SkyTeam Elite Plus Voordelen

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
lcyerbanga3
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 mei 2018, 19:55
Aantal x V.S. bezocht: 1

SkyTeam Elite Plus Voordelen

Bericht door lcyerbanga3 »

Hallo forumleden,
Ik ben dus een Skyteam elite plus-lid en heb dus recht op een gratis ruimbagage. Ik vlieg op een Europese vlucht maar ik kan nergens terugvinden op mijn boeking-pagina dat ik mijn bagage inderdaad mag meenemen. Weet iemand hoe ik daar zeker van kan zijn?
Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
miro
Amerikafan
Berichten: 287
Lid geworden op: 16 jul 2010, 03:42
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: SkyTeam Elite Plus Voordelen

Bericht door miro »

Staat er niet op je ticket dat je Elite plus member bent? Dus niet op de boekingspagina, maar op je ticket die je waarschijnlijk in je mail hebt gekregen. Mijn ervaring is dat er niet altijd exact dezelfde info op de site en ticket staat. Wel geboekt met je lidmaatschapsnummer erbij?

Wij zijn star alliance gold member en dan staat het altijd op het ticket en op de boarding pass. Als ze dat zien bij afgeven bagage gaan de speciale labels eraan en gaat de bagage op de band, zonder dat er over kosten wordt gesproken.
USA: 2001-2010-2012-2013-2015-2016-2018-2023-2024
Overig:3xNieuw Zeeland en Australië, Curaçao, Azoren, meerdere cruises, veel van Europa
lcyerbanga3
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 mei 2018, 19:55
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: SkyTeam Elite Plus Voordelen

Bericht door lcyerbanga3 »

Dank voor de reactie.
Op de ticket is het Frequent Flyer-nummer te zien, maar niet dat het bij een Elite plus lid hoort. Ik toon het wel op de luchthaven. Ik hoop dat ze dan niet moeilijk gaan doen...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: SkyTeam Elite Plus Voordelen

Bericht door roelb »

Er mist wat informatie in je vraag.

Je geeft aan Skyteam elite plus te zijn. Maar je vermeld niet binnen welk frequent flyer programma je dat hebt behaald. Is dat Flying Blue, Skymiles, of wellicht een van de andere 18 programma's (SkyPearl, Aeroflot bonus, etc)?

Dan zeg je dat je een vlucht binnen Europa hebt geboekt. Je geeft niet aan bij welke airline. Is dat KLM? Of een andere Skyteam partner?

Laat ik er even vanuit gaan (meest waarschijnlijk) dat je je status binnen Flyingblue hebt behaald en je ticket voor deze vlucht bij KLM is. Als je dan op klm.com inlogt kun je rechtsbovenin op je naam klikken. Als je de status binnen Flying blue hebt behaald staat daar links van ook "Flying blue -> Gold". Als je op je naam klikt verschijnt er een menu met o.a. de optie "Mijn boekingen". Die kies je. Daarna klik je op de boeking waar het om gaat.

Je komt dan op de pagina met boekingsinfo, met drie tabs. "Nu regelen" is de tab die standaard open staat. Op die pagina vind je onder "Uw bagage" je allowance. Daar zou moeten staan "1 stuk(s) ruimbagage" en "1 handbagage + 1 accessoire". Ook als je een stoel selecteert moet dat gratis kunnen en premium seats moeten met 50% korting worden aangeboden. Is dat niet zo, klik dan even op de tab "Passagiersgegevens". Staat er nu onder "Persoonlijke gegevens -> Frequent flyer nummer" jouw FB nummer ingevuld? Zo niet, vul die dan in. Lukt dat niet online, even bellen.

Maar wellicht heb je Elite+ op basis van behaalde status bij een andere frequent flyer programma. DL Skymiles bijvoorbeeld. Of een van de andere 18. Dan moet je er natuurlijk voor zorgen dat je het FF nummer van dat programma waarin je de status hebt invult bij de boeking. Dus als je bij KLM hebt geboekt en zowel een Skymiles account als Flying blue account hebt moet je bij je boeking het DL FF nummer invullen, als je daar de status hebt behaald. Status gaat niet automatisch over naar andere frequent flyer programma's binnen Skyteam. Zodra je het juiste FF nummer invult dan zou ook automatisch je bagage allowance geupdate moeten worden. Als je status verkregen is nadat de reservering is aangemaakt en het status van een extern FF programma betreft dan kan het zijn dat je even moet bellen naar de airline. Als je ze vraagt het FF nummer helemaal te verwijderen en weer toe te voegen dan zou het systeem opnieuw je status moeten ophalen en updaten.

Tot slot: op je boarding pass moet je status staan. En met Elite+ moet er ook SkyPriority op staan, zowel op de mobiele/digitale variant als de papieren variant. Op boarding passes die in AMS geprint worden staat geen "Elite+", maar je FF nummer met "Gold" erachter. En rechtsboven onder het KLM logo duidelijk "SKYPRIORITY". Op de mobiele boarding passes van KLM staat het rode Skypriority logo.
lcyerbanga3
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 mei 2018, 19:55
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: SkyTeam Elite Plus Voordelen

Bericht door lcyerbanga3 »

Dank voor de complete uiteenzetting!

Ik had inderdaad niet genoeg informatie gegeven. Ik vlieg met Alitalia met een FB Gold.

Het FF-nummer is ingevuld maar de voordelen worden niet geüpdatet.

Misschien is bellen idd de beste optie hier.
lcyerbanga3
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 mei 2018, 19:55
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: SkyTeam Elite Plus Voordelen

Bericht door lcyerbanga3 »

Hai,

Omdat Alitalia ons niet kon inchecken deden we het via KLM. Daar staat mijn status er wel bij, en het viel mij op dat ik 2 stuks mocht inchecken. Mijn reisgenoten mogen er 1 inchecken, hoewel we het tarief zonder bagage hebben geboekt...

Maar goed, het probleem is nu opgelost. :D
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: SkyTeam Elite Plus Voordelen

Bericht door roelb »

Mooi! En die bagageaantallen, tja, dat klopt wel vaker niet bij KLM, vooral als er codeshares inzitten. En ook de website en app spreken elkaar vaak tegen als het om de extra elite allowance gaat.

Boekte laatst een enkele reis HEL-AMS-ZWE, dus met de Thalys naar Antwerpen toe. Economy light fare. Omdat op het treinsegment de extra bagage allowance niet van toepassing is is het systeem blijkbaar in de war en zegt zowel de website als app dat ik ook op die vlucht HEL-AMS 0 stuks bagage mag inchecken. Maar gratis stoelselectie werkt wel gewoon. Mijn ervaring is overigens dat de persoon bij de checkin-balie het wel altijd juist heeft, het lijkt echt puur een website/app bug.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer