Azie, maar waarheen??

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Azie, maar waarheen??

Bericht door moon29 »

Onze nu 20 jarige dochter gaat samen met haar nu 22 jarige vriend vanaf september 2020 zo'n 8 maanden door Azië reizen.
Ergens tijdens hun reis willen wij erheen reizen en een stuk met hun samen reizen en mogelijk ook een deel zelf. (ja, zij zitten daar op te wachten :lol: , hopen daar zelfs op :D )
Ze willen naar de volgende landen:
Vietnam
Cambodja
Indonesië
Laos
Maleisië
Myanmar
Thailand
Sri Lanka
Singapore

Zelf hebben wij nooit het gevoel gehad om ooit naar Azië te willen, maar wellicht dat dat er dan toch nog van gaat komen.
Onze wensen zouden dan zijn: mooie natuur, mooie accomodaties, dat het er schoon is, goed voedsel, aardige mensen, hopelijk geen 'eng' ongedierte :oops: en dieren in het wild spotten vinden we super leuk. Het zal vast erg wennen/anders zijn na 5 Amerika reizen

Wie van jullie heeft ervaring in 1 of meer van bovenstaande landen en kan ons adviseren? Waarschijnlijk zullen ze als een van het eerste naar Indonesië gaan, dus dat zou niet logisch zijn om ze daar op te zoeken als ze net weg zijn.

Ze zijn zich nu zelf flink aan het inlezen over alle gebieden en bijkomende zaken die te regelen zijn etc.
Mochten jullie ook nog tips voor hen hebben, dan zijn die natuurlijk ook van harte welkom!

Groetjes,
Monique
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door michelly »

Wij hebben afgelopen zomer een reis door Maleisië incl. Borneo gemaakt. Veel mooie natuur en prachtige dieren (neusaap!!) gezien.
Wij kozen voor Maleisië omdat dit goed te bereizen valt met een huurauto. De laatste paar dagen verbleven we op het bounty eiland Tioman om vervolgens vanaf Singapore terug te reizen.
Het was een prachtige reis alleen de temperatuur en dan met name het benauwde weer vonden we minder fijn maar dat zal je daar overal in de regio wel hebben.
Hier vind je onze ervaringen: http://michelly.nl/2019_Maleisie/inhoud.htm
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door tomhster »

Maleisië en Singapore voldoen aan je wensen. Mooi, veilig, lekker eten, makkelijk reizen. Indien mogelijk zou ik een combinatie maken met Ankhor Wat en omliggende tempels in Cambodja. Een van de weinige wereldwonderen die de verwachtingen wel waarmaakt.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door vana »

Thailand is ook prachtig, vriendelijk mensen, prima hotels en heerlijk eten.
Ik ben zelf begin januari in Thailand geweest en dat is volgens mij de beste periode voor Azië wat betreft luchtvochtigheid. Daarna wordt het echt een enorm vochtige hitte die alle energie uit je zuigt.
Daar zou ik zeker rekening mee houden in je plannen.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door sanook »

Thailand ! oktober tot maart is inderdaad de beste periode.
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door Marielleh »

Wat een geweldig plan en mooie manier om dan toch eens naar Azie te gaan. Wij zijn fan!
Je hele wensenlijsje is haalbaar minus dieren in het wild spotten in Azie en geen ongedierte. Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je onder ongedierte verstaat maar beestjes heb je daar zo goed als overal en in een natuurlijke omgeving helemaal. Hoort erbij en nee je hieft ze niet in je bed te hebben:-)

Ik denk ook direct aan Maleisie/Singapore. Goed begaanbaar en te bereizen, Engelssprekend, vrij hoge standaard qua hygiene (in vergelijking met andere Aziatische landen) en een mooie mix qua Aziatisch eten. Voor dieren spotten absoluut naar Borneo! Singapore vind ik weinig Aziatisch, maar zo’n gave stad!
Dat gezegd hebbende; van je lijstje ben ik niet in Vietnam, Cambodja en Laos geweest maar in alle andere landen kun je je wenselijstje absoluut afvinken hoor! Indonesie is qua dieren wel een beetje afhankelijk van waar je bent, wij zijn op Java en Bali geweest en dat is prachtig en geweldig maar zou ik niet direct uitkiezen om de dieren.
Wellicht heb je nog wat aan ons blog (hoewel de reizen van ons blog met jong kind zijn dus zonder twijfel totaal anders als die van jullie)

Tip; kies voor kleinere hotels. De grote, zeker in grote steden, zij zo niet-sfeervol en niet Aziatisch! Dan kom je in een hotelkamer die net zo goed in de VS kan zijn, daar ga je niet voor toch.....

Hou ook even in het achterhoofd dat deze landen mogelijk malaria gebied zijn. Moet je preventief slikken of alleen noodmedicatie mee? Voor ons is dat altijd wel een factor geweest die van belang was in het maken van de keuze waarin Azie we heen wilde.
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door moon29 »

Dank voor alle tips alvast!
Ik weet van een vriendin die er is geweest dat Singapore super gaaf is dus die gaan we sws proberen mee te pikken.

Ik moet zeggen dat ik nog steeds het gevoel heb van wil ik wel echt naar Azië :lol: maar ik wil wel mijn dochter zien na aantal maanden :wink:

Maleisië en Thailand komen beiden goed uit in de zin dat ze dan al een flink aantal maanden weg zijn. Hun grove planning begint nu namelijk ook vorm te krijgen.

Ik zal me komende tijd eens meer gaan inlezen in de door jullie aangegeven landen.
Zouden jullie hiervoor aanraden zelf te boeken zoals we voor Amerika altijd doen? En zo ja zijn er dan andere zaken om op te letten?

Stel.... onze dochter en haar vriend moeten om wat voor reden hun reis voortijdig beëindigen en zijn helemaal niet meer daar rond die tijd dat wij zouden gaan, dan zou ik graag kunnen annuleren (accomodaties) en vliegticket kunnen wijzigen of annuleren.
Of dat mogelijk is weet ik niet.

Ongedierte: ik ben als de dood voor spinnen , kakkerlakken en dat soort beesten :roll:
neuberben
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2011, 15:59

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door neuberben »

Ik heb ongeveer elk land op het lijstje al gedaan—ik dacht vroeger dat Azië niets voor mij was (USA all the way!) maar sinds ik een jaar of 7 geleden voor het eerst naar Bali ben geweest ben ik er DOL op.

Maleisië is inderdaad super, zoals vele zeggen, zéker ook Borneo doen. Heerlijk lekker eten ook. Singapore is cool maar voelt totaaaaaal anders aan dan alle andere grote steden daar (Bangkok, Kuala Lumpur etc).

Mijn persoonlijke favoriet op je lijstje is trouwens Vietnam. Prachtig, spotgoedkoop, massa’s geschiedenis en cultuur, fenomenale natuur (Sapa! Ha Long Bay! Cat ba!), leuke steden (vooral Hanoi en Hoi An), en het beste eten.

Thailand is ook super natuurlijk, als je niet in schoolvakanties gaat tenminste, dan wordt het wel erg druk. Koh Phi Phi is een prachtig strand, en de treinreis van Bangkok naar Chiang Mai is ook top. Chiang Mai is trouwens een geweldig leuke stad, middenin prachtige natuur. Wat handig is aan Thailand, zeker als je nog nooit in Azië bent geweest, is dat het erg toegankelijk is. Ze zijn toeristen gewoon, ze spreken Engels, het is redelijk goed geregeld, je geraakt vlot van a naar b...

Vorig jaar was ik in Myanmar en daar is dat bv. volledig anders. Fantastische ervaring hoor, maar dat zou echt een zotte binnenkomer zijn. :)
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door moon29 »

Dank voor de tips Neuberben!
Keuze wordt nog lastig.... :)
neuberben
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2011, 15:59

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door neuberben »

Geen schrik hebben van ongedierte, trouwens. Ik ben ook bang van spinnen en ik heb er nog nooit (een grote) gezien!

Wel kakkerlakken... Maar dan bel ik gewoon de front desk van het hotel terwijl ik buiten wacht :D
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door Loek »

moon29 schreef:
29 sep 2019, 07:21
Ongedierte: ik ben als de dood voor spinnen , kakkerlakken en dat soort beesten :roll:
Ik ben net terug uit Nederland. Ik heb daar meer spinnen gezien dan in al mijn Azië reizen. Mijn opmerking daarover werd ontvangen met het commentaar: Ja, dat hoort nu eenmaal bij de Nederlandse herfst...
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door moon29 »

Dank jullie hartelijk voor het meedenken.
Echter....onze Azië plannen gaan onverwachts weer in de ijskast (waar ik op zich helemaal niet heel rouwig om ben, al snap ik dat dit waarschijnlijk geheel ten onrechte is overigens hoor)
Onze dochter heeft namelijk haar relatie na 2 jaar beëindigd. Haar reisplan (een half jaar tot jaar weg) is daarmee absoluut niet van de baan, maar wordt nu niet naar Azië.
Haar droom is altijd geweest om een tijd naar Amerika te gaan, maar dat zal niet meevallen wat visum enzo betreft vreest ze.
Dus als dat niet lukt wil ze Australië of Canada.
Een optie zou wel kunnen zijn om een aantal weken taalcursus te doen in Amerika gecombineerd met een tijdje werken in Canada bijvoorbeeld.
Of dus werken en backpacken in Australië.....

We gaan het zien...en of het lang genoeg van te voren in te schatten is wanneer ze waar zal zitten en of wij daar dan onze reis op af willen stemmen :wink:
Gebruikersavatar
johan1973
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 20 jul 2007, 10:57
Contacteer:

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door johan1973 »

Voor het geval iemand er iets aan heeft, ik ben in alle vermelde landen geweest, soms meerdere keren.
Het plan was zeker mogelijk geweest. Ik hield meestal een maand per land aan en Singapore kan uiteraard korter.
Kakkerlakken ben ik zelfs in de meest schone hotels tegengekomen... Vooral met kamers op de begane grond.
Ik ben meestal tijdens de droge seizoenen gegaan en heb (daarom) nooit malariatabletten gebruikt.

Samengevat:
Vietnam
Jonge en actieve bevolking. Lekker eten. Reis het liefste van noord naar zuid ergens rond maart/april.
Het noorden, en dan met name de grensregio met China, vind ik het meest interessant.
Saigon is vooral een moderne stad en Hanoi veel avontuurlijker. Hanoi staat in mijn top-3 van Aziatische steden.
Heel veel brommers in de steden, een avontuur om als wandelaar over te steken.
Wel scammers actief en in Hanoi en Saigon kun je op straat makkelijk beroofd worden.
Ga naar Hoi An en huur elke dag fiets om stadje en omgeving te verkennen.
In Sapa geen tours boeken, maar gewoon met 1 of 2 van de lokale dames (minderheden) die je op het centrale plein aantreft op pad gaan (sommigen noemen dat trekking...) naar dorpen van diverse kleurrijke minderheden.
Cambodja
Lieve bevolking, wel een beetje lui/traag (wat wil je ook met die hitte). Mijn favoriete Aziatische land. Zeer eenvoudig om te bereizen. Bij elk hotel kun je een bus boeken naar de volgende bestemming.
Favoriete tijd is december/januari.
Veel bedelaars, met name kinderen en slachtoffers van landmijnen. Bezienswaardigheden zijn soms commercieel (de dollars gaan snel...).
Hotels/boutiques al voor $20 met 5-sterren service (met zwembad iets duurder).
Tikkeltje gevaarlijk door straatroven in Phnom Penh.
Indonesië
Heel groot en een totaal ander reisseizoen, zelfs verschillende regenseizoenen. Ik vind zelf mei/juni het mooiste. Voor een eerste reis zou ik maximaal 3 eilanden doen (Sumatra, Java, Bali) en er zijn genoeg binnenlandse vluchten om de reistijden in te korten. Want alles per trein/bus neemt veel tijd.
Zo snel mogelijk bezoeken, voor het regime nog radicaler gaat worden. Over het algemeen wel een vriendelijke en behulpzame bevolking.
Bali is een verhaal apart. Zeer commercieel, duurder, maar ook mooi.
Laos
In verhouding erg rustig. Gemoedelijke. Bescheiden bevolking. Mooi om een paar stukken per (smalle) boot te doen en daarom het mooiste in januari vanwege het waterniveau. Het noorden kan dan nog wel fris zijn.
Ook weer een voorkeur voor het noorden: Vientiane (niet zo slecht) en alles daarboven.
Maleisië
Door sommigen ook wel "het land van helemaal niks" genoemd. Makkelijk te bereizen, goede voorzieningen, kun je met een huurauto doen.
Een beetje saai, maar als starter misschien wel een goede bestemming. Beste tijd is de eerste helft van het jaar, uiterlijk tot september.
Myanmar
Geweldige bevolking! Veel vriendelijker dan in Thailand. Hotels iets duurder. Lokaal eten van mindere kwaliteit (veel slechte olie gebruikt en sticky rice), maar steeds meer restaurants voor de 'westerse smaak'.
Bagan is een must. Zeer fotogeniek land. Aanrader in december/januari.
Thailand
Probeer veel op eigen houtje te doen door een brommertje/fiets te huren of een bus te nemen en geen tours te doen (te commercieel).
Bevolking is soms nogal racistisch. Eigenlijk houden ze niet van buitenlanders, maar willen wel aan ze verdienen.
Ik ben een liefhebber van het noorden, vooral Chiang Rai, Soppong en Mai Hong Son. Chiang Mai heeft wel enkele zeer gevarieerde tempels die de moeite waard zijn, maar zou ik niet te lang blijven hangen.
Bangkok ben ik ook geen liefhebber van... Ga naar Ayutthaya en Kanchanaburi.
Sri Lanka
Wanneer India te heftig is, ga dan naar Sri Lanka. Een zeer groen land. Mooie natuurparken. Veel olifanten. Langs de kust meerdere Nederlandse forten en zelfs nog een eiland (Delft).
Verrassend. Interessante bezienswaardigheden.
Singapore
Zeer modern. Een beetje saai. Zeer gevarieerd en goed eten (diverse invloeden). Regelmatig enkele dagen geweest (goedkope retourtjes van Lufthansa met A380) om te acclimatiseren en heeft het beste vliegveld van Azie (met een uitstekende douche voor de lange terugvlucht).

Johan
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door Loek »

johan1973 schreef:
06 nov 2019, 11:57
Bangkok ben ik ook geen liefhebber van...
Bangkok is juist mijn lievelingsstad. Ik kan uren door de ouwe steegjes wandelen en kletsen met de locals; veelal met handen en voeten. In mijn ogen is het een stad waar je nooit uitgekeken raakt. Ik mag graag op de lokale markten ingrediënten kopen om s'avonds zelf een maaltijd van te koken. Je krijgt daarbij meestal veel suggesties van de marktlui hoe je dat het beste kunt aanpakken. Zo leer je ook weer nieuwe recepten.

Toegegeven, de mensen in Bangkok doen niet overdreven hun best om toeristen naar het zin te maken, ze vinden dat je je maar moet aanpassen. Ik kan daar wel mee leven. Ik ben nu verschillende keren er geweest, begin van dit jaar een maand daar doorgebracht en zou morgen weer teruggaan.
neuberben
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2011, 15:59

Re: Azie, maar waarheen??

Bericht door neuberben »

neuberben schreef:
06 okt 2019, 23:53
Ik heb ongeveer elk land op het lijstje al gedaan—ik dacht vroeger dat Azië niets voor mij was (USA all the way!) maar sinds ik een jaar of 7 geleden voor het eerst naar Bali ben geweest ben ik er DOL op.

Maleisië is inderdaad super, zoals vele zeggen, zéker ook Borneo doen. Heerlijk lekker eten ook. Singapore is cool maar voelt totaaaaaal anders aan dan alle andere grote steden daar (Bangkok, Kuala Lumpur etc).

Mijn persoonlijke favoriet op je lijstje is trouwens Vietnam. Prachtig, spotgoedkoop, massa’s geschiedenis en cultuur, fenomenale natuur (Sapa! Ha Long Bay! Cat ba!), leuke steden (vooral Hanoi en Hoi An), en het beste eten.

Thailand is ook super natuurlijk, als je niet in schoolvakanties gaat tenminste, dan wordt het wel erg druk. Koh Phi Phi is een prachtig strand, en de treinreis van Bangkok naar Chiang Mai is ook top. Chiang Mai is trouwens een geweldig leuke stad, middenin prachtige natuur. Wat handig is aan Thailand, zeker als je nog nooit in Azië bent geweest, is dat het erg toegankelijk is. Ze zijn toeristen gewoon, ze spreken Engels, het is redelijk goed geregeld, je geraakt vlot van a naar b...

Vorig jaar was ik in Myanmar en daar is dat bv. volledig anders. Fantastische ervaring hoor, maar dat zou echt een zotte binnenkomer zijn. :)
Door deze thread weer zin gekregen in Azië, volgende week al vliegen we via Kuala Lumpur naar Cambodja! Heel erg veel zin in!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer