Reis michelly: IJsland

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

Vorige week hebben we tickets geboekt voor een reis naar IJsland voor 2 weken in augustus.
Ik heb me al flink ingelezen en de route al grofweg bepaald. Dat is niet zo moeilijk, het wordt een rondje over de ringweg :lol:
We gaan af en toe een stukje het binnenland in en willen dus graag een 4x4 huren.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand ervaring met autohuur in IJsland? Ik zie bij bijv. rentalcars dat je het eigen risico af kunt kopen voor iets van 8 euro per dag. Bij andere sites zie ik vaak pakketten aangeboden die zo'n 500 euro voor de hele vakantie kosten.
Kortom heeft iemand een tip?
Nessiezzz
Amerikafan
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door Nessiezzz »

Wat betreft Ijsland zelf kan ik je helaas geen tips geven.

Mbt eigen risico's bij auto's : weet niet welke cc je hebt, maar bij veel visa gold cards heb je een ER beschermer.

Lijkt me iig een erg leuk land! Veel plezier :)
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

Ik heb het even gecheckt bij Visa maar dat valt er helaas niet onder. Toch bedankt :thumbup:
Nessiezzz
Amerikafan
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door Nessiezzz »

Ah jammer.

Ik heb het even opgezocht en hier kan je de creditkaarten vinden waarbij je deze bescherming krijgt :

https://www.creditcard.nl/faq/eigen-ris ... g-autohuur

Dus bv de anwb gold card biedt 1500 eur onder bepaalde voorwaarden.

Gr
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door tomhster »

Maak bij je rondje ringweg een uitstapje naar Snaefellsnes. Krijg je geen spijt van. Mooooi!
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door vana »

Wij hadden op IJsland en ook op Sardinië de auto gehuurd bij Sunny Cars.
Wij hadden het all-inclusive tarief, dan is alles gedekt en krijg je je eigen risico retour

https://www.sunnycars.nl/all-inclusive-service/

Tip, maak voor je wegrijdt foto's van alle krassen die je ziet, op onze auto zaten er best wel een aantal.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

tomhster schreef:
25 jun 2020, 18:48
Maak bij je rondje ringweg een uitstapje naar Snaefellsnes. Krijg je geen spijt van. Mooooi!
Ik heb zelfs al een accommodatie geboekt met uitzicht op de berg Kirkjufell :thumbup:
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

@vana Sunny Cars is flink aan de prijs. Ik vind het echt moeilijk om een goede beslissing voor de autohuur te maken. Jammer dat er geen topics vol over autohuur in IJsland zijn zoals over de USA :wink:
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door Henriëtte »

Wat een heerlijk vooruitzicht, Elly en Michel. IJsland is zo ontzettend mooi, we denken nog heel graag terug aan de reis die we daar in 2015 hebben gemaakt. Wij huurden onze auto destijds bij Icental 4x4. Ik weet niet meer hoe het met het eigen risico zat, de belangrijkste reden om bij dat bedrijf te boeken was dat de auto's wel verzekerd waren op de dirtroads. https://www.icerental4x4.is/
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1514
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door pumi1000 »

Lijkt me ook mooi IJsland, ga je weer een boekverslag bijhouden?
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

@Henriëtte Ik had inderdaad gezien dat jullie daar huurden. Ik heb de prijzen gecheckt en kom dan uit op ruim 1400 euro incl platinum protection voor een Suzuki Jimny. Als ik bij bijv. autoeurope kijk dan kan ik dezelfde auto bij Payless Car Rental voor 1100 euro huren met Restitutie van het Blijvend eigen risico met Super Cover pakket wat het volgende inhoud:
BTW (VAT)
Aansprakelijkheidsverzekering
Brandverzekering
Afkoop eigen risico (CDW) met Restitutie van het Blijvend eigen risico, inclusief banden, glas, dak, de onderzijde. Sleutel en buitensluitdekking
Diefstalverzekering (Theft Protection) met Restitutie van het Blijvend eigen risico
Het lijkt dat ik dan ook geen eigen risico heb. Maar ik kan dus nergens terugvinden of je hier ook mee op de F-roads mag.

Iemand die hier iets over kan zeggen?

@pumi1000 We gaan waarschijnlijk weer een verslag bijhouden. Ik laat het hier nog wel weten :wink:
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door kalaman »

Hey Elly,

Wij hebben ook twee weken IJsland op de planning staan voor deze zomer (24 juli - 6 augustus), maar weten nog steeds niet of we wel zullen gaan.
We kunnen nog leven met het feit dat er een coronatest afgenomen wordt op de luchthaven (€100 pp) want als je van jezelf weet dat je voorzichtig geweest bent, dan is het risico op een positief resultaat én verplichte quarantaine redelijk klein.
Wat ons voorlopig nog weerhoudt om al met zekerheid te zeggen dat we zullen gaan is het volgende:
A negative test result does not guarantee that an individual will not later be required to self-quarantine if they have been exposed to infection, e.g. on the flight to Iceland. The contact tracing team interviews those who have been in close contact with a confirmed active case during two days prior to the onset of symptoms , e.g. been within 2 meters of an individual for more than 15 minutes, or those who have sat beside an infected individual on an airplane. They might be required to self-quarantine for two weeks from the time of last contact.
En dit heeft men uiteraard niet zelf in de hand. Men weet niet of de persoon voor of achter u een week daarvoor niet deelgenomen heeft aan een of ander wild feestje zonder social distancing :( .

Los daarvan, twee weken is ideaal om én de RR én Snaefellsnes én stukje binnenland te doen. Of RR1 én de Westfjorden én stukje binnenland. Alle 4 lukt niet.

Het zou voor ons de vijfde keer IJsland worden maar nog maar pas de eerste keer in de zomer omdat we nu eindelijk ook eens de F-roads willen rijden.
Zoals je weet is daarvoor een 4x4 verplicht en die hebben wij deze keer geboekt bij Northbound.
We bekijken altijd de prijzen en voorwaarden bij meerdere aanbieders en die waren op moment van boeking het voordeligst, maar alles werd wel al in januari geboekt. Misschien moet ik nog eens naar een update van de prijzen kijken.
Maar... ik zou toch echt niet voor een Jimny gaan hoor. Die zijn wel heel erg basic om daar 2 weken mee rond te rijden.

Onze vier IJslandreizen vind je terug in onze blogs.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

Ik ben op de hoogte van de coronaregels. We hebben bewust de voorste rij in het vliegtuig geboekt zodat de kans met de helft verminderd dat omstanders besmet zijn :lol: Wij zijn bereid dit risico te nemen.
Ik las dat er nu ook al stemmen opgaan om bepaalde landen zonder test binnen te laten. We gaan het zien.
Natuurlijk heb ik jullie blogs al bekeken. :thumbup:

Ik heb inmiddels een rondje gemaakt met de ringroad en Snaefellsnes. De accommodaties zijn geboekt.
Alleen de auto dus nog. Northbound kwam uit rond 1250 euro voor een Jimny incl. platinumpakket. Welke verzekeringen nemen jullie altijd?
Is een platinumpakket noodzakelijk?
Denk je dat die verzekering bij Autoeurope die ik hiervoor noemde ook genoeg dekking geeft? Ik heb in ieder geval wel uitgevogeld inmiddels dat je daar wel mee op de F-roads mag. Ik weet dat de Jimny heel basic is maar dat vinden wij niet zo erg :wink:

Wij gaan van 3 t/m 17 aug dus wellicht kunnen we nog naar elkaar zwaaien :wave:
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door kalaman »

Ik vond die tip van de eerste rij een heel goede tip, vooral omdat de voorwaarden sinds eergisteren blijkbaar veranderd zijn:
Dat is er nu aan toegevoegd en dat is uiteraard een wereld van verschil:
he following applies if the individual was wearing a face mask (medical mask) and adhered to guidelines regarding hygiene and infection control as recommended. If those conditions are not met then the situation is evaluated and who needs to be quarantine possibly expanded.

Contact tracing is done for passengers within the 2 rows around a SARS-CoV-2 positively tested case. Contact tracing is performed in general from 24 hours before his/her symptoms started (from 24 hours before diagnostic testing if asymptomatic). All these passengers should be informed about the exposure. Only passengers sitting directly next to the index patient will be defined as close contacts (high risk exposure). If the index patient sat on the aisle, the person sitting on the other side of the aisle will not be categorized as close contact (unless there is another indication, such as a travel partner/family, direct touch, coughed or sneezed on).

As a result, in most events, there will be 1−2 close contacts, all other persons would be contact persons with a lower risk of infection (low risk of exposure).
Dus... we hebben onze eerste vluchten geannuleerd (konden we gratis doen aangezien ze al in januari geboekt waren) en hebben direct nieuwe geboekt, van 22 juli tot 7 augustus nu. Ik moet enkel wat hotels om- en/of bijboeken maar dat is geen probleem.
En... we zitten ook op de eerste rij. Normaal zou ik mij daar nooit zetten omdat de toiletten naast ons zijn (rij 7), maar nu vind ik het eigenlijk een voordeel omdat daar niemand langer dan 15 minuten in onze nabijheid zal zijn.
Ticketprijzen waren nu overigens zo'n €50 pp goedkoper dan in januari.

We betalen bij Northbound, voor een Suzuki Vitara 161.622 kronen (voor 2 weken minus 1 dag), althans voor onze originele reis. Nu is die wat langer en moet ik kijken wat ik extra zal moeten betalen.
Inbegrepen: Collision Damage Waiver, Third Party Liablility en Silver Insurance Package en Free Extra Driver.

De keuze van verzekeringen is louter persoonlijk en afhankelijk van het feit of men het te betalen bedrag al dan niet te hoog vindt tov het afgekochte risico...
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

Ik had begrepen dat er nog maar 1 rij ipv 2 rijen in quarantaine moesten. Maar als ik jouw quote lees dan is het alleen je directe buurman/vrouw. Dat maakt het risico nog een stuk kleiner :thumbup:

Jullie hebben dus gekozen voor Silver Insurance. Dan ben je niet verzekerd voor Sand and Ash Protection en heb je een eigen risico van 645 euro. Dat laatste risico wil ik nog wel lopen maar ik heb geen idee of die as- en zandstormen vaak voor komen. Hebben jullie dat wel eens meegemaakt?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door kalaman »

We hebben al heel wat stormen meegemaakt in IJsland, maar nog nooit zand/asstormen. Dat kon ook niet aangezien we tot nog toe altijd in de winter geweest zijn en er sneeuw lag.
De eerste waarschuwing die je overigens krijgt als je de auto gaat ophalen is altijd 'hoe goed jouw deuren vast als je ze opendoet, want anders zou je ze wel eens kunnen kwijt zijn'. En dat is niet overdreven :wink: .

Ik moet nog eens de aanbieders opnieuw naast elkaar leggen om onze huidige data te vergelijken. Gelukkig is ook de koers van de kroon serieus in ons voordeel veranderd tov onze vorige reizen en zelfs tov januari.

Inderdaad heel wat beter nu wat die quarantaine betreft. Wij hadden overigens al voor een alternatieve boeking in Oostenrijk gezorgd voor het geval we toch niet naar IJsland zouden gaan. Nu is het echter zo goed als zeker dat we zullen gaan, als... er niets veranderd zoals het al op veel plaatsen het geval is.
Zo hadden we in mei een citytrip naar Lissabon geboekt. Is uiteraard niet doorgegaan en Portugal deed het heel goed wat het virus betreft. Maar vandaag lees ik nu dat Lissabon opnieuw voor een deel in lockdown gaat en alle vluchten geannuleerd zijn. Zo zie je maar hoe snel het kan gaan...
Brigit
Amerikafan
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door Brigit »

Wat leuk Ijsland, wij waren er vorig jaar mei en vorig jaar augustus, beide keren voor een stopover. Beide keren hebben we de auto geboekt bij bluecar rental; als je googled vindt je (ik meen me te herinneren in een trip advisor post) kortingscodes. Je kunt selecteren op auto’s die toegestaan zijn op de Froads maar zoals hierboven al gezegd werd zou ik als de wervelkolom je een beetje lief is geen Jimmy huren😉. Wat wij beide keren gedaan hebben is de verzekering aanvullen met een verzekering van huurautoverzekering.com om het eigen risico volledig af te kopen.
Verder klinken de plannen wat ambitieus, willen jullie de hele ringroad en binnenland en Snaefellness in 14 dagen doen? Vergis je niet, het is een klein eiland maar er is veel te doen en te zien. Verder kan het ook ontzettend slecht weer zijn, ook in de zomer dus het is best fijn om
niet een te vol programma te hebben.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door Old Faithful »

michelly schreef:
26 jun 2020, 13:38
Jullie hebben dus gekozen voor Silver Insurance. Dan ben je niet verzekerd voor Sand and Ash Protection en heb je een eigen risico van 645 euro. Dat laatste risico wil ik nog wel lopen maar ik heb geen idee of die as- en zandstormen vaak voor komen. Hebben jullie dat wel eens meegemaakt?
Het is veertig jaar geleden dat ik voor het laatst in IJsland was, dus mijn ervaringen zijn niet meer echt up to date. Die laatste keer was een reis georganiseerd door de hoofdredacteur van de tijdschriften Foto en Focus in twee Landrover Defenders. De spannendste momenten waren bij het oversteken van rivieren. Bij één van die oversteken is voor een klein kapitaal aan fotoapparatuur verloren gegaan, o.a. enkele Hasselblads met diverse lenzen.

Fijne vakantie.
Groet,

Old Faithful
Brigit
Amerikafan
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door Brigit »

Sinds de grote vulkaanuitbarsting in 2010 die al het vliegverkeer in Europa toen stillegde is er (en dan met name op de afwegen in dat gebied) met name in het Zuidoosten kans op as schade. Het lijkt in ieder geval wel een reeel risico te zijn en schade hebben is vrij duur in Ijsland, ik zou dat dus denk ik wel afkopen.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

De auto is inmiddels geboekt. Het is toch een Jimny geworden :mrgreen:

De route ziet er als volgt uit:
Amsterdam - Akranes
Akranes - Grundarfjörður
Grundarfjörður - Sauðárkrókur
Sauðárkrókur - Mývatn
Mývatn
Mývatn
Mývatn - Borgarfjörður Eystri
Borgarfjörður Eystri - Hrafnavellir
Hrafnavellir - Hof
Hof - Vík í Mýrdal
Vík í Mýrdal
Vík í Mýrdal - Hella
Hella
Hella - Keflavik
Keflavik - Amsterdam

Het lijkt een beetje abacadabra :lol: maar het is hoofdzakelijk de ringweg met een uitstapje naar Landmannalaugar.
Tips, must-sees en reisverslagen blijven welkom :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer