Reis IJsland herfstvakantie 2022.

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
BartVdz
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jun 2015, 07:33
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Belgium

Reis IJsland herfstvakantie 2022.

Bericht door BartVdz »

Hoi, ik ben een reis voor de herfstvakantie 2022 aan het plannen. Beetje vroeg wellicht. :-)

Als iemand feedback heeft, zéér welkom want voor mij is het helemaal nieuw.

dag 1: aankomst late namiddag, overnachting Selfoss
dag 2: Golden Circle: Thingvellir National Park, Geysir/Strokkur, Gulfoss, Kerið - overnachting Selfoss (rit in totaal 210 km, 3u volgens Google Maps)
dag 3: Seljalandsfoss, Gljúfrabúi watervallen, Skogafoss, Kvernufoss watervallen, evt. jeepsafari/ijsscooter - overnachten in Vik (rit 138 km, 2u)
dag 4: Fjaðrárgljúfur canyon, Fjallsárlón, Jökulsárlón gletsjermeren, Diamond beach - overnachten in Hnappavellir (rit 231 km, 3u)
dag 5: Skaftafell, Svartifoss & gletsjer wandeling - overnachten in Hnappavellir (rit 28 km, 24 min)
dag 6: Fjaðrárgljúfur Canyon en Scenic Green Lava Walk, Dyrhólaey & Hálsanefshellir, Icelandic Lava Show - overnachten in Vik (rit 220 km, 3u)
dag 7: Blue Lagoon en Reykjavik - overnachten in Reykjavik (rit 268 km, 3u30)
dag 8: Reykjavik
dag 9: vertrek

Het is moeilijk om afstanden in te schatten, het zal eind oktober-begin november zijn, dus wellicht korte dagen.

Ook ben ik wat bezorgd over de autohuur. Je leest heel wat verschillende ervaringen omdat de weersomstandigheden heel wisselend kunnen zijn. Dat doet me twijfelen: zal het autorijden lukken of is een georganiseerde tour beter? Ik ben het niet gewoon om in echt winterse omstandigheden te rijden. Welke auto hebben we precies nodig: 4x4?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Opmerking moderator

Eigen topic aangemaakt. Afgesplitst van ander topic met reis naar IJsland.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Korte reis IJsland november 2021

Bericht door kalaman »

Kijk eens in onze diverse IJslandblogs voor wat inspiratie.
Je moet je geen zorgen maken om te rijden in IJsland zo lang je je beperkt tot RR1 en andere grote wegen. Die worden zelfs in putje winter (wat het eind okt/begin nov uiteraard nog niet is) voldoende berijdbaar gehouden. Vanaf een bepaalde datum zijn ook alle huurauto’s verplicht voorzien van spijkerbanden. Daarmee rij je uiteraard niet door 30cm sneeuw, maar ze bieden wel een heel goede grip op ijs, wat frequent voorkomt in de winter. Je hebt geen 4x4 nodig. Die zijn trouwens bijna onbetaalbaar in IJsland.
Je doet ook enkel de echt toeristische plekken, dus dat mag geen enkel probleem vormen om er te komen.
De dagen zullen uiteraard heel kort zijn, maar wij reisden er ook al eind januari en toen waren ze nóg korter. Je voorziet niet al te veel kilometers, dus dat zit wel goed. Zorg er wel voor dat jouw stops/hikes niet op het einde van de dag vallen, want die wil/kan je niet in het donker doen. Want het is daar echt wel aardedonker. Zo reden wij eens ‘s avonds nog weg om het noorderlicht te fotograferen bij Jokulsarlon en we zagen zelfs gewoon de afslag niet naar de parking, pal naast de weg…

Ik snap wel dag 1 niet: rijden jullie dan de dag van aankomst nog door naar Selfoss? Dat zal dan wel in het donker zijn…
Terugvluchten zijn altijd ‘s morgens vroeg, voorzie dus de laatste nacht in Keflavik ipv Reykjavik.
Laatst gewijzigd door kalaman op 06 nov 2021, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
BartVdz
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jun 2015, 07:33
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Belgium

Re: Reis IJsland herfstvakantie 2022.

Bericht door BartVdz »

Bedankt voor je reactie. Sorry, ik dacht dat het beter was om in een bestaand topic te posten dan een nieuw te openen.

Laatste nacht is inderdaad beter in Keflavik, bedankt voor de tip.

Zijn er andere bezienswaardigheden die je zou toevoegen?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis IJsland herfstvakantie 2022.

Bericht door kalaman »

Als het de eerste keer IJsland is, dan zit dit wel goed. Bovendien ben je in die periode beperkt tot de hoofdwegen.
Kijk zoals gezegd eens in onze blogs van IJsland om te zien wat wij er deden in februari, dit valt te vergelijken met november.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Korte reis IJsland november 2021

Bericht door Galapogos »

kalaman schreef:
05 nov 2021, 20:30
Terugvluchten zijn altijd ‘s morgens vroeg, voorzie dus de laatste nacht in Keflavik ipv Reykjavik.
Afgelopen september/oktober voerde Transavia op sommige dagen ook vluchten Reykjavik-Amsterdam uit aan het einde van de middag. Vond ik wel aantrekkelijk, maar uiteindelijk toch maar voor Icelandair gekozen omdat Transavia toen wat problemen had met de bagageafhandeling op Schiphol.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer