Vito schreef:Het rare is dat Toscane me dan weer absoluut niet aanspreekt.
Grappig dat je dat al vastgesteld hebt voordat je er (snel) doorheen gereden bent

Persoonlijk vind ik dat alle clichés omtrent Toscane zeker een stevige grond hebben maar de reden dat ik Toscane links zou laten liggen is dat het helemaal overlopen is met massatoerisme terwijl veel andere delen van Italië (bijna) net zo mooi zijn maar veel, veel rustiger.
Venetië moet je eigenlijk wel een keer gezien hebben voordat je sterft.... Ondanks dat het daar vreselijk druk is en het een verschrikkelijke horeca heeft. Ze persen je daar met vier personen aan een tafeltje voor één... En dat verhaal over die rekening van meer dan € 150 voor een taaie biefstuk is ook niet helemaal uit de lucht gegrepen.
In de periode 1986 tot 1992 hebben wij Italië 2 maal per jaar bezocht in vakanties van 2 a 3 weken. Zo'n beetje op de roadtrip manier. In zijn geheel hebben wij Italië wel meermalen doorkruist. Ik kan me eigenlijk geen regio's herinneren die we niet de moeite waard vonden. Wij kampeerden altijd. Vooral vanwege budget redenen. Wij wilden
en twee maal per jaar op vakantie
en op tijd stoppen met werken. Dan moet je toch enigszins je budget blijven controleren. Indien wij een hotel of soortgelijk boeken dan doen we dat altijd "on the fly" en op dat punt hebben we de logies in Italië altijd stevig aan de prijs gevonden. Ter vergelijking: In al onze Amerika reizen is het (bijna) altijd soepel gelukt bij "on the fly" boeken binnen een bandbreedte van $50 - 75 te blijven. In Italië moet je heel goed zoeken voor een één nacht boeking beneden de € 90. Je komt al snel royaal boven de 100. Maar goed, misschien hebben jullie een vorstelijk reisbudget
Het wegennet is ook enigszins anders dan in de USA. Wil je op een dag flink opschieten dan zit je aan de Autostrada vast. Uitstekend onderhouden, dat wel. Maar met een aparte folklore met al die
alt stazione rondom de grote steden. In grootstedelijk gebieden ook hoge file kansen. Voor het overige kan je flink opschieten. Meestal royale rijstroken en de maximum snelheid van 130 lijkt alleen van toepassing voor diegenen die zich er aan willen houden. Het mooist beleef je Italië vanaf de gewone weg. Hoe kleiner hoe beter. Aan de kwaliteit van het asfalt is goed te zien dat de staatskas van Italië al jarenlang flinke tekorten heeft.