Reis michelly: IJsland

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door Brigit »

Op een 40 min rijden vanaf Akranes ligt de Glymur waterval, super wandeling.
Verder is Þórsmörk een prachtig gebied (je moet door een rivier of een F weg dus check of de voetgangersbrug er ligt en/of het water laag genoeg staat) waar je tussen Vik en Hella naartoe kunt rijden, de afslag is bij Seljalandafoss (naast die waterval, 100m links ligt er nog 1 in een berg spleet verborgen, Gljufrabui).
Indien open is de Fjadrargljufur kloof ook zeker een bezoekje waard, erg toeristisch ivm een videoclip van Justin Bieber maar misschien is het dit jaar rustiger.

Verder nog iets over het water; het warme water dat uit de kranen komt ruikt naar zwavel, het wordt iets beter als je de douche eerst even door laat lopen en de geur blijft (gelukkig) niet aan je hangen😉
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door Brigit »

Ik heb geprobeerd je een link naar mijn polarsteps verslag van 1 van de Ijsland trips te sturen maar zie nu niets in verzonden items staan... mocht het niet aangekomen zijn dan stuur ik de link opnieuw.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

De link is inderdaad niet aangekomen. Ik ben wel erg benieuwd.
Ben al druk in de weer met je tips :thumbup:
Ik zal er aan denken om het water even te laten lopen :lol:
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

Mocht het niet lukken dan kun je de link via het contactformulier op onze site mailen: https://michelly.nl/2020_USA/email/email.htm
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door kalaman »

@Brigit hoe zijn jullie naar Þórsmörk gereden? Wij huren nu een Suzuki Vitara, maar volgens mij is zelfs die niet geschikt om de onvoorspelbare Krossá rivier over te steken. Zelfs superjeeps en bussen komen hier zelfs vast te zitten (geen gebrek aan video's hierover op Youtube).
Elly huurt een Jimny en die is daar uiteraard helemaal niet voor geschikt.
Met welke auto reden jullie dan? Of hebben jullie een bus genomen?

Is het mogelijk om mij ook jullie PS-link door te sturen? Is nu ook het blogplatform geworden van mijn vrouw sinds ikzelf geen blogs meer schrijf. Hoofdreden: de schitterende fotoboeken die je er voor een spotprijsje kan van laten drukken.
IMG_4619.jpg
IMG_4619.jpg (88.76 KiB) 9353 keer bekeken
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door Brigit »

Wij hadden een auto die ook zeker niet geschikt was voor de rivier door steek (ik meen een rav4 maar weet het niet meer zeker, plus we waren er begin juni toen het water nog erg hoog stond), wij hebben de bus vanReykjavik Excursions gereserveerd vanaf Hekla Lava Centre, ‘a ochtends om een uur of 6 reden we heen en helemaal eind van de middag terug. Wat mooier is, is ter plekke overnachten maar daar hadden we de tijd niet voor (ik heb mijn man de dag erna op de luchthaven afgezet voor een trip door naar de VS).
We hebben overigens aardig wat 4x4 auto’s een groot deel van de route zelf zien rijden, de grote rivier doorsteek is vlakbij de zgn Vulcano huts. Enkel auto’s met zo’n snorkel reden toen het laatste stuk ook door. Er lag een loopbrug over de rivier zodat mensen die niet door de rivier konden met de auto toch lopend het gebied in konden.

Ik zal de polarsteps link zo ook doorsturen, is overigens zeker niet zo fancy en op basis van onze I Phone foto’s als jullie mooie verslagen altijd zijn...😬.

Wij zijn erg enthousiast over Ijsland en hebben getwijfeld om deze zomer dan toch voor een langere periode terug te gaan nu intercontinentaal vliegen er even niet in zit maar we durven het risico op 2 weken quarantaine met een kind van 11 niet aan. Het is denk ik echt fijn dat deze zomer Ijsland relatief rustig is zonder de bezoekers uit de VS en Azië.

Er zijn bij ons nu 2 plannen uitgewerkt; Noorwegen als de grenzen open gaan of Oostenrijk.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door Galapogos »

Ik volg dit topic ook even met interesse. Onze Amerikareis deze zomer gaat ook niet door, en IJsland stond sowieso nog op ons lijstje. Het weer is wel een van de dingen die me doet twijfelen, want wij zouden er dit jaar sowieso weer een tentkampeervakantie van willen maken. Aan onze uitrusting zal het niet liggen, maar ik weet niet wat aanhoudend slecht weer zal doen met ons humeur. :wink:
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door kalaman »

IJsland is zoals Alaska, je vertrekt in de veronderstelling dat het weer 2 weken slecht is en alles wat beter is is meegenomen.
En if you don’t like the wearher just wait 10 minutes.
We gaan er nu voor de vijfde keer naartoe (eerste keer in de zomer) en kunnen dat enkel maar beamen.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

Onze eerste insteek was ook om de tent mee te nemen. We zijn daar na het lezen van een heleboel reisverslagen toch van teruggekomen. Toen bedachten we om de helft van de tijd te kamperen maar ook dat gaan we nu niet doen. Om voor een dag of 7 de hele uitrusting mee te sjouwen vonden we toch teveel gedoe. Ik heb inmiddels alle overnachtingen geboekt en kom uit op een gemiddelde van iets boven de 100 euro per nacht. Daaronder hebben we ook een keer een tent gehuurd. Maar dan wel een verwarmde variant, glamping dus :wink:
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door kalaman »

Zopas bericht gekregen van Icelandair dat onze terugvlucht weeral eens (derde keer nu al) geannuleerd werd. Hij werd, gelukkig, een dag later gezet….
Oorspronkelijk zouden we 14 dagen gaan, nu zijn we al 18 dagen weg…. voorlopig….
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

Beter een dagje langer dan een dagje korter :wink:
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

Heeft er iemand ervaring met het rijden van de F225 naar Landmannalaugar? Zijn daar rivercrossings? Is deze weg te doen met een Suzuki Jimny?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door kalaman »

https://www.google.com/search?q=f225+ic ... e&ie=UTF-8

Documenten voor het binnenkomen van IJsland zijn ingevuld. Voorlopig vertrekken we dus nog steeds woensdag as :thumbup: .
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

Heel veel plezier! Gaan we elkaar nog ergens tegenkomen? Dit is onze route: http://www.michelly.nl/2020_IJsland/ima ... _kaart.jpg
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door kalaman »

Enkel de 5e aug zitten we in dezelfde regio...
C197F53C-40A9-4966-8052-3968496AFE81.jpeg
C197F53C-40A9-4966-8052-3968496AFE81.jpeg (155.71 KiB) 5090 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door Tipsy_1 »

Zalig, ijsland is zo mooi.
Stomme vraag, meer uit nieuwsgierigheid, maar mag je naar IJsland en terug? Ik had begrepen dat dat nog "rood" (of "oranje") was en dat je daar dus quarantaine moet doen?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door kalaman »

Keuze tussen quarantaine of covid-test in Keflavik.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door Tipsy_1 »

ah zo, goed geregeld van die Ijslanders! Toch hun land beschermen en maar ook zorgen de toerisme-economie kan blijven draaien :thumbup: Kan natuurlijk ook goed als je een eiland bent.
Doen jullie verslag an die test bij binnenkomt? Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door kalaman »

Vandaag geregistreerd zodat ze al onze gegevens hebben. Test bij aankomst en je mag gewoon vertrekken naar jouw eerste accommodatie. De eerste 4 verblijfplaatsen moet je opgeven bij registratie. Enkele uren later dan hopelijk een sms met een negatief resultaat. Als het een binnenkomend IJslands gesprek is dan weet je dat je positief getest hebt...
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis michelly: IJsland

Bericht door michelly »

Hebben jullie ook die app geïnstalleerd (ik ben even de naam kwijt, Rakning of zoiets)? En moet je allebei een apart telefoonnummer doorgeven of kan dat ook op 1 nummer?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer