Roadtrip IJsland: 19 dagen, tips welkom, eind augustus/begin september.

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
family of 5
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 dec 2010, 23:11

Roadtrip IJsland: 19 dagen, tips welkom, eind augustus/begin september.

Bericht door family of 5 »

Hoi IJslandkenners,

We hopen op 23 augustus te vertrekken naar IJsland, met z'n 2-en. Hotels zijn geboekt (allemaal nog gratis te annuleren). Vorig jaar kon het niet doorgaan, maar nu hebben we er toch goede hoop op!

Ik hoop hier nog wat nuttige informatie te krijgen. Is onderstaande route logisch? Of kan ik beter ergens nog iets wijzigen? Bijvoorbeeld ivm things to do in een bepaalde omgeving.

We zijn nu ook aan het kijken naar autohuur. Ik lees dat het voordeliger kan zijn om niet direct op het vliegveld te huren. Heeft iemand daar ervaring mee? Of een favoriete autoverhuurder, Sunny Cars kennen we en hebben we zelf ook goede ervaringen mee. En dan nog de auto zelf, zou een Volkswagen Golf (oid) volstaan?

dag 1 Keflavik (23 augustus)
dag 2 Fludir
dag 3 Fludir
dag 4 Vík
dag 5 Nonhamar
dag 6 Seydisfjordur
dag 7 Dimmuborgir
dag 8 Dimmuborgir
dag 9 Reynistadhir
dag 10 Reynistadhir
dag 11 Drangsnes
dag 12 Bolungarvík
dag 13 Bolungarvík
dag 14 Patreksfjörður
dag 15 Búðardalur
dag 16 Húsafell
dag 17 Hofgarðar
dag 18 Reykjavik
dag 19 Keflavik => 's ochtends naar huis (10 september)

image.png
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Roadtrip IJsland, 19 dagen, tips welkom. eind augustus/begin september

Bericht door michelly »

Mooi hoor! Wij deden vorig jaar een soortgelijk rondje maar dan zonder de Westfjorden. Was een fantastische reis! De hoogtepunten waren voor ons Stuðlagil Canyon, Sigödugljúfur (op de route naar Landmannalaugar wat overigens ook fantastisch mooi is met zijn kleurrijke bergen), de puffins bij Vik en Borgarfjörður en een fantastische walvistocht in Husavik.

Wij hadden de goedkoopste SUV gehuurd via autoeurope. Vond het wel fijn om een SUV te hebben om toch stukjes landinwaarts te kunnen gaan.

Hier vind je ons verslag: https://michelly.nl/2020_IJsland/inhoud.html
Gebruikersavatar
family of 5
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 dec 2010, 23:11

Re: Roadtrip IJsland, 19 dagen, tips welkom. eind augustus/begin september

Bericht door family of 5 »

Oh mooi dat verslag! Dat ga ik eens doorlezen. Dankjewel voor de reactie!
jess85
Amerikafan
Berichten: 304
Lid geworden op: 14 jan 2012, 22:10

Re: Roadtrip IJsland: 19 dagen, tips welkom, eind augustus/begin september.

Bericht door jess85 »

Wij hebben in 2019 de ringweg gedaan in maart. Prachtige reis. Zoveel moois te zien.
Verslag van onze reis kan je vinden op onze website www.tj2travel.com.

Wij deden vooral de klassieke bezienswaardigheden gezien het onze eerste reis was naar ijsland en in maart niet alle wegen toegankelijk zijn.
De watervallen bleven ons heel erg bij. De godafoss en dettifoss als hoogtepunten. Als je rijdt van akuretru naar egilsstadir genket je van de prachtige landschappen. De gletsjers in het zuiden. Het schiereiland snaefelness...

Geniet ervan
Lees en volg onze reisverhalen via
http://www.tj2travel.com
Bekijk onze videoverslagen via
https://www.youtube.com/user/b69051jr/
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Roadtrip IJsland: 19 dagen, tips welkom, eind augustus/begin september.

Bericht door kalaman »

We vertrekken straks (18 juli) voor de 6e keer naar onze favoriete eiland. Tweede keer in de zomer. Waarom nu opnieuw? Gewoon omdat het de laatste kans is om het nog eens zonder massa's toeristen te bereizen. Tot 2019 was het amper nog te doen in de zomer door de overvloed aan Aziatische toeristen. Zelfs ook in de winter vormen zij de absolute meerderheid.
Vorige zomer waren we op heel wat plaatsen gewoon helemaal alleen, ook al omdat de Amerikanen er ook niet waren, enkel Europeanen dus en IJslanders (die ook niet naar het buitenland mochten).
Voor een eerste keer zou ik geen F-roads gaan rijden en dan is een Volkwagen Golf meer dan genoeg. Besef wel dat zowat alle wegen in de Westfjorden onverhard zijn en er soms heel slecht bij liggen. Maar je mag er rijden met een Golf.
De route ziet er vrij goed uit en is goed te doen op 19 dagen, maar ik snap dat "uitstapje" naar Snaefellsnes niet goed. Waarom niet helemaal rondrijden? Het noorden van het schiereiland is trouwens het allermooiste en meest ongerepte. Maar ook daar een lange strook onverharde weg.

Via onderstaande links kom je op onze blogs terecht. Jammer genoeg gestopt met bloggen en dus de zomerreis van vorig jaar staat er niet meer bij,
maar dat waren toch vooral zaken die je niet gaat bezoeken bij een eerste IJslandreis (behalve de Westfjorden dan).
Gebruikersavatar
family of 5
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 dec 2010, 23:11

Re: Roadtrip IJsland: 19 dagen, tips welkom, eind augustus/begin september.

Bericht door family of 5 »

@kalaman ik snap dat "uitstapje" naar Snaefellsnes niet goed.

Zou je die overnachting weglaten dan? Of hoe zou ik dat beter kunnen doen? Ik dacht om te overnachten op snaefellsnes en dan die twee dagen gebruiken om daar eens rond te kijken?

We zijn er nog nooit geweest, dus geen idee of het goed gepland is :?: waarschijnlijk 'moeten' we nog een keer terug om dingen alsnog te gaan bekijken :D . Jullie voor de 6e keer..wauw

F-roads hebben we niet in de planning. Ik denk dat we onze handen al vol hebben aan deze route.

We hebben nog geen excursies ofzo vastgelegd. Maar ik zou best ergens een keer een paardrijtocht willen doen.

Ook een (dag)bezoek aan landmannalaugar lijkt me geweldig, maar ik heb geen idee hoe en waar ik dat zou moeten plannen.

Alle tips&tricks zijn dus zeer welkom! En leesvoer kan ik voorlopig wel mee uit de voeten :thumbup:
Gebruikersavatar
johan1973
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 20 jul 2007, 10:57
Contacteer:

Re: Roadtrip IJsland: 19 dagen, tips welkom, eind augustus/begin september.

Bericht door johan1973 »

Zeker niet alleen de ring volgen. Enkele tips:
- De 218 en 215 in het zuiden zijn leuke uitstapjes naar Dyrhólaey e.d.
- Naar Seydisfjordur zou ik geen must noemen, ik had Egilsstaðir als uitvalsbasis voor de eerste dagen. De 94 vanuit Egilsstaðir naar het noordoosten nam ik op de dag van aankomst met de boot vanuit Denemarken en ik zag direct IJslandse paarden en papegaaiduikers.
- Even te noorden van Hverir zit de warmtekrachtcentrale Krafla: een futuristisch uitziende combinatie van natuur en zilverkleurige gebouwen met veel buizen. Achter de centrale ligt Leirhnjúkur. Het is geen Yellowstone NP, maar toch leuk.
- Je kunt in het noorden af en toe de ring verlaten en uitstapjes doen naar bijvoorbeeld Borgarvirki (rots).
- Een mooie route (heen en terug...) is de 643 in het Noordwesten, langs een oude fabriek en op het einde een mooi gelegen zwembad. Maar die weg is niet overal zo goed... Ik was met mijn eigen auto (een V70) en die rammelde bijna uit elkaar, had ik het gevoel...
- De 612 helemaal in het westen naar Bjargtangar Lighthouse was wel goed te doen, voor het meest westelijk pizzarestaurant van Europa (helaas gesloten toen ik er was). Hier heb je een zeer grote kans op het zien van papegaaiduikers (al weet ik niet of dat in aug/sept nog steeds zo is, ik was er in juli). Wanneer je alleen een klein stukje van de 612 neemt, dan zie je het scheepswrak Garðar BA 64 liggen.
- Op de westelijke landtong ligt de Snæfellsjökull (1446m), dat is de beroemde vulkaan uit Jules Verne zijn "Reis naar het middelpunt der aarde".

De watervallen zijn ontelbaar en allemaal weer anders, ik heb er heel veel gezien; vaak waren ze de moeite van een (korte) wandeling waard.

Ik heb in een maand (inclusief een paar dagen Faroer), op het uiterste noordoosten na, zo'n beetje alles gereden wat met een normale auto (en een tentje) te rijden was en heb 5000km afgelegd waarvan naar schatting ongeveer een derde onverhard. Wanneer je op die onverharde wegen langzaam gaat rijden dan hobbel je veel meer dan wanneer je iets sneller gaat, dan zweef je als het ware over de stenen. Maar wel oppassen in bochten dat de achterkant niet wegbreekt. Ik kwam een Duitser tegen met een VW-busje die van de weg was geschoten.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Roadtrip IJsland: 19 dagen, tips welkom, eind augustus/begin september.

Bericht door kalaman »

family of 5 schreef:
05 jul 2021, 23:14
Zou je die overnachting weglaten dan? Of hoe zou ik dat beter kunnen doen? Ik dacht om te overnachten op snaefellsnes en dan die twee dagen gebruiken om daar eens rond te kijken?
Ach zo, ik keek enkel maar naar de route en zag dat die niet rond het schiereiland loopt. Maar jullie zijn dat wel degelijk van plan :thumbup: .
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer