Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rondreis Singapore & Maleisie/Borneo tips welkom!

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Division
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Iemand hier rondgereisd in Maleisië?

Bericht door Division »

RiverCola schreef:En ik twijfel ook nog over ons korte bezoek aan Kuala Lumpur.
Je hebt nu anderhalve dag in KL. Dat vind ik niet heel veel. Er is daar best veel te zien waarmee je je zeker twee volle dagen kan vermaken. Wellicht een idee om een dag Singapore eraf te halen en die bij KL te stoppen.
Omdat we de ochtend van de vlucht erg vroeg op de luchthaven moeten zijn (vlucht vertrekt 7.00 uur :shock: ) en het zeker een uur reizen is vanuit de stad, wil ik een airporthotel nemen. Maar dat is ook weer zo'n gedoe, met shuttlebussen die enkel op vaste tijden vertrekken enzo en je bagage gedurende de dag in de stad.
De eerste KLIA Expres (€9 enkele reis) gaat om 05.00. Dan ben je om 05.30 op het vliegveld, anderhalf uur van tevoren. Gaat je vlucht vanaf KLIA of KLIA2? Een goed hotel is het Le Meridien (€87) dat direct op KL Sentral zit zodat je minimale reistijd hebt naar het station. Reken namelijk op minimaal 20 minuten vanuit bv Bukit Bintang met een taxi, want de monorail rijdt dan nog niet.

Op het vliegveld heb je eigenlijk maar twee hotels die hele overnachtingen aanbieden. Concorde Inn heeft een kamer vanaf €59 op acht minuten met de shuttlebus die vanaf 05.30 rijdt. De andere optie is het Sama Sama Hotel KLIA, verbonden met een loopbrug met de terminal. Overnachten hier kost €109.
Afbeelding
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Dank voor je reactie Division!

Een dag extra in KL zou ik best willen, maar in het begin van de reis een dag van Singapore afhalen wil ik dan weer niet. De aanleiding van de reis is het bezoek aan een familielid in Singapore. We zullen ook bij hen verblijven die nachten/dagen. Dus wil ik echt wel de tijd nemen voor dat bezoek en het niet zien als een pitstop. We zullen het dus moeten doen met de anderhalve dag in KL. De tijd die we er hebben zal ik echt proberen om de sfeer van de stad op te snuiven en niet van hot naar her te gaan reizen om toeristische attracties te bezoeken. Tips voor leuke wijkjes, winkeltjes, restaurantjes en bijzondere en aparte bezienswaardigheden zijn welkom!

En bedankt voor de tip over de Klia Express (die doet er maar een half uurtje over???). Dat zou het alweer een stuk makkelijker maken om zonder gedoe naar de luchthaven te reizen die ochtend. Onze vlucht vertrekt vanaf KLIA2 (Malindo Air).
Er zijn veel meer airporthotels, alleen liggen sommigen wat verder weg en die hebben dan een shuttlebus die er een kwartiertje over doet. Zo kwam ik het YouniQ hotel tegen. Nadeel van hun shuttle service is dan weer dat die alleen op het hele uur vertrekt, waarbij 6.00 uur te laat is en 5.00 uur weer overdreven vroeg. Vlakbij KL Sentral een hotel nemen zou dan dus de way to go zijn? Ik zal er eens in duiken!
Division
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Division »

Ja, KLIA Ekpres is ideaal. Als je de eerste pakt vanaf KL Sentral ben je om 05.33 op KLIA2. Als je die om wat voor reden mist of als hij niet rijdt, dan vertrekt de volgende 20 minuten later.

Ik zat zelf in Bukit Bintang. Dat is wel echt een leuk gebied en veel op loopafstand! Het wordt een beetje gezien als het Times Square van KL door het vele neon. Daar ligt ook de grote Pavillion Mall met een enorme foodcourt in de kelder. Veel keus en koel, voor als je niet in de drukkende hitte buiten wil zitten. Indien je dat wel wil zou ik zeker 's avonds eten op Jalan Alor, eveneens in Bukit Bintang. Streetfood everywhere! Je kan dan na het eten op Jalan Alor lopend naar de Twin Towers, dat is mooier 's avonds dan overdag. Voor een mooi uitzicht op de torens kan ik de Skybar van het Traders Hotel aanraden. Aanraders voor overdag zijn de Batu Caves (bereikbaar met de trein), Chinatown, Twin Towers (het uitzicht is prachtig als het niet heiig is, kost €17 om naar boven te gaan en ook over de brug te lopen, wel boeken van tevoren), Mashid Jamek, Sultan Abdul Samad Building (tegenwoordig gerechtsgebouw maar prachtig gebouw). 's Avonds is het erg gezellig in één van de vele barretjes in het expat/yuppengebied Changkat Bintang.
Afbeelding
RiverCola
Amerika-expert

Re: Rondreis Singapore & Maleisie/Borneo tips welkom!

Bericht door RiverCola »

Waar ik ook nog aan dacht.....als we toch besluiten om een airporthotel te nemen (toch iets minder stressen als je enkel in de ochtend op de shuttle voor de deur van het hotel hoeft te stappen), dan is die KLIA Express in ieder geval ideaal om de avond ervoor naar de luchthaven te gaan. Het hotel wat ik eerder noemde pikt je ook op vanaf de luchthaven (voor een zeer laag bedrag).

Het is allemaal, qua tijd, wel een beetje kiele kiele namelijk. 5.00 De Express, 5.35 op KLIA2, lopen naar de incheckbalies. Dan hebben we nog krap een uur en een kwartier voor vertrek. Afhankelijk van welk hotel we in de stad nemen moeten we dan eerst ook nog naar Sentral. Denk dat ik dan toch voor een airporthotel kies, maar de Express gebruik om daar te komen.
Elisa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Elisa »

@RiverCola:
Waar verblijf je op Kuching? Je omschrijving van de lodge wekt mijn interesse ;)!

En wat een leuke tip die je meegeeft over Saloma's Villagestay! Dat lijkt met echt heel leuk om te doen...

:offtopic: ik ben ook voorzichtig aan het kijken voor een komende reis naar Maleisië/Borneo. Het stond vorig jaar al op de planning, maar door een wijziging van werkomgeving waardoor mijn man minder verlof had, kon het niet doorgaan en zijn we naar IJsland geweest ;)! Nu wilden we volgend jaar naar Florida... maar we hebben juist tickets geboekt voor een reis naar Fins Lapland in de winter van 2016 (en dat neemt een grote hap uit het reisbudget!), dus zouden we in de plaats van Florida, toch in 2016 al naar Maleisië gaan...want het is wellicht toch wel een pak goedkoper (zeker met de huidige dollarkoers).... of dat denk ik toch. Ik ben momenteel een beetje de prijzen voor overnachtingsplekken aan het bekijken...

Waar verblijf je in Singapore?

Hou je een reisverslag bij?

Elisa
http://timenelisatravelblogs.wordpress.com/: West USA - New York - Hawaii - Mid-West USA - West Canada + NW USA
Overzicht van onze foto's
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Hi Eliza,

Leuk! En wat een geweldige reisplannen allemaal 8)

Maar vergis je niet, Maleisie is zeker niet zo goedkoop als Thailand qua overnachtingen en vervoer. In Kuching zelf zijn er overigens wel hele leuke en betaalbare hotels te vinden, maar op de rest van Maleisisch Borneo en op peninsular Maleisie zijn de prijzen aanzienlijk hoger voor hotels e.d, en het aanbod is ook niet altijd zo aantrekkelijk als in Thailand. Het is voor ons dan ook een hele zoektocht geweest om een leuke overnachtingsplek op een mooi eiland te vinden binnen ons budget. Op de eilandjes voor de kust van Kota Kinabalu (noordwest-Borneo) waren bijvoorbeeld enkel hele luxe resorts te boeken tussen de €180 en de €320 per nacht :shock: Daarom ben ik erg blij met de bungalow die we geboekt hebben op Tioman Island, voor ongeveer €37 per nacht. De rest van de resortjes waren óf een stuk duurder of meer van het type backpacker/partyresort.

Anyway, in Kuching blijven de eerste twee nachten in de Borneo Tribal Lodge. De kamers zijn simpel, maar het ziet er ontzettend leuk en sfeervol uit en we betalen er een euro of 17 per nacht voor.
De andere twee nachten die we daar door gaan brengen heb ik nog niet geboekt.

In Singapore verblijven we bij een familielid.

En tot slot, nee, ik hou nooit een reisverslag bij. Als ik op vakantie ben wil ik niet bezig zijn met het schrijven van een reisverslag en ik voel ook niet de behoefte mijn vakantie met de halve wereld te delen. Via facebook plaats ik altijd wel foto's en updates voor mijn eigen vriendenkring. Sorry! :(

Mocht je nog vragen hebben, post ze dan vooral!
Elisa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Elisa »

@RiverCola,

Dankjewel voor je antwoord :)!
Ik was er ook al achtergekomen dat Borneo toch wel duurder is... Kuching is makkelijk om iets betaalbaars te vinden dat mooi/proper is. Maar in Borneo zelf is het wat moeilijker he... ;) Waar slaap je in Bako NP? En reizen jullie met de rugzak?

Ik ben er zelf nog niet uit...nu kwam ik met het idee om in de plaats naar Bali te gaan (goedkoper voor te overnachten in wat meer luxe en ook wel mooi lijkt me). Maar misschien veel te toeristisch?! Alhoewel dat ik denk dat het in Maleisië ook redelijk toeristisch zal zijn...In Borneo zal het allicht wel meevallen... nuja, mooie plekken lokken toeristen he ;)!

Dus Bali/Borneo + Maleisië of een ander eiland/land dat toch redelijk budget kan... ik heb er mijn hoofd al over gebroken ;)! Dat is zo'n luxeprobleem he, maar ik wil dat soms echt zo perfect hebben ;) dat ik alles soms veel te veel afweeg....

Elisa
http://timenelisatravelblogs.wordpress.com/: West USA - New York - Hawaii - Mid-West USA - West Canada + NW USA
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Oh, dat heb ik ook, maar uiteindelijk komt er dan altijd toch een plan dat (volgens mijn maatstaven) klopt 8) :lol:

In Kuching verblijven we goedkoop, Bako NP kent maar 1 lodge en die is ook goedkoop (wel spartaans. maar dat heb ik gezien het natuurschoon ervoor over), de bungalow op Tioman Island is goedkoop. Zelfs het hotel dat ik heb gereserveerd voor de overnachting bij Kuala Lumpur Airport is naar onze Westerse maatstaven gezien zeer betaalbaar (Tune Hotel Klia2 - 46 euro). Eigenlijk geldt dat zelfs voor het bezoek aan Saloma's Villagestay: 140 euro pp voor 2 overnachtingen, incl al het eten, vervoer en tours met guide.

Borneo op zich is niet duur. Binnenlandse vluchten zijn betaalbaar (en eigenlijk ook de enige optie om je tussen de twee provincies te verplaatsen), de steden bieden voldoende betaalbare overnachtingen. Wat het duur maakt zijn sommige trips en de overnachtingen op de eilanden bij Borneo. Naar Mulu NP kun je alleen vliegen met 1 airline en bezoek aan de verschillende natuurwonderen dient georganiseerd met guide plaats te vinden. Dat is zo ongeveer de enige manier om het park te bezoeken. Dit is dus afgevallen. Veel toeristen maken ook een begeleidde hike naar de top van Mount Kinabalu, inclusief overnachtingen halverwege. Wederom hartstikke duur, maar je kunt het gebied (zonder naar de top te gaan) ook op eigen gelegenheid bezoeken met een huurauto. Omwille van de prijzen op de eilanden hebben we gekozen voor een eiland nabij het vaste land van Maleisie. Veel mensen gaan overigens naar de eilanden bij Borneo om te duiken, maar wij zijn geen duikers dus is dat voor ons niet belangrijk.

En tja, is Maleisië toeristisch? Ik denk minder toeristisch dan Thailand. Maar ook in Thailand hebben wij een topvakantie gehad, zowel op de meer toeristische plekken als door juist minder toeristische plekken uit te zoeken. De Grand Canyon heeft ook niet voor niets zoveel bezoekers ieder jaar :wink:

Bij het uitkiezen van plekken om te overnachten en verblijven is voor mij sfeer altijd erg belangrijk. Ik hou niet van grootschalig, maar meer van authentiek. Luxe is voor mij niet het belangrijkst. Ik denk dat ik meer plezier beleef aan de bungalow op het strand in een klein resortje, waar je eet in kleine restaurantjes en nog eens in contact komt met de lokale bevolking, dan samen met 100 andere toeristen aan te schuiven aan een luxe ontbijtbuffet en het hebben van een zeer luxe kamer. Van dat laatste kan ik ook wel genieten trouwens, maar authenticiteit, kleinschaligheid en betaalbaarheid staan voor mij wel bovenaan. Iedereen maakt zo zijn eigen afwegingen!
Elisa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Elisa »

:) Uiteindelijk komen we er ook altijd toe dat we een reis plannen waarbij 'het buikgevoel' helemaal goed zit :) maar meestal komt daarvoor nog wat stress ;)

Bako NP is inderdaad echt wel prachtig:

http://www.asiarooms.com/en/community/b ... onal-park/
(de ingang van het park is gewoon al 'waauw' als je met de boot komt aanvaren)

Met luxe bedoel ik ook zeker niet dat we van enorme resorts houden met véél toeristen...integendeel eigenlijk! Maar ik wil graag wel enige vorm van luxe en voor mij slaat dat dan meer op een proper bed/badkamer en een beetje ruimte... Dat hoeft ook niet altijd en overal. Zoals je zegt in Bako NP neem je er 'mindere' accomodatie graag bij gezien het daar prachtig is. Maar ik zou geen 3 weken met de rugzak kunnen rondtrekken zonder een keertje meer 'luxueuzer' te zitten...ik kan wel een 3-4 daagse hike doen met de tent, maar dan wil ik erna wel even in een proper hotelletje zitten, begrijp je ;)?! En sfeer...ja, dat vind ik ook het allerbelangrijkste bij een overnachtingsplek!

Dus ik ga me zeker nog verder inlezen en jouw reisplannen ook volgen :)! Wat me ook heel sterk aanspreekt is Lombok (naast Bali), lijkt me echt ook authentiek en relatief rustig. Je hebt daar ook een vulkaan en het natuurgebied is er ook prachtig. Scootertje huren en rondrijden...hmm zalig! De reisgids van Borneo/Maleisië staat al 2 jaar in de kast en binnenkort komt de nieuwe Lonely Planet van Bali/Lombok uit... tijd om eens een vergelijkende studie te maken ;) al wil ik het alletwee... het gaat meer om de volgorde van reisplannen, hihi!

Elisa
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Nou Eliza, klaarblijkelijk ben je nog steeds aan het twijfelen gezien je recente topic Thailand versus Bali :lol:

Hier weer een paar updates! Qatar Airlines heeft ons vandaag een extra dag vakantie 'opgelegd'. Een deel van onze terugvlucht was gecanceld en de meest aantrekkelijke optie die ze me boden was een dag later met dezelfde tijden te vliegen. Moest nog wel even checken bij degenen die we gaan bezoeken of ze wel op ons zaten te wachten, een dag en een nacht extra :wink:

Daarnaast heb ik al kennis mogen maken met de goede service van de Maleisiërs! Over de lodge in Bako NP kon ik wel informatie vinden over de kamertypes en de prijzen, maar nergens contactinfo om te reserveren. Aangezien het daar hoogseizoen is in de zomermaanden zat ik daar toch een beetje over in. Daarom heb ik contact opgenomen met de eigenaar van de lodge waar we in Kuching verblijven. Die ging gelijk aan de slag en een paar minuten later meldde hij dat hij voor ons gereserveerd heeft, wat het kostte en dat hij de reservering gedaan heeft uit naam van zijn eigen bedrijf :shock: :thumbup: Wat ontzettend lief! Daarmee hebben we gelijk maar besloten om de twee andere nachten die we in Kuching nog gaan verblijven, ook bij hem door te brengen.

Ook bleef ik maar worstelen met de reis van Singapore naar Mersing vanuit waar de ferry naar Tioman Island vertrekt. De boottijden worden namelijk pas kort van tevoren bekend gemaakt omdat ze gebaseerd zijn op de waterstanden. Sommige dagen vertrekken er enkel heel vroeg boten en soms nog een keer aan het einde van de middag, andere dagen is het weer anders. En dan die bustijden vanuit Sing: Of half 7 's ochtends vertrekken (en dan maar hopen dat je op tijd bent voor de ferry) of de dag ervoor om 10 uur 's avonds vertrekken, waardoor je pas na middernacht bij je hotel aankomt (om dan vervolgens weer vroeg op te moeten voor de ferry). Daar zat ik ook niet om te springen. Na veeeeeeel gezoek op het web ontdekte ik een alternatieve busroute, waarbij je 1 keer over moet stappen, die veel meer flexibiliteit geeft en ook nog eens heeeeel veel goedkoper is.

Reizen gaat niet over rozen! En ik ben er inmiddels wel achter dat een reis plannen door Maleisië iets meer zoekwerk en planning vergt dan een reis door Thailand.

Nog even dit, ik heb zo'n leuk hotelletje gevonden voor onze overnachting in Kuala Lumpur! http://www.anggunkl.com/gallery/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer