Korte reis IJsland november 2021

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 515
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Korte reis IJsland november 2021

Bericht door Mr. Patrick »

Hallo allemaal,
Wij (stel van vooraan 30) willen in november een weekje (vrijdag tot zaterdag, dus 9 dagen) naar IJsland: onze allereerste keer!
We zijn van plan een aantal highlights te bezichtigen met een 4x4 huurauto.
We hebben bepaald wat we willen en kunnen zien en daar een planning op gemaakt. Helaas komen we dan een dag te kort en is er geen mogelijkheid om te verlengen. Ik zoek dus een manier om tijd te besparen of advies over wat we best kunnen laten vallen.

Planning met één dag teveel, reistijden conform Google Maps nu:
1. Thuis - Reykjavik [Sightseeing Reykjavic, Noorderlicht cruise]
2. [Sightseeing Reykjavic]
3. Reykjavic - Bakkatunga? (3:09u) [Hraunfossar, kleine sights onderweg]
4. [Snaeffelsness rondrit, o.a. Arnarstapi, Kirkafjell]
5. Bakkatunga? - Fludir (3:21u) [Thingvellir, Bruararfoss, Geysir, Gullfoss, Secret Lagoon]
6. Fludir - Hof (4:38u) [Geysir, Gulfoss, Faxi, Kerid Crater, Seljalandsfoss, Skogafoss]
7. Hof - Vik (2:54u) [Jökulsárlón, Ice cave tour]
8. Vik - Grindavik (2:44u) [Black Sand Beach en Reynisfjara Beach; Kaap Dyrhólaey,Sólheimasandur]
9. [Fagradalsfjall, kleine sights, Blue Lagoon]
10. Grindavik - Thuis

Het logische is om óf Snaeffelsness te laten vallen (want heel mooi, maar niks echt spectactulair en naar mijn indrukken meer om in een zomer-rondreis te doen) of om de Ice Cave Tour bij Jökulsárlón te droppen (want ligt enorm uit de slag en het meer is in de winter ook niet zo mooi).

Ik hoor graag van jullie!
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 515
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Korte reis IJsland november 2021

Bericht door Mr. Patrick »

We hebben zelf de knoop doorgehakt en Snaeffelsness voor de zomer bewaard. De ijsgrot kun je alleen in de winter bezoeken, dus dat doen we dan ook!

Onze planning is nu:
1. Thuis - Reykjavik [Sightseeing Reykjavik, Noorderlicht cruise]
2. [Sightseeing Reykjavik]
3. Reykjavik- Fludir (2:13u) [Thingvellir, Bruararfoss, Geysir, Gullfoss, Secret Lagoon]
4. Fludir - Kirkjubæjarklaustur (3:29u) [Geysir, Gulfoss, Faxi, Kerid Crater, ]
5. Kirkjubæjarklaustur - Hof (2:09u) [Eldhraun?, Jökulsárlón, Ice cave tour Troll.is 13.00]
6. Hof - Vik (1:54u) [Eldhraun?, Black Sand Beach en Reynisfjara Beach; Kaap Dyrhólaey,Sólheimasandur]
7. Vik - Grindavik (2:49u) [Seljalandsfoss, Skogafoss]
8. [Fagradalsfjall, kleine sights, Blue Lagoon]
9. Grindavik - Thuis
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
noukie7
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2019, 13:30
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Korte reis IJsland november 2021

Bericht door noukie7 »

Wat mooi naar IJsland, zul je zeker geen spijt van krijgen.
Wij zijn er een paar jaar geleden geweest en wij vonden Reykjavik niet echt bezienswaardig... maar das misschien onze mening.
De blue lagoon is een super toeristische attractie waar je veel te veel geld voor moet betalen. Er zijn andere plekken waar je kan zwemmen/kuhren.. moet je even googelen
Neem vooral onderweg de tijd om alles op je in te laten werken een overweldigend prachtig land! Geniet!
Sinds 1 maart 2021 woonachtig in Jacksonville, Florida
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Korte reis IJsland november 2021

Bericht door kalaman »

Waren inmiddels 6x in IJsland en ik ben volledig akkoord met bovenstaande opmerking over Reykjavik. Is heel klein en op een tweetal uur heb je echt alles gezien.
Ik weet niet wat je verwacht van een "Noorderlicht cruise"? Noorderlicht komt niet op commando en er is dus meer kans dat je géén noorderlicht ziet dan wel. Daarvoor zou ik ook echt weg gaan van de hoofdstad (lichtvervuiling) en gewoon afwachten tot er noorderlicht is. Van die 6x IJsland waren we er 4x in de winter en hebben slechts 1x noorderlicht gezien. We waren een paar jaar geleden in Noorwegen en hebben 6 nachten van de 9 schitterend noorderlicht gezien in alle mogelijke vormen en kleuren.
Dag 3 is behoorlijk ambitieus want heel korte dagen in november...
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 515
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Korte reis IJsland november 2021

Bericht door Mr. Patrick »

Er is toch nog vanalles gereageerd nadat het eerst een weekje stil bleef en ik het topic helemaal vergeten was... dank jullie voor de reacties!

We hebben de Noorderlicht Cruise niet geboekt, maar mocht het helder zijn op die avond, dan nemen we hem misschien alsnog want dan hebben we weer een avond met kans erbij. Wie weet hoe het de rest van de week zit. Ook hebben we leuke dingen in Reykjavik gevonden om langs te lopen en wat sfeer te proeven. We hopen ook naar Grótta te kunnen, dus meer dan uur zijn we makkelijk zoet :wink:
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1216
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Korte reis IJsland november 2021

Bericht door IngridUSA »

Mr. Patrick schreef:
09 nov 2021, 10:54
Er is toch nog vanalles gereageerd nadat het eerst een weekje stil bleef en ik het topic helemaal vergeten was... dank jullie voor de reacties!
Notificaties aanzetten? Wie weet wat er nog meer komt :thumbup:
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 515
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Korte reis IJsland november 2021

Bericht door Mr. Patrick »

Ik ben weer terug na een heel mooie reis naar IJsland. Dit was de eerste, maar zeker niet de laatste reis! Ik typ een kort verslagje voor wie dit topic later nog eens tegenkomt en er misschien wat mee kan.

1. Thuis - Reykjavik [Sightseeing Reykjavik]
Omstreeks het middaguur waren we al ingecheckt in ons hotel (Hotel Lotus: aanrader!) en gingen we direct de stad in. Vandaag zou de laatste zonnige dag zijn voor een paar dagen, dus we liepen direct de stad in. We wandelden met een korte halte voor de lunch richting de Hallgrimskirkja waar we begonnen met een uitzicht over de stad vanuit de toren. De kleurrijke daken van de stad, de zee en de omliggende bergen lachten ons toe. Met een korte tussenstop in de naastgelegen beeldentuin van Einar Jónsson liepen we vervolgens weer omlaag voor een rondje rondom Tjörnin, vanwaar je ook een prachtig zicht over de stad hebt. Via het Raadhuis, Parlementsgebouw, Domkerkje en het oudste huis van Reykjavik kwamen we bij de oude haven aan. Daar keken we naar de vissersboten en de walvisvaarders en dronken we in één van de leuke zaakjes een kop koffie. Vandaaruit liepen we naar de Harpa, die we van binnen ook goed hebben bekeken, en door naar de Sun Voyager. Daar waren we met ondergaande zon, wat echt prachtig was. Via een paar souvenirwinkels in de Laugavegur en aangrenzende straten en pleinen aten we ’s avonds bij de Bastard. In het donker nog even terug naar de Harpa en daarna de Hjalgrimskirkja en toen terug naar het hotel, waar we vermoeid in slaap vielen.

2. [Sightseeing Reykjavik]
Het weer was inderdaad veel slechter en daarom stonden vandaag wat meer binnenactiviteiten op de planning. Eerst naar de Perlan, waar we van het uitzicht genoten op de stad (echt mooier dan vanaf de kerk) en de show over het Noorderlicht bekeken. Mooi en tegelijk leerzaam! De kunstmatige ijsgrot aldaar sloegen we over. We kregen immers nog een echte later die week!
Daarna reden we richting Grotta voor de vuurtoren. Het tij was al aardig hoog, dus riskeerden we de wandeling naar de vuurtoren niet meer, want dan zouden we waarschijnlijk niet meer terug kunnen lopen de komende uren. Wel mooie foto’s kunnen maken met de stormachtige zee. Fly Over Iceland was de volgende stop, maar eerst lunch. In hetzelfde koffietentje aan de haven waar we gisteren waren, maar die was wel een beetje overpriced voor wat je kreeg helaas… Fly Over Iceland zat de komende films vol, maar we kochten een kaartje voor later op de dag en gingen vast even boodschappen doen en wat shoppen in Kringlan. Daarna vlogen we alsnog over IJsland – een heel mooie ervaring en prachtig gemaakt! Of ik het ook € 35 waard vond weet ik nog steeds niet, maar desondanks ben ik blij dat we het gedaan hebben! Daarna lekker gegeten bij Forréttabarinn en toen naar bed!

3. Reykjavik- Fludir [Thingvellir, Bruararfoss, Geysir, Secret Lagoon]
Vandaag begonnen we aan de Golden Circle. In de ochtend de rit naar Thingvellir, waar we aankwamen rond zonsopkomst. We parkeerden op de centrale Parkeerplaats 1 (betaald helaas) en liepen via het uitzichtspunt naar beneden. Via de Sifra en het kerkje door naar de Öxarárfoss, waar we een paar natte foto’s maakten in de spray. Via het enige echte plekje van Thingvellir waar daadwerkelijk vroeger de mensen bij elkaar kwamen voor het rechtspreken en het parlement. Maar ondanks alles zijn met name de diepe kloven en spleten van dit park zo mooi, zeker als je je realiseert dat daar de scheiding van de Euraziatische en Amerikaanse aardplaat is.
Hoewel we nog even waren gestopt bij het Laugarvatn om te zien of je daar het lavabrood kunt kopen dat we laatst bij Discovery Channel zagen, reden we daar al snel door. Was met name een vakantiepark. Bij de parkeerplaats van de Bruararfoss lunchten we eerst met ons meegebrachte brood voordat we vertrokken. Maar goed dat mijn partner de tekst goed doorgelezen had voor we vetrokken, anders was ik bij de eerste waterval alweer omgedraaid. Die was al erg mooi, maar het hoogtepunt moest nog komen, de echte Bruararfoss. Dat was echt een juweeltje en de ligging maakte het alleen maar beter. Het was rustig hier door de wandeling van een klein uur en we waren dus ook helemaal alleen bij de waterval. Tijdens de weg terug werden we verrast door natte sneeuw en hagel, maar volgens goed IJslandse traditie trekt die snel over.
De volgende halte was Geysir. Of beter gezegd: Strokkur, want Geysir doet al een tijdje helemaal niks meer. Helaas valt het allemaal een beetje tegen als je wel eens in Yellowstone bent geweest, maar het was desondanks wel mooi om te zien. In IJsland kom je aanzienlijk dichterbij dan in Yellowstone. Sommige mensen gingen ook daar staan waar helemaal niemand anders stond, om dan verrast te worden door het spuitende water wat door de wind direct naar hen toe werd geblazen.
Na Geysir reden we naar Fludir voor ons hotel en een uurtje in het warme water van de Secret Lagoon. De Secret Lagoon is bij lange na niet zo mooi als de Blue Lagoon weet ik nu, maar het water is minstens net zo warm, schoon en de toegangsprijs is vriendelijk. Wij waren er volledig in het donker, waardoor het minder interessant is. De omgeving is verder niet verlicht, hoewel een paar sfeervolle lampjes de plek wel echt goed zou doen. Na een dik uur heb je het daar wel gezien en dus kleedden we ons weer aan en togen we naar het hotel-restaurant. Hoewel ik over de kamers en ontbijt van Guesthouse Fludir alleen maar lof heb, was het eten in het restaurant wel erg duur voor wat je krijgt! ’s Avonds laat begon het te sneeuwen, maar toen lagen wij al op de kamer naar een filmpje te kijken…

4. Fludir - Kirkjubæjarklaustur [Gulfoss, Faxi, Kerid Crater]
Toen ik naar buiten keek wist ik waarom we een 4x4 SUV met spijkerbanden hadden gehuurd! Het had gesneeuwd en alles was wit, ook het asfalt! Hoewel het eerst wat onwennig reed, kachelden we daarna gewoon met 90 over de weg, net als de IJslanders.
Aangekomen bij de Gulfoss was het nog erg koud, harde wind en een grijze donkere lucht. Desondanks was de waterval erg indrukwekkend. De omvang en de hoeveelheid water die daar naar beneden komen zijn ongelooflijk. Alle uitzichtpunten die open waren (in de winter is het uitkijkpunt het dichtst bij de waterval afgesloten wegens glijgevaar) hebben we bezocht en met foto’s vereeuwigd. Via de warme winkel gingen we dan toch snel de auto weer in.
Bij de volgend waterval Faxi aangekomen werden we in positieve en negatieve zin verrast. Positief, want er kwam een waterig zonnetje door de wolken heen. Maar negatief, omdat je moet betalen om het te zien. Na deze kleine aanslag op de reisportemonnee kun je vanuit verschillende gezichtspunten de waterval zien. Toch lijkt me dit in de zomer veel spectaculairder, aangezien veel kajakkers deze waterval zouden nemen. Nu was het er snel klaar.
Laatste stop aan de Golden Circle was de Kerid Krater. Hoewel ik me weinig had voorgesteld hiervan was het wel een mooie plek en de wandeling rondom en het trappenpad naar het water beneden zorgden voor mooie foto’s. Na afloop lunchten we in de auto van ons brood en toen startten we de flinke rit naar Kirkjubæjarklaustur.
Omdat het nog relatief vroeg was besloten we in ieder geval langs Keldur Turf House te rijden. Hoewel erg mooi – het zonnetje scheen er en we waren letterlijk de enige mensen in de verre omtrek – was het de omweg nauwelijks waard. Als je de foto’s online ziet, dan heb je het wel gezien.
Mooier was de andere extra stop die we inlasten: Gluggafoss. Deze waterval valt niet alleen langs, maar ook door steen. Bovendien kun je achter het onderste stukje in gaan staan (zoals bij de Seljalandsfoss, maar dan kleiner). Het is een prachtige plek. Ik besluit nog naar boven te lopen door het drassige weiland en kom nog langs een dood schaap, maar echt mooi is het uitzicht op het water daarboven niet. En nog verder naar boven, naar de bovenste delen van de waterval, is nog wel een flink eind. Ik keer weer terug naar beneden en dan beginnen we echt aan de lange reis naar Klaustur.
Het hotel Klaustur heeft haar restaurant gesloten vanavond, maar gelukkig is er nog (één) andere optie in het dorp. Het eten bij Systrakaffi is lekker! Terug in het hotel slapen we heerlijk in de uitstekende bedden.

5. Kirkjubæjarklaustur - Hof [Fjallsarlon, Jökulsárlón, Crystal Blue Ice cave Tour]
Deze ochtend stoppen we vlak bij Klaustur nog bij de Foss a Sidu en de Dverghamrar voor een paar mooie plekken onderweg. Even later zien we een groepje fotografen bij een waterval langs de weg staan. Nieuwsgierig stoppen we en gaan we erbij staan. Ze wachten tot de opkomende zon de waterval verlicht. Na een dik kwartier koukleumen vertrekken we toch maar, de zon schijnt nog steeds niet op het water, alleen op de omliggende (hoger liggende) grond en er komen weer wolken opzetten. We moeten voor 13.00 bij Troll zijn op de Jokulsarlon parkeerplaats voor onze tour naar de ijsgrot.
Eerst echter nog Fjallsarlon. Dit ijsmeer onder aan de gletsjer wordt door veel mensen over het hoofd gezien, maar is een stop meer dan waard! Niet zo groot, maar wel prachtig desolaat met flinke ijsschotsen en een schitterende blauwe kleur water. Voordat we daadwerkelijke naar de tour gaan stoppen we bij Diamond Beach bij Jökulsarlon. Hier spoelen ijsschotsen aan die eerder vanuit het ijsmeer naar de open zee zijn gedreven. En dat ziet er fantastisch uit, zeker met een zonnetje erop: Op het zwarte zand zien we de glinsterende ijsbrokken liggen en de golven die er omheen dansen.
Bij de Tour ontmoetingsplek aangekomen worden we snel in een super Jeep ingeladen en gaan we onderweg naar de gletsjer. We rijden eerst een heel stuk offroad door het gebied heen en moeten daarna nog zo’n 30-45 minuten lopen totdat we bij de gletsjer zijn aangekomen. De ijsgrot zelf is veel kleiner dan ik dacht, maar door de zon die er van buiten op schijnt wel prachtig blauw deze dag. Het is überhaupt wel heel bijzonder om onder de gletsjer in te kunnen lopen langs de snelstromende smeltwater-rivier. Op verschillende plekken maken we foto’s en we krijgen ruim de tijd. Daarna gaat het weer terug zoals we kwamen: te voet en in de Jeep.
Nog een paar foto’s bij Jokulsarlon, waar het opkomend tij goed zichtbaar is door ronddraaiende kleine ijsschotsen bij de uitgang van het meer naar open zee en dan in de auto naar Hof. In het adventure Hotel, het minste hotel van deze reis, maar desondanks nog steeds prima. Het eten is er verrassend goed en lekker, maar wel prijzig.
Omdat het vannacht helder zou zijn en er een KP (kracht van de zonnewind) van 4 wordt voorspeld, hebben we goede hoop om vannacht het Noorderlicht te kunnen zien. We zetten de wekker om half 3, omdat dan de sterkste KP wordt voorspeld door de Aurora app. Echter om half één piept de app al dat over een uur het Noorderlicht zichtbaar zou moeten zijn. Na 50 minuten liggen en niet meer slapen staan we op, trekken warme kleding aan en stappen in de auto om eventjes buiten het dorpje te rijden om het Noorderlicht te gaan zien. Hopen we. In de auto zien we eerst niks bijzonders. Daarna kleurt de lucht een klein beetje groen boven de bergen en dus stappen we uit en maken foto’s. Op de camera (gewoon een goede pocket-camera op een tafelstatiefje, niks bijzonders, en wat spelen met diafragma en sluitertijd) is het echter beter te zien. Als we het koud krijgen stappen we in en wachten weer even. Het groen wordt heviger en langzaam zijn ook de kenmerkende strepen en golven te zien die we natuurlijk uitgebreid op de gevoelige plaat vastleggen. Door de volle maan zijn de besneeuwde bergen op de voorgrond ook goed zichtbaar, wat samen voor een geweldige fotocompositie zorgt. Na weer een fotosessie besluiten we terug te gaan naar het hotel en verder te slapen. Maar bij het hotel aangekomen lijkt het nog heftiger geworden en besluiten we nog een plekje te zoeken om nog wat meer foto’s te maken. Daarna kruipen we toch weer onder de wol. Uiteindelijk zijn we net een uur uit bed geweest maar een geweldige ervaring rijker!

6. Hof - Vik (1:54u) [Eldhraun Lava Field, Black Sand Beach, Reynisfjara Beach; Kaap Dyrhólaey, Sólheimasandur vliegtuigwrak]
Deze ochtend vertrokken we uit Hof en reden we eerst weer door de besneeuwde landschappen rond Skaftafell – wat een prachtig beeld – totdat we weer bij Klaustur waren. Daarachter liggen de Eldhraun Lava Fields, enorme vlaktes met bemoste ‘keien’ gestolde lava. Nu was het jammer dat het had gesneeuwd, want doordat de velden met een witte laag waren bedekt waren ze minder feeëriek dan normaal met enkel het donkergroene mos. Zeker een stop, maar geen omweg waard. Misschien zelfs niet als er geen sneeuw ligt.
Daarna reden we door tot in Vik, waar we in het dorpje het Black Sand Beach opzochten. Mooi, maar van deze dag de minste bezienswaardigheid. Je kunt in de verte de Reynisdrangar al zien, maar daarop krijgen we nog veel spectaculairdere uitzichten. Bij Reynisfjara bijvoorbeeld, onze volgende stop. Daar lopen we zo het strand op langs de hoge kliffen die vol zitten met meeuwen en andere oninteressante vogels (als je tegen beter weten in hoopt op papegaaiduikers die hier in de winter niet zijn). Langs de kliffen loop je over het strand richting de stenen rotsen in het water. Met borden wordt gewaarschuwd voor sneaker waves en hoewel we ruim afstand houden worden wij ook het slachtoffer van eentje. Doordat we al ver richting de Reynisdrangar zijn gelopen bij opkomend tij kunnen we niet verder weg van de vloedlijn (die nog steeds ruim een meter of 5 van ons weg is) vanwege rotsen die op het strand liggen. Maar opeens komt zo’n golf en hoewel we nog op de eerste lage rots kunnen stappen, spoelt het water toch zo over de schoenen heen. Maar ja, het had erger kunnen zijn. Hoe dan ook, hier heb je prachtig uitzicht op de Drangar en is volledig aan te raden!
Daarna door naar de Dyrholaey, daar waar ook geen papegaaiduikers zitten, maar wel nog meer meeuwen. Bij de vuurtoren op de top van de kaap en lager heb je mooie uitzichten op de natuurlijke bogen in de rotsen en op de stormachtige golven die op de stenen kust beuken. Machtig mooi!
Als afsluiter besluiten we naar het vliegtuigwrak van de DC3 bij Solheimasandur te gaan. De weg, die je te voet of met de betaalde 4x4-bus moet afleggen, is te voet lang en saai, zo’n 3,5 km enkele reis door het totale niets. Maar je komt zo wel aan je stappendoel voor de dag! Het wrak zelf ligt er mooi bij, hoewel het natuurlijk wel een wrak is. Zolang je er alleen of met weinig andere toeristen bent kun je ook echt genieten van de desolaatheid. Maar als er te veel mensen zouden zijn kun je het beter overslaan, dit is pas echt een plek die niet werkt als je hem met anderen moet delen.
’s Avonds eten we de lekkerste hamburger van deze vakantie in Smidjan Brugghus in Vik, met huisgebrouwen bier erbij! We slapen ook heerlijk in het Hotel Vik, dat zowel het beste als het duurste hotel van deze reis is, maar hoe dan ook niet echt indruk maakt.

7. Vik - Reykjanesbær (2:49u) [Seljalandsfoss, Skogafoss, Lava Tunnel]
Ook vandaag weer een lange rit, maar onderbroken door de twee beroemdste Fossen van het land. Iedere bustour maakt er een stop, dus druk is het zeker. De Skogafoss is de brede hoge waterval en die waar we het eerst komen. Het druppelt van de regen, dus pakken we ons weer goed in. Naast de foto’s aan de voet van de waterval lopen we ook de trap tot aan de top voor een paar mooie plaatsen. Vanaf de top kun je ook verder lopen, verderop in de rivier zit ook nog een mooie waterval. Dat wisten we niet toen we daar waren en bovendien dachten we nog te kunnen wandelen naar de Kvernufoss (maar dat mag helemaal niet, is privéterrein blijkbaar…) anders hadden we dat gedaan.
Daarom maar door naar de Seljalandsfoss. Achter deze waterval kun je doorlopen, maar vanwege ijsvorming op het pad vonden we dat geen goed idee. Hoewel velen dat ook vonden, waren er ook genoeg toeristen die het toch probeerden, ook zonder spikes. Er is niemand in het water gevallen voor zover we hebben gezien. De waterval zelf is wel mooi, maar zonder een beetje zonneschijn op het water ook niet echt heel spectaculair. Verderop ligt de Gljufrabui waterval. Die komt neer in een soort van grot, waar je half door het water moet lopen om er te komen. Binnen hangt er ook veel spray van de waterval en droog kom je niet naar buiten. Zolang er niet teveel mensen zijn die een nat pak voor lief nemen, kun je er prachtige foto’s maken op deze heel bijzondere plek.
Toen we terug waren bij de auto werd de regen heftiger en die is die dag niet meer gestopt. Hoewel we nog de Lava Tunnel wilden doen, maar die voor vandaag al helemaal volgeboekt was, besloten we geen alternatief meer te zoeken, want in de regen zou alles wat buiten was toch niet echt beklijven. We checkten in bij het BB Hotel bij het vliegveld en maakten er een relaxte avond van met een film op de tablet, nadat we eerst zijn geen eten bij een Italiaan.

8. [Fagradalsfjall, Blue Lagoon]
Deze zomer barstte er een vulkaan uit op Reykjanes, en hoewel de uitbarsting al een tijdje geleden is gestopt, kun je nog steeds de lava velden met de damp en gassen erboven en de dampende krater bekijken. Dat dezen we dus ook. We wandelden vanaf de (betaalde) parkeerplaats 1 via Route C helemaal naar boven naar de top met de kleine zendmast, vanwaar we een prachtig uitzicht hadden op de damp boven de krater en de lavavelden. Op de terugweg zijn we direct langs het lavaveld, waar van warmte niks meer te merken was, gelopen. Een geweldige indruk om zo dicht bij zo’n verse lava te kunnen komen.
Na een lunch in een visserstentje in Grindavik begon onze laatste echte activiteit: de Blue Lagoon. Ja, het is commercieel en er zijn veel mensen, maar tegelijkertijd is het bad zo groot dat we het geen moment echt druk vonden. En de prijzen ter plekke voor drankjes in het water zijn ook nog steeds redelijk. We hebben in ieder geval een heerlijke tijd gehad: we hebben bijna drie uur in het water gelegen, gehangen en gelopen en kwamen helemaal relaxt (en met gerimpelde vingers en tenen) naar buiten. Na nog een teleurstellend avondeten in het hotel gingen we vroeg slapen, want morgenvroeg ging de wekker al om 3.30 uur.

9. Reykjanesbær – Thuis
Ja, om 3:30, want we vlogen om 7:40 naar huis met Icelandair. Ontbijt in het hotel, auto inleveren, inchecken (en op tijd zijn omdat je overal op internet leest dat Keflavik een gekkenhuis is op de vroege ochtend terwijl daar niks van te merken was) en dan veel te vroeg zijn en dus ruim tijd hebben voor koffie en tax-free shopping. Wat is Icelandair overigens een verademing vergeleken met Transavia. Ten eerste een widebody vliegtuig en dan met personal entertainment, gratis drankjes en vriendelijker personeel. Prima luchtvaartmaatschappij als je het mij vraagt!

PS Ik heb de notificaties nu aangezet, dus als iemand reageert zie ik dat :wink:
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Korte reis IJsland november 2021

Bericht door kalaman »

Met veel plezier jullie verslag gelezen. En inderdaad, het zal niet de laatste keer geweest zijn dat jullie er waren. We waren er inmiddels 6x in de laatste 5 jaar en ook nu zal het niet de laatste keer geweest zijn. Ga zeker ook eens in de zomer want het is er prachtig 👍.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4238
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Korte reis IJsland november 2021

Bericht door ingrid14 »

Ik ben in oktober naar Noord Noorwegen geweest. Lag in de weegschaal met IJsland. Wellicht volgende keer naar IJsland.
Mr. Patrick schreef:
22 nov 2021, 15:47
...kachelden we daarna gewoon met 90 over de weg, net als de IJslanders...
Dit had ik dus ook, sneeuw kwam een maand te vroeg (niet dat ik dat erg vond, integendeel) maar zeer blij met de spijkerbanden.

Ook fijn dat jullie het noorderlicht gezien hebben. Blijft toch iets speciaals hé.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 515
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Korte reis IJsland november 2021

Bericht door Mr. Patrick »

Leuk, jullie reacties. Dank jullie!
ingrid14 schreef:
23 nov 2021, 23:21
Ook fijn dat jullie het noorderlicht gezien hebben. Blijft toch iets speciaals hé.
Helemaal mee eens, zeker als je bedenkt hoe zeldzaam het toch is om het daadwerkelijk te zien.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer