Zuid Afrika 2018

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Zuid Afrika 2018

Bericht door michelly » 16 mar 2018, 23:16

Mooi! Bedankt weer roelb, heb vorig jaar ook veel aan je kennis betreffende die simcards gehad voor ons rondje door Canada en USA :thumbup:

plume
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door plume » 01 apr 2018, 20:30

Even over het pinnen op de luchthaven van Johannesburg. Op dit moment wordt het afgeraden. Er wordt veel geskimd en buitenlanders worden blijkbaar in de gaten gehouden door groepen daar. Zie ook advies van de Rijksoverheid. Ik heb dit keer geld besteld bij Travelex op Schiphol. Ik moet bij het pinnen in Zuid Afrika ook 50 rand per transactie betalen en de Ing rekende ook nog eens 2,50 opslag. Bij tanken kan je het beste cash betalen dit ook ivm skimmen. De auto verhuur zit recht tegenover de uitgang van de luchthaven, alleen de weg oversteken. Laat je koffers niet uit je handen trekken want ze willen allemaal wat bijverdienen, als je zegt geen interesse te hebben laten ze je met rust. Wij nemen altijd een autohuur waarbij echt alles verzekerd is. Dit jaar de bodemplaat kapot door een steen, de wegen in Kruger zijn een ramp op dit moment, behalve de asfaltweg. Maar verder wel goed te rijden met een personenwagen. Op deze wegen mag je 40 km per uur rijden, maar reken maar op een gemiddelde van 20km door alle stops die je maakt. Ik kocht voordat we het Kruger ingingen voor een paar dagen vlees. 'S avonds braaien en de rest invriezen. Dan bevroren meenemen met waterflesjes die bevroren als koelelement dienen in de koelbox. Al onze accommodaties hadden een koelkast met vriezer. De winkels verkopen ook van alles, hoewel beperkt. Tanken in Kruger is net zo duur als buiten Kruger hebben wij gemerkt. Uit eten gaan in Zuid Afrika is ook goed betaalbaar, wij waren gemiddeld € 25 incl een fles wijn kwijt. Maar het belangrijkste is gewoon genieten. Er zit een Vodafone winkel op de luchthaven van Johannesburg waar je een Sim kan kopen of huren. Vergeet je Afrika stekker niet met een stekkerdoos. http://zuid-afrika-2018.blogspot.nl/201 ... chive.html

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door roelb » 01 apr 2018, 21:27

Bangmakerij. Je kunt rustig geld opnemen, overal. En al helemaal op een luchthaven. Maar de normale voorzorgsmaatregelen zijn, net als in elk ander land ter wereld, gewoon van kracht. En ja, je bank rekent een fee voor het opnemen in vreemde valuta. Dat geldt overal ter wereld. En dat de eigenaar van de automaat een kleine fee rekent is ook heel normaal. Maar dat is vele, en dan ook echt vele malen voordeliger dan bij zo'n wisselbedrijf in Nederland geld kopen. Die wisselkoersen zijn niet procenten, maar soms wel tientallen procenten duurder dan de echte koers. Gewoon 2000 of 3000 rand pinnen bij aankomst, kom je de hele vakantie mee door.

Betalen kun je echt overal gewoon met je creditcard. Elke pompbediende komt gewoon met een betaalautomaat naar je toe. Alle POS terminals in SA vereisen een chipbetaling, dus skimmen is niet eens mogelijk. Waar je alleen op moet letten is dat je je cvc2 niet afgeeft in combinatie met je kaartgegevens. Dan kan iemand immers online gaan shoppen. Maar ook dat geldt overal ter wereld, en de enige plek waar mij dat ooit is overkomen was in Moab, UT. Niet in SA.

De wegen in Kruger zijn m.i. fantastisch van kwaliteit. Asfalt is sowieso perfect maar ook de onverharde wegen zijn echt prima. En juist op de onverharde wegen kun je nog wel eens een keer wat beter doorrijden. Op de verharde wegen, vooral rond Skukuza, wordt nog wel eens gecontroleerd. Met name de weg naar Kruger gate aan het einde van de dag.

Vwb autohuur is goed verzekerd zijn natuurlijk altijd verstandig. Afkopen van het eigen risico is duur in SA. Ik heb een credit card die dat afdekt dus gebruik die dekking en betaal alleen de basis huurprijs. Laatste huur was drie weken vanuit CPT one way naar JNB in een Toyota Fortuner voor 9000 rand. Een kleine sedan is een stuk goedkoper, ongeveer 1/3 van die prijs en als je daarmee genoegen neemt is autohuur spotgoedkoop, minder dan 10 euro per dag.

plume
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door plume » 01 apr 2018, 21:49

Beste Roel,
Wij zijn vandaag teruggekomen uit Kruger Crocodile Gate en neem maar van mij aan dat de wegen daar gewoon slecht waren. De S25 bijvoorbeeld was een en al kuil en geul. Wel veel leeuwen daar, dus veel gereden. Hoe het verderop is zou ik niet weten omdat we dit jaar alleen in het zuiden zijn gebleven. Ook het Hluhluwe Imfolozipark staat bekend om de vele potholes en ik weet dat dit nog niet veel veranderd is.(volgens Facebook groep) Voor wat betreft Johannesburg, ik werd hier twee jaar geleden al voor gewaarschuwd door mijn reisorganisatie en dit jaar weer door de verhuurders van ons huis. Dus beter safe dan sorry. Ik heb 2000 rand opgenomen via Travelex voor de eerste paar dagen en de rest ter plaatse gepint. Dus wat betreft het koersverschil op 2000 rand valt dat best te overzien. Voor de rest blijft het een geweldig land om op vakantie te gaan, we zijn nu drie keer geweest en over een paar jaar gaan we zeker weer. Maar volgend jaar weer USA.

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 01 apr 2018, 23:32

Ik heb in februari een paar dagen doorgebracht in het Marriott Kruger gate en vanaf daar het hele zuidelijke deel en omhoog tot Satara gehad. Ik denk dat we in die dagen, op een paar stukjes na, elke onverharde weg in het gebied gereden hebben. Rond crocodile gate en vanaf daar richting het westen 100%, inclusief alle waterholes in die omgeving. Echt allemaal helemaal prima, maar wel vanuit het perspectief van een grote en hoge SUV. Als je deze wegen slecht vind, ga dan maar eens naar midden amerika of midden afrika., waar doorgaande wegen echt vele malen slechter zijn dan de secundaire wegen in Kruger.

Maar goed, wellicht dat ik wat minder moeite heb met onverharde wegen dan anderen. Maar op die wegen in Kruger kun je met gemak 70 rijden, alleen is het dan lastig om nog beestjes te spotten. Maar met de cruise control op 43 (lager lukt niet in zi'n fortuner) gaat het prima..

michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly » 02 apr 2018, 09:14

We zullen het allemaal gaan ervaren over ruim 3 maanden. We hebben in ieder geval de auto goed verzekerd en geen eigen risico.
Bedankt voor de waarschuwing mbt pinnen, we zullen goed opletten.
Plume, ik heb het 2e deel van jullie reisverslag net gelezen. Goed idee om wat kussentjes op je autostoel te leggen. Ik ben ook niet de grootste dus misschien ga ik dat ook wel doen :lol:

MikeAmerika
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door MikeAmerika » 07 apr 2018, 19:00

Wat voor auto hebben jullie gehuurd in zuid afrika?
Wij twijfelen nog tussen een suv en een midsize!
2015 Rondje Zuidwesten
2017 Rondje Zuid westen + Yellowstone
2018 Rondje Miami en Keys
2019 Texas New Mexico

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 07 apr 2018, 21:41

Tja.. ik ben van de grote SUV's. Dat is bij Hertz altijd een Toyota Fortuner. Prima bak, formaatje pick up. Maar het is wel fors duurder ten opzichte van een kleine sedan.

Realiseer je wel dat veel auto's op de SA markt vaak de modellen zijn die gemaakt worden voor de aziatische en afrikaanse markt. De standaard verhuurde mpv is bijvoorbeeld een Toyota Avenza, daar wil je echt niet in rijden. Voelt een beetje als een 20 jaar oude Mazda demio oid. Ik heb er een keer een week in gereden en voelde me geen moment veilig in die auto.

michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly » 08 apr 2018, 09:27

Een Ford Ecosport, M klasse van Avis

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 08 apr 2018, 10:38

Die rijden ook hier rond. Mini suv, formaatje Renault Captur, Opel Mokka. Op zich leuke auto's, maar reken niet op veel bagageruimte.

michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly » 08 apr 2018, 11:11

Hebben we ook niet nodig. Geen kampeerspullen mee deze keer :D

michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly » 19 apr 2018, 11:28

Ik durf het bijna niet te vragen hier maar heb je voor Zuid-Afrika een internationaal rijbewijs nodig?
Ik heb inderdaad begrepen dat er door de autoverhuur en door de politie niet om gevraagd wordt. Maar hoe zit het met een evt. schade? Is het zo dat je zo'n internationaal rijbewijs wel nodig hebt mocht je schade veroorzaken? Ik heb van iemand anders begrepen dat dit volgens de wet wel nodig is?
Heeft hier iemand ervaring met een aanrijding/schade en de afwikkeling hiervan?

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 19 apr 2018, 11:32

Nee, Zuid Afrika is gewoon ondertekenaar van het verdrag dat de internationale herkenning van rijbewijzen regelt. Ons rijbewijs voldoet aan het model in dat verdrag en dat betekent dat je geen IDP nodig hebt.

michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly » 19 apr 2018, 11:36

Duidelijk :thumbup:

Elendan
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Elendan » 18 mei 2018, 19:16

We waren nog onder het parkeerdek van de luchthaven waar we de huurauto opgehaald hadden en werden al aangehouden door een politieagent die geld wilde zien.
De eigenaar van een pensionnetje in Graskop had ons al gewaarschuwd dat de politie je vaak ten onrechte wilt laten betalen en had ons een anti corruptie briefje gemaild. Nou ik zwaaide even met dat papiertje en hop we mochten meteen doorrijden van meneer, hij vroeg ons waar we naar toe wilde en begon nog de weg te wijzen ook :roll: Misschien heb je er wat aan:
KLT Anti Corruption Flyer (1).pdf
(243.48 KiB) 47 keer gedownload
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen

michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly » 19 mei 2018, 09:01

Wat handig dat briefje :thumbup:
Ik had al één en ander gelezen betreffende fake boetes maar met zo'n briefje in de hand moet dat goed komen :lol:
Hartelijk dank!

BjornStorme
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door BjornStorme » 24 mei 2018, 23:07

Elendan schreef:We waren nog onder het parkeerdek van de luchthaven waar we de huurauto opgehaald hadden en werden al aangehouden door een politieagent die geld wilde zien.
De eigenaar van een pensionnetje in Graskop had ons al gewaarschuwd dat de politie je vaak ten onrechte wilt laten betalen en had ons een anti corruptie briefje gemaild. Nou ik zwaaide even met dat papiertje en hop we mochten meteen doorrijden van meneer, hij vroeg ons waar we naar toe wilde en begon nog de weg te wijzen ook :roll: Misschien heb je er wat aan: KLT Anti Corruption Flyer (1).pdf
Iemand ervaring met dergelijke toestanden in Namibië, we gaan hier namelijk naartoe binnen een paar maanden ... mijn nicht die er een paar jaar terug was werd ook staande gehouden en moest ter plaatse cash betalen ... was dit dan niet legaal? Wij hebben voor Namibië een Toyota Hilux gehuurd.
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 25 mei 2018, 00:48

Ik kom toch eens in de paar jaar wel in Zuid Afrika maar heb zoiets nog nooit meegemaakt. Het zal zeker gebeuren, maar het is ook zeker geen gegeven. Flitsen is wel steeds populair daar en marges of correcties doen ze niet aan. Afgelopen trip drie boetes van 1 en 2km per uur te hard. Betalen hoef je ze niet, maar de charge van de verhuurder om gegevens door te geven is hoger dan de boete en daar doe je niets aan.

michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly » 25 mei 2018, 09:00

Krijg je de rekening dan van de autoverhuurder? Ik heb begrepen dat je nooit cash aan de politie moet betalen.

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 25 mei 2018, 09:39

Hertz stuurt een mailtje met de gegevens en brengt kosten in rekening voor het verwerken. ZAR 295 per boete. En ze geven dan dus alleen je NAW gegevens door aan de instantie die de boete heeft uitgeschreven. Die er vervolgens niets mee doet. Overigens heb ik ook grote twijfels bij de boetes. Een van de flitslocaties herinnerde ik me - op de N4 - en ik ben daar exact met 100kph langsgereden (waar 100 is toegestaan), op de cruise control. Daar stond een groepje agenten met laserguns in de middenberm, heb nog naar ze gezwaaid. Maarja, het is maar 295 rand, kost meer energie om je daar druk over te maken.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer