouders.
En nog niet uitgekeken. Afhankelijk van je uitvalsbasis kun je je prima langere tijd vermaken want het is prachtig. Zeker als je wandelingen combineert met spectaculaire kabelbanen.

Een overweging kan zijn om het te combineren met Wallis. In de buurt van Zermatt heb je de prachtige Matterhorn en bij Randa de hoogste voetgangers hangbrug van Europa (tenminste, dat was vorig jaar zo). Je kunt daar van uit Berner Oberland met de autotrein komen. Helemaal niet duur en weer een avontuur extra :D
Wij troffen vorig jaar erg slecht weer waardoor we niet zoveel hebben kunnen doen als we wilden. Je hebt dan ook niet veel aan ons verslag. Forumlid Jess is vorig jaar ook geweest en heeft prachtigewandelingen gemaakt.

O ja, je had Noorwegen gepland dus je bent wat dat betreft wat gewend, maar Zwitserland is net zo duur als dat het prachtig is... :mrgreen:
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Eskm
Amerikafan
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2013, 09:19
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door Eskm »

Dag Frouke,
wij zijn van West-Vlaanderen en reden reeds geregeld naar Zwitserland.
Wij houden wel van onze Belgische kust maar evenzeer van het Zwitsers (berg)landschap en dit buiten de vakantieperiodes.
Meestal verblijven we in Bielersee & Lac de Neuchatel regio. Deze biedt mooie wandel-en fietsroutes.
en bv met een goede anderhalf uurtje rijden zitten we in Interlaken. Voor ons ideaal, maar zijn elk zijn ding uiteraard.
Reden we vroeger die acht uurtjes enkel s'nachts en stressvrij :wink:) via Luxemburg en dan ofwel A35/Frankrijk of A5/Duitsland,
maar ook Lille-Reims-Besançon, doen we er nu twee of drie dagen over (AirBnB'S).
Het is uiteindelijk ook afhankelijk van je beschikbare tijd en interesse(s).
Zo reden we in bv 2019 via Fr.: Lac de Madine - Melay - Lac de Annecy, Zwitersland binnen
en voorheen eens via D.: Bad Krözingen & Bodemsee en finaal langs Schaffhausen het land in.
Groeten,
Martin
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door frouke »

@Tantelotje
Dankjewel voor de tips alweer! :thumbup: De autotrein ga ik sowieso proberen in te lassen want daar had ik eerder al positieve dingen over gelezen! :wink: Kabelbanen doen we ook sowieso! Tips eventueel welke de mooiste zijn of zijn ze sowieso allemaal de moeite? Hiervoor kan ik ook het best zo'n jungfraupass aanvragen dacht ik hé?
Tantelotje schreef:
11 jul 2021, 19:39
O ja, je had Noorwegen gepland dus je bent wat dat betreft wat gewend, maar Zwitserland is net zo duur als dat het prachtig is... :mrgreen:
Noorwegen zou ook onze eerste keer zijn, dus een verrassing zal het zéker worden aan de kassa, of we nu in Noorwegen zijn of in Zwitserland... :wink: :lol: Maar wij zijn nogal gemakkelijk qua verblijf of eten enzoverder, dus gaan het enigszins probééééren te beperken waar mogelijk. :D

Ik ga zéker ook de reisverslagen van Jess eens bekijken! :thumbup:

Frouke
Laatst gewijzigd door frouke op 12 jul 2021, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door frouke »

@Eskm
De planning ligt nog heel open allemaal dus qua duur en waar we zouden verblijven kan nog alle kanten op :wink: Waarschijnlijk gaan het 1 of 2 verblijfplaatsen worden in Zwitserland zelf. En zowel op de heen als de terugreis zou ik telkens 1 overnachting inplannen om lekker chill te kunnen reizen. De heen en terugreis zien wij ook al een beetje als vakantie zie je :wink: Ik zou ongeveer 14 dagen in totaal willen gaan (heen en terugreis inbegrepen).
ps: Wat is de reden dat jullie iets verder van Interlaken af verbleven? Puur voor de fiets en wandelroutes of eerder voor de rust?
Ik ga de voorgestelde routes ook eens goed bekijken welke voor ons de meest ideale gaat zijn.

Alvast veel dank voor de tips en het meedenken! :thumbup:

Frouke
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door frouke »

Hoi, op basis van jullie tips heb ik iets geboekt tussen Interlaken en Lauterbrunnen. We zouden hier zo'n 5 nachten verblijven en willen via de autotrein naar een tweede bestemming in de omgeving van Wallis. Waar boek ik in die omgeving het best een huisje als goede uitvalsbasis? Ik merk dat in de omgeving van Sion de huisjes/hotels iéts goedkoper zijn en de accommodaties omgeving Zernatt dan weer duurder. Ik vermoed dat Zernatt dan gezien wordt als de beste uitvalsbasis?? Ik heb er geen idee van of we best tegen een stadje blijven om te overnachten of eerder in de bergen? (praktisch gezien met de auto, verplaatsingen, rijtijden voor activiteiten etc...? Of gebruiken jullie enkel openbaar vervoer/treinen ipv de auto?

Alvast bedankt om mee te denken :-)

Frouke
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1216
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door IngridUSA »

Zermatt is wat mondain en dat merk je aan de prijzen. Leuk voor een dagje maar niet als uitvalsbasis (wat mij betreft). Wij hebben een paar vakanties doorgebracht in Unterbäch. Met de kabelbaan naar Raron (zie Google) is erg leuk. Fraaie dorpjes in de buurt en dan is een dagje Zermatt/Matterhorn ook nog te doen. Ook regio Visp en Brig is goed te bereiken. Een dagje Leukerbad (thermaalbaden enz) kan ook nog, alhoewel ik niet weet hoe dat nu met COVID zit.Wat wel superleuk is is trottifahren, met de kabelbaan omhoog en daarna met zo’n step met dikke banden naar beneden: https://unterbaech.ch/unterbaech/sommer ... rottinett/

Ik vind het zelf leuker om wat hoger op een berg te zitten maar je rijdt dan wat vaker hetzelfde weggetje om ergens naar toe te gaan. Maar in het dal zit je iets centraler; handiger maar dus wel wat drukker.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door Martin & Marianne »

Unterbäch ken ik; wij hebben een paar keer in Eischoll gezeten. Maar dat was in de winter, hoe het daar in de zomer is weet ik niet. Qua prijs zal die omgeving zeker gunstiger zijn dan Zermatt.
Wij gingen met de trein en dan inderdaad met de kabelbaan vanaf Raron.

Marianne
jess85
Amerikafan
Berichten: 304
Lid geworden op: 14 jan 2012, 22:10

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door jess85 »

Wij zijn er vorig jaar geweest voor de eerste keer. Vonden het er prachtig. In lauterbrunnen overnacht en van daaruit hikes gedaan in de omgeving. Kabelliften omhoog (koop zeker zo een pas die je 50%korting geeft) en dan boven hiken.

Slechts 8u rijden naar ginder via frankrijk (straatsburg).

Vonden het er echt magisch. Check onze website voor vooledige blog van wat we er allemaal gedaan hebben. Www.tj2travel.com.
Lees en volg onze reisverhalen via
http://www.tj2travel.com
Bekijk onze videoverslagen via
https://www.youtube.com/user/b69051jr/
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door Old Faithful »

frouke schreef:
16 jul 2021, 23:12
en willen via de autotrein naar een tweede bestemming in de omgeving van Wallis.
Is het niet leuker om via de Grimsel pas te rijden?
frouke schreef:
16 jul 2021, 23:12
Waar boek ik in die omgeving het best een huisje als goede uitvalsbasis? Ik merk dat in de omgeving van Sion de huisjes/hotels iéts goedkoper zijn en de accommodaties omgeving Zernatt dan weer duurder. Ik vermoed dat Zernatt dan gezien wordt als de beste uitvalsbasis??
Wij logeerden jaren geleden boven Sion in Veysonnaz.
Een ritje naar Fiesch en met de kabelbaan omhoog naar de Eggishorn met een prachtig uitzicht op de Grote Aletschgletsjer is naar mijn mening zeer de moeite waard. Een verdieping lager (dezelfde kabelbaan) kun je van Fiescheralp mooi en vrij vlak wandelen richting Bettmeralp en Riederalp.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door frouke »

Dankjulliewel voor de tips! :thumbup:

Wij zouden de autotrein nemen alszijnde kleine attractie (leuk voor de 2 dochters denk ik). Maar misschien dat we beter via de Grimselpas naar onze tweede uitvalsbasis rijden en de autotrein nemen als we terug richting huis rijden...? (Moet ik eens nakijken wat het meest logische gaat zijn).

Zermatt zelf gaan we niet overnachten want is inderdaad toch iets te prijzig. Ben nu prijzen aan het bekijken in de omgeving van Unterbach. Heb al enkele leuke plekjes gevonden via airbnb (waar we nog nooit eerder hebben geboekt trouwens) en ik kreeg de vraag om een foto van mijn paspoort,ID of rijbewijs door te sturen om de registratie te legitimeren...? Heb dit uiteindelijk geprobeerd (had wel alle persoonlijke info zoals rijksregisternummer, handtekening afgeplakt), maar ze willen dit niet aanvaarden via airbnb omdat de foto niet 'duidelijk' genoeg was terwijl deze haarscherp was? Wie heeft dit toevallig ook al voorgehad bij airbnb? Heb dit nog nooit eerder voorgehad tijdens het boeken van een accomodatie of iets dergelijks...

@jess85 Ik had eerder jou blog al eens in grote lijnen doorgenomen maar ga hem binnenkort eens op mijn gemakje lezen. Ivm de 50 procent kortingpas, kan ik die best op voorhand bestellen of kan je er gemakkelijk aangeraken ter plaate?

@Old Faithful de Aletschgletsjer heb ik al bij op mijn to do lijstje gezet want ziet er inderdaad wel zéér de moeite uit!

Het trottifahren ga ik ook eens voorleggen bij de meisjes! :wink:

Ps: iemand ervaring met een leuke rodelbaan toevallig?

Frouke
Gebruikersavatar
Eskm
Amerikafan
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2013, 09:19
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door Eskm »

Ps: iemand ervaring met een leuke rodelbaan toevallig?
Rodelbaan bij Oechinensee / Kanderstegg.
Een mooie combinatie met een wandeling + kabelbaan naar het meer, en vervolgens naar de Rodelbahn Oechinensee.
ps: Wat is de reden dat jullie iets verder van Interlaken af verbleven? Puur voor de fiets en wandelroutes of eerder voor de rust?
Ik ga de voorgestelde routes ook eens goed bekijken welke voor ons de meest ideale gaat zijn.
- Reden: een mooie, rustige regio om te (in)wandelen van laiterie naar laiterie en rond de meren te (elektrisch) te fietsen.
- Uitvalbasis voor daguitstappen naar Thuner- en Brienzersee regio. Lange dagen maar meermaals gedaan, desnoods bleven we lokaal overnachten.
- Buiten het seizoen: schitterend zicht over de Alpenrij met Eiger, Mönch en Jungfrau duidelijk afgetekend, genieten dus.
- Vooropgestelde routes: zoek steeds tussenstops die 'amerikaans-related' :wink: zijn of met een museum;

Let wel ivm covid: per kanton gelden blijkbaar andere maatregelingen.
Groeten,
Martin
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 846
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door Tantelotje »

V.w.b. Airbnb: je moet je daar inderdaad voor registreren. Toen ik dat een aantal jaren geleden deed kostte het ook wat moeite. Uiteindelijk is het gelukt. Het is ook wel logisch dat ze zeker willen weten dat je een 'echt' persoon bent, het zijn toch (vaak dan) particulieren die jou (een deel van) hun huis verhuren.
Als wij via Airbnb boeken kies ik alleen voor superhosts, om op die manier zo min mogelijk risico te lopen. Houd wel goed de annuleringsvoorwaarden in de gaten; die kunnen bij Airbnb nog wel eens afwijken.

Trouwens: het idee om heen over de Grimselpas te rijden en terug met de autotrein is ook een goeie. De pas geeft mooie uitzichten (mocht het slecht weer zijn kun je altijd nog de trein nemen) en de trein is sneller dus dat is voor de terugweg misschien prettig.

Wij hadden oorspronkelijk een accommodatie in St Niklaus geboekt. Uiteindelijk hebben we die geannuleerd omdat de weersverwachting verschrikkelijk was: 4-8 graden en 90% kans op regen. In augustus... :shock: ). Maar 'vroeger' ben ik een paar keer naar Randa geweest. Beide liggen in het dal van Zermatt, maar iets minder ver het dal in en, heel belangrijk, wat leuker geprijsd.

O ja: in Lauterbrunnen zijn de Trummelbachwasserfallen zeer de moeite waard. Hier komt, in de berg, met donderend geweld het smeltwater van de Jungfrau naar beneden. Erg mooi! Ik ben er ooit geweest toen ik 10 was, en nu ik er afgelopen jaar (30 jaar later...) weer was wilde ik nog eens! :D
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door frouke »

Dankjulliewel voor de goeie tips alweer :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik heb ons tweede huisje (Staldenried) maar via booking.com gereserveerd want via airbnb wou gewoonweg niet lukken. Ik had het rijksregisternummer en mijn handtekening afgedekt op de foto en ik vermoed dat dit het probleem was. Sta er ook een beetje wantrouwig tegenover om zomaar een foto van mijn ID of paspoort door te sturen, want wat als airbnb bvb gehackt wordt...? Ons eerste huisje (in Isenfluh) hebben we wel via airbnb geboekt, maar dit ging zonder legitimatie (is wél bij een superhost dat ik heb geboekt, want dit heb ik onmiddellijk nagekeken na jullie tip!)
De Trummelbachwasserfallen heb ik sowieso op de planning gezet. (als het mogelijk is om ze te bezoeken natuurlijk met de covidmaatregelen...). Op voorhand maar goed uitzoeken wat bezocht kan worden en wat niet...
Die rodelbaan staat ook bovenaan ons 'to do' lijstje, ziet er superleuk uit! :D :wink:

Frouke
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door Galapogos »

Was het echt de host die rechtstreeks om een scan van je identificatiebewijs vroeg? Of werd je verzocht je legitimatiebewijs te verstrekken aan Airbnb? zie https://www.airbnb.com/help/article/123 ... r-identity.

Ik zou persoonlijk nooit een scan van mijn identificatiebewijs naar een host sturen. Dat kan anno 2021 echt niet meer vind ik, omwille van privacy en omwille van het voorkomen van identiteitsfraude. Dat Airbnb die gegevens vraagt vind ik ook al ver gaan eigenlijk.
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door Marielleh »

Wij hebben (alweer een aantal jaar geleden) dezelfde ervaring met het opsturen van id-gegevens aan Air BNB.
In ons geval kwam de vraag van Air BNB in het automatische boekingssysteem. Hierop de host benaderd en het “probleem” voorgelegd; diens reactie was dat hij er niets aan kon doen dat Air BNB dat vroeg. Hem gezegd dat dit onzin was, wij hadden nl. ook diezelfde dag nog wat anders geboekt zonder id. Hierop kwam hij terug met het verhaal dat hij zichzelf beschermde etc.
Mij bevreemd het vooral dat Air BNB dit blijkbaar nog toestaat omdat het hier, als ik mij niet vergis, wettelijk niet meer gevraagd mag worden.
Wij hebben ook toentertijd wat anders geboekt.

De link van Galapagos kan ik niet openen..,,
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door Galapogos »

Probeer de link nu nog eens te openen. Er was daarnet een wereldwijde storing bij Akamai, waardoor half internet niet meer werkte. :wink:
jess85
Amerikafan
Berichten: 304
Lid geworden op: 14 jan 2012, 22:10

Re: Rustige route vanuit België naar Zwitserland?

Bericht door jess85 »

frouke schreef:
18 jul 2021, 19:37

@jess85 Ik had eerder jou blog al eens in grote lijnen doorgenomen maar ga hem binnenkort eens op mijn gemakje lezen. Ivm de 50 procent kortingpas, kan ik die best op voorhand bestellen of kan je er gemakkelijk aangeraken ter plaatse

Ik heb deze vooraf online gekocht en geprint. Kabellift tickets kocht ik ook vooral online. Heel makkelijk en je hoeft nergens aan te schuiven.

Qua airbnb al veel gebruikt en nooit problemen mee gehad. Weet wel niet meer of ik ooit id opgeladen heb.

Geniet van je reis.

Frouke
Lees en volg onze reisverhalen via
http://www.tj2travel.com
Bekijk onze videoverslagen via
https://www.youtube.com/user/b69051jr/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer