Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door frouke »

Hoi, Is het voor iemand van jullie duidelijk of we zullen binnen mogen in Noorwegen of niet...? Ik ben al enkele weken de stand van zaken aan het opvolgen via de officiele links, maar ik blíjf het allemaal wat vaag en onduidelijk vinden eerlijk gezegd of we er zonder problemen zullen geraken of niet... (Ik lees gewoon té veel tegenstrijdige berichten)

Onze situatie is als volgt: 2 volwassenen met 2 kinderen (17 en 15) uit Belgie (volgens Noorwegen een groene zone op dit moment.) Mijn man en ik allebei al 1 pfizer vaccinatie gehad, kinderen nog geen vaccinatie. Bedoeling is om op maandag 19 juli de overtocht Kiel-Oslo te doen (colorline reageert amper op onze vragen en blijft ook redelijk vaag en op de vlakte...). Wie oh wie kan mij wat meer duidelijkheid geven of wat zouden jullie doen in onze situatie? Ikzelf zou zeggen gewoon gaan en we zien wel, mijn man is eerder van het bange type en zou de boel (alweer) annuleren en naar volgend jaar verschuiven. Wat denken jullie?

Alvast bedankt!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door mtl »

Volgens mij kun je het beste deze site raadplegen: http://regjeringen.no/en/topics/koronav ... id2791503/
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door Galapogos »

Dat lijkt me inderdaad de juiste plek om te kijken. De regels zijn vrij gecompliceerd, maar dit haal ik er uit:

- Iedereen die meer dan 14 dagen geleden volledig is gevaccineerd en/of in de afgelopen 6 maanden hersteld is van COVID én dit kan aantonen met een Europese QR-code is zonder meer welkom.
- Iedereen die niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet, maar wel in een ‘groen’ land woont en bovendien in de afgelopen 14 dagen alléén in ‘groene’ landen is geweest, mag het land binnen en hoeft niet in quarantaine. Maar het is verplicht de reis vooraf aan te melden, een PCR-test te laten doen in de 24 uur tijd voorafgaand aan aankomst in Noorwegen en opnieuw een PCR-test te laten doen bij aankomst in Noorwegen. België is inderdaad groen, Duitsland en Denemarken ook. Nederland niet, dus je moet niet via Nederland reizen want dan voldoe je niet aan de voorwaarden.
- Woon je in een groen land maar ben je de afgelopen 14 dagen in een niet-groen land geweest, dan mag je Noorwegen wel in maar moet je in quarantaine.
- Woon je niet in een groen land dan mag je Noorwegen alleen in als je in een van de specifiek benoemde categorieën bezoekers valt.

Lang verhaal kort: volgens mij mogen jullie er wel in, mits jullie niet via Nederland rijden en mits jullie de reis vooraf aanmelden en aan alle testvereisten voldoen. Met de disclaimer dat ik het artikel even goed zou nalezen, want misschien heb ik iets gemist. :lol:
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door frouke »

mtl schreef:
05 jul 2021, 17:13
Volgens mij kun je het beste deze site raadplegen: http://regjeringen.no/en/topics/koronav ... id2791503/
Op deze link heb ik mij ook al blindgestaard en geeft mij geen duidelijkheid... Mijn man heeft zelfs al naar het noors consulaat gebeld en zelfs daar werd hij afgewimpeld dat ze hem een mail zouden opsturen waar alles duidelijk in zou uitgelegd staan, maar helaas deze mail niet ontvangen. Kan nog komen natuurlijk en anders morgen nóg maar eens een poging wagen... (nog nóóit zóveel stress ervaren om op reis te gaan eigenlijk pfffffff...). Toch bedankt om mee te denken :thumbup:

Frouke
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door frouke »

@Galapogos: ik maak er uit de 'grootste lijnen' ook wel uit op dat we binnen mogen, maar als ik dan naar hun officiele pagina's ga kijken lijkt het dat we dan weer niét welkom zijn... Ik word er eigenlijk helemaal krankjorum van eerlijk gezegd! :blink: :shock: :lol: :wink:
Alvast bedankt voor je uitgebreide reactie! Geeft me goede moed! :lol: :wink: :clap:

Groetjes, Frouke
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door Brigit »

Voor kinderen lijkt de quarantaine 72 uur te zijn waarbij ze wel bv mogen wandelen en die quarantaine termijn kan verkort worden door een aantoonbaar verblijf in groene landen voorafgaand aan aankomst. In jullie geval, afkomstig ook uit een groen land, zou het denk ik toch nog wel goed moeten komen.
Ik stond afgelopen weekend op het punt definitief onze Zweden-Noorwegen trip te annuleren en zaken voor Slovenië te gaan regelen maar ben nu toch weer even aan het afwachten. Wij komen uit Nederland en dat zal niet snel groen gaan worden gok ik maar Duitsland en Zweden zijn wel groen.

Ik volg deze sites;

https://www.regjeringen.no/no/id4/

https://www.fhi.no/en/op/novel-coronavi ... quarantine


https://www.udi.no/en/about-the-corona- ... link-18962
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door frouke »

@Brigit: als jullie 10 dagen op voorhand in een groene zone zijn verbleven zou het voor jullie toch ook wel moeten lukken denk je niet? :wink:
De links die je geeft volg ik ook allemaal al een tijdje maar geven mij geen 100 procent duidelijkheid om eerlijk te zijn... Mijn man heeft gisteren naar het Noors consulaat gebeld (werd het beu al dat vaag en onduidelijk gedoe), maar daar werd hij eigenlijk ook een soort van 'afgewimpeld' met het antwoord dat ze hem info gingen doorsturen per mail (en wat hij tot hiertoe nog niet ontvangen heeft....)
Ik heb gisterenavond iedereen rondgemaild van de plekken waar we zullen verblijven in Noorwegen in de hoop om van hun antwoord te krijgen (de meesten hebben trouwens al gereageerd ook) :thumbup: :wink: en hetgeen ik daar uit opmaak is dat het voor hun even onduidelijk is als voor ons en dat ze het zelf ook niet weten eigenlijk. Wel kreeg ik het advies om op 15 juli de kaart van de kleurenzones nog eens te bekijken want dat was de laatste keer dat ze deze zouden aanpassen alvorens ons vertrek op 18 juli. Aan colorline (hebben tickets voor een overtocht Kiel-Oslo) hebben we trouwens ook niks want die reageren langs geen kanten op mails of berichten. Het enige dat we van hun weten is dat als we eventueel moeten omboeken naar volgend jaar er waarschijnlijk een 'additionel fee' bovenop komt. (Hebben al een keer omgeboekt tegen betaling en hebben geen zin om dit nóg eens te doen...)
Oh ja, het goede nieuws is dat we blijkbaar toch al een eu coronapaspoort hebben ontvangen! Hadden dit niet door omdat we nog maar 1 keer gevaccineerd zijn. Dit zou voor mijn man en mij betekenen dat we redelijk safe zijn om te vertrekken, maar dan rest natuurlijk de vraag wat ze van de kinderen verwachten...? (de onze zijn 17 en 15)
Alvast vriendelijk bedankt voor je reactie op mijn berichtjes en ik hoop dat het voor jullie ook nog lukt om tot daar te geraken! :thumbup:

Ps: wanneer zouden jullie vertrekken?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door Galapogos »

frouke schreef: @Brigit: als jullie 10 dagen op voorhand in een groene zone zijn verbleven zou het voor jullie toch ook wel moeten lukken denk je niet? :wink:
Volgens mij is dat niet zo. Ik lees op die website van de Noorse overheid dat je inwoner van een groen land moet zijn om überhaupt Noorwegen in te mogen reizen. Als je niet in een groen land woont kom je er volgens mij überhaupt niet in, tenzij je ten minste een bepaalde periode (afhankelijk van vaccin) voor aankomst in Noorwegen volledig gevaccineerd bent en/of in het voorbije half jaar bent genezen van corona.
frouke schreef: Oh ja, het goede nieuws is dat we blijkbaar toch al een eu coronapaspoort hebben ontvangen! Hadden dit niet door omdat we nog maar 1 keer gevaccineerd zijn. Dit zou voor mijn man en mij betekenen dat we redelijk safe zijn om te vertrekken, maar dan rest natuurlijk de vraag wat ze van de kinderen verwachten...? (de onze zijn 17 en 15)
Het ene EU-coronapaspoort is het andere niet. Je kunt al een EU-coronapaspoort krijgen na één prik. Maar niet alle landen nemen daar genoegen mee. Noorwegen bijvoorbeeld niet. Je zult alsnog moeten voldoen aan de geldende testverplichtingen. Maar omdat jullie in een groen land wonen en op de route naar Noorwegen alleen via andere groene landen hoeven, is het goede nieuws dat jullie dus ondanks het niet volledig gevaccineerd zijn, tóch Noorwegen binnen mogen.
Galapogos schreef: - Iedereen die meer dan 14 dagen geleden volledig is gevaccineerd en/of in de afgelopen 6 maanden hersteld is van COVID én dit kan aantonen met een Europese QR-code is zonder meer welkom.
Even mezelf herstellen. Die termijn van 14 dagen klopt niet. Het is 1 week na de laatste dosis Pfizer/Moderna, of 3 weken na de laatste dosis Janssen. Zie https://www.regjeringen.no/en/aktuelt/a ... box2864742
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door frouke »

@Galapolos: dankjewel om mee te denken en voor je reacties :thumbup: Ik ben misschien wel iéts te optimistisch maar ik besef ondertussen wel dat we er uitgerekend nét het 'moeilijkste' land van de EU hebben uitgekozen om op reis te gaan qua coronamaatregelen... :sadcry: :roll: :? (was allemaal al geboekt nog voor we van corona hadden gehoord). Maar ik blijf hopen en denk wel dat we er zullen geraken! Ik laat het sowieso nog weten via deze weg, voor anderen die ook naar Noorwegen willen deze zomer en die dus in hetzelfde schuitje zitten...

Frouke
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door ClaireVHaut »

ik boek zakelijke reizen.. en Noorwegen is echt een pain in the ass... Ze zijn heel strikt..

Je komt er niet in als je niet voldoet aan de eisen


Je komt er alleen in als je de QR code kan overleggen, ze accepteren GEEN andere bewijzen dan die europese QR code.

Overigens gaan ze uit van het land waarin je woont en niet vanuit welk land je Noorwegen binnenkomt (transfer via Oranje mag mits je niet stopt) , Belgie is groen dus ... Als je die QR code hebt, volledig gevaccineerd bent (en op tijd dus niet gister laatste prik en morgen op reis) en je bent van Belgie, dan kom je Noorwegen binnen. K

https://www.regjeringen.no/en/topics/ko ... id2791503/

https://www.udi.no/en/about-the-corona- ... link-19223
Laatst gewijzigd door ClaireVHaut op 07 jul 2021, 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door Galapogos »

Met dan dus nog als aanvulling dat je er goed op moet letten dat je QR-code voldoet aan de Noorse eisen die in jouw situatie van toepassing zijn.

Voor reizigers uit Nederland betekent dat op dit moment dat je een QR-code moet hebben waaruit blijkt dat je volledig gevaccineerd bent, en dat een QR-code waaruit alleen een negatief testresultaat blijkt dus niet voldoende is. Voor reizigers uit België zijn de regels iets soepeler, omdat dat land groen is op de Noorse kaart.
ClaireVHaut schreef:
07 jul 2021, 13:38
Overigens gaan ze uit van het land waarin je woont en niet vanuit welk land je Noorwegen binnenkomt ,
Volgens mij kijken ze primair naar waar je woont, maar is het daarnaast óók belangrijk dat je in de voorbije twee weken enkel in groene gebieden bent geweest. Zo niet dan kom je als Belg (mits beschikkend over QR-code met negatief testresultaat) Noorwegen wel binnen, maar moet je alsnog in quarantaine. Tenzij je volledig gevaccineerd bent of reeds corona hebt gehad, want dan hoef je sowieso niet in quarantaine (en ben je ook welkom als je niet in een groen land zoals België woont).
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door frouke »

ClaireVHaut schreef:
07 jul 2021, 13:38
ik boek zakelijke reizen.. en Noorwegen is echt een pain in the ass... Ze zijn heel strikt..
Tell me about it.... :? :sadcry: :( :wink:

Wij krijgen vrijdag de 16de juli onze tweede pfizer, dochter van 17 jaar krijgt woensdag 14 juli haar eerste pfizer, dochter van 15 héél misschien ook volgende week haar eerste pfizer maar is nog niet zeker. Weet jij toevallig of ze bij kinderen ook zo streng controleren als de beide ouders volledig gevaccineerd zijn? Wij zouden aankomen op dinsdag 20 juli via de veerboot (Kiel-Oslo).
België dreigt trouwens weer oranje te kleuren binnenkort dus ja, ook niet zo handig weer... :roll:
Toch blijf ik hopen dat het nog lukt (we geven het tot de 15de) en bekijken de situatie op die dag dus fingers crossed... :?

DIKKE merci om mee te denken allemaal! (ben blij dat ik via deze weg toch nog enige hulp/info krijg) :wink: :thumbup:

Frouke
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door frouke »

@Galapogos
Tenzij je volledig gevaccineerd bent of reeds corona hebt gehad, want dan hoef je sowieso niet in quarantaine (en ben je ook welkom als je niet in een groen land zoals België woont).
Dus voor mijn man en mij geen probleem dan lijkt mij, maar wat met mijn dochters van 17 en 15? (de oudste gaat haar eerste pfizer krijgen volgende week, de jongste misschien haar eerste en anders niet gevaccineerd)

Dankjewel alvast

Frouke
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door Galapogos »

Ik hoop voor jullie dat België groen blijft dan.

Jullie vaccinaties doen er sowieso niet toe. Als jullie op 19 juli naar Noorwegen willen dan is geen van jullie op tijd volledig gevaccineerd. De kinderen hebben dan alleen nog maar de eerste prik, en jullie zelf hebben weliswaar een tweede prik, maar jullie gaan te kort na de tweede prik naar Noorwegen dus die telt nog niet.

Als België groen blijft op de Noorse kaart dan maakt dat allemaal niet uit, zolang jullie maar aan de testvereisten voldoen.
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door frouke »

Aiaiaiai, niét het antwoord dat ik wilde horen! :lol: :lol: :lol:

Het wordt dus nagelbijtend afwachten of we groen zullen blijven tot die datum, maar ik vrees er voor, want al de egoistische feestvakantiegangers komen stilletjesaan (besmet) terug dus de cijfers zullen snél weer de hoogte ingaan hier!! (Nog nóóit zóveel stress gehad alvorens op reis te kunnen trouwens) :?

Ps: hebben jullie toevallig nog andere mooie en veilige (niet te toeristisch) alternatieven waar we heen zouden kunnen??

Dankjewel!

Frouke
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door ClaireVHaut »

Als waar je woont oranje/rood is, kom je niet de grens over tenzij je vaccinaties op orde zijn. Ik heb personeel in Zweden zitten, al een fikse poos, maar die komen ook niet noorwegen in, ondanks dat ze in groen land zitten. Ze wonen er nl. niet.. En aantonen dat ze er al zo lang zitten is bijna niet te doen (of liever gezegd, niet te doen).
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door ClaireVHaut »

frouke schreef:
07 jul 2021, 20:26
@Galapogos
Tenzij je volledig gevaccineerd bent of reeds corona hebt gehad, want dan hoef je sowieso niet in quarantaine (en ben je ook welkom als je niet in een groen land zoals België woont).
Dus voor mijn man en mij geen probleem dan lijkt mij, maar wat met mijn dochters van 17 en 15? (de oudste gaat haar eerste pfizer krijgen volgende week, de jongste misschien haar eerste en anders niet gevaccineerd)

Dankjewel alvast

Frouke
Als je als ouders volledig gevaccineerd bent en je kinderen niet, dan komen je kinderen Noorwegen niet in. En let ook op de tijd die er tussen moet zitten na vaccinatie. Bij jansen bijv. moet het 3 weken tussen zitten voordat je Noorwegen inkan. HEb je corona gehad en je krijgt 1 vaccinatie, dan moet er een week tussen zitten voordat je Noorwegen in mag.. Dus

https://www.udi.no/en/about-the-corona- ... or-the-uk/

https://www.visitnorway.nl/plan-je-reis ... ronavirus/
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door ClaireVHaut »

ik zou de gok niet wagen, ik weet 100% zeker dat Noorwegen superstrikt is !
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
frouke
Amerikakenner
Berichten: 806
Lid geworden op: 03 mar 2012, 16:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door frouke »

@ClaireVHaut Dankjewel voor de superduidelijke info! Dit was hetgeen waar ik naar op zoek was al die tijd, want via de verschillende links vind ik het toch niet héél erg duidelijk allemaal. Ben blij dat ik nu wat duidelijkheid heb!
We vertrekken enkel als ons land groen gekleurd is en anders verzet ik de boel naar volgend jaar en maar hopen dat ze tegen dan wat minder 'pain in the ass' zijn! Heb het er hélemaal mee gehad eigenlijk want dit zou betekenen dat ik gans de boel voor de tweede keer zou moeten annuleren... :roll: :cry:
Maar ik cross my fingers toch nog héél eventjes hoor... :wink:

Groetjes, Frouke
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Noorwegen en grenscontroles (zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn...)

Bericht door Brigit »

Kleine update hoewel het voor de meeste mensen met kinderen te laat zal zijn met het oog op einde zomervakantie:

Wij zijn vanuit een rood Nederland eerst naar Zweden gegaan en hebben daar in groene regio’s verbleven. Wij (2 volwassenen) zijn volledig gevaccineerd maar onze 12 jarige was dat niet. We hebben hem aangemeld op enternorway, laten zien waar we voor Noorwegen verbleven hadden en zoon is op de grens getest, na de negatieve test mochten we zonder verdere quarantaine door. Nog een mooie 2 weken door Noorwegen getoerd en oa de Besseggen ridge gewandeld.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer