Roadtrip Italië

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Roadtrip Italië

Bericht door Vito »

Wij zijn erg honkvast en wisselen de vakanties naar Florida in het voorjaar af met vakanties naar Griekenland in het najaar :lol: (o nee, uitstapje naar Costa Rica verleden jaar)

Door de beelden van de Giro en verhalen van collega’s lijkt Italië ook wel eens leuk om te proberen. Nu hoor ik om me heen eigenlijk alleen mensen die naar een bepaalde streek gaan en dan vanuit daar dingen gaan bezoeken.
Is een roadtrip zoals je dat in de USA doet niet gebruikelijk?
Wij zouden graag eerst aan Italië willen ‘snuffelen’ om te zien of het wel wat is voor ons. Een korte kennismaking metzoveel mogelijk gebieden. Heeft iemand hier zoiets al gedaan?
En wat is een goede periode buiten het hoogseizoen voor Italië ?
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Roadtrip Italië

Bericht door SpaceAce »

Wij hebben twee keer een 'rondreisje' gemaakt door Italië. De eerste keer stonden de pretparken centraal (goh, what else ;) ) en de tweede keer wat steden. Ik weet dus niet of dat helemaal is wat je bedoeld...

In 2010 vlogen we op Milaan (de stad zelf niet bezocht) en via Sirmione en Verona zijn we naar Gardaland en Movieland Studios geweest. Mirabilandia stond ook nog op de planning, maar ik werd ziek in Rimini.

Foto's daarvan zijn hier te vinden: https://www.lindaenmartijn.net/fotovers ... talie.html

In 2015 zijn we terug geweest en hebben we een iets meer van Italië gezien. We vlogen op Bologna en verder hebben we San Marino, Rimini, Mirabilandia (herkansing :) ), Venetië, Sirmione, Gardaland, Pisa, Florance en Sienna bezocht.

Foto's daarvan zijn hier te vinden: https://www.lindaenmartijn.net/fotovers ... talie.html
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Roadtrip Italië

Bericht door Tipsy_1 »

Ik had twee jaar geleden voor oktober een road trip door Italie uitgestippeld. Die heb ik toen moeten cancellen wegens omstandigheden, maar ik vond het een geweldig plan :lol: : de meren in het noorden (lake como met boottochtje), naar de mooie kust met die gekleurde huisjes ( kan niet op de naam komen), naar umbrie, san marino,...
Denk dus dat je je niet zal vervelen! :-)
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Roadtrip Italië

Bericht door sanook »

Alleen al de regio Toscane is al een vakantie op zich waard !
Gebruikersavatar
Trientje
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 mar 2009, 15:47
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Merksem

Re: Roadtrip Italië

Bericht door Trientje »

Ik ben vroeger met mijn ouders verschillende jaren naar Toscane en Umbrië gegaan. Daar is ongelofelijk veel te zien. Je hoeft er dan niet per se een roadtrip van te maken. Je kan gemakkelijk 2 weken op dezelfde plaats verblijven en elke dag een andere stad of ander dorp gaan verkennen.

Vorig jaar in september heb ik wel een roadtrip van 2 weken gemaakt helemaal in het zuiden. Een groot deel is veel minder toeristisch en ook ongelofelijk mooi. We hebben toen het volgende bezocht: Napels, Capri, Vesuvius, Pompeii en Herculaneum, Amalfikust, Paestum, Parco Nazionale del Pollino, Craco (een ghosttown die absoluut de moeite waard is om een kleine omweg voor te maken), Matera (nog nooit een stadje als dit gezien, is trouwens culturele hoofdstad in 2019) en dan nog enkele dagen Rome.

Napels viel mij wat tegen om eerlijk te zijn: redelijk vuile stad (zelfs naar Italiaanse normen). Matera en Craco waren dan weer geweldig.
Aan de Amalfikust hebben we enkel Positano snel bezocht: veel te druk en toeristisch naar mijn zin. Wel een absolute aanrader is de Sentiero degli Dei, een prachtige wandeling langs de kustlijn en daarna de ferry van Positano naar Amalfi nemen.

Omdat het uiterste zuiden nog veel minder toeristisch is dan de rest van Italië, is het best makkelijk dat je wat Italiaans verstaat (of beter nog spreekt). De tweede taal is er eerder Frans dan Engels. In Napels en Rome kan je uiteraard wel vlot terecht in het Engels.

Wat betreft het weer: in september is het absoluut doenbaar om naar het zuiden te gaan: 's avonds durft het iets frisser te zijn, maar overdag heel aangename temperaturen (25-30°).
2007: Niagara Falls, NY, Washington, Philadelphia
2008: Florida
2009: Zuidwesten, San Francisco, NY
2010: Zuidwesten
2013: Rondje Denver-Denver met oa Yellowstone, Black Hills
2016: NY
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Roadtrip Italië

Bericht door vana »

Mijn man en ik zijn helemaal verliefd op Italië ( we hebben zelfs al een paar jaar Italiaanse les)|
Over 2 1/2 week gaan wij er al weer voor het 8e achtereenvolgende jaar naartoe en we hebben dan ook heel veel streken bezocht. Italië is heel divers, je vindt er prachtige bergen in het noorden, heuvellandschap in Toscane en Umbrië en prachtige meren, mooie kustplaatsjes en schattige oude stadjes.
De meest toeristische streek is wel Toscane en het merengebied en je zult er dan ook veel Nederlanders en ook groepen Amerikanen en Chinezen tegenkomen. Sommige plekken zoals Florence, San Gimigniano, Volterra en natuurlijk Rome worden overspoeld door toeristen.
Maar Toscane is wel een prachtige streek en zou ik niet overslaan voor een eerste bezoek.

Wil je iets minder toeristische gebieden bezoeken ga dan naar bijvoorbeeld Umbrië of Le Marche. Prachtige gebieden met hele leuke oude stadjes en weinig toeristen. En de mensen zijn er, hoewel ze vaak alleen Italiaans spreken, supervriendelijk.
Ook de Abruzzen zijn prachtig met schitterende natuurparken zoals Parco Gran Sasso (het park waar doorheen gereden werd tijdens de giro d'Italia) of Monti sibillini
Hou je van bergen, bezoek dan in de Dolomieten het gebied rond Cortina d'Ampezzo. Echt ontzettend mooi!

Wij maken geen echte rondreizen. We reizen wel vanuit Nederland met de auto erheen, maar we verblijven daarna meestal één week op de ene plek en een week op de andere plek en bezoeken van daaruit van alles. Vorig jaar hebben we op de heenweg een paar dagen een stad bezocht (Ferrara) en dat gaan we ook dit jaar doen. Wij verblijven niet in hotels maar in agriturismo's.

Of het lastig is om rond te reizen hangt er vanaf wat je wilt. Op de bonnefooi is het best lastig heb ik gemerkt dus zou ik wel van tevoren reserveren. Er zijn niet echt motels zoals in Amerika of grote hotelketens. Meestal kleinere hotels of agriturismo's.

Wij gaan altijd in juni en dat vinden we heerlijk. Het weer is meestal prima, soms zelfs heet, alles staat in bloei en is nog groen en er zijn nog niet zoveel toeristen

Wij gaan dit jaar naar een andere streek; Lazio, en gaan dan waarschijnlijk een dagje naar Rome. Ik heb er weer enorm zin in.
Misschien heb je interesse in mijn reisverslagen van Italië? Stuur me dan maar een pb.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Roadtrip Italië

Bericht door Vito »

Het rare is dat Toscane me dan weer absoluut niet aanspreekt. Dus daar wilde ik alleen gauw doorheen rijden.
De hak van de laars en daarboven aan de oostkust lijken mij juist erg mooi. En de Amalfikust wil ik zeker gezien hebben. Rome en Venetië ook wel.

Bedankt voor de input zo ver!
Trientje, hebben jullie gekampeerd of zijn jullie langs hotels gegaan?
Gebruikersavatar
Trientje
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 mar 2009, 15:47
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Merksem

Re: Roadtrip Italië

Bericht door Trientje »

Ik ben écht niet het kampeertype :lol:
We hebben een combinatie gedaan van ketenhotels (in Napels en Rome), kleine hotels en B&B's. Zo goed als allemaal redelijk basic, omdat het toch maar enkel om te slapen was.
2007: Niagara Falls, NY, Washington, Philadelphia
2008: Florida
2009: Zuidwesten, San Francisco, NY
2010: Zuidwesten
2013: Rondje Denver-Denver met oa Yellowstone, Black Hills
2016: NY
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Roadtrip Italië

Bericht door Allard »

Vito schreef:Het rare is dat Toscane me dan weer absoluut niet aanspreekt.
Grappig dat je dat al vastgesteld hebt voordat je er (snel) doorheen gereden bent :) Persoonlijk vind ik dat alle clichés omtrent Toscane zeker een stevige grond hebben maar de reden dat ik Toscane links zou laten liggen is dat het helemaal overlopen is met massatoerisme terwijl veel andere delen van Italië (bijna) net zo mooi zijn maar veel, veel rustiger.

Venetië moet je eigenlijk wel een keer gezien hebben voordat je sterft.... Ondanks dat het daar vreselijk druk is en het een verschrikkelijke horeca heeft. Ze persen je daar met vier personen aan een tafeltje voor één... En dat verhaal over die rekening van meer dan € 150 voor een taaie biefstuk is ook niet helemaal uit de lucht gegrepen.

In de periode 1986 tot 1992 hebben wij Italië 2 maal per jaar bezocht in vakanties van 2 a 3 weken. Zo'n beetje op de roadtrip manier. In zijn geheel hebben wij Italië wel meermalen doorkruist. Ik kan me eigenlijk geen regio's herinneren die we niet de moeite waard vonden. Wij kampeerden altijd. Vooral vanwege budget redenen. Wij wilden en twee maal per jaar op vakantie en op tijd stoppen met werken. Dan moet je toch enigszins je budget blijven controleren. Indien wij een hotel of soortgelijk boeken dan doen we dat altijd "on the fly" en op dat punt hebben we de logies in Italië altijd stevig aan de prijs gevonden. Ter vergelijking: In al onze Amerika reizen is het (bijna) altijd soepel gelukt bij "on the fly" boeken binnen een bandbreedte van $50 - 75 te blijven. In Italië moet je heel goed zoeken voor een één nacht boeking beneden de € 90. Je komt al snel royaal boven de 100. Maar goed, misschien hebben jullie een vorstelijk reisbudget :)

Het wegennet is ook enigszins anders dan in de USA. Wil je op een dag flink opschieten dan zit je aan de Autostrada vast. Uitstekend onderhouden, dat wel. Maar met een aparte folklore met al die alt stazione rondom de grote steden. In grootstedelijk gebieden ook hoge file kansen. Voor het overige kan je flink opschieten. Meestal royale rijstroken en de maximum snelheid van 130 lijkt alleen van toepassing voor diegenen die zich er aan willen houden. Het mooist beleef je Italië vanaf de gewone weg. Hoe kleiner hoe beter. Aan de kwaliteit van het asfalt is goed te zien dat de staatskas van Italië al jarenlang flinke tekorten heeft.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Roadtrip Italië

Bericht door Vito »

Allard , bedankt voor je uitgebreide reactie.
Je kunt toch op basis van films, foto's en verhalen wel een inschatting maken of iets je mooi lijkt? Is dat niet hoe iedereen zijn keuze voor een bestemming maakt?
Je gaat toch ook niet naar een bestemming waar je van tevoren al weet dat het niet jouw ding is. Tenminste, wij niet, dat is pas zonde van het geld.

Budget van minimaal € 100,- is prima, gemiddeld zijn wij zowel in de USA en Griekenland zeker € 125,- per nacht kwijt. In de USA redden wij het echt niet meer voor minder dan $ 100,- , knap als jou dat wel lukt.

Idd zouden we dan een combi willen van autostrada en gewone wegen.
Nou ja, het is nog ver weg en misschien gaan we wel een keer richting Moab volgend jaar. We zien het wel.
Domi13
Amerika-ontdekker
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jan 2018, 21:22
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Roadtrip Italië

Bericht door Domi13 »

We zijn al drie keer naar Italie geweest waarvan twee keer een roadtrip en vinden het een heel mooi en toegankelijk land om te roadtrippen.
In 2012 zijn we naar Rome, Napels, Pompei geweest.
In 2013 naar Cique Terre (echt een aanrader), Pisa, Lucca, Florence, San Gimignano, Siena, Chianti, eiland Elba (echt super), Castilglione del Lago, Arezzo,...
2016: Gardameer

Veel succes met de planning.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Roadtrip Italië

Bericht door Allard »

Vito schreef:In de USA redden wij het echt niet meer voor minder dan $ 100,- , knap als jou dat wel lukt.
De laatste keer was maart 2010. Het zal nu niet meer lukken denk ik omdat de prijzen aardig omhoog geknald zijn. Overigens hoeven wij niet perse met de neus bovenop de bezienswaardigheden te slapen. Dat scheelt ook.

Wat de beelden van de Giro betreft, zo mooi krijg je Italië vanuit de auto niet te zien vrees ik. Indien je morgen (do 24/5) nog kijkt: Tussen Casale Monferrato en Novello (in de Langhe) bevind zich het gebied waar wij zelf de laatste jaren vaak rondtoeren. Prachtig, grotendeels ongerept en maar weinig andere toeristen. Kort na de start gaat de karavaan ook nog door Vigevano met haar wonderschone Piazza Ducale (De reis waard vind ook de michelin gids :) ) En heb je deze site al ontdekt? Heel veel mooie beelden en tips langs het hele giro traject.

Indien Trump niet te rare sprongen maakt en de beleggingen zich zo goed blijven ontwikkelen gaan wij voorjaar 2019 mogelijk ook weer naar het zuidwesten. Beslist niet meer naar Moab. Nog even en het is daar net Zermatt of Interlaken. Brrr. Gelukkig zijn er nog steeds heel veel andere mooie en ook nog rustige plekken.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Roadtrip Ital

Bericht door Vito »

Bedankt weer, leuke site ook, dat ciaotutti.nl
Daar kan ik wel goede tips vandaan halen.
Morgen moet ik werken maar Eurosport is goed in herhalingen :lol:

Tja, het wordt steeds drukker in het ZW. Toch was het 3 jaar geleden nog prima te doen. Scheelt sowieso dat wij vroege vogels zijn, dan kun je in ieder geval bij de echt drukke parken voor de drukte uit zijn. Moab en omgeving viel nog best mee qua drukte,
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Roadtrip Italië

Bericht door Vito »

Weet iemand of er net zo’n fijn forum als dit voor Italië bestaat?
Ik wil me wat verder erin verdiepen en een route gaan samenstellen.

En wat is nu de beste reistijd? Mei, juni of september? Andere maanden vallen sowieso af.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Roadtrip Italië

Bericht door vana »

Zo'n forum is er niet. Er zijn een paar forums voor Italië maar daar wordt maar weinig gepost.

Wij vinden juni een hele prettige periode om naar Italië te gaan. Nog niet zo druk en lekkere temperaturen.
El_guti2
Amerika-ontdekker
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 mei 2018, 14:02
Locatie: Alblasserwaard

Re: Roadtrip Italië

Bericht door El_guti2 »

Wij vertrekken over 2 weken en gaan een roadtrip in Italië doen.
Dit jaar voor de 6e x naar Italië en steeds verschillende gebieden gezien.

We gaan nu eerst naar de Dolomieten (veel wandelen en Via Ferrata).
Vervolgens via een tussenstop in Verona naar Zuid-Toscane (Val 'd orcia) ons favoriete gebied.
Dan door naar de Vesuvius en daarna de Amalfi-kust.
En dan terug via Milaan.

In Italië genieten we vooral van de sfeer en het eten. Dat is mij betreft niet te vergelijken met andere landen.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Roadtrip Italië

Bericht door Vito »

Leuk, elguti, veel plezier alvast!

Ik google me een ongeluk maar ik vind nog steeds geen voorbeeldrondreizen door heel Italië. Alle reizen richten zich op 1 of meerdere gebieden, maar er is er niet eentje die door heel Italië gaat. Ik vind het echt veel lastiger dan een reis door de USA samenstellen.

Vana, als je weet dat wij vooral van natuur houden, wat zijn dan in jouw ogen echte must sees in Italië?
Steden hoeven van ons niet zo :oops:

Ik dacht nu aan een globale route van Stelvio-pas - Cinque Terre - Toscane- Napels/Pompeii/Vesuvius - Amalfi - Lecce - Abruzzen - La Marche, San Marino en weer terug.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Roadtrip Italië

Bericht door vana »

Ik weet niet van wat voor soort natuur je houdt. Ik vind het een mooie route. Wij zijn nog niet in de omgeving van Napels/Amalfikust geweest maar dat lijkt me prachtig.
Ik denk dat je tussen de Amalfi kust en Lecce weinig mooie natuur vindt. Ik heb begrepen dat de omgeving van Lecce is ook vrij kaal is,en ook wat verwaarloosd en veel rommel. Maar ik ben er zelf nog nooit geweest.

Het gebied tussen de lijn Verona -Bologna is vrij kaal, daar zou ik snel doorheen rijden.
San Marino vonden wij erg tegenvallen.

De mooiste Berglandschappen hebben wij gevonden in de Dolomieten en in de Abruzzen. Parco Gran Sasso vonden wij geweldig.
Toscane en Umbrië zijn op hun manier ook prachtig; glooiende heuvels met dorpjes er tegenaan geplakt. Lazio is ook erg mooi, daar wordt het al iets bergachtiger naar het binnenland toe. Ook Parco Monti Sibillini is een bezoek waard. Als je geluk hebt (in juni) staan de vlaktes daar in volle bloei.
Helaas zijn er na onze bezoeken aardbevingen geweest zodat een aantal plekken uit onze verslagen , zoals Norcia er nu heel anders uit zien.

De meren zijn ook erg mooi, die zie ik niet op je lijstje staan. Op jouw route zouden dat het Gardameer zijn (wel erg toeristisch en druk in het hoogseizoen, maar in juni nog redelijk rustig) of Lago Bolsena.

Ik heb je de link naar de verslagen gestuurd, misschien krijg je zo een iets beter idee van de mogelijkheden in Italië
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Roadtrip Italië

Bericht door Vito »

Dank weer voor je uitgebreide reactie. Ik ben nu aan 2013 bezig ;)

Hoe denken jullie over een camper voor Italië ? Is het een ‘camperland’ ?
chell
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jul 2017, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Roadtrip Italië

Bericht door chell »

Ik ben ook wel benieuwd naar die verslagen. Wij willen volgend jaar ook naar Italië een soort roadtrip doen (nog geen idee hoe/wat precies. Mogelijk kiezen we er ook voor om 3x een weekje op 1 plek te blijven)
Reisverslagen/foto's
2015: New York
2018: Roadtrip Las Vegas - Seattle
2022: New York
2023: Anaheim (muziekfestival in the House of Blues)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer