Zuid Afrika 2018

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door Division »

Hebben jullie van Gemsbok Reizen nog iets aan advies gehoord over de huidige watersituatie?
Afbeelding
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door michelly »

Nee, maar het duurt ook nog ruim 5 maanden voordat we vertrekken. Ik heb ook begrepen dat dit vooral in de buurt van Kaapstad speelt. Daar komen wij niet in de buurt.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door LeenG »

ja, het is vooral Kaapstad die met een serieuze droogte te maken heeft. Vorig jaar in maart was het al dramatisch maar het heeft sindsdien niet meer geregend. Onze airbnb-host, die ik als vriend heb op FB, post regelmatig artikels hierover. De waterreserves zijn letterlijk op, ze hebben echt massaal veel regen nodig om die weer enigszins aan te vullen, één buitje volstaat niet.
De Cape Town Cycle Tour, waar ik al 2x voor ingeschreven was, laat 2 miljoen liter water invoeren voor tijdens hun evenement! :shock:

De rest van het land heeft het beter, hoewel daar ook wordt opgeroepen om heel erg zuinig om te gaan met water! Als je reist, kan je bv beter vrieselementen meenemen om je koelbox mee te vullen, ipv die te vullen met ijs zoals in Amerika. Is ook makkelijker.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door LeenG »

MikeAmerika schreef:We hebben al een route waar nog aan gesleuteld kan worden! Nog twijfels over de tuinroute. Bijvoorbeeld Stellenbosch opnemen.
Enige wat geboekt is in Sabi Sand, Umkumbe Safari lodge en in ST Lucia, Elephant coast guesthouse.



Dag 1. Amsterdam – Johannesburg
Dag 2. Johannesburg – Graskop
Dag 3. Graskop (panoramaroute)
Dag 4. Graskop (Kruger park of overnachting Kruger park)
Dag 5. Graskop – Sabi Sand
Dag 6. Sabi Sand
Dag 7. Sabi Sand – Swaziland
Dag 8. Swaziland – St. Lucia
Dag 9. St. Lucia
Dag 10. St. lucia
Dag 11. St. Lucia (vlucht durban-portelizabeth) Addo
Dag 12. Addo
Dag 13. Addo- Tsitsikamma
Dag 14. Tsitsikamma – Plettenbergbaay/Knysna
Dag 15. Plettenberg baai/Knysna – Knysna/Plettenbergbaay
Dag 16. Knysna/Plettenbergbaay - Oudtshoorn
Dag 17. Oudtshoorn - Hermanus
Dag 18. Hermanus - Kaapstad
Dag 19. Kaapstad - Kaapstad
Dag 20. Kaapstad - Kaapstad
Dag 21. Kaapstad - Kaapstad
Dag 22. Kaapstad – Amsterdam

Wat vind je er van ? :D
ik heb van die gehele 2 reizen van 3 weken gemaakt ;-) Het is net zoals Amerika een gigantisch land met lange afstanden. Wel zalig rijden overigens.
Stellenbosch vond ik zelf een heel erg leuk stadje, universiteitsstadje, dus veel jonge mensen en leuke sfeer. Mooie groene lanen en veel mooie cafeetjes. Heerlijk om in de buurt op een wine farm te blijven, het is er echt prachtig.
Wat ga je in Swaziland doen? Wij waren er in Hlane NP, ook mooi, veel kleiner dan Kruger maar we hebben er wel leeuwen gezien van heel dichtbij
MikeAmerika
Amerikafan
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 nov 2014, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door MikeAmerika »

LeenG schreef: ik heb van die gehele 2 reizen van 3 weken gemaakt ;-) Het is net zoals Amerika een gigantisch land met lange afstanden. Wel zalig rijden overigens.
Stellenbosch vond ik zelf een heel erg leuk stadje, universiteitsstadje, dus veel jonge mensen en leuke sfeer. Mooie groene lanen en veel mooie cafeetjes. Heerlijk om in de buurt op een wine farm te blijven, het is er echt prachtig.
Wat ga je in Swaziland doen? Wij waren er in Hlane NP, ook mooi, veel kleiner dan Kruger maar we hebben er wel leeuwen gezien van heel dichtbij
In Swaziland gaan wij naar Mlilwane NP. Overigens is dat nog te wijzigen.

Hebben jullie 2 reizen gemaakt een in het oosten en een van de tuinroute?
2015 Rondje Zuidwesten
2017 Rondje Zuid westen + Yellowstone
2018 Rondje Miami en Keys
2019 Texas New Mexico
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door michelly »

We zijn alweer druk met de voorbereidingen voor onze Zuid Afrika reis. Wat ik me nou afvroeg, hoe doe je dat met je boodschappen? Wij zijn bijv. 3 nachten in het Kruger op verschillende locaties. Allemaal self catering. Ik was van plan om dan vooraf het één en ander in te slaan. Maar laat je die boodschappen dan in de auto tijdens de dag? Mag dat met al die beesten? En moet je 's avonds alles uit je auto halen net als in berengebied?
Gebruikersavatar
Ineke
Amerikakenner
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 sep 2004, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door Ineke »

's Nachts zou ik zeker niets in de auto laten, die Bobbejanen zijn slim :D

Als jullie overdag daar rondrijden, dan zitten jullie toch waarschijnlijk het meest in de auto?

gr, Ineke
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door LeenG »

Wij hadden onze eigen frigobox bij. Wij logeerden wel 3 nachten in hetzelfde kamp. Maar maakt niet uit, kijk op de website van sanparks of jouw kamp een supermarktje heeft. Verwacht daar niet veel van: wat chips en brood en wijn en biltong maar geen uitgebreide keuze. Elk kamp geeft meestal ook een restaurant waar je nog wat kan krijgen, soms zelf heel lekker eten en een andere keer gewoon een burger ofzo. Wij hadden dan nog wat droge voeding bij: pasta, tomaten in blik etc en dan kom je niet om van de honger.

Eten in de auto is geen probleem, de dieren vinden in het wild genoeg en komen niet achter auto's aan. In het kamp moet je wel alles achter slot en grendel bewaren voor de babboons! Die zijn brutaal! In ons kamp (lower Sabie) zag ik een babboon triomfantelijk met een tros ajuin weglopen, lol.
Laat in het kamp ook geen camera oid buiten op tafel liggen. Die apen nemen alles mee waar ze hun handen aan krijgen. :lol:
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door michelly »

Ok, dus 's nachts alles uit de auto en overdag gewoon erin laten. Je hebt inderdaad een punt Ineke dat we dan toch de meeste tijd in de auto zijn :thumbup:
Ik had al gelezen over die babboons Leen, maar bedankt voor de tip ivm de camera. Die ligt bij ons heel vaak voor het grijpen op tafel :lol:
Wij overnachten de eerste nacht ook in Lower Sabie. Daar is wel een mooi gelegen restaurant heb ik gelezen. Moet je daar reserveren of is dat niet zo druk?
De tweede nacht slapen wij in Tamboti Tented Camp. Dat is vlakbij Orpen Rest Camp dus dat komt ook wel goed dan.
De derde nacht slapen we echter in een hide. Daar zijn we helemaal alleen. Ik denk dat ik het dan maar bij boterhammetjes houd en niet ga braaien :mrgreen:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5827
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door roelb »

Verwacht daar niet veel van: wat chips en brood en wijn en biltong maar geen uitgebreide keuze.
Er is ook altijd een vriezer vol met stukken vlees voor op de braai aanwezig in de camp store, in ieder geval in de grotere restcamps (Skukuza, Pretoriuskop, Berg en Dal, Croc. bridge, Lower Sabie, Satara, Orpen, Letaba, Olifants, Mopani, Shingwedzi).

Ik heb nog nooit een aap een auto open zien maken. Maar ga ze niet uitdagen met een zakje koekjes in de hand :-)

Het is niet gek om in ieder geval op je route richting Kruger even in Mbombela (Nelspruit) te stoppen bij de supermarkt. Checkers en Pick 'n pay zitten bijna naast elkaar in de Riverside mall (dat is langs de weg als je richting Hazyview gaat). Er zit trouwens ook een Makro aan de overkant van de weg en je kunt als particulier gewoon een pasje krijgen ;-).

Misschien nog een goede tip als je Marriott of Amex punten hebt: bij het Protea Kruger Gate verblijf je voor 7500 punten per nacht. Amex rewards via SPG naar Marriott is 1-op-1 conversie (7500 MR punten == 7500 Marriott punten). Van de welkomstbonus van een kaart kun je dus al bijna 3 nachten gratis overnachten :-). En het is best een leuke plek, bij Kruger gate en een goed hotel. Ruime kamers, allemaal uitgevoerd als junior suite. Er worden vanaf het hotel door de NPS ook guided safari's gedaan, inclusief een night safari. Boeken bij de gate, bij de receptie betaal je (fors) meer.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door michelly »

Marriott of Amex punten heb ik niet. Alle overnachtingen zijn al geboekt. Maar bedankt voor het meedenken :thumbup:
We willen inderdaad vooraf wat boodschappen doen. Checkers en Pick 'n Pay staan genoteerd. Ik lees ook vaak over de Spar, maakt het qua assortiment nog wat uit?

Enne... chips en wijn zijn heel belangrijk op vakantie :mrgreen:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5827
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door roelb »

Het wijnassortiment is bij de meeste supermarkten best oke.. Maar er zit meestal ook wel een slijterij in de buurt van de supermarkt met de wat betere wijnen. Ik ben zelf altijd fan van CWG auction wijnen. Dat zijn wijnen van wijnmakers die als lid van het cape winemakers guild ook een "speciale" wijn hebben gemaakt voor de jaarlijkse CWG veiling. Vaak erg mooi, maar niet het meest goedkope. Vaak wel te vinden bij de betere wijnwinkels die zelf wat op de veiling hebben gekocht en buiten SA eigenlijk niet te krijgen.

Als je in de Cape begint dan kun je wijn natuurlijk het beste gewoon kopen bij wineries.. Lekker proeven, hapje lunch of eten, paar flesjes mee.. Je bent in SA, dus vergeet niet om er op zijn tijd ook wat biltong bij te eten. Het meest lekkere natuurlijk: vers gesneden van een stuk met nog lekker wat vet er aan. In elk winkelcentrum zit wel een biltong winkel.

Qua supermarkten heb je over het algemeen keuze uit Woolworths food, Pick 'n pay en Checkers. Woolworths heeft m.i. het beste assortiment. Checkers, Pick 'n pay of een Superspar zijn om het even. Kleinere spars ben ik eigenlijk nog nooit ingeweest, waarom zou je ook?
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door michelly »

Helaas komen we niet in de wijngebieden. Biltong gaan we zeker proberen.
Zijn er ook genoeg plekken waar je kunt pinnen? Kun je veel met creditcard terecht of gaat het meeste cash?
Het viel me vorige maand in Japan op dat er zoveel cash betaald moest worden. Ook vaak in hotels en restaurants. Had ik niet verwacht in zo'n goed georganiseerd land.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5827
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door roelb »

Gewoon overal met je creditcard betalen, ook in de supermarkt oid. Maar zorg dat je hem in de gaten houdt, met name bij benzinepompen. Bij de pomp: personeel komt na het tanken naar je toe met een automaat. Bij benzinepompen meestal geen Amex, bij hotels, supermarkten, Sanparks (kruger) e.d. wel. Cash heb je vooral nodig voor fooi en daar leeft de halve bevolking van, dus geef ook! Pinnen kan op het vliegveld na aankomst.

Mijn gewoontes:

Tanken: R2 of bij goede service (ramen wassen e.d.) R5. Als je de vraag krijgt voor oliecheck e.d.: vriendelijk bedanken :-)
Bell staff bij hotels: R2/koffer, R4/koffer bij goede service
Valet bij hotels: R5 of R10.
Uber: R5 per rit
Parking attendant (vooral in steden): R2 of R5 als je echt lang gaat parkeren. Maar let wel even op of het een "echte" is, al is dat vaak moeilijk.
Restaurant: 10% en het wordt vaak ook wel gewaardeerd als je dat cash geeft.
Tours: tja.. lastig, hangt ook af van de waarde van de tour en de inzet van iemand. Zeker wel R10/R20

Verder heb je natuurlijk cash nodig als je prutsels gaat kopen bij straatwinkeltjes.

Ik ben laatst nog drie weken in SA geweest en we hebben in totaal 2000 rand cash uitgegeven.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door michelly »

Hartelijk dank voor dit rijtje! Dat van die fooien was mijn volgende vraag :lol:
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door LeenG »

Lower Sabie was niet erg druk. Er zit een keten-restaurant dat best ok is. Je kan er ontbijt lunch en diner eten. Het uitzicht is idd heel erg mooi.
De Wi-Fi werkte er niet die 3 dagen dat wij er waren.

Qua wijn kochten wij vaak een kratje in de supermarkt. Dat zijn geen exclusieve wijnen maar gewoon lekker, waar voor je geld.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5827
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door roelb »

Je zit in een fantastisch wijnland waar je voor zeer weinig geld mooie wijnen koopt. Voor R100 per fles hoef je je echt geen buil te vallen. Het leven is echt te kort voir slechte wijn :-)

Voor wat betreft internet: loop de eerste dag even met paspoort in de hand binnen bij een willekeurig Vodacom verkooppunt. Koop een sim (1 rand) en zet er direct ter plekke wat saldo op. Je kunt ook saldo laden per creditcard (visa of mastercard). Databundels kosten op dit moment R150 voor 2GB, R250 voor 4GB en R400 voor 10GB. Bellen kost R1 per minuut.

Overal dekking en vaak vele malen beter dan de verbindingen van hotels. Ook in Kruger!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5827
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door roelb »

Je zit in een fantastisch wijnland waar je voor zeer weinig geld mooie wijnen koopt. Voor R100 per fles hoef je je echt geen buil te vallen. Het leven is echt te kort voir slechte wijn :-)

Voor wat betreft internet: loop de eerste dag even met paspoort in de hand binnen bij een willekeurig Vodacom verkooppunt. Koop een sim (1 rand) en zet er direct ter plekke wat saldo op. Je kunt ook saldo laden per creditcard (visa of mastercard). Databundels kosten op dit moment R150 voor 2GB, R250 voor 4GB en R400 voor 10GB. Bellen kost R1 per minuut.

Overal dekking en vaak vele malen beter dan de verbindingen van hotels. Ook in Kruger!
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door michelly »

Goed om te horen dat er ook internet in Kruger is! Is tethering ook toegestaan met die bundels?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5827
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door roelb »

Ja hoor.. geen gedoe zoals in de USA. Enige eis in SA is dat je je legitimeert om de SIM te activeren. Dat proces heet 'RICA' en kan direct bij elk verkooppunt. Ze voeren gewoon je paspoortnummer in.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer