Eerste keer Thailand (3 weken)

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Valerie
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Eerste keer Thailand (3 weken)

Bericht door Valerie » 10 jan 2015, 16:54

Hallo allemaal!

Na vele reizen door Amerika en Afrika wil ik dit jaar eens gaan voor Azië. Het wordt een totaal nieuwe ervaring voor me!
M'n vriend was eerder al in Vietnam en Laos. Hij kent Azië dus wel al wat.

Ik ben wel een planner en ben dus volop bezig met een reisschema vast te leggen.
Na veel surfen en lezen heb ik het volgende idee :

1. Bru-Bangkok
2. Aankomst Bangkok
3. Bangkok
4. Bangkok
5. Bangkok --> Kanchanbhuri (bus?)
6. Kanchanburi
7. Kanchanburi - Ayutthaya + Nachttrein naar Chiang Mai
8. Chiang Mai
9. Chiang Mai
10. Chiang Mai
11. Chiang Mai
12. Chiang Mai
13. Chiang Mai --> Surat thani (met vlucht) --> Khoa Sok NP
14. Khoa Sok national park
15. Khoa Sok national park
16. Khoa Sok national park
17. Khoa Sok national park --> eiland (Railay, Koh Phi Phi, Koh Samui, ....?)
18. Eiland
19. Eiland
20. Eiland
21. Eiland --> Bangkok
22. Bangkok --> Bru

Zitten er onlogische volgordes in? Andere adviezen?
Afhankelijk van goede vluchten hebben we misschien wel een dag meer of minder. In het geval we er 1 minder hebben, waar zouden jullie dan snoeien?

Ik ben heel benieuwd naar de reacties en dank jullie al vooraf

Vele groetjes,
Valerie
2006 - Zuidwesten
2008 - San Francisco --> New York
2009/2010 - New York
2011- Zuidwesten + Yellowstone
2012 - Zuidelijk Afrika
2014 - Tanzania & Zanzibar
2015 - Thailand

RiverCola
Amerika-expert

Re: Eerste keer Thailand (3 weken)

Bericht door RiverCola » 10 jan 2015, 17:37

Hi Valerie,

Welke periode gaan jullie? Houdt rekening met het regenseizoen!

Je blijft erg lang in Chiang Mai. Misschien kun je die dagen gebruiken voor een uitstapje de bergen in. Wij hebben vanuit Chiang Mai de lokale bus genomen naar Chiang Dao. Ontzettend mooi daar! Busreis duurt ongeveer 1,5 uur, als ik het me goed herinner, en vanaf de bushalte in het dorp namen we een tuktuk naar het gedeelte vlakbij de bergen, waar de guesthouses gelegen zijn. Van daar uit zijn we met de fiets naar de tempel gegaan, een fantastisch mooie tempel midden in de bergen. Ook zijn we naar hotsprings gefiets. Daar zaten we tussen de locals in oerlelijke betonnen kuipjes te badderen in het heerlijk hete water wat zo uit de bergen komt stromen. Hierna hebben we nog een stuk gefietst, het was een heerlijk dag. 's Avonds hebben we geweldig gegeten bij een nabij gelegen guesthouse/resort (volgens mij heette het Bird). Volgende dag weer terug met de bus. Maar je kunt er ook met een gids de bergen in wandelen, dan heb je een tweede dag wel nodig.

Als je op een zondag in Chiang Mai bent heb je geluk, dan is er altijd de streetmarket. Heel groot deel van het centrum wordt autovrij gemaakt en tot een giga markt omgetoverd.

Verder adviseer ik je je goed in te lezen voor je bezoek aan Khao Sok NP. Heb dat recentelijk gedaan (ben er vorige keer niet geweest), maar het is een mega groot gebied en erg ontoegankelijk. Het komt er eigenlijk op neer dat je daar weinig zelfstandig kunt ondernemen. Veel mensen boeken daarom een georganiseerde trip, bijvoorbeeld vanuit Krabi. Dan wordt je naar de park-entrance gebracht, maak je met een gids een wandeling en ga je later met een boottocht naar resortjes op het water waar je de nacht doorbrengt. Volgende dag weer terug. Ik heb gelezen dat dit soort trips best prijzig zijn. Kortom, 3 dagen lijkt me een beetje veel. Dus zoek goed uit hoe je het park wilt bezoeken.

De eilanden die je noemt zijn zo'n beetje de meest toeristische. Vind je dat geen probleem, ga er dan voor. Wij hebben destijds bewust voor een zeer rustig eiland gekozen (Koh Kood/Koh ***), maar dat eiland ligt compleet uit je route. Kijk ook eens naar Koh Tao en Koh Pangang. Op beide eilanden zijn nog veel plekken te vinden waar niet zoveel toeristen komen.

Verder, Thailand is heerlijk. Geniet ervan!

lithola
Amerikafan

Bericht door lithola » 11 jan 2015, 07:29

Ons reisschema van vorig jaar in juli zag er zo uit. Wij hebben Thailand gecombineerd met Siem Reap in Cambodja (een aanrader trouwens!)

Als je naar Khao Sok gaat, moet je inderdaad wel rekening houden met het regenseizoen. Wij waren er in juli en dachten dat het allemaal wel mee zou vallen, maar zijn er na 2 nachten vertrokken omwille van de regen. Het stortregende daar 24u/dag en het enige wat we daar hebben gedaan is een kayaktocht met een een gids over de rivier (wat overigens wel heel erg leuk was). Het park ingaan werd afgeraden omwille van de bloedzuigers in dat seizoen. Dan zijn we toch maar een dag vroeger vertrokken naar het strand in de buurt van Krabi, waar de zon weer van de partij was.
We hebben geen eilanden gedaan op het einde, omdat dat nog meer heen en weer reizen zou betekenen.

Jullie gaan een leuke reis maken!

2 juli : Düsseldorf – Dubai
3 juli: Dubai – Bangkok
4 juli: Bangkok – Chiang Mai (vlucht) - hotel Yaang Come Village
5 juli: Chiang Mai
Fietstocht met de mensen van Click and Travel in de omgeving van Chiang Mai. http://www.fietseninthailand.com
6 juli : Chiang Mai
Bezoek aan de zoo van Chiang Mai en de tempel van Doi Suthep.
7 juli: Chiang Mai
Vissen aan het Bo San meer.
biggame-fishingthailand.com
8 juli: Chiang Mai – Siem Reap (Cambodja) - vlucht - Sonalong Boutique Village Hotel
9 jul: Siem Reap
10 juli: Siem Reap
11 juli: Siem Reap
Bezoek aan een drijvend dorpje op het Tonle Sap meer + vogelreservaat
12 juli: Siem Reap – Bangkok (vlucht) + auto naar Kanchanaburi - hotel Oriental Kwai Resort
13 juli: Kanchanaburi
14 juli : Kanchanaburi
Bezoek aan Olifantenopvangcentrum Elephants World Kanchanaburi (elephantsworld.org)
15 juli: Kanchanaburi
Bezoek aan Erawan Falls
16 juli : Kanchaburi – Bangkok – Surat Thani (vlucht) – Khao Sok NP
Vlucht Bangkok – Surat Thani
17 juli: Khao Sok
Kayaktocht met een gids over de rivier
18 juli: Khao Sok - Krabi (Tubkaek Beach)
19 juli: Krabi
20 juli : Krabi
Bezoek aan Hong Island
21 juli: Krabi
Krabi Night Market
22 juli: Krabi - Bangkok (vlucht)
23 juli: Bangkok – Dubai - Düsseldorf

sanook
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door sanook » 11 jan 2015, 10:57

Onderweg van Ayutthaya naar Chiang Mai ligt nog Sukothai, zeker de moeite waard. Er gaan overigens ook (dag en nacht) bussen tussen vrijwel alle plaatsen. Vliegen kan overigens ook spotgoedkoop zijn. Genoeg (vage) maatschappijtjes !
7 dagen Chiang Mai is wel wat lang, misschien daarvandaan nog uitstapje naar Chiang Rai of Mae Hong Son ?
Ik weet niet of je vlucht van Chiang Mai naar Surat Thani met een overstap in Bangkok is, maar je kan ook overwegen om rechtstreeks van Chiang Mai naar Phuket te vliegen en van daaruit naar Khao Sok gaan.
Laatst gewijzigd door sanook op 13 jan 2015, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana » 11 jan 2015, 12:03

Wij hebben in Chiang Mai het Elephant Nature Park bezocht en we vonden het erg indrukwekkend. Je moet het wel al vanuit Nederland reserveren

Zie mijn verslag

LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG » 11 jan 2015, 12:35

Hoi Valerie,

in mijn onderschrift vind je een link naar mijn reisverslag van vorig jaar (2weken).
aanraders:
- fietstochtje door BKK!
- wat Vana zegt: Elephant Nature Park in CM voor een dagje dicht bij de olifanten
- kookcursus in CM

Thailand is inderdaad heerlijk, relaxed, mooi, lekker eten en lieve mensen :thumbup:

sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook » 11 jan 2015, 13:16

Voor de volledigheid: je kunt ter plaatse ook nog excursies boeken, vaak heel flexibel in te richten naar eigen wens. Regelmatig gehad dat het 'reisbureau' waar we de excursie geboekt hadden op de dag van onze trip gesloten was omdat de medewerker het leuk vond om mee te gaan :)
Dus van te voren in NL boeken van een olifantenkamp zou ik niet doen.

vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana » 11 jan 2015, 14:35

Dit is geen gewoon "olifantenbezoek"
Op het Elephant Nature Park worden gewonde en mishandelde olifanten opgevangen. Er worden geen trucjes met de olifanten gedaan en je mag er ook niet op rijden. Dit is namelijk dierenmishandeling!
Het is geen grootschalig toeristisch iets. Er mogen maar een paar kleine groepjes per dag naar dit park en als je er echt heen wilt zou ik ZEKER reserveren.

Valerie
Amerikakenner

Bericht door Valerie » 11 jan 2015, 20:23

Schitterend toch, hoe je op het Amerikaforum na 1 dag al 7 reacties sprokkelt over een reis naar Thailand!
Super bedankt al! Ik bekijk het allemaal eens rustig!

We wilden een trekking gaan doen in Chiang mai, vandaar zoveel dagen, maar inderdaad- misschien is het zelfs dan nog te veel.
Dat olifantenpark spreekt me wel aan... ik wil ook niet meedoen aan dierenmishandeling!!
2006 - Zuidwesten
2009/2010 - New York
2012 - Zuidelijk Afrika
2015 - Thailand

RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola » 11 jan 2015, 20:30

Veel dagen in Chiang Mai doorbrengen is dan ook geen enkel probleem, het is zo'n relaxt stadje! Maar er is ontzettend veel in de omgeving te bekijken, dus zoveel tijd daar geeft de mogelijkheid een tripje te maken naar buiten de stad. Veel plezier met al het uitzoekwerk (zelf nu mee bezig voor Maleisië, en heb hier ook al weer wat tips mogen krijgen :wink: )!

Valerie
Amerikakenner

Bericht door Valerie » 12 jan 2015, 21:11

Na een eerste blik op jullie adviezen ben ik nu misschien wel geneigd Khoa sok NP eruit te halen... We moeten inderdaad in het regenseizoen gaan.

Dan hebben we iets meer speling, en we hoeven ook niet persé 3 volle weken te gaan.
Chiang Rai lijkt me wel tof als ik het eens bekijk!
En Sukothai ook. Alleen is het me niet helemaal duidelijk hoe ik het best inpas in de dagen.
Begrijp ik het goed dat het tussen Kanchanburi en Ayutthaya ligt? Moeten we er een overnachting spenderen?
2006 - Zuidwesten
2009/2010 - New York
2012 - Zuidelijk Afrika
2015 - Thailand

tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca » 12 jan 2015, 21:40

Wij hebben vorig jaar ook Chiang Rai bezocht, al was het voor ons meer een rustpunt in de reis. Een superdeluxe resort voor een paar dagen (wij gingen niet naar het zuiden van Thailand). Maar voornaamste reden was het drielandenpunt. Wij hadden een auto gehuurd en zijn zelf van Chiang Mai naar Chiang Rai gereden. Dat moet je natuurlijk wel willen, want het is links rijden :)

Overigens als je het olifantpark overweegt. Wij hebben op aanraden van Vana ook dit park bezocht en het was echt een van de hoogtepunten van de reis.

sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook » 13 jan 2015, 09:25

Kanchanaburi (River Kwai) en Ayutthaya liggen resp iets ten noord-westen en noorden van Bangkok. Sukothai ligt een flink stuk verder naar het noorden op ongeveer 2/3 tussen Bangkok en Chiang Mai. Als je naar Ayutthaya gaat vergeet dan niet Bang Pa-In

lithola
Amerikafan

Bericht door lithola » 13 jan 2015, 09:35

Wij bezochten Elephants World in Kanchanaburi. Leuke dag!

http://www.elephantsworld.org/

alken
Amerikafan

Bericht door alken » 13 jan 2015, 10:07

Jullie gaan genieten :thumbup: We hebben rond de feestdagen een blitzbezoek aan Bangkok en Hua Hin gebracht ( en ik wil terug !!!! ).
Hoogtepunt was ook de fietstocht met Bangkok recreationale biking, het kajakken en oudjaar op het strand. Verder gewoon bootje op en af, tuktuk in en uit, superlekker eten en inderdaad vriendelijke mensen.

Valerie
Amerikakenner

Bericht door Valerie » 13 jan 2015, 13:23

Allé, fijn om te horen dat Amerika-fans ook genieten van Azië.. Het heeft me altijd wat afgeschrikt, maar nu ik samen ben met een Azië-fan is dit het gevolg hé :) :)
2006 - Zuidwesten
2009/2010 - New York
2012 - Zuidelijk Afrika
2015 - Thailand

lithola
Amerikafan

Bericht door lithola » 13 jan 2015, 15:28

In Chiang Mai moet je zeker het Whole Earth Restaurant eens uitproberen (naast hotel Yaang Come Village)

lovely_laura
Amerikakenner

Bericht door lovely_laura » 13 jan 2015, 17:40

Vorig jaar zijn we in Januari een maand naar Thailand geweest (voor de eerste keer)
Wij verbleven 2 nachten in de tree house resort in Khao Sok NP. Erg leuk om te doen en de eigenaars zijn erg vriendelijk! Liever wilde we een huisje op het water alleen met 2 kinderen vonden we dit geen goed idee. Hier hebben we voor de eerste (en laatste) keer olifant gereden. De kinderen vonden het helemaal geweldig maar zelf vond ik het zo zielig dat ik al na vijf minuten spijt had en ik blij was dat het voorbij was. Hier hebben we ook een kano tocht gedaan en deze vonden we wel heel erg mooi!!!! Allen waren wij er dus in Januari en was er geen regen te bekennen.
Als eilanden hadden we Phuket en Koh Samui gekozen. Dit zijn de wat toeristische eilanden maar omdat mijn ouders ook mee waren hebben we daar juist express voor gekozen. Vanaf Phuket hebben we een boottocht naar de Phi PHi eilanden genomen wat ook een onvergetelijke ervaring was. Op Koh Samui hebben we een paar dagen helemaal niks gedaan. We hadden een huisje aan het strand en de zee was hier heerlijk. We eindigde 5 dagen in Bangkok en hebben hier veel tempels en het paleis bezocht en een dagtripje naar Ayuttaya. We namen een taxi die ons overal naartoe bracht en hebben alle hoogtepunten in 1 dag gezien en dat in 40 graden! En natuurlijk heel veel shoppen :thumbup: Als groot Amerika fan had ik weinig verwachtingen van Thailand maar het is echt een prachtig land met erg vriendelijke mensen waar ik zeker nog eens naar terug wil zonder kinderen of als ze een stuk ouder zijn.

Gr. Laura

LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG » 13 jan 2015, 19:06

in Chiang Mai verbleven wij in dit boutique guest house http://www.patsklangviang.com/index2.html heel mooi interieur, combinatie van modern gepolierd beton en traditioneel Thais, en ideaal gelegen en met een leuk terras vooraan

Valerie
Amerikakenner

Bericht door Valerie » 13 jan 2015, 20:03

Beetje booking.com enzo aan het bekijken om een idee te hebben van prijzen..
Je kan inderdaad spotgoedkoop gaan logeren, maar om de 1 of andere reden ben ik toch geneigd wat mooiere accomodaties te kiezen omdat het 'toch' goedkoop is.
Misschien wordt het op die manier niet ZO goedkoop zoals ik overal hoor :)

Voor Bangkok bvb kom ik oa bij dit hotel : http://www.booking.com/hotel/th/adamaz- ... type=total&" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is 123 voor 4 nachten (voor 2p). Dat is natuurlijk nog altijd héél goedkoop vergeleken met Amerika enzo, maar het kan natuurlijk nog véél goedkoper als ik het zo bekijk. Propere guesthouses en hotelletjes waarschijnlijk, maar zo zonder uitstraling.... Misschien moet ik er wat minder waarde aan hechten en gewoon voor de heel goedkope gaan zoals iedereen zegt.

Welke bedragen gaven jullie zo uit naast vluchten en hotels?
Dus voor bus/trein/, eten/drinken, excursies en toegangsgelden?

We denken momenteel de nachttrein nr Chiang Mai nodig te hebben en een vlucht naar één of ander eiland.
2006 - Zuidwesten
2009/2010 - New York
2012 - Zuidelijk Afrika
2015 - Thailand

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht