Maleisië

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Maleisië

Bericht door michelly »

Dankjewel! Ik ga het straks bekijken 👍
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Maleisië

Bericht door Galapogos »

Maleisië is een prachtig land! Ik vond met name de natuur op Borneo echt onvergetelijk. Hoogtepunt voor ons was een driedaags bezoek aan Gunung Mulu National Park, maar dat staat niet op jullie planning zo te zien.

Tioman vond ik wat tegenvallen. Onder water is het erg mooi, maar het eiland zelf vond ik aan de vieze kant. Daar had ik toch echt wat meer van verwacht. Dat kan inmiddels best veranderd zijn, ik was er bijna tien jaar geleden.

Verder heb ik weinig concrete tips. Geniet ervan!
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Maleisië

Bericht door vana »

Singapore is een hele mooie schone stad. Ik heb er jaren geleden een maand gewoond toen mijn man er werkte.
Je moet echt een bezoek brengen aan het Raffles Hotel en daar in de tuin een Singapore Sling drinken, of een High Tea doen. Zo prachtig daar!
En natuurlijk winkelen op Orchard Road.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Maleisië

Bericht door michelly »

Dit is het definitieve schema geworden:

18/19 jul: Brussel - Dubai - Kuala Lumpur - Kuching lange vliegdag maar dat moet dan maar.
20 jul: Kuching bezoek Semenggoh Nature Reserve om Orang Oetangs te zien en middag wetland tour
21 jul: Kuching - Bako NP
22 jul: Bako - Kuching
23 jul: Kuching - Batang Ai Overnachting in longhouse bij Iban
24 jul: boottocht en trekking, overnachting camp midden in de jungle in een tentje
25 Jul: trekking, overnachting camp midden in de jungle in een tentje
26 jul; trekking terug en overnachting in Aiman Batang Ai Resort
27 jul: Batang Ai - Kuching - doorvliegen naar Kuala Lumpur
28 jul: Kuala Lumpur
29 jul: Kuala Lumpur - Cameron Highlands huurauto ophalen
30 jul: Cameron Highlands - Ipoh
31 jul: Ipoh - Penang
01 aug: Penang
02 aug: Penang - Kota Bharu
03 Aug: Kota Bharu - Cherating
04 aug: Cherating op zoek naar het eieren leggen van schildpadden 's nachts
05 aug: Cherating - Mersing - Tioman huurauto inleveren
06 aug: Tioman
07 aug: Tioman
08 aug: Tioman - Mersing - Singapore
09 aug: Singapore
10 aug: Singapore - Brussel. We vliegen pas in de nacht van 10 op 11 aug terug dus hebben 2 dagen voor deze stad

@vana Bedankt voor de tip. Dat hotel ziet er prachtig uit.
@Galapogos We zullen zien wat Tioman zal brengen, hopelijk is het niet vies meer. We hebben een chaletje precies aan het strand en het is de bedoeling om hier lekker te relaxen maar we zullen hier ongetwijfeld ook nog wel weer wat gaan zien.

Verdere tips en reisverslagen zijn nog steeds welkom :lol:
plume
Amerikafan
Berichten: 383
Lid geworden op: 17 aug 2010, 20:02
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Maleisië

Bericht door plume »

Elly,
Ken je deze blog al. https://kaatkeepsgoing.nl/author/karin/. Zij heeft pas een heel stuk over Maleisië geplaatst.
Zij geeft hierin heel veel informatie, ook over Singapore.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Maleisië

Bericht door michelly »

Da's inderdaad een bak aan informatie! Hartelijk dank :thumbup:
chell
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jul 2017, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Maleisië

Bericht door chell »

Ik heb over Tioman de afgelopen dagen nog hele teleurstellende ervaringen gelezen. Met name over de enorme hoeveelheid zandvliegen en dat het lang niet zo bounty en idillisch is als verwacht. Geen eigen ervaring, maar van iemand op wereldreis die ik volg.
Reisverslagen/foto's
2015: New York
2018: Roadtrip Las Vegas - Seattle
2022: New York
2023: Anaheim (muziekfestival in the House of Blues)
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Maleisië

Bericht door michelly »

Ik las inderdaad ergens dat er zandvlooien kunnen zitten maar over het algemeen lees ik alleen maar lovende reviews. Voor mij iig geen reden om het te cancellen. We zullen zien :wink:
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Maleisië

Bericht door ClaireVHaut »

Let echt op bij Tioman hoor ! Zandvliegen zijn er wel degelijk, duurt ongeveer week voordat je het merk dat je geprikt bent. DEET kan je daar niet kopen ! In Maleisië is dat verboden, dus neem dat mee van thuis.

https://www.tripadvisor.co.za/ShowForum ... ahang.html is misschien nog een tip
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Maleisië

Bericht door michelly »

Deet hebben we altijd bij! Ik ga me er nog eens verder voor inlezen :thumbup:
Mariah
Amerikafan
Berichten: 188
Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Maleisië

Bericht door Mariah »

Beste Maleisië kenners op dit forum,

Na verschillende keren in de VS te zijn geweest zijn we aan het overwegen om zomer 2020 naar Maleisië te gaan. We zijn een gezin van 6 volwassenen (man en ik, 2 kinderen en hun aanhang tussen 22 en 24 jaar). De afwisseling die Maleisië biedt spreekt ons aan, maar vooral de mooie natuur.
Ik heb me wat ingelezen maar voor ik verder ga heb ik een paar vragen.

Mijn man kan niet klimmen (paar treden kan - met hulp, maar een trap of over stenen of hobbelig terrein lopen niet), wel lopen op vlakke ondergrond.
In de VS is over het algemeen veel geregeld voor mensen met een handicap, hoe is dit in Maleisië? Tot nu toe lees ik vooral over klim- en klauterpaden in de jungle, via het water de boot instappen etc. Dit is niet te doen voor mijn man.

In de VS lukte het om steeds een goede combi te maken. Als wij een lange hike gingen maken bleef hij bijv bij een uitzichtpunt. Een andere keer zochten we iets wat we gezamenlijk konden doen. Deze combi was voor ons allemaal top.

Zou zo'n combinatie ook in Maleisië kunnen? Zijn er voldoende mogelijkheden om moois te zien vanaf een terras of bijv een korte wandeling over een min of meer vlak stuk?
Als we gaan willen we graag één van de vele eilanden bezoeken. Hoe zijn jullie ervaringen met het in- en uitstappen van de boten? Heb je daar wat lenigheid/behendigheid voor nodig of kan dat veelal over een loopplank oid?

Kortom, ik ben op zoek naar de (on-)mogelijkheden. Als iemand er iets over kan vertellen, graag!
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Maleisië

Bericht door Marielleh »

Laat ik voorop stellen dat wij goed ter been zijn en we daarom niet specifiek gelet hebben op dit soort dingen maar ik ben geneigd te denken dat toegankelijkheid voor degenen die minder goed ter been zijn in de VS een stuk belangrijker wordt gevonden dan in Maleisie.

De boottrips die ik me daar herinner waren van de afdeling klauteren om erop te komen....
Kuala Lumpur is, schat ik in, best te doen maar hoe verder je van de grote stad (steden) komt hoe minder de infrastructuur is, dus ook het asfalt is minder (oneffenheden, kuilen). Daarnaast moet je er wellicht wel rekening mee houden dat de stoepen soms een stuk hoger zijn dan in Nederland (ivm de hoeveelheden regen die er soms vallen).
Wellicht is een combi met Signapore een optie? Weinig natuur, dat wel, maar wel veel leuke activiteiten om te doen in een paar dagen en stukken westelijker en toegankelijker qua voorzieningen.
Wat het misschien ook minder uitdagend zou maken is met een huurauto te reizen. Dan heb je het stuk vervoer al gecovered en kun je ook wat makkelijker ter plaatse bekijken of iets passend is en of er bv een fijne plek in de buurt is voor je man om te verblijven als hij ergens niet mee in of op kan.

Daarnaast; Aziaten zijn wel enorm behulpzaam en servicegericht dus je zou bv voor een excursie prima bedrijven van tevoren kunnen benaderen om de (on)mogelijkheden te bespreken en ook je hotels zou je van tevoren kunnen benaderen. Zo mogelijk zullen ze proberen je te helpen is onze ervaring (wij hebben een zoon met noten/pinda - allergie waardoor de standaard maaltijden niet altijd passend zijn) Qua hotels; hou er ook rekening mee dat er veel (natuurlijk niet alle, maar wel veel meer dan in het westen) zijn met een of meerdere stapjes bij de deur, zeker in resorts met kleine huisjes. Ivm de beesten en regen heb je daar vaak wel een (aantal) stapje(s).
Wandelen op vlakke paden kan ik me in Maleisie niet herinneren in de natuur.
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
Mariah
Amerikafan
Berichten: 188
Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Maleisië

Bericht door Mariah »

Dank je voor je snelle en uitgebreide reactie. Ondanks dat je niet speciaal gelet hebt op toegankelijkheid voor mensen die slecht ter been zijn kan ik zeker wat met je antwoorden!
Een eilandbezoek laten we dan maar zitten, er is vast nog genoeg ander moois te zien. De tip om ter plaatse te vragen welke tours mogelijk zijn is een goeie. En idd, met huurauto is hij ook flexibeler.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Maleisië

Bericht door michelly »

Voor ons duurt het nog 4 weken voordat we vertrekken. Als ik het zo in kan schatten op basis van onze voorbereiding lijkt me het schiereiland met een huurauto wel te doen. Borneo lijkt me dan wat moeilijker.
Misschien vind je het leuk om ons te volgen? Ons nieuwe boek staat weer klaar op de boekenplank om gevuld te worden: http://michelly.nl/
Mariah
Amerikafan
Berichten: 188
Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Maleisië

Bericht door Mariah »

Dank voor je reactie Michelly.
Ik volg jullie reizen al langere tijd, ontzettend leuk om te lezen (en zin in te krijgen ook mooie bestemmingen op te zoeken!). Leuk dat jullie dit delen. Je zult begrijpen, ik wacht met smart op jullie reiservaringen in Maleisië en Borneo :D
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Maleisië

Bericht door michelly »

:thumbup: :thumbup:
Mariah
Amerikafan
Berichten: 188
Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Maleisië

Bericht door Mariah »

Het enthousiasme voor Maleisië wordt er na het lezen van meerdere reisverhalen niet minder om!
Wat ik echter verschillende keren tegen ben gekomen in de reisverslagen dat er nog veel hurktoiletten zijn. Oeps, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik lees ook dat er bij de wat betere overnachtingsplaatsen en in steden 'gewone' wc 's zijn maar niet overal en ook onderweg kan het zijn dat je er geen westers toilet tegen komt. Dit is voor ons (lees, voor mijn man) het punt om te stoppen met verder verdiepen in een vakantie naar Maleisië, hoe jammer ook.

Marielleh en Elly, bij deze wil ik jullie nogmaals hartelijk bedanken voor jullie reacties en het meedenken.
Elly, ik verheug me zeker nog op je reisverslagen. Fijne vakantie gewenst! Wij gaan ons verdiepen welk gebied in Amerika we willen gaan (her-)ontdekken - ook niet verkeerd :)
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Maleisië

Bericht door michelly »

Dankjewel! Ik zal er eens op letten. Ik kan niet zeggen dat ik hierover veel gelezen heb in mijn voorbereiding. Ik laat het je wel weten over een paar weekjes :thumbup:
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Maleisië

Bericht door tomhster »

Ik kan mij slechts één hurktoilet (met een emmertje water en een stuk touw :roll: ) in een kroeg aan de rivier in Malakka herinneren, maar het is maar hoeveel waarde je daaraan hecht. Ik vind Maleisië een fantastisch vakantieland. Singapore idem, overigens.
Mariah
Amerikafan
Berichten: 188
Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Maleisië

Bericht door Mariah »

Jullie maken het ons wel lastig :wink: Want één hurktoilet, dat is zeker niet veel op een hele reis.
Een hurktoilet is normaal gesproken niks mis mee. Het punt is dat door de beperking van mijn man hij een 'westers' toilet nodig heeft.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer