Reis IngridUSA eerste keer IJsland juni/juli 2023.

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Reis IngridUSA eerste keer IJsland juni/juli 2023.

Bericht door IngridUSA »

Enthousiast gemaakt door o.a. de reisverslagen en prachtige foto's van diverse andere forumleden gaan we komende zomer naar IJsland! We vliegen 25 juni heen en 8 juli terug dus we hebben 13 dagen tot onze beschikking. Tickets zijn inmiddels geboekt. Dit keer niet met z'n vieren maar samen met alleen onze dochter die ter plaatse 18 wordt.

Mijn voorlopige route is als volgt:

25-6 Amsterdam - Keflavik
26-6 Keflavik - Hellnar/Grundarfjordur
27-6 Hellnar - Laugarbakki
28-6 Laugarbakki - Akureyri
29-6 Akureyri - Mývatn
30-6 Mývatn (of Husavik voor walvistour?)
01-7 Mývatn - Egilsstaðir/Reyðarfjörður/Borgarfjorður
02-7 Egilsstaðir - Höfn
03-7 Höfn - Vik
04-7 Vik - Hella
05-7 Hella
06-7 Hella - Laugarvatn
07-7 Laugarvatn - Reykjavik
08-7 Keflavik - Amsterdam (vlucht 19:00 uur)

We komen zondagavond om 19:30 aan en voor zover ik heb gezien zijn dan niet alle autoverhuurders meer open. Daar moet ik echter nog even induiken. Maar aangezien we nog moeten eten (en het voor ons gevoel ook al 2 uur later is) gaan we niet ver meer rijden, of we pakken een airport-hotel. In dat laatste geval halen we maandagochtend de auto op en gaan we gelijk op pad.

Ik vraag me af of er nog voor- of nadelen zijn aan de route met de klok mee doen of andersom. Ik heb het idee dat nu de mooiste plekken op het einde liggen, maar is dat zo?

Wat ik wat lastig vind bij de route is de inschatting van de reistijd. Ik heb nu alleen in Mývatn en in Hella 2 overnachtingen en voor de rest overal maar 1. De Westfjorden heb ik maar buiten beschouwing gelaten; ik ga er van uit dat die niet in te passen zijn.

We willen ook graag een walvistour doen en wellicht een tocht met een sneeuwscooter of ATV/quad. Zijn er mensen die daar ervaringen mee hebben? Ook wil ik graag naar Sigödugljúfur en Landmannalaugar en naar Fjaðrárgljúfur Canyon en natuurlijk puffins zien.

Ik ben blij met de prijs van m'n tickets en de autohuur zal ook nog wel gaan, maar veel accommodaties zijn wel stevig geprijsd zeg. Ik hou me aanbevolen voor de betaalbare pareltjes. Maar als de route een beetje okee is zo dan ga ik daar eens goed voor zitten. Is een 4x4 toch sowieso aan te raden boven een 'gewone' auto trouwens?

Alvast dank voor jullie reacties en input en ik ben blij met alle op- en aanmerkingen en tips :)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis IngridUSA eerste keer IJsland juni/juli 2023.

Bericht door Martin & Marianne »

IngridUSA schreef:
20 jan 2023, 20:02
Ik vraag me af of er nog voor- of nadelen zijn aan de route met de klok mee doen of andersom. Ik heb het idee dat nu de mooiste plekken op het einde liggen, maar is dat zo?
Wij deden het in dezelfde volgorde, en ja, we hadden op die manier een aantal hoogtepunten op het laatst. Maar als het beter uitkomt om het andersom te doen, bijvoorbeeld omdat het met excursies of beschikbaarheid van accommodatie beter uitkomt zou ik het omdraaien.
Wij waren er vorig jaar in juni en we hadden laat geboekt. Voro autohuur en accommodatie betaalden we de hoofdprijs. We hebben veel gebruik gemaakt van het verslag van michelly en de accommodatie die zij vermeldde was óf al vol, óf zeker twee keer zo duur. Dat wij met 3 personen waren maakte het ook niet echt eenvoudiger.
Een positieve uitzondering was onze overnachting in Egilsstaðir. Daar hadden we een ruim en heel betaalbaar appartement.

Wij hadden een dag meer, aar verder is het heel vergelijkbaar.

Als je in Höfn bent ontbijt dan bij Hafnarbudin; wij hadden dat helaas te laat gezien en hadden al zelf een ontbijt klaargemaakt toen we daar waren. Maar het zag er geweldig uit allemaal.

Wij deden een walvistocht vanuit Akureyri. Vanuit Myvatn kan natuurlijk ook. Wij konden daar echter geen goede/betaalbare accommodatie vinden.

Marianne
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Dank je Marianne. Ik heb ook jullie route en die van Michelly ernaast gelegd met de overnachtingen. Ook de accommodaties van de bekende touroperators heb ik bekeken, maar nu snap ik wel waarom die rondreizen een vermogen kosten. Grofweg zal het dit wel zo’n beetje worden. Drie man is inderdaad iets lastiger.

Ik denk dat ik bij nader inzien wel Mývatn ga veranderen want die muggen/vliegjes lijkt me verschrikkelijk. Zaten die dan niet bij de nature baths?

Hafnarbudin staat genoteerd! Ik zie daar wel meer lekkers en goede reviews.
tsierens
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door tsierens »

IngridUSA schreef:
20 jan 2023, 20:02

We willen ook graag een walvistour doen en wellicht een tocht met een sneeuwscooter of ATV/quad. Zijn er mensen die daar ervaringen mee hebben? Ook wil ik graag naar Sigödugljúfur en Landmannalaugar en naar Fjaðrárgljúfur Canyon en natuurlijk puffins zien.

Is een 4x4 toch sowieso aan te raden boven een 'gewone' auto trouwens?

Voor Sigöldugljúfur en Landmannalaugur is een SUV verplicht aangezien die langs F wegen, waar je met gewone auto niet op mag.

Puffins hebben wij gezien in Dyrholaey (Vik) en bij Borgarfjordur Eystri
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Landmannalaugar deden wij met de bus, ik was blij dat we dat niet zelf hoefden te rijden. Alleen daarvoor is dus geen SUV noodzakelijk.

Marianne
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Ik merk dat ik toch wat moeite heb met mijn eerder geplaatste route; het is zo anders als Amerika en ik zit echt te stuntelen met het plannen van mijn overnachtingen. Ik zou bij nader inzien eigenlijk toch erg graag de Westfjorden willen meenemen. Is onderstaande haalbaar?

25-6 Amsterdam - Keflavik
26-6 Keflavik - Grundarfjörður
27-6 Grundarfjörður -zuidkust Westfjorden
28-6 zuidkust Westfjorden - via noordkust Westfjorden - Hvammstangi
29-6 Hvammstangi - Akureyri
30-6 Akureyri (o.a. walvistocht Húsavik)
01-7 Akureyri - Egilsstaðir
02-7 Egilsstaðir - Höfn
03-7 Höfn - Hof
04-7 Hof - Vik
05-7 Vik - Hella
06-7 Hella - Reykholt
07-7 Reykholt - Reykjavik
08-7 Reykjavik - blue lagoon - Keflavik - Amsterdam (vlucht 19:00 uur)

vragen:
- is 28-06 niet iets te enthousiast (6 uur rijtijd zonder stops)?
- ik heb nu alleen maar 2 overnachtingen in Akureyri en voor de rest overal maar 1; maakt dat het niet te onrustig?
- moet er niet nog extra tijd aan de oostkant worden gevoegd?
- is de verdeling van de zuidkust zo 'eerlijk' genoeg verdeeld?

Gezien de prachtige verslagen en foto's van @kalaman ben ik stiekem heel benieuwd naar jouw mening, vooral vanwege de Westfjorden :)
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door michelly »

Ik heb nog eens naar onze overnachtingen destijds gekeken en schrok me rot van de prijzen! Wat zijn die gestegen!
Wat betreft een SUV, dat vonden wij toch wel een groot voordeel. Zo zijn we naar de mooie watervallen Aldeyjarfoss en Hrafnabjargafoss gereden. En ook naar Mjóifjörður aan de oostkust was een SUV fijn. Natuurlijk ook om naar Landmannalaugar (dit is de enige plek die ik niet via copy/paste hoefde te typen :lol: ) en Sigödugljúfur te rijden. Ik weet niet of het prijsverschil met een normale auto ook zo groot is.
Het is er allemaal niet goedkoper op geworden na covid :roll:
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Ja Elly, dat zag ik ook in jouw verslag. Ik had al niet de illusie om voor dat budget te kunnen gaan, maar het is wel goed zoeken hoor. Verder zijn we met drie dus dat scheelt ook weer. Maar de tickets zijn in ieder geval wel netjes geprijsd: 300 euro pp inclusief stoel met veel beenruimte en 25 kg ruimbagage.

Wij gaan ook zeker voor de SUV. En al die copy/paste-namen staan al in mijn lijstje.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer