Andalusië

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Andalusië

Bericht door moon29 »

Volgend jaar gaan we wellicht in het tweede deel van het jaar wel weer naar Amerika, maar eerst willen we half april naar Andalusië.
Dit stond voor maart dit jaar eigenlijk al gepland, maar omdat mijn vader net daarvoor heel onverwachts overleed hebben we dat geannuleerd. En komend jaar willen we het dan wat uitgebreider aanpakken. Namelijk zo'n 11 dagen ipv 6.
Op de planning stond sws al onder andere Malaga, Granada, Ronda en Caminito del Rey.
Nu we wat meer tijd hebben zou ik graag een mooie afwisseling tussen natuur en stadjes/cultuur maken.

Kunnen jullie me informeren op natuur in dit gebied die we absoluut niet mogen missen?
Is Cordoba de moeite waard om toe te voegen?
Welke plekken moeten we echt gezien hebben?

In Sevilla en het zuidelijker gelegen Parque de Donana zijn we 3 jaar geleden al geweest. Van de rest van Sevilla hebben we nog helemaal niets gezien.

Alle tips (ook voor leuke overnachtingsplaatsen, hotelletjes, b&b's etc) zijn welkom!

Groetjes,
Monique
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Andalusië

Bericht door GJ »

Voor Ronda kan ik La Perla Blanca van harte aanbevelen, echt superleuk! Rustig gelegen, mooie kamers en je krijgt 's ochtends een ontbijtmand bij je kamer afgeleverd en dan kun je zelf bepalen waar je gaat zitten om te ontbijten. Heel fijne plek.

De omgeving van Guadix is geweldig, daar zie je badlands zoals je ze ook in Amerika wel ziet. Wij kwamen er alleen niet achter hoe je daar kon wandelen of iets dergelijks zonder een 4X4 tot je beschikking te hebben, maar het was wel mooi om doorheen te rijden. Je hebt daar in de buurt ook een aantal bijzondere hotels in 'grotten' (wel kunstmatig uiteraard), dat vonden wij heel leuk om te overnachten: https://www.cuevasdelzenete.com/

In Granada verbleven wij in hotel La Casa de la Trinidad en dat ligt heel erg leuk aan een mooi pleintje, lekker centraal. De kamers zijn modern en het ontbijt was meer dan prima. Parkeren is wel in een openbare garage op een paar honderd meter, maar daar krijg je als ik het me goed herinner korting op. https://www.casadelatrinidad.com/

Vergeet niet om ruim van tevoren al kaartjes voor de Caminito del Rey (aanrader!!) en het Alhambra, en indien je dat wenst het Alcazar in Sevilla te boeken.

Mocht je op het einde nog één of twee dagen strand willen, Nerja is een erg leuke badplaats. Druk genoeg om veel keuze te hebben in restaurantjes etc., maar niet overlopen door zuiptoeristen. Ligt op ongeveer anderhalf uur rijden van Malaga.

El Torcal is een prachtig natuurgebied dat je zeker niet mag overslaan als je er een beetje in de buurt zou komen qua route: http://www.torcaldeantequera.com/

Bij Fuente de Piedra kun je flamingo’s spotten: https://www.survivingmalaga.com/where-t ... ra-lagoon/

Alvast veel plezier, Andalucië is echt geweldig! Wij hebben daar echt een topvakantie gehad.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door nieuwenoord »

Andalusië is prachtig! Wij wonen zelf in de Región de Murcia, ten noorden van Andalusië. We hebben vorig jaar Córdoba gedaan, ook echt wel de moeite waard, maar als je moet kiezen zou ik toch eerder voor Granada gaan. Met name voor het Alhambra, dat is toch wel heel erg bekend. Wat wij erg leuk vonden bij Granada was naar boven rijden op de Sierra Nevada voor het ski-dorp. In de zomer worden daar heel veel nieuwe auto's getest, toen wij er waren waren er zoveel met een ´jasje´ aan. Ging hard vaak! Zo leuk om te zien.

Málaga heeft de laatste jaren enorm geïnvesteerd in de boulevard en ik vind de combinatie zee en stad daar wel ideaal. Je loopt vanuit het historische stadscentrum zo de haven in.

Alles wat GJ al adviseerde kan ik beamen, al hebben we nog niet alles gezien wat hij noemt. Wij gaan over anderhalve week een aantal dagen naar het zuiden, naar El Puerto de Santa Maria en zullen van daaruit Gibraltar, Sevilla en Jerez de la Frontera bezoeken. Ik krijg een VIP-arrangementje voor de Spaanse rijschool voor mijn verjaardag. Dodoña staat ook op het lijstje, maar dat hebben jullie dus al gezien.

Half april is het nog niet zo warm, lekker!
wegaantoch
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 mei 2015, 22:04
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Andalusië

Bericht door wegaantoch »

- Ojen (net boven Marbella) is erg leuk en mooi.
- In tarifa kan je met de boot orka's en dolfijnen spotten.
- Gibraltar (vergeet je paspoort niet) dan kan je zo'n aap op je hoofd zetten, geinig!
- Old-Marbella is erg leuk om s'avonds te gaan eten, erg gezellig!
Laatst gewijzigd door wegaantoch op 11 sep 2019, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door nieuwenoord »

wegaantoch schreef:
11 sep 2019, 12:21

- Gibraltar (vergeet je paspoort niet) dan kan je zo'n aap op je hoofd zetten, geinig!
Zolang de Brexit niet rond is, mag je nog op je ID-kaart :-)
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Andalusië

Bericht door GJ »

Oh, nog een paar dingen die ik net bedacht.

Mocht je in Sevilla de kathedraal willen bezoeken, dan hier dé tip om de lange rijen voor de kaartverkoop te vermijden: ga eerst naar de Iglesia del Salvador en koop daar een kaartje om binnen te komen. Niet alleen is dat een mooie kerk, met dat kaartje heb je ook toegang tot de kathedraal en vermijd je dus de lange wachtrijen.

Verder vonden wij zowel in Sevilla als in Granada de free walking tours leuk om te doen. In Granada hebben we er zelfs drie gedaan: centrum, Albaicín en Sacromonte.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door moon29 »

Oh, wat lief! Wat een fijne tips allemaal al! :D En dat nog wel in een forum over Amerika! :thumbup:
Ik ga er komende dagen even goed voor zitten om de tips die hier gegeven zijn allemaal eens rustig te bekijken en ga er zeker wat mee doen. Zodra ik een route in elkaar heb gesleuteld of eerder al vragen heb kom ik me hier weer melden.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door moon29 »

GJ schreef:
11 sep 2019, 11:57
Voor Ronda kan ik La Perla Blanca van harte aanbevelen, echt superleuk! Rustig gelegen, mooie kamers en je krijgt 's ochtends een ontbijtmand bij je kamer afgeleverd en dan kun je zelf bepalen waar je gaat zitten om te ontbijten. Heel fijne plek.
Ziet er heel leuk uit idd! Ik zie dat je wel minimaal 2 nachten moet boeken, dus even zien hoe dat in het schema past, ik ben nog niet uit de route.
GJ schreef:
11 sep 2019, 11:57
De omgeving van Guadix is geweldig, daar zie je badlands zoals je ze ook in Amerika wel ziet.
Kun je me iets preciezer aangeven waar ik dit kan vinden? Ik heb via google streetview de omgeving al wat afgespeurd, maar kan het niet vinden en ook met googlen word ik
GJ schreef:
11 sep 2019, 11:57
Vergeet niet om ruim van tevoren al kaartjes voor de Caminito del Rey (aanrader!!) en het Alhambra, en indien je dat wenst het Alcazar in Sevilla te boeken.
Ik weet idd dat ik dat ver vooruit moet boeken. Toen ik het in November probeerde te boeken voor afgelopen maart (wat dus niet doorging) was de keuze ook al beperkt. Maar nu lijkt het nog niet mogelijk om te boeken voor april.
GJ schreef:
11 sep 2019, 11:57
Mocht je op het einde nog één of twee dagen strand willen, Nerja is een erg leuke badplaats.

Strandmensen zijn we niet (wel om te wandelen, maar niet om te gaan liggen), maar Nerja staat wel op mijn wensenlijstje om in ieder geval te bezoeken en wellicht een nachtje te slapen.
nieuwenoord schreef:
11 sep 2019, 12:20
We hebben vorig jaar Córdoba gedaan, ook echt wel de moeite waard, maar als je moet kiezen zou ik toch eerder voor Granada gaan
Omdat we ook wat mooie wandelingen in de natuur willen doen, denk ik dat we Cordoba wellicht idd overslaan om de rondreis niet te gehaast te hoeven gaan maken.
nieuwenoord schreef:
11 sep 2019, 12:20
Wij gaan over anderhalve week een aantal dagen naar het zuiden, naar El Puerto de Santa Maria en zullen van daaruit Gibraltar, Sevilla en Jerez de la Frontera bezoeken. Ik krijg een VIP-arrangementje voor de Spaanse rijschool voor mijn verjaardag. Dodoña staat ook op het lijstje, maar dat hebben jullie dus al gezien.
Heel veel plezier Nieuwenoord!!! Donana (en Sevilla hebben we idd al gezien, dus die slaan we nu over hoe mooi ze ook zijn)
wegaantoch schreef:
11 sep 2019, 12:21
Ojen (net boven Marbella) is erg leuk en mooi.
Dank voor de tip, nemen we mee! En ook je andere tips ga ik eens goed bekijken.
GJ schreef:
11 sep 2019, 13:53
Mocht je in Sevilla de kathedraal willen bezoeken, dan hier dé tip om de lange rijen voor de kaartverkoop te vermijden: ga eerst naar de Iglesia del Salvador en koop daar een kaartje om binnen te komen. Niet alleen is dat een mooie kerk, met dat kaartje heb je ook toegang tot de kathedraal en vermijd je dus de lange wachtrijen.
Zoals gezegd zijn we in Sevilla al geweest, dus we zoeken nu liever plekken op die we nog niet kennen. Ook al vonden we Sevilla super mooi en gezellig ! :D
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door moon29 »

Ff aan het puzzelen geweest....

Zou het zo wat zijn?
huis - malaga
malaga - ronda
ronda - ronda
ronda - Antequerra
Antequerra - Granada
Granada - Granada
Granada - Granada
Granada - Nerja of Frigiliana
Nerja of Frigiliana - Malaga
Malaga - Malaga
Malaga - Malaga
Malaga - huis
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Andalusië

Bericht door GJ »

Ziet er goed uit! Ik zou misschien een dag bij Antequerra extra doen en een dag minder in Malaga. Je bent met de Caminito del Reyntoch best wel wat tijd kwijt omdat je of met de bus naar het startpunt moet, of met de bus terug naar je auto. En dan heb je ook nog wat tijd voor de flamingo's en zo.

In april is het volgens mij ook nog Semana Santa in Spanje, rond Pasen. Misschien goed om rekening mee te houden. Ik geloof dat je dan in Granada bijvoorbeeld mooie processies hebt en zo.

Meer info over de badlands vind je bijvoorbeeld hier: https://fototouren.eu/blog/die-badlands-von-granada/
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door nieuwenoord »

Semana Santa is de heilige week. De week voor Pasen. Druk, iedereen vakantie, maar mooi met alle processies.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door moon29 »

We gaan (afhankelijk van vlucht prijzen) 14 of 15 april. Volgens mij is Semena Santa van 5 tot 11 april in 2020.

Over vlucht prijzen gesproken. Voor een Amerika reis houden we altijd een tijdje de prijzen in de gaten en slaan dan toe als we iets goeds zien.

Ik heb het idee dat dit voor zo'n Europeesch vluchtje weinig fluctueert. Klopt dat ?
Toen ik voor afgelopen maart boekte (Wat ik dus uiteindelijk moest annuleren ) deed ik dat op black friday. Dat was spotgoedkoop....Maar was spontane actie. Ik had daarvoor helemaal niet naar tickets gekeken en weet dus ook niet hoe groot het verschil was met de dag ervoor bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door nieuwenoord »

Prijzen fluctueren niet echt, maar hoe vroeger hoe beter of het algemeen. Wat wel heel veel uitmaakt, is in welke periode je gaat. Ik betaal bijvoorbeeld nog geen 100 euro pp voor een retour Eindhoven-Alicante voor 6-11 januari. Voor de herfstvakantie kom ik rond de 350 euro uit.

Transavia heeft prachtige maandoverzichten, ik boek zelden meer bij Ryanair, want die cancelen voor iedere sch**t hun vluchten naar Spanje.

Voorbeeld Eindhoven-Malaga in januari. April is nog niet bekend, maar ik verwacht die heel snel nu.
Schermafbeelding 2019-09-14 om 10.55.21.png
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door nieuwenoord »

Frigliana is trouwens schitterend!
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door moon29 »

Dank voor de tip om te wachten op Transavia! Ga ik zeker doen :thumbup:
Aanstaande 28 sept ga ik voor 5 dagen naar Madrid met mijn dochter, met Ryanair, en de dag er voor en er na staken ze, en zo is het idd iedere keer iets daar.... :(

Dus beter een accomodatie in Frigiliana zoeken dan in Nerja?
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door nieuwenoord »

Nerja of Frigliana, weet niet ... ik vond Nerja erg druk.

Tickets vanaf dinsdag beschikbaar voor zomer 2020.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door moon29 »

Mooi ! Dan kan het boeken beginnen :thumbup:
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Andalusië

Bericht door GJ »

Leuk, succes! Benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt en hoe je het gaat vinden! :thumbup:
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door moon29 »

De prijzen staan idd op transavia nu. Ik zie dat het op onze data gunstiger is om vanaf Rotterdam te vliegen dan vanaf Eindhoven.
Iemand hier ervaring met vliegen vanaf Rotterdam?
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Andalusië

Bericht door nieuwenoord »

Doen! Makkelijker wordt het niet. Wij zitten eigenlijk een beetje tussen deze vliegvelden in als we in Nederland zijn, maar als ik kan, kies ik voor Rotterdam.

Kleiner, compacter, na de verbouwing (die zal dan wel klaar zijn) weer gebruik maken van een vertrekhal die lijkt op een business class lounge. Echt zoveel fijner dan Eindhoven, wat ook al een fijn vliegveld is vergeleken met het grote Schiphol.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer