Taiwan in februari

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Taiwan in februari

Bericht door roelb »

Een wat ongebruikelijke bestemming, maar volgend jaar bij een tripje naar Australie en Nieuw Zeeland vliegen we via Taiwan en heb ik daar op de terugweg maar een stopover van gemaakt van een paar dagen. Op de heenweg zijn we al een hele dag in Taipei tussen twee red-eyes (6am - midnight ongeveer) en gaan we de standaard dingen in Taipei wel doen. Op de terugweg wil ik dus wel wat van het eiland zien. Auto is gehuurd. Ik lees dat er erg veel mooie hikes zijn, ook wat avontuurlijker.

Iemand al eerder daar geweest? Hoe zit het met engels buiten Taipei? Nog tips, mooie hikes of andere bijzondere zaken?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Taiwan in februari

Bericht door hemmie »

Wij waren najaar 2010 een week in Taiwan, en vonden het (met 2 jonge kinderen) een heel fijn land om te bereizen. Wij konden ons overal goed redden met engels (of gewoon eten uitkiezen van een plaatje). En erg mooi. Maar uiteraard met peuter en kleuter geen echte hikes gedaan.
Wij zijn uiteindelijk het hele eiland rond gegaan, maar begonnen in Taroko Gorge, dat is zeker een bezoek waard. Toen wij er waren was de kustweg door een landslide afgesloten, dus wij zijn er via de bergen heen gereden, een flinke omweg, maar wel heel speciaal. Smalle, bochtige wegen (één van de weinige keren dat de kinderen wagenziek waren), smalle onverlichte tunnels, en in ons geval deels dichte mist, dus af en toe dichtgeknepen billen in de auto, maar het was het waard.
Volgens mij sliepen wij toen in het Taroko Village Hotel, was erg leuk.
Wij zijn ook nog in Tainan geweest (VOC geschiedenis) en langs de westkust weer naar Taipei, maar daar heb je met een paar dagen denk ik niet genoeg tijd voor.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Taiwan in februari

Bericht door hemmie »

Oh, en zo lekker gegeten daar, alleen al daarvoor zou ik wel terug willen!
Terug in Texas!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Taiwan in februari

Bericht door roelb »

Thanks! Ik ga er binnenkort eens verder induiken. Maar met wat ik nu zo zie heb er al wel een beetje spijt dat ik er niet nog een week extra aan Taiwan heb vastgeplakt. Maarja, keuzes he ;-) We kunnen niet eerder weg en ook niet later terugkomen ivm andere verplichtingen. Dus extra tijd in Taiwan zou afgaan van de tijd in NZ, en dat is ook jammer.
Laatst gewijzigd door roelb op 08 jul 2019, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Taiwan in februari

Bericht door hemmie »

NZ is ook prachtig, dus je kunt het niet fout doen😀
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
johan1973
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 20 jul 2007, 10:57
Contacteer:

Re: Taiwan in februari

Bericht door johan1973 »

Wij zijn vorige jaar eind januari / begin februari naar Taiwan geweest. Zo'n beetje de koudste maand. Op zich is dat wel goed voor wandelen (hoef je niet veel water mee te slepen).
Omdat we behoefte hadden aan warmte, zijn we het merendeel in het zuiden geweest: Tainan/Anping en Taitung.
Tainan inderdaad voor de voormalige VOC-forten, tombe en Koxinga shrine. Uiteindelijk is het een reis vol geschiedenis geworden. In Taipei beide Memorial halls van de grote leiders (Chiang Kai Shek en Sun Yat Sen) en het Palace Museum met de schatten uit de Verboden Stad.
Er is een zeer goede HSR-verbinding tussen Taipei en Tainan (en verder naar het zuiden). Reizen via de oostkust gaat langzamer.
Binnen Taipei was alles lopend en per metro/bus te doen. Er loopt bijvoorbeeld ook een metrolijn naar Tamsui (Fort San Domingo).
Auto huren was dus niet nodig.
Voor het gemak: in Taipei boven het Centraal Station (ons hotel zat er tegenover) hebben ze een grote food court.
En mocht het regenen, dan heb je daar ook ondergrondse winkelcentra.
Verder opvallend veel goede (zoete) bakkerzaakjes.
We hebben alle treinkaartjes de dag na aankomst gekocht. Voor de HSR is een apart loket. Hotels had ik via booking dot com, want de resultaten op airbnb vielen me tegen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Taiwan in februari

Bericht door roelb »

Thanks!

Ik kom er twee keer: een keer een ruime dag op de heenweg. En dus op de terugweg een paar dagen.

Op de heenweg gaan we inderdaad per OV en gewoon naar Taipei. Voor dat tweede bezoek willen we echt de natuur in en wat van het land zien. Dus heb ik een auto gehuurd (vanaf het vliegveld). Wordt een klein roadtripje dus..
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Taiwan in februari

Bericht door ADE01 »

Geweldig land. Auto rijden zou ik er niet snel doen, het is vaak langzamer dan OV, er rijden enorm veel scooters, verkeersregels neemt men niet zo nauw, enzovoorts. In Taipei is de metro super en goedkoop. Je koopt een pasje, opladen kan vrijwel overal, je kunt er zelfs mee betalen in veel gevallen en aan het eind van de reis lever je deze weer in en krijg je je geld terug. Trein/bus verbindingen zijn prima en taxi's zijn ook niet duur. Engels sprekenden vind je in Taipei nog wel maar er buiten amper.

Natuur is er in overvloed. Taipei ligt in een soort vallei en je kunt aan een aantal kanten omhoog klimmen voor een geweldig uitzicht. Aan de ene kant heb je the four beasts, een netwerk met trails. Trails zijn over het algemeen super onderhouden met veel trappen e.d. Elephant mountain is de makkelijkste en daardoor vaak druk, vooral rond zonsondergang vanwege het mooie uitzicht. Tiger mountain en 9-5 peak zijn iets interessanter. Aan de andere kant is het meer voor gevorderden en kun je beter niet gaan als het nat is, dan is het glad vanwege veel rotsen. Jinmianshan Trail is zo'n voorbeeld. Iets ten Noorden heb je ook nog Yangminshan national park met routes van 4 uur en langer, veel natuur, watervallen, enzovoorts.

Voor een paar dagen zou ik zelf in het Noorden blijven. Taipei zit vol met verschillende districten en bezienswaardigheden. Het National Palace Museum is geweldig als je van musea houdt, ligt vol met schatten uit de verboden stad. Ten Noorden heb je bijv. Jiufen old street, een stadje tegen de berg aan gebouwd. Onderweg zijn er nog een aantal plekken met watervallen e.d. Vervolgens via de kust richting Hualien om Tarokko te bezoeken. Daar zou ik het hop-on / hop-off systeem nemen, in de Taroko gorge wil je echt niet rijden met je auto. Daar zijn ook weer enorm veel trails, veel voor gevorderden. Vergeet niet de night markets te bezoeken, die heb je overal wel. En eten van straat standjes is over het algemeen prima.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Taiwan in februari

Bericht door hemmie »

Wij vonden in 2010 het rijden in Taiwan niet echt een probleem, alleen de bergweggetjes met smalle tunnels in de mist waren spannend, maar als de kustweg open is hoef je daar niet langs (en het ook wel wat natuurlijk). Van de gorge zelf kan ik me niet herinneren dat het een probleem was, en verder rond het eiland ook prima. Maar goed, wij woonden destijds in India, dus de lat lag laag😂
Terug in Texas!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Taiwan in februari

Bericht door roelb »

Ik ben wel vaker op plekken in de wereld geweest waar auto's huren niet de "toeristische norm" is. Of waar we door anderen voor gek werden verklaard dat we daar zelf gingen rijden. En elke keer ben ik blij dat wij dan toch gewoon een auto hadden. Van niemand afhankelijk, vrijheid, ook op plekken kunnen komen waar geen OV komt en niet geforceerd worden in het standaard dagritme.

Moet wel zeggen dat de huurprijzen in Taiwan redelijk hoog lagen. Niet veel concurrentie denk ik. Alleen Hertz en Avis lijken er te zitten. Maar goed, uiteindelijk iets van $80 per dag kwijt.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Taiwan in februari

Bericht door hemmie »

Ik had toen in 2010 best veel moeite om autohuur te regelen, uiteindelijk via de website van een onafhankelijke verhuurder geboekt. Was inderdaad niet goedkoop, maar super service, auto, met gps en hele goede autostoel voor jongste, werd bij hotel afgeleverd en weer opgehaald.
Terug in Texas!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Taiwan in februari

Bericht door ADE01 »

Het is niet de norm om een auto te huren omdat toerisme vooral vanuit China en omringende Aziatische landen komt via een georganiseerde groepsreis inclusief bus en gids met vlag (en irritante luidspreker). Vandaar misschien minder aanbod/duurder? Een auto hebben is ook niet heel gebruikelijk in Taiwan. Van mijn familieleden/vrienden heeft ongeveer een derde een auto en niet omdat ze het niet kunnen betalen.

In de gorge zou ik persoonlijk niet rijden omdat er steeds meer tour bussen komen, wat het gevaarlijker maakt en er niet veel parkeerplekken zijn. Bij veel trails kun je niet parkeren, die beginnen langs de weg. Maar wil je enkel de reguliere bezienswaardigheden zien en af en toe stoppen dan kan dat wel met de auto. Aan de oost kant is het sowieso veel rustiger en is het wel handig een auto te hebben.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Taiwan in februari

Bericht door roelb »

hemmie schreef:
17 jul 2019, 22:59
Ik had toen in 2010 best veel moeite om autohuur te regelen,
Ik heb nu gewoon Avis gebruikt (via de britse site, scheelde een slok met de NL site), vanaf TPE. Hertz was consequent 2 x zo duur, dus ze letten blijkbaar niet zo op elkaars tarieven.

Maar ik heb inmiddels ook al wel wat mooie plekjes gevonden om te verblijven, ook een beetje buiten het gebaande pad. Vooral Silks place midden in Toroko NP ziet er erg goed uit. Gaat helemaal goed komen!

@ADE01: trails die op onhandige plekken beginnen met weinig tot geen parkeergelegenheid had ik inderdaad al gezien. Maar goed, daar is wel een mouw aan te passen. Ik neem het in ieder geval mee bij het maken van de plannen. Bedankt voor alle tips!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer