Costa Rica 2019

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
jonasb
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 dec 2012, 09:42
Aantal x V.S. bezocht: 3

Costa Rica 2019

Bericht door jonasb »

Hallo,

Wij zijn momenteel bezig met de eerste plannen voor onze reis van 2019 op papier aan het zetten (periode 12/07 tem 03/08).
Deze zomer wordt een korte autoreis maar we willen graag in 2019 nog eens een grote reis maken.
Ik had ooit beloofd aan mijn vrouw om naar Costa Rica te gaan maar de voorbije 2 jaar is dit niet gelukt omwille van familiale omstandigheden, maar uitstel is geen afstel vandaar.
Hieronder kunnen jullie onze voorzichtige planning terugvinden, graag jullie meningen of adviezen.
Zelf heb ik schrik dat het te druk is en dat we teveel willen doen maar ja, er is natuurlijk veel te zien en te doen.
Wat ik tussen ( ) geschreven heb, zijn de mogelijke activiteiten. Dit wil niet zeggen dat we alles gaan doen, want dat is gewoon niet haalbaar.
Alle tips zijn welkom! :) Oja, voor ik het vergeet, er kunnen nog 2 dagen extra ingepland worden, wat denken jullie?

Dag 1: Thuis --> San Jose
Dag 2: San Jose --> Tortuguero NP
Dag 3: Tortuguero NP (schildpadden, kanalentocht)
Dag 4: Tortuguero NP --> Puerto Viejo de Talamanca (Of Cahuita Of Punta Uva)
Dag 5: Puerto Viejo de Talamanca (rust aan strand, surfen, koraalriffen, fietstocht, cahuita NP, Mananzillo)
Dag 6: Puerto Viejo de Talamanca --> Sarapiqui
Dag 7: Sarapiqui (raften, chocoladetour)
Dag 8: Sarapiqui --> La Fortuna (Onderweg eventueel Catarata del Toro, Catarata la Paz, Volcan Poas)
Dag 9: La Fortuna (El Arenal) (Vulkaan, Tabacon of Tenorio Hot Springs)
Dag 10: La Fortuna --> Rincon de la Vieja NP (Onderweg Nat Park Volcan Tenorio/Rio Celeste)
Dag 11: Rincon de la Vieja NP (Vulkaan, modderpoelen)
Dag 12: Rincon de la Vieja NP --> Monteverde
Dag 13: Monteverde (Skywalk, Nevelwoud, Santa Elena, Selvatura Park, Tilaran)
Dag 14: Monteverde --> Manuel Antonio
Dag 15: Manuel Antonio NP --> Bahia Drake ('s morgens MA NP, auto in sierpe voor BD)
Dag 16: Bahia Drake (Isla del Cano, snorkelen, dofijnen, walvissen)
Dag 17: Bahia Drake (Corcovado NP)
Dag 18: Bahia Drake --> Uvita/Dominical
Dag 19: Uvita/Dominical (Watervallen Nauyaca)
Dag 20: Uvita/Dominical --> San Gerado de Dota (San Isidro markt, Nat Park Quetzals)
Dag 21: San Gerado de Dota --> San Jose
Dag 22: San Jose --> Thuis
Dag 23: Thuis
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1749
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 41

Re: Costa Rica 2019

Bericht door Lilo »

Hallo,

WIj waren in februari van dit jaar in Costa Rica. Enkele dingen die wij leuk vonden:
The bosque 1968 trail arenal: geen al te zware wandeling met een mooi viewpoint op de vulkaan (wij hadden wel wat pech, volledig bewolkt en dus geen zicht)
Herradura beach (super warm water) met palmbomen en terrassen aan het water
La Fortuna waterfall (gaat 's morgens open om 8u, wij waren er om 7.45u en waren helemaal alleen. Super! Vanaf 8.30u al veel volk! Veel trappen naar beneden en dus ... ook weer naar boven!
Baldi hotsprings in La Fortuna: aanrader! Super mooi en luxueus.
Aventura canopy tour in Monteverde: met 2 superman ziplines en tarzanswing! Scary!
Night walk met een gids op zoek naar allerlei dieren!
Frog pond (voor de mini kleurrijke kikkertjes) en spinnen. Je kan overdag een bezoek brengen en 's avonds terugkeren, je krijgt dan een zaklamp en hebt meer kans om de kikkers (van 1-2cm) te zien. Was echt leuk! Er liep daar een gids die ons meenam en uitleg gaf.
Je kan lekker eten voor niet veel geld in Costa Rica, vooral arroz con camarones viel bij ons erg in de smaak!
Strand van Manuel Antonio en de vele apen (let op voor je rugzak), wel heeeeeeeeeeeeel druk.

Heel veel plezier,
Groetjes,
Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
IlsevT
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jun 2017, 09:24
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Costa Rica 2019

Bericht door IlsevT »

Hallo Jonasb,

Wat een mooie reis hebben jullie in het vooruitzicht. Ik heb Costa Rica twee keer bezocht en ben er net zo enthousiast over als over de USA. De natuur is overweldigend, de mensen vriendelijk en het eten is zo vers en gezond. Naar aanleiding van jou routevoorstel heb ik een aantal vragen, opmerkingen en tips.

- Wanneer willen jullie de auto ophalen? In San Jose of Puerto Limon? Tortuguero wordtvaak als pakketreis aangeboden vanaf San Jose, maar is ook prima zelf te doen. Dat bespaard veel geld. De route is met de auto prima te begaan en de auto kun je overdekt, bewaakt parkeren bij de opstapplaats in La Pavona. Wij hebben in hotel Rana Roja verbleven. Prima hotel, goed eten en vanaf daar kun je prima excursies regelen. Ga zeker kano varen door Tortuguero met gids van Rana Roja. Het is een top beleving. Zoals de naam doet vermoeden zijn er veel rode kikkertjes te zien.
- Cahuita hebben wij niet bezocht, mijn moeder wel en is zeer te spreken over Atlantida Lodge waar ook veel kikkers te zien zijn.
- De reisdag van Talamanca naar Sarapiqui is erg lang, maar wel te doen op 1 dag. Zorg dat je vroeg vertrekt. In Costa Rica duurt een reis vaak langer dan je denkt vanwege ongevallen of wegwerkzaamheden.
- Aanraders in Sarapiqui: Frogs Heaven. Op een zeer klein gebied krijg je een rondleiding van een Tico die zelfs wat Nederlands kan. Je kan hier naast kikkers ook vogels en luiaarden spotten. De man is zeer vriendelijk en de $25 dollar is het meer dan waard. Hotels die ik aanraadt: Sarspiqui Rainforest Lodge, Tirimbina Lodge. Ga absoluut niet verblijven bij Hacienda Sueño Azul. Als je bij hotel Tirimbina verblijft mag je als gast ook gebruik maken van het reservaat waar je mooi kan wandelen (over hangbruggen). Je kan er ook een chocoladetour die die ook erg leuk is. Er is genoeg te doen rondom Sarapiqui. Let wel goed op waar je verblijft dat maakt nogal een verschil in reistijd vanaf Talamanca.
- De reis naar Fortuna is kort waardoor je prima onderweg wat kan ondernemen, maar volgens mij is die waterval nog behoorlijk ver weg. Ik zou er eerder voor kiezen om een park in de buurt van Sarapiqui te bezoeken of alvast wat in Fortuna te ondernemen.
- Onze aanraders in Fortuna: hike 1968. In mei was het er bloedheet en was de wandeling daardopr erg zwaar, maar wel de moeite waard. De waterval is ook erg mooi, maar doe dat wel zo vroeg mogelijk. Het is dan rustig en minder heet. Vanuit Fortuna kun je ook een hele mooie excursie boeken naar Caño Negro. Een prachtig gebied waar je veel vogels, apen, luiaards en kaaimannen kan spotten. De tour kost een hele dag. Je zal dan minimaal 2 dagen in Fortuna moeten verblijven wat ik sowieso wel een minimum vindt. Hoteltip: Montana de Fuego. Prachtige kamers, fantastisch uitzicht en ontbijt, super vriendelijk personeel en thermale baden (gratis). Bij het Rainforest Cafe in Fortuns kun je heerlijke taarte eten.
- Onderweg naar Rincon de Vieja stop dan zeker bij het Macadamia Cafe voor een toiletpauze, heerlijke taarten en sandwiches, smoothies en het uitzicht op Lake Arenal. Wij vonden Rincom de la Vieja que bestemming het minst? Het is er droog en geen jungle. In Amerika al bezoeken gebracht aan soortgelijke gebieden met borrelend modder, stoom en geijsers waardoor dit tegen viel. Als je een mooi hotel hebt kun je er prima toeven. Wij verbleven in hotel Buena Vista (zeer afgelegen en ver rijden van het NP) en hebben ons een dag lang vermaakt bij het hotel zelf. Je mag gratis gebruik maken van de hangbruggen.
- Monteverde is ook zeker een bestemming waar je zeker twee vrije dagen kan gebruiken. De hangbruggen van Selvatura zijn leuk. Wij vonden Monte Verde Verde ook een hoogtepunt. Boek hier echter geen tour met gids. De gidsen zijn heel slecht.Je kan beter zelf een gids regelen en dan het park bezoeken. Wij verbleven in hotel El Bosque wat tevens een reservaat is waar je kan wandelen. Enig nadeel is dat het ontbijt heel karig is.
- Manuek Antonio is net een dierentuin. Zowel qua spotten van dieren als de hoeveelheid bezoekers die hier op af komen. Zorg dat je vroeg gaat en bereid je er op voor dat het er veel drukker zal zijn als in de rest van het land. Wij hebben het niet als hinder ervaren dat er zoveel mensen (Amerikanen) zijn. Kies voor een hotel aan de weg van Quepos naar Manuel Antonio. Quepos is een saaie, drukke stad waar je niet wilt zijn. Ik zou hier toch een hele dag voor inplannen.
- Corcovado is fantastisch. Wij verbleven ver buiten Drake Bay en hadden het hotel en dus paradijs voor onszelf. Poof Man's Paradise is echt een topper. het hotel is simpgrl net als het eten. Je hebt er geen warm water, internet en bereik, maar de beleving is onvergetelijk. Je krijgt er een expeditie robinson gevoel van. Fa zeker met Consuela mee op tour. Deze vrouw heeft veel kennis en doet er alles aan om het je naar de zin te maken en het kost niet veel. Dit hotel is alleen geen aanrader voor mensen die slecht ter been zijn. Je stapt uit in het water (ook in Drake Bay) en je moet nog minstens 1 kilometer naar het hotel lopen vanaf het strand. De boot vertrekt in Sierpe. Daar is een kantoor van Poor Man's Paradise waar je de auto kan parkeren. Tegen betalimg kun je de auto bewaakt parkeren tegenover restaurant Las Vegas.
- Dominical is een super leuk dorpje. Geen hoogbouw, maar het echte Costa Rica. Veel surfers, hippies en alternatievelingen. Er hangt een hele leuke sfeer. Hotel Diuwak is niet zo luxe als ik verwacht had, maar mooi gelegen. Op 50 meter van het strand en restaurantjes op loopafstand. In het dorp kun je goed (wel prijzig) eten bij Mono Congo. Lekkere koffie en taart kun je halen bij Cafe Delicias. Hacienda Baru is op 3 kilo!eter van Dominical gelegen. Het is een mooi hotel met natuurpark waar je mooi kan wandelen en birdwatching tour kan doen. Dit strand is nog mooier als die van Dominical en er is geen mens!
- San Gerardo is hoog gelegen. Wij hebben het er koud gehad en sliepen onder vier dekens. Wij als vogelspotters vonden het een topbestemming. Als je uren kan genieten van vogels raad ik de Batsu Gardens aan. Echt gericht op vogels fotograferen. Kom je alleen om de Quetzal te spotten dan raad ik je aan om niet in San Gerardo de Dota te verblijven, maar aan de doorgaande weg. Vanaf de hoofdweg is het zeker nog een half uur naar het dal. De weg is extreem smal en steil. Een 4x4 kan je hier wel gebruiken. De tours om de Quetzal te spotten worden ook in de buurt van de hoofdweg gedaan of in heg nationale park. Het park is alleen de moeite waard om te bezoeken met gids. Wandelmogelijkheden zijn er nauwelijks.
- Wij hebben de laatste nacht niet in San Jose verbleven. Afhankelijk van je vluchttijd zou je vanaf San Gerardo rechtstreeks naar het vliegveld kunnen gaan. Wij hebben dat vanaf Carara NP gedaan. Je hebt dan 1 extra nacht te besteden. San Jose wil je liever toch vermijden.
- Via Europcar hadden wij een 4x4 gehuurd? Ik zou aanraden om niet via hen te boeken. Wij hebben een probleem gehad met de auto (dat werd wel goed opgelost,), maar de autos zijn niet van goede kwaliteit. Ondanks de airco op volle stand was het nog heet in de auto. Verwacht geen luxe.

Ik kan nog wel veel meer tips geven, maar hier kun je denk ik wel even mee vooruit. Mocht je interesse hebben dan kan ik ook een reisverslag doorsturen.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Costa Rica 2019

Bericht door Vito »

Persoonlijk zou ik niet naar Puerto Viejo de Talamanca gaan. Imo is het de omweg niet waard, ik vond dat erg tegenvallen.

Dat het persoonlijk is blijkt maar weer. Zo vond ik afgezien van het ziplinen Monteverde juist tegenvallen en vonden wij Manuel Antonio echt geweldig. Als je daar vroeg bent heb je van de drukte geen last. Ook Rincon vonden wij mooi en wij zaten daar in een heel mooi resort (Borinquen Mountain Resort). Fantastisch om tussen de apen in de modderbaden te zitten!
Dominical vonden wij niet echt een geweldig plaatsje.

Dus tja, zoveel mensen, zoveel meningen. Ilse heeft al heel andere ideeën dan hoe wij het ervaren hebben. Ga het zelf ervaren en laat je niet teveel leiden door wat andere mensen zeggen. Ik heb dat toen ook niet gedaan, anders was ik niet naar Manuel Antonio geweest en dat was juist fantastisch.

Overigens: Carara NP is écht een aanrader. Die mis ik nog in je lijstje. Daar hebben wij de meeste dieren gezien en daar was het ook heel rustig.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Costa Rica 2019

Bericht door roelb »

Ziplinen kun je ook in La Fortuna, bij Sky Adventures. Erg leuke route met 7 kabels, waaronder ook een paar hele lange. Hoteltip aldaar: het Royal Corin. Die La Fortuna waterfall vond ik echt een tourist trap. Zeker als je eigen vervoer hebt zijn er mooiere plekjes om te bezoeken.

Hou er verder rekening mee dat NP's ook echt openingstijden hebben, na die tijd is het dicht. En dat zijn geen ruime openingstijden. Daar kwamen we achter toen we naar Tenorio wilden en dat om 14.00u al gesloten bleek te zijn.

Verder is een fatsoenlijke SUV geen overbodige luxe, met name als je een beetje van de gebaande paden af wilt. En daar hoef je in CR echt niet veel moeite voor te doen, je komt al snel op modderwegen terecht en een keer een rivier oversteken is de normaalste zaak van de wereld.

Verwacht geen spliksplinternieuwe auto's met alle opties zoals in de USA. Cruise control is ook zeldzaam. De kleine SUV's (Bego of nog kleiner) zijn niet de beste auto's. Beter wat groters huren zodat je in een RAV4 of Tucson oid uitkomt. Europcar is m.i. prima, natuurlijk kan er wel eens een auto met een probleempje bij zitten. Een airco die het niet doen zegt niet zoveel over de verhuurder, dat kan gebeuren en als het door de vorige berijder niet is gemeld dan zal een verhuurder daar ook niet snel zelf achterkomen. Kwestie van teruggaan en omruilen. Let wel goed op de tarieven. Het kan erg voordelig zijn om rond te kijken. Tarieven op orbitz.com e.d. zijn soms veel lager. Vorig jaar had ik plots op rentalcars.com een topdeal bij Adobe, die een dag eerder (en een week later) meer dan vier keer zo duur was. Het afkopen van eigen risico bij CR-verhuurders is erg kostbaar, het kan interessant zijn om die dekking elders onder te brengen, bijvoorbeeld via de verzekering van een tussenpersoon of via een creditcard die zo'n dekking biedt.
Evita2017
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2016, 15:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Costa Rica 2019

Bericht door Evita2017 »

Wij, een gezin met twee kinderen (dan 15 en 17 jaar) zijn van plan om in juli of augustus 2021 naar Costa Rica te gaan. Nog vroeg maar ik ben er graag op tijd bij om alles uit te zoeken en volgend jaar op tijd de vliegtickets te boeken.
Wat is de beste reisperiode (helaas gebonden aan de schoolvakanties) in juli of augustus? Waarom?
Is drie weken voldoende om heel wat van het land te zien, ik weet dat we keuzes moeten maken en dat niet alles mogelijk is, of zeggen jullie beter langer gaan?
We zijn van plan om een auto (of 4 x 4) te huren en te overnachten in hotels / lodges / airBnB / … Liefst af en toe op een mooie plek of bijvoorbeeld in een boomhut ofzo. Iemand tips?
Dit jaar op de vakantiebeurs in Utrecht enkele kleine reisorganisaties gevonden die alles voor u regelen. Is dit aan te raden of hebben jullie alles zelf geboekt? Voor Amerika en Canada hebben we destijds alles zelf geboekt behalve de camper, maar met Costa Rica heb ik geen ervaring.
Als er iemand routevoorbeelden heeft of reisverslagen die hij of zij wil delen … graag :).
Wat zijn schappelijke prijzen om te vliegen in de zomervakantie met 4 personen? Ik vind nu prijzen (weliswaar voor 2020) via Amsterdam en Frankfurt van 3500 - 3700 euro voor 4 personen inclusief bagage met Lufthansa. Correcte prijzen of kan het nog lager?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Costa Rica 2019

Bericht door roelb »

Costa Rica is een prima land om lekker zelf rond te reizen. Nergens voor nodig om een reisbureau in te schakelen of iets georganiseerds te doen.

Een SUV is aan te raden als je ook eens van het gebaande pad wil. Een "echte" 4x4 kun je niet tegen een normale prijs huren helaas, dus je komt al snel in de category RAV4/Tucson e.d. met all-wheel drive. Maar aan de andere kant: je kunt overal prima komen over 90% asfalt en als je dan een keer wat onverhards hebt is het ook prima te rijden met een gewone auto. Je wordt in Costa Rica wel heel snel goed in potholes ontwijken op dat soort onverharde wegen ;-)

Verder gewoon lekker zelf hotels zoeken, booking.com en consorten doen het prima. Mijn tips: JW Marriott Guanacaste - heerlijk resort en een mooie uitvalsbasis voor het hele schiereiland. Rond La Fortuna vond ik de Royal Corin helemaal super. Met het Lost Iguana, op zich hartstikke leuk gelegen en prima faciliteiten, had ik wat mindere ervaringen doordat de kamers echt veel last hebben van schimmelgeur, vermoedelijk door vocht tussen plafonds e.d. Bij SJO is het Courtyard perfect, zeker als je bijvoorbeeld laat aankomt. Gratis shuttle, 3 minuten van het vliegveld en de huurauto ophalen kun je dan rustig een dag later doen. Voor de eerste boodschappen kun je vervolgens naar de buren toe (er zit een Walmart naast het hotel). Rond SJO rijdt ook gewoon Uber, dus dat kun je gebruiken om van hotel naar de autoverhuurder te komen. Die verhuurders zitten daar allemaal een beetje rond het vliegveld, niet op. Je kunt natuurlijk ook op Liberia vliegen, geen idee hoe het daar zit.

Drie weken is helemaal prima.. In die tijd kun je alle leuke plekjes in het land echt wel verkennen.

En zorg dat je vanaf dag 1 cash hebt. Tol is cash-only en kom je met name rond San Jose tegen. Maar als je even je auto parkeert dan is het vaak gebruikelijk dat er een informele parkeerplaatsbewaker is en die wil een paar honderd colones (200 oid) hebben voor zijn werk. Hartstikke handig, want je auto staat voor een habbekrats superveilig.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Costa Rica 2019

Bericht door Vito »

In principe is de beste reistijd voor Costa Rica december tot april. In het hoogseizoen zit je in de regentijd. Daarmee kun je geluk hebben met een bui einde van de dag of pech en de hele dag regen.
3 weken is zeker genoeg om rond te trekken, je kunt dan het hele land wel rondreizen.
Ik heb bijna alles zelf geregeld, behalve de autohuur en de excursie naar Tortuguero, maar ook dat kun je zelf doen. Ik had dat toen geregeld via de Holland Hotels Costa Rica, dit is een organisatie van Nederlandse hoteleigenaren.

Het is een makkelijk land om alles zelf te regelen. De wegen vond ik slecht, het zijn veelal 2-baanswegen waar je ontzettend wordt opgehouden door vrachtwagens. Het schiet allemaal niet op dus het is handig om daar rekening mee te houden met hoeveel kilometer je plant per dag.

Verder wordt er geadviseerd om niet je spullen in de auto achter te laten zoals je bv op roadtrip door de VS wel doet. Dat betekent dus dat het lastig is om onderweg dingen te bezoeken. Ik plande het dan of aan het begin van de dag voor check out tijd of juist aan het einde zodat je je koffers al in het hotel had.

Onze route was als volgt. We begonnen met 1 overnachting in de buurt van San José. Daarna gingen we gelijk op een 2-daagse trip naar Tortuguero. Daarna begon onze autohuur. We zijn toen eerst afgezakt naar Carrara NP. Ik vond dat ook meteen het mooiste en rustigste NP. Daarna Manuel Antonio, Dominical en toen weer terug naar boven. Eerst naar Monteverde en daarna naar Rincon NP. Hier vandaan naar La Fortuna en de Arenal om af te sluiten aan de Caribische kust bij Cahuita/Puerto Vieja.

Je zou in juli of augustus nog Corcovado mee kunnen nemen maar wij gingen in september en dan kan het zelfs dicht zijn vanwege de regen. Ook hebben wi) bewust Nicoja overgeslagen vanwege het regenseizoen.

Ik vond het echt een prachtig land! Zeker doen.
Evita2017
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2016, 15:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Costa Rica 2019

Bericht door Evita2017 »

Super, zo snel al reactie :clap:

Is het aan te raden om een dag in San José te verblijven? Waarschijnlijk is de aankomst pas 's avonds (zoals ik nu de meeste vluchten zie komen die pas in de avond aan). Dus de dag erna gelijk vertrekken naar hoogst waarschijnlijk Tortuguero of nog een dag San José te bezoeken. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er niet veel te zien is of ben ik mis?

Goed om te weten dat de autoverhuurbedrijven niet vlak bij de luchthaven zijn. Goeie tip om de Uber te gebruiken en pas de dag erna de autohuur te starten.

Bedankt voor de tip betreft het cash geld.

Tja, dat van het regenseizoen weten we maar vermits we nog schoolgaande kinderen hebben is buiten de zomervakantie geen optie. Iemand voorkeur voor juli of augustus of maakt het niet uit?

Voor de rest van de route moet ik mij nog helemaal inlezen. Ben pas begonnen met alles uitzoeken, dus vragen over de route gaan nog komen :wink:

Corcovado lijkt mij wel super om naar toe te gaan voor enkele dagen maar geen idee of het te doen is in een drieweekse reis omdat het nogal zuidelijk gelegen is.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Costa Rica 2019

Bericht door Vito »

Wij zijn niet van de steden dus zijn er sowieso niet geweest, alleen doorheen gereden. Het maakte op mij een rommelige en chaotische indruk. Wij werden door een taxi gehaald en naar het hotel gebracht.
Wij zaten in hotel Bougainvillea, zowel bij aankomst als weer voor vertrek. Een heel fijn hotel met een prachtige botanische tuin. https://www.hollandhotelscr.com/bougainvillea/

In La Fortuna zaten we in de Volcano Lodge https://www.volcanolodge.com/
Alleszins betaalbaar en ik had deze gekozen vanwege de kamers met tuin met private hot spring. Echt super leuk om eigen hot spring te hebben mét uitzicht op de Arenal.

Ook hotel Borinquen bij Rincon is een aanrader, ze hebben daar boven een zwavelbron een sauna gemaakt. Heel bijzonder. En ook kun je je daar lekker met modder insmeren en in de springs plaatsnemen, terwijl de apen boven je in de bomen zitten. Super gaaf!
Evita2017
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2016, 15:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Costa Rica 2019

Bericht door Evita2017 »

Bedankt!

De hotels ga ik eens bekijken.
Ik denk dat we San José ook maar overslaan, zegt mij precies niet zoveel. Liever dadelijk de natuur in die zo mooi is in Costa Rica.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Costa Rica 2019

Bericht door roelb »

Ik had in mijn eerste reactie al de tip gegeven: het Courtyard bij SJO (SJO == San Jose international airport).

Dat hotel zit op de weg die van het vliegveld naar het noorden loopt, haaks op de Pan Americana. Letterlijk 500 meter van het vliegveld af, aan de rechterkant, naast de Walmart. Gratis hotelshuttle en an als je status hebt bij Marriott krijg je ook nog forse korting op het restaurant. Er zit ook een Hampton Inn een klein stukje verderop en een Holiday inn daartegenover.

Autoverhuurders zitten allemaal dichtbij die hotels (binnen 1km), maar het is geen wandelafstand. Dus een ritje van 5 minuten in een Uber oid. Overigens is dat niet helemaal waar, want recht voor de deur van die Courtyard zit Europcar. Een stukje verderop, langs de 3, in de buurt van die Hampton Inn zitten Adobe (klein maar goedkoop en prima), Ace, Hertz, Budget en nog een hoop andere.

Voor wat betreft de stad: ik ben er ook alleen maar geweest om ergens naartoe te rijden, te parkeren en daar te gaan eten of te winkelen. Het is een typische midden-amerikaanse stad met alle problemen die daarbij horen.
Evita2017
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2016, 15:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Costa Rica 2019

Bericht door Evita2017 »

Het Courtyard in San José lijkt me inderdaad wel een goede optie voor de eerste avond. Ziet er alvast niet slecht uit.

Iemand voorkeur voor autoverhuurders? Welke zeker niet? Of gewoon laten afhangen van de prijs?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Costa Rica 2019

Bericht door roelb »

Ik zou idd gewoon kijken naar de prijs. Soms heeft rentalcars een goede deal bij Adobe (en dat heet dan bij hun Easycar). Is prima.

Europcar, Budget en Hertz zijn ook prima. Let wel even op dat je soms via Expedia, Orbitz e.d. prijzen vindt zonder verzekeringen. Spotgoedkoop, soms $1 per dag, maar als je uiteindelijk alle dekkingen meetelt toch een stuk duurder. Alles afdekken bij de verhuurder is in Costa Rica sowieso vaak erg duur, met name aanvullende aansprakelijkheid en eigen risico bij cascoschade naar 0. Daar kan creditcard dekking toch wel erg prettig zijn en al snel veel geld besparen, maar in NL heeft alleen de Amex platinum zo'n autohuurverzekering en dat verdien je niet direct met een trip terug.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Costa Rica 2019

Bericht door Vito »

Als je naar Tortuguero wilt, zit je in het Courtyard aan de verkeerde kant van de stad. Daarbij spaar je ook weer autohuur uit omdat Tortuguero meestal compleet georganiseerd gaat vanuit San José. De auto wordt dan later afgeleverd bij een tussenstop waar je ook direct naar bv. La Fortuna, Sarapigui of Cahuita kunt.
Daarom adviseerde ik ook hotel Bougainvillea, dan zit je meteen bij de laatste halte voor die georganiseerde trip.
Evita2017
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2016, 15:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Costa Rica 2019

Bericht door Evita2017 »

Bedankt voor alle info en tips.
Ik ga mij eerst nog wat meer inlezen en een route proberen samen te stellen. Daarna zullen er nog veel vragen komen.

Niemand een reisverslag gemaakt van zijn of haar reis die het verslag wil delen?
Brigit
Amerikafan
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Costa Rica 2019

Bericht door Brigit »

ik haak even aan bij dit topic aangezien ook wij een rondreis Costa Rica voor zomer 2019 (2 volwassenen en 1 kind van dan 11 jaar) in de planning hebben en het plan in ruime mate overeen komt met de ropic starter. ons initiele plan is als volgt:
1 Ams - san Jose
2 San Jose - Tortuguero (hotel case pelikan, car at la pavona parkeren) 2h plus boat
3 tortuguero
4 Tortuguero - Cahuita (3 bamboo ecolodge) boat plus 3h05
5 cahuita (cahuita np / duiken?)
6 Cahuita - Sarapiqui (sarapiqui rainforest lodge, visit frogs heaven) 2h57
7 Sarapiqui - la Fortuna 1h10
8 La Fortuna
9 La Fortuna - Rincon de la Vieja/other place closer to Liberia? 3h12
10 Rincon de la Vieja NP
11 Rincon de la Vieja - place in between?
12 ?? - Monteverde
13 Monteverde
14 Monteverde - Manuel Antonio (rafiki beach camp) 3h17
15 rafiki
16 rafiki - sierpe/bahia drake 1h50
17 sierpe (isla del cano snorkling/diving/evening bioluminescence tour)
18 sierpe (corcovado np)

19 sierpe - dominical 59m
20 dominical
21 dominical -san gerardo de dota (birds) 2h
22 dan gerardo de dota - san jose fly out in evening 1h50
23 home

Allereerst natuurlijk de vraag: zouden jullie iets volledig anders doen/ ergens langer of korter blijven? Op papier is de rit van Rincon de la Vieja naar Monteverde ons iets te lang; zouden jullie kiezen voor een verblijf net buiten Liberia en van daaruit Rincon de la Vieja bezoeken of juist wel in de buurt van Rincon verblijven en dan een tussenstop maken tussen Rincon en Moneverde? In het laatste geval: tips voor een leuke plek voor die tussenovernachting op dag 11-12? En in het geval we net buiten Liberia verblijven, waar zouden jullie de extra dag besteden? Wat zouden jullie als uitgangslokatie nemen voor een bezoek aan Corcovado np/isla del cano? Alvast bedankt!
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Joeyke
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2008, 18:11

Re: Costa Rica 2019

Bericht door Joeyke »

Hallo,

Ook wij hebben plannen om naar Costa Rica te gaan. Dit is voorlopig het meest recente topic dat ik tegenkom. Klopt dit?

Wat we al weten:
- we zijn met 4 (2 volw, 2 kinderen (13 en 9 jaar)
- reis voorzien in juli of aug 2024 (niet het beste seizoen, zo blijkt, maar we zitten ook vast met de schoolvakanties)
- reisduur: 16 dagen
- reisroute: nog onbekend, ik heb adhv reisgidsen per gebied de "to do"s opgeleist en nu moet ik dat nog op kaart uitstippelen en bekijken
- huurauto: wordt een 4x4
- vragen: welke vliegmaatschappij raden jullie aan? Zijn alle gebieden in CR bereikbaar met de wagen in juli/augustus? Hier staat overal te lezen: laat niets in je wagen liggen, onbeschermd. Maar in de koffer = ok?

Bedankt,
Joeyke
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Costa Rica 2019

Bericht door roelb »

Augustus is prima. Laagseizoen inderdaad en natter dan in het hoogseizoen, maar nog steeds helemaal prima qua temperatuur.

Voordeeel van het laagseizoen is dat de prijzen ook lager liggen.

Qua airlines: er zijn meerdere opties. Sowieso heb je twee luchthavens waar je op kunt vliegen: SJO (San Jose) en LIR (Liberia Guanacaste). SJO is het grootste vliegveld, LIR is een regionaal vliegveld voor Guanacaste, met name voor toeristische doeleinden.

SJO is een prima startpunt voor een roadtrip. Meer keuze qua autoverhuur dan bij LIR en vlakbij het vliegveld heb je ook een grote supermarkt (Walmart) en twee Mariott hotels (Fairfield en een Courtyard), prima voor een eerste nacht.

Als je perse direct wilt vliegen dan kom je al snel uit bij KLM, die op maandag, woensdag, vrijdag en zondag AMS-SJO retour vliegt.

Is dat geen eis, dan zijn er legio routes binnen alle allianties. KLM/Delta via ATL of LAX, Lufthansa/United via FRA/IAH of EWR, Air Canada via YYZ, Iberia via MAD of Aeromexico via MEX. Zoek gewoon op flights.google.com en kies de route die binnen jullie budget ligt en qua reisduur en connecties acceptabel is.

Alles in Costa Rica is gewoon bereikbaar, maar houd er rekening mee dat er veel onverharde wegen zijn, en dat er soms ook wegen onbegaanbaar zijn, bijvoorbeeld omdat ze zonder brug door een rivier lopen en de rivier in het regenseizoen te hoog staat. Je kunt vrijwel overal over asfalt komen, maar dat is soms niet de kortste route. Als je Google Maps gebruikt kun je zomaar "binnendoor" geleid worden en halverwege voor een verassing komen te staan en moeten omdraaien. Zolang je niet de hoofdroutes volgt kan een klein beetje vooronderzoek naar de route geen kwaad. Streetview in Google Maps doet wonderen. Zorg dat je vanaf dag 1 contact geld bij hebt om tol te betalen, dat kan niet met credit card oid. Dus op het vliegveld even een pinautomaat opzoeken. Uber doet het prima in Costa Rica, dus vanaf het vliegveld naar je hotel voor de eerste nacht zou ik je altijd een Uber aanraden. Dan kun je vanuit je hotel rustig je auto ophalen.

Dan qua spullen in de auto: gebruik je verstand. Ik zou inderdaad niet zomaar overal je auto onbewaakt parkeren met een hoop spullen erin. Gebruik gewoon hotels als uitvalsbasis en laat daar je spullen. Aan de andere kant, veel parkeerplaatsen bij restaurants e.d. worden "bewaakt" door iemand die ook parkeergeld voor zijn diensten wil, en daar zal niet snel iets gebeuren als je die beste man (wachiman genoemd) te vriend houdt. Je tipt ze achteraf, bij vertrek, maar als je vooraf al even laat zien dat je hem gezien hebt en een duimpje opsteekt oid dan weten ze dat ze een tip kunnen verwachten. Maar midden in een stadje ergens op een willekeurige parkeerplaats, nee, daar zou ik geen auto met bagage ed parkeren. Het is al snel zichtbaar, zeker in een SUV.

Veel plezier in CR! Fantastisch land, geniet ervan. Ofwel: pura vida!
Joeyke
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2008, 18:11

Re: Costa Rica 2019

Bericht door Joeyke »

Dankjewel!!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer