Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
Remski
Amerikafan
Berichten: 248
Lid geworden op: 20 jun 2009, 16:50
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Rotterdam

Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door Remski »

Hallo allemaal,

Helaas heb ik dit jaar geen mogelijkheid meer om een lange vakantie te boeken, dus blijft het bij een paar dagen Noord-Ierland en een lang weekend Stockholm. Graag zou ik daarom in februari of maart 2015 een dag of 14 weg gaan, liefst naar een zonnige plek.

Cuba staat al lang hoog op mijn lijstje, maar al met al is het toch een vrij prijzige bestemming heb ik het idee. Bakken op het strand is niet mijn ding (hooguit voor een dag), dus ik wil vooral graag rondreizen en de Cubaanse steden en natuur zien. Reisorganisaties bieden self-drives aan voor 14 dagen, waarbij je dan vaak slechts 1 of 2 dagen doorbrengt per bestemming. Het lijkt me wat gehaast. Is dat ook zo? Die reizen kosten zo'n €1700 voor twee weken, alles bij elkaar denk ik dan op zo'n €2500 uit te komen. Is dat realistisch?

Een ander alternatief dat ik voor ogen heb is Mexico (Cancun). Dat trekt me iets minder, maar ik zou wel graag eens mayatempels bezoeken. In twee weken tijd zou ik dan ook voor een dag of 3 a 4 naar Mexico Stad willen, want ik houd nu eenmaal van grote drukke steden en er is volgens mij aardig wat te zien in Mexico Stad. Alles bij elkaar verwacht ik dat Mexico misschien iets goedkoper is, klopt dat volgens jullie?

Ik weet dat enkele forumleden in Cuba dan wel Mexico zijn geweest. Als jullie hier reis- of fotoverslagen van hebben, dan zou ik deze graag lezen. Alvast bedankt voor alle hulp!
Reizen 2015: Krakau, Sevilla, Israël, Jordanië, Oekraïne, Moldavië, Kazachstan, Kirgizië en Boedapest
Reizen 2016: Cuba, Bulgarije, Macedonië, Londen
Reizen 2017: München, Salzburgerland, Londen, Libanon
Reizen 2018: Barcelona, Sri Lanka, Madrid, VS (NO)
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door clp90 »

Als bakken op het strand niet jouw ding is, snap ik niet zo goed waarom je Cancun overweegt? Dat is toch echt een strandvakantiebestemming? Ik weet verder ook niet wat er naast die Maya tempels nog meer te zien is in de buurt, denk je dat je je daar kunt vermaken zo'n lange tijd?
Daarnaast zou ik uit veiligheidsoverwegingen denk ik eerder naar Cuba gaan dan naar Mexico, vooral als je ook nog richting Mexico stad wil..
Remski
Amerikafan
Berichten: 248
Lid geworden op: 20 jun 2009, 16:50
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Rotterdam

Re: Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door Remski »

Cancun is inderdaad vooral een strandbestemming, maar het Yucatan-schiereiland heeft volgens mij wel wat interessante stadjes. Of het voor mij net zo interessant is als Cuba betwijfel ik ook. Veiligheid is ook een belangrijk punt (en de reden dat ik landen als Brazilië en Zuid-Afrika nog nooit heb bezocht). Hoewel Mexico Stad veiliger is dan Tijuana of Ciudad Juarez volgens mij, zal ik wel goed moeten uitzoeken waar je wel/niet moet komen. Bedankt voor je input!
Reizen 2015: Krakau, Sevilla, Israël, Jordanië, Oekraïne, Moldavië, Kazachstan, Kirgizië en Boedapest
Reizen 2016: Cuba, Bulgarije, Macedonië, Londen
Reizen 2017: München, Salzburgerland, Londen, Libanon
Reizen 2018: Barcelona, Sri Lanka, Madrid, VS (NO)
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door clp90 »

Haha Tijuana en Ciudad Juarez moet je inderdaad zeker wegblijven!
Ik denk dat er op Yucatán inderdaad wel genoeg te zien is, al hoor ik van veel mensen dat het echt wel een strandvakantiebestemming is. Ik denk dat je, jouw voorkeuren gelezen hebbende, Cuba leuker zult vinden.
Overigens: Cancun staat volgens mij ook bekend als een Spring Break bestemming, misschien handig om daar rekening mee te houden mocht je rond februari/maart gaan!
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door RiverCola »

Ik kan Cuba en Mexico niet met elkaar vergelijken want ben alleen in Cuba geweest. Maar Cuba is geweldig. Voor een goede rondreis over het eiland heb je iets meer dan 14 dagen nodig, wij waren er als ik het me goed herinner 18 of 19 dagen.
Boek geen pakket via een reisbureau! Dat is echt het stomste wat je kunt doen. Ten eerste omdat ze de hoofdprijs vragen en ten tweede omdat het niet de leukste en beste manier is om Cuba te bereizen. In Cuba is het namelijk het leukst om te verblijven in Casa Particulares, soort B&B's bij mensen thuis. Deze kosten ook nog eens aanzienlijk minder dan een hotel.

Wij boekten destijds bij Kuoni de vlucht - heen op Holquin in het oosten en terug vanaf Varadero. Daarbij boekten we de eerste twee nachten, in een resort in Guardalavaca aan de noord-oostkust, en de laatste nacht in Havanana. Ook boekten we er de huurauto bij (die netjes naar ons resort gebracht werd) en de transfers van de luchthaven op Holquin naar het resort en van Havana naar de luchthaven van Varadero.

Onze route zag er alsvolgt uit:
Na 2 nachten in het resort reden we naar Santiago de Cuba, 1 nacht daar
Santiago de Cuba naar een lodge in 'de jungle' van de Sierra Maestre, we sliepen vlakbij een waterval.
Van de Sierra Maestre naar Camaguye (heel mooi stadje)
Van Camaguye naar Cayo Coco (bounty eilandje aan de noordkust)
Cayo Coco via Sancti Spiritus naar Trinidad
Meerdere dagen in Trinidad met uitstapjes naar o.a. Cienfuegos, oude plantages, middagje strand enz
Van Trinidad naar Vinales (dit was de langste rit van de reis, we overnachtten in een hotelletje nog vóór Vinales, volgens mij was het San Antonio de los Banos)
Meerdere dagen Vinales met bezoekjes aan de sigarenvelden, een wandeling door grotten, tripje naar de stad Pinar del Rio en dagje strand op Cayo Jutias.
Vinales naar Havana, meerdere dagen Havana.

Op de overnachting in de jungle en de overnachting in het dorpje vóór Vinales na, hebben we overal in een Casa Particular overnacht. Deze B&B's hebben een bordje op hun gevel hangen waaraan ze te herkennen zijn. Als ze onverhoopt vol zitten brengen ze je wel naar een vriend, neef, tante die ook een Casa runt. :wink: In een Casa krijg je doorgaans ontbijt erbij en vaak kun je tegen betaling ook een avondmaaltijd krijgen. Vaak een betere optie dan de vele ongeinspireerde door de overheid gerunde restaurants (op de restaurants in Havana na, die zijn wel goed).

We hadden de reis van tevoren wel 'uitgezet' en op basis daarvan het aantal dagen bepaald, maar we hadden niets vastgelegd en hebben echt ter plaatste besloten wat en hoe. Dat kan ook makkelijk in Cuba.

Ga het doen! Cuba is een fantastische mix van mooie natuur, leuke stadjes/steden, veel muziek en heerlijke stranden. Ohja, shoppen kun je er niet en op veel plaatsen kun je er ook niet geweldig eten. Je komt geheid met een kilootje minder terug. :mrgreen:
Remski
Amerikafan
Berichten: 248
Lid geworden op: 20 jun 2009, 16:50
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Rotterdam

Re: Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door Remski »

Bedankt voor je uitgebreide reactie RiverCola. Goed om te horen dat het mogelijk is om zelf de reis te regelen. Ik heb nog nooit een georganiseerde rondreis gemaakt en zou dat ook nu liever niet doen. Op de bonnefooi reizen - maar wel met een globale planning bij de hand - is wat ik het liefst doe. Zo heb ik afgelopen herfst ook door Georgië, Armenië en Azerbeidzjan gereisd. Heerlijk.

Is het overigens een probleem als je geen Spaans spreekt denk je? Dat er niet gewinkeld kan worden vind ik een groot pluspunt :D En hoewel ik erg van lekker eten houd, mogen er bij mij wel wat kilootjes af, dus het matige eten is toch ook een prettige bijkomstigheid ;) Ik heb je route net even snel opgezocht en wat foto's via google images bekeken, dat ziet er mooi uit. Ik vrees dat 18 dagen vrij nemen niet gaat lukken i.v.m. werk, maar ik ga eens kijken naar de mogelijkheden.

Hoe vond je het autorijden trouwens gaan? Van mijn neef hoorde ik o.a. het verhaal dat hij door de politie werd aangehouden voor een overtreding die hij niet had begaan; uiteraard moest er betaald worden. Heb je zoiets meegemaakt? En heb je lifters meegenomen (want ik las dat dat gebruikelijk is)? Of ik zelf achter het stuur kruip weet ik overigens nog niet, want ik heb de afgelopen acht jaren alleen maar in een automaat gereden en zie het niet zitten om in Cuba ineens te moeten schakelen in een auto. Dus dan laat ik mijn reisgenoten wel rijden :D

Bedankt iig voor alle input. Ik ga eens verder aan de slag met de planning :)
Reizen 2015: Krakau, Sevilla, Israël, Jordanië, Oekraïne, Moldavië, Kazachstan, Kirgizië en Boedapest
Reizen 2016: Cuba, Bulgarije, Macedonië, Londen
Reizen 2017: München, Salzburgerland, Londen, Libanon
Reizen 2018: Barcelona, Sri Lanka, Madrid, VS (NO)
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7760
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door mtl »

Volgens mij is veiligheid in Mexico vooral een issue in het noorden van het land.
Gebruikersavatar
Tessah
Amerikafan
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 apr 2011, 20:38
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door Tessah »

Ook in het zuiden van Mexico zijn gebieden die minder veilig zijn. Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... zen/mexico.
Groeten, Tessah
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door RiverCola »

Remski schreef: Is het overigens een probleem als je geen Spaans spreekt denk je? Dat er niet gewinkeld kan worden vind ik een groot pluspunt :D En hoewel ik erg van lekker eten houd, mogen er bij mij wel wat kilootjes af, dus het matige eten is toch ook een prettige bijkomstigheid ;) Ik heb je route net even snel opgezocht en wat foto's via google images bekeken, dat ziet er mooi uit. Ik vrees dat 18 dagen vrij nemen niet gaat lukken i.v.m. werk, maar ik ga eens kijken naar de mogelijkheden.
Alhoewel de meeste Cubanen weinig Engels spreken heb ik het niet als een belemmering ervaren geen Spaans te spreken. Ik had van tevoren wat simpel Spaans geleerd. Zinnetjes als: Is er nog een kamer beschikbaar? Wat kost het? Hoe laat is het ontbijt? Wat getallen uit het hoofd geleerd enzovoorts. Ook hadden we een point-it boekje bij ons. Zoek maar eens op! Heel grappig, maar vooral handig :P Er zijn overigens wel Cubanen die wel Engels spreken (zoals de gids waarmee we de wandeling door de grotten bij Vinales deden en redelijk wat horecapersoneel) en verder is de Spaanse taal vrij makkelijk te begrijpen, waardoor je geen moeite zult hebben om uit de voeten te komen.
Remski schreef: Hoe vond je het autorijden trouwens gaan? Van mijn neef hoorde ik o.a. het verhaal dat hij door de politie werd aangehouden voor een overtreding die hij niet had begaan; uiteraard moest er betaald worden. Heb je zoiets meegemaakt? En heb je lifters meegenomen (want ik las dat dat gebruikelijk is)? Of ik zelf achter het stuur kruip weet ik overigens nog niet, want ik heb de afgelopen acht jaren alleen maar in een automaat gereden en zie het niet zitten om in Cuba ineens te moeten schakelen in een auto. Dus dan laat ik mijn reisgenoten wel rijden :D
Het rijden is in Cuba absoluut geen probleem. Vooral in het Oosten van het land kom je nog weleens gekke dingen tegen op de weg. Enorme gaten in het wegdek, ezels, spelende kinderen, een snelweg die ineens ophoudt. Gewoon rustig rijden, dan is er niets aan de hand. In die regio hebben we ook een keer een lifter meegenomen. Zij moest naar haar werk ik Santiago de Cuba en wij waren de weg een beetje kwijt. Heel handig, ze loodste ons de stad in en we hebben haar afgezet bij het hotel waar ze werkte. Later hebben we geen lifters meer meegenomen. In het midden en het westen van het land zijn de wegen (bijna) perfect. Er was trouwens nauwelijks verkeer.
1 Keer hebben we trouwens een verschrikkelijke weg moeten rijden, naar de lodge in de Sierra Meastra. We kwamen door een prachtig natuurgebied met een zeeeeeer slechte weg waar we ongeveer 15 km per uur konden. We hebben er achteraf erg om moeten lachen, zeker toen we op de parkeerplaats een nóg veel kleiner autootje dan de onze zagen staan :lol:

Volgens mij vriend zijn we trouwens wel 1 keer aangehouden door een agent die onder een viaduct stond dat geen viaduct was, maar konden we gewoon doorrijden.
dafkapin
Amerikakenner
Berichten: 561
Lid geworden op: 24 mar 2010, 17:07
Contacteer:

Re: Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door dafkapin »

Toen wij nog strandvakantiegangers waren en het amerika-virus nog niet had toegeslagen, zijn we een rondreis gaan maken naar Cuba, en later een paasvakantie doorgebracht in Cancun

ik zou persoonlijk gaan voor Cuba, maar mijn 'kennis' is 10 jaar oud, dus niet echt meer relevant denk ik
wij hebben in de rondreis ongeveer dezelfde route als rivercola gereden, behalve het oosten, dat was toen nog niet echt toegankelijk voor toeristen
hoogtepunten voor mij waren Trinidad (daar zou ik zo terug naar toe gaan, als hobbyfotograaf nu) en Viñales
tien jaar terug was 'pedir botella' (= liften) verboden voor toeristen en was het als toerist ook verboden lifters mee te nemen, maar hoe het nu zit?


in Mexico deden we geen rondreis maar deden wel enkele uitstappen
- chitzen itza: gigantisch groot en prachtig bewaarde tempel, ligt the middle of nowhere, je moet er enkele uren door eentonig landschap bijnemen, maar terecht een van de wereldwonderen
- tulum: toen wij er waren minder toeristisch, kleiner van opbouw, groener en minder heet


een leuke film om te bekijken als je in cuba sferen wil geraken: Lista de espera (waiting list)
Gebruikersavatar
Ingrid1958
Amerikakenner
Berichten: 726
Lid geworden op: 30 okt 2010, 18:03
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: Tilburg

Re: Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door Ingrid1958 »

Hoi, ik plaats even een reactie om deze info niet kwijt te raken, ben erg geïnteresseerd in een vakantie naar Cuba maar hou ondertussen ook niet meer van alleen maar strandvakanties, dus deze info en tips is al super om te lezen,het enige wat ik vooralsnog gedaan heb is gekeken naar hotels ed via booking.com maar dat is voor de Nederlander niet te boeken, :lol: als ik dan lees over de casa particulares optie word ik daar blij van. Regel ook altijd zelf mijn /onze reizen, maar omdat Cuba toch wel wat anders is... Dus ik heb eigenlijk nog een hoop vragen, ga er uiteraard ook wel voor langs bij een reisburo maar vind de tips hier altijd super. Dit topic is tenslotte al van 2014. Beste tijd voor Cuba? Heeft iemand misschien een blog bijgehouden?
1982 Florida
2005 -2020 Atlanta / Florida (4x) / California (2x/ NYC (3x) / DC / Deep South / New England


http://www.flyingtothewest.waarbenjij.nu
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door RiverCola »

Wij waren er eind februari / begin maart. Vond ik ideaal, qua temperaturen (rond de 26 graden herinner ik me) en niet tijdens vakantieperiodes. Het was in 2007, ik weet niet hoeveel er veranderd is sindsdien. We vlogen destijds met, als ik het me goed herinner, Transavia. Die zijn daarna gestopt met de vluchten op Holguin. Wat toch wel jammer is, want dat was voor ons een makkelijke manier om van oost naar west te reizen, zonder een binnenlandse vlucht.

Ik kan me onze aankomst op die luchthaven nog goed herinneren, op de landingsbaan stond 1 bord met daarop de afbeelding van Che Guevara. De aankomsthal was niets meer dan een rieten overkapping met daaronder een band met koffers en het was zeiknat in die hal omdat het geregend had :lol:

Voordat je een route uit gaat zetten zou ik eens uitzoeken of het nog mogelijk is om naar het oosten te vliegen (of dat er makkelijk te boeken binnenlandse vluchten zijn).
Gebruikersavatar
Ingrid1958
Amerikakenner
Berichten: 726
Lid geworden op: 30 okt 2010, 18:03
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: Tilburg

Re: Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door Ingrid1958 »

Hee river cola, al vast bedankt voor je snelle reactie. Ik moet idd nog een hoop uitzoeken voor ik weet / we weten hoe of wat,maar jouw bericht was al een mooie opsteker,thnkx,
1982 Florida
2005 -2020 Atlanta / Florida (4x) / California (2x/ NYC (3x) / DC / Deep South / New England


http://www.flyingtothewest.waarbenjij.nu
Gebruikersavatar
Ingrid1958
Amerikakenner
Berichten: 726
Lid geworden op: 30 okt 2010, 18:03
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: Tilburg

Re: Cuba of Mexico in februari/maart 2015

Bericht door Ingrid1958 »

excuus verkeerde bericht/ verkeerde topic
1982 Florida
2005 -2020 Atlanta / Florida (4x) / California (2x/ NYC (3x) / DC / Deep South / New England


http://www.flyingtothewest.waarbenjij.nu
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer