Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Namibië
Namibië
Dag Iedereen,
We zijn nog maar net terug van 3 weken Costa Rica & NYC en we zijn al druk in de weer voor onze volgende reis. (Ik zal nog een apart verslag plaatsen over onze reis in Costa Rica voor diegene die binnenkort zouden vertrekken).
Omdat we met 2 kinderen (tegen dan bijna 9 jaar en 12 jaar) reizen en er al heel veel is volgeboekt in Namibië, wil ik niet te lang wachten en zal ik voor het eerst de accomodaties boeken voordat ik de vluchten boek. We zouden campings (4x4 met daktent af en toe) afwisselen met lodges/guesthouses (grotendeels). We wandelen graag, zoeken liever de rust op, maar doen ook graag een bijzondere activiteit.
Oorspronkelijk dachten we van de Okovango-delta in Botswana erbij te nemen, maar dat zijn te veel extra kilometers dus dat houden we voor - ooit - een Botswana-reis.
We zijn in 2025 in ZW-Amerika geweest en daar is een soort liefde voor rode rotsen en erosie ontstaan, dus ik denk dat we in Namibië goed zitten.
Ik twijfel echter tussen onderstaande twee routes. Het is vooral de vraag of we Fish River Canyon er al dan niet bij zouden nemen. We voorzien in het eerste schema 2 nachten voor FRC. In het tweede schema worden die twee nachten verdeeld als extra nachten over Swakopmund en Otjiwarongo (Waterberg Plateau). Op zich betekent FRC "maar" 200km extra of 3u langer in de auto zitten. Als we het weglaten, wordt het wat rustiger.
Hebben jullie de indruk dat het FRC-schema te druk is?
Alvast hartelijk dank voor al jullie waardevolle input. Als jullie van oordeel zijn dat bepaalde stops beter worden overgeslagen, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Wat betreft Damaraland, had ik natuurlijk graag verbleven in Twyfelfontein, maar dat is onbetaalbaar. Ik heb onze tijd daar dus verdeeld over Erongo Mountains en Brandberg.
Zoals gezegd, zal ik ook mijn steentje bijdragen voor Costa Rica want ik heb gezien dat er toch wat reizigers die richting uitgaan.
Groetjes,
Sarah
schema 1: met FRC
3/8 Brussel Zurich
4/8 Zurich Windhoek
5/8 Windhoek Mariental 2u50
6/8 Mariental Keetmanshoop 2u3
7/8 Keetmanshoop Hobas Campsite 2u
8/8 Hobas Campsite/ Fish River Canyon
9/8 Hobas Campsite Aus 3u17
10/8 Aus Alt Duwisib 2u56
11/8 Alt Duwisib Sossusvlei 2u43
12/8 Sossusvlei Sesriem 41’
13/8 Sesriem Namibgrens 2u
14/8 Namibgrens Walvisbay 3u30
15/8 Walvisbay Swakopmund 30’
16/8 Swakopmund Spitzkoppe 2u
17/8 Spitzkoppe
18/8 Spitzkoppe Ai Aiba 1u40
19/8 Ai Aiba 3 aloes guesthouse 1u35
20/8 3 aloes guesthouse Okaukuejo 4u
21/8 Okaukuejo Halali 2u
22/8 Halali Namutoni 1u30
23/8 Namutoni Waterberg plateau 4u
24/8 Waterberg plateau Windhoek 3u30
25/8 Windhoek Zurich Brussel
Schema 2: zonder FRC
3/8 Brussel Zurich
4/8 Zurich Windhoek
7/8 Keetmanshoop Aus 2u6
8/8 Aus Alt duwisib 2u56
9/8 Alt duwisib Sossusvlei 2u43
10/8 Sossusvlei sesriem 41
11/8 sesriem namibgrens 2u
12/8 namibgrens walvisbay 3u30
13/8 walvisbay swakopmund 30’
14/8 Swakopmund
15/8 Swakopmund Spitzkoppe 2u
16/8 Spitzkoppe
17/8 Spitzkoppe Ai aiba 1u40
18/8 Ai aiba 3 aloes guesthouse 1u35
19/8 3 aloes guesthouse okaukuejo 4u
20/8 okaukuejo halali 2u
21/8 Halali Namutoni 1u30
22/8 Namutoni otjiwarongo 3u
23/8 Otjiwarongo
24/8 Otjiwarongo Windhoek 2u30
We zijn nog maar net terug van 3 weken Costa Rica & NYC en we zijn al druk in de weer voor onze volgende reis. (Ik zal nog een apart verslag plaatsen over onze reis in Costa Rica voor diegene die binnenkort zouden vertrekken).
Omdat we met 2 kinderen (tegen dan bijna 9 jaar en 12 jaar) reizen en er al heel veel is volgeboekt in Namibië, wil ik niet te lang wachten en zal ik voor het eerst de accomodaties boeken voordat ik de vluchten boek. We zouden campings (4x4 met daktent af en toe) afwisselen met lodges/guesthouses (grotendeels). We wandelen graag, zoeken liever de rust op, maar doen ook graag een bijzondere activiteit.
Oorspronkelijk dachten we van de Okovango-delta in Botswana erbij te nemen, maar dat zijn te veel extra kilometers dus dat houden we voor - ooit - een Botswana-reis.
We zijn in 2025 in ZW-Amerika geweest en daar is een soort liefde voor rode rotsen en erosie ontstaan, dus ik denk dat we in Namibië goed zitten.
Ik twijfel echter tussen onderstaande twee routes. Het is vooral de vraag of we Fish River Canyon er al dan niet bij zouden nemen. We voorzien in het eerste schema 2 nachten voor FRC. In het tweede schema worden die twee nachten verdeeld als extra nachten over Swakopmund en Otjiwarongo (Waterberg Plateau). Op zich betekent FRC "maar" 200km extra of 3u langer in de auto zitten. Als we het weglaten, wordt het wat rustiger.
Hebben jullie de indruk dat het FRC-schema te druk is?
Alvast hartelijk dank voor al jullie waardevolle input. Als jullie van oordeel zijn dat bepaalde stops beter worden overgeslagen, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Wat betreft Damaraland, had ik natuurlijk graag verbleven in Twyfelfontein, maar dat is onbetaalbaar. Ik heb onze tijd daar dus verdeeld over Erongo Mountains en Brandberg.
Zoals gezegd, zal ik ook mijn steentje bijdragen voor Costa Rica want ik heb gezien dat er toch wat reizigers die richting uitgaan.
Groetjes,
Sarah
schema 1: met FRC
3/8 Brussel Zurich
4/8 Zurich Windhoek
7/8 Keetmanshoop Hobas Campsite 2u
8/8 Hobas Campsite/ Fish River Canyon
9/8 Hobas Campsite Aus 3u17
10/8 Aus Alt Duwisib 2u56
11/8 Alt Duwisib Sossusvlei 2u43
12/8 Sossusvlei Sesriem 41’
13/8 Sesriem Namibgrens 2u
14/8 Namibgrens Walvisbay 3u30
15/8 Walvisbay Swakopmund 30’
16/8 Swakopmund Spitzkoppe 2u
17/8 Spitzkoppe
18/8 Spitzkoppe Ai Aiba 1u40
19/8 Ai Aiba 3 aloes guesthouse 1u35
20/8 3 aloes guesthouse Okaukuejo 4u
21/8 Okaukuejo Halali 2u
22/8 Halali Namutoni 1u30
23/8 Namutoni Waterberg plateau 4u
24/8 Waterberg plateau Windhoek 3u30
Schema 2: zonder FRC
3/8 Brussel Zurich
4/8 Zurich Windhoek
7/8 Keetmanshoop Aus 2u6
8/8 Aus Alt duwisib 2u56
9/8 Alt duwisib Sossusvlei 2u43
10/8 Sossusvlei sesriem 41
11/8 sesriem namibgrens 2u
12/8 namibgrens walvisbay 3u30
13/8 walvisbay swakopmund 30’
14/8 Swakopmund
15/8 Swakopmund Spitzkoppe 2u
16/8 Spitzkoppe
17/8 Spitzkoppe Ai aiba 1u40
18/8 Ai aiba 3 aloes guesthouse 1u35
19/8 3 aloes guesthouse okaukuejo 4u
20/8 okaukuejo halali 2u
21/8 Halali Namutoni 1u30
22/8 Namutoni otjiwarongo 3u
23/8 Otjiwarongo
24/8 Otjiwarongo Windhoek 2u30
-
jeppiepruts
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Re: Namibië
Leuke plannen!
Je moet natuurlijk zelf inschatten hoeveel rust je in je schema wilt, maar om je een indicatie te geven van de mogelijkheden is dit wat wij deden deze zomer en dat was goed te doen. Maar wel met 3 volwassenen. Ik was tevoren een beetje bang gemaakt over reistijden, dat je de gegeven tijden van Google maps niet kunt vertrouwen etc. Maar dat viel allemaal reuze mee.
Ook wij deden een combi van accommodaties en slapen in onze daktenten. Eigenlijk nooit meer dan 2 nachten achter elkaar in de tent. Dat is een fijn ritme afgewisseld met een fatsoenlijk bed+douche.
Ik zou absoluut FRC doen, het is echt heel mooi. Maar na een paar uur heb je het wel gezien. Wij zijn bij zonsopgang nog een keer teruggegaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat achteraf niet nodig vond omdat het weinig toevoegde aan de dag daarvoor.
Ik zie dat je Aus hebt opgenomen in het schema. Ik zou die er persoonlijk uitgooien. Je gaat dan nog weer verder naar het zuiden. Ik ben er niet geweest, maar in mijn ogen voegt het niet veel toe en is het minder authentiek. Ik zou dan - zeker voor de kids - naar Lüderitz gaan bijvoorbeeld.
1 inkomende vlucht (uit SA) en slapen Windhoek naast winkelcentrum voor inkopen
2 naar Canyon Roadhouse (FRC) via Quiver Tree
3 Garas trail ochtend (aanrader) en FRC in middag
4 FRC zonsopgang en daarna naar Lüderitz, aan de kust dolfijnen en andere zeedieren gekeken
5 Lüderitz Penguin tour en daarna via Kolmanskop naar Kanaan Dessert (aanrader)
6 van Kanaan Dessert naar Sesriem en in de middag naar Sossusvlei + Dune 40/45
7 van Sesriem (binnen de poort) naar Sossusvlei en daarna naar Camp Gecko (aanrader)
8 Camp Gecko naar Langstrand (basis voor 3 nachten kust)
9 Sandwich Harbour full day tour incl lighthouse en zeeleeuwen
10 Little Dessert tour en 's middags rust
11 Welwitschia drive en via Sheila shipwreck naar Spitzkoppe
12 Spitzkoppe naar Brandberg voor wilde olifanten
13 Brandberg naar Outjo voor voorbereidende inkopen Etosha (want daar is niks)
14 Etosha ten Noord-Westen van Okaukuejo camp verkend
15 Dwars door Etosha naar Namutoni
16 Ten Noorden van Namutoni verkend en daarna naar Halali
17 Halali (ochtend) via Namutoni naar Windhoek
18 vlucht terug
Laat maar weten als je concrete vragen hebt!
Je moet natuurlijk zelf inschatten hoeveel rust je in je schema wilt, maar om je een indicatie te geven van de mogelijkheden is dit wat wij deden deze zomer en dat was goed te doen. Maar wel met 3 volwassenen. Ik was tevoren een beetje bang gemaakt over reistijden, dat je de gegeven tijden van Google maps niet kunt vertrouwen etc. Maar dat viel allemaal reuze mee.
Ook wij deden een combi van accommodaties en slapen in onze daktenten. Eigenlijk nooit meer dan 2 nachten achter elkaar in de tent. Dat is een fijn ritme afgewisseld met een fatsoenlijk bed+douche.
Ik zou absoluut FRC doen, het is echt heel mooi. Maar na een paar uur heb je het wel gezien. Wij zijn bij zonsopgang nog een keer teruggegaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat achteraf niet nodig vond omdat het weinig toevoegde aan de dag daarvoor.
Ik zie dat je Aus hebt opgenomen in het schema. Ik zou die er persoonlijk uitgooien. Je gaat dan nog weer verder naar het zuiden. Ik ben er niet geweest, maar in mijn ogen voegt het niet veel toe en is het minder authentiek. Ik zou dan - zeker voor de kids - naar Lüderitz gaan bijvoorbeeld.
1 inkomende vlucht (uit SA) en slapen Windhoek naast winkelcentrum voor inkopen
2 naar Canyon Roadhouse (FRC) via Quiver Tree
3 Garas trail ochtend (aanrader) en FRC in middag
4 FRC zonsopgang en daarna naar Lüderitz, aan de kust dolfijnen en andere zeedieren gekeken
5 Lüderitz Penguin tour en daarna via Kolmanskop naar Kanaan Dessert (aanrader)
6 van Kanaan Dessert naar Sesriem en in de middag naar Sossusvlei + Dune 40/45
7 van Sesriem (binnen de poort) naar Sossusvlei en daarna naar Camp Gecko (aanrader)
8 Camp Gecko naar Langstrand (basis voor 3 nachten kust)
9 Sandwich Harbour full day tour incl lighthouse en zeeleeuwen
10 Little Dessert tour en 's middags rust
11 Welwitschia drive en via Sheila shipwreck naar Spitzkoppe
12 Spitzkoppe naar Brandberg voor wilde olifanten
13 Brandberg naar Outjo voor voorbereidende inkopen Etosha (want daar is niks)
14 Etosha ten Noord-Westen van Okaukuejo camp verkend
15 Dwars door Etosha naar Namutoni
16 Ten Noorden van Namutoni verkend en daarna naar Halali
17 Halali (ochtend) via Namutoni naar Windhoek
18 vlucht terug
Laat maar weten als je concrete vragen hebt!
Laatst gewijzigd door jeppiepruts op 10 sep 2026, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
jeppiepruts
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Sorry, Aus is logisch. Ik was in de war met Ai-Ais. Maar die staat niet in je schema 
Dank je wel voor jouw reactie en tips, die zeer nuttig zijn!
Ik ga onze planning nog eens onder de loep nemen
Ik ga onze planning nog eens onder de loep nemen
- michelly
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 15
- Contacteer:
Mooie plannen! Namibië is geweldig, zeker als je van rode rotsen houdt. Als je tot Keetmanshoop rijdt zou ik zeker de Fish River Canyon ook meenemen. Je hebt daar in principe niet zoveel tijd nodig omdat je alleen maar een stukje langs de rim kunt wandelen. Als je heel veel tijd zou hebben zou je ook nog naar de westkant van de canyon kunnen gaan en dan met een jeeptocht naar beneden kunnen rijden maar dat is wellicht teveel van het goede. Je kunt er ook voor kiezen om niet tot Keetmanshoop te gaan en FRC helemaal te skippen. Kijk voor wat inspiratie eens naar onze verslagen in 2022 en 2024 (onderste rij) op https://www.michelly.nl/
Elly
www.michelly.nl
www.michelly.nl