De toon op het forum

Vragen of opmerkingen over AllesAmerika.com of deze forums? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Baksteen666
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 mar 2013, 10:09
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Victoria, BC, Canada

Re: De toon op het forum

Bericht door Baksteen666 »

Ik ben weliswaar nieuw hier, maar heb wel ervaring met fora in het algemeen. Het is een veel voorkomend iets wat eigenlijk gepaard gaat met de anonimiteit. We zitten met z'n allen achter een scherm en omdat we niet direct praten met iemand lijkt het wel of een groep mensen hun fatsoen verliest. Want dat is het gewoon. Ook al is een vraag al 30x gesteld. Heb het fatsoen om deze vraagsteller te sturen naar de gevraagde informatie, ipv af te schieten. Dit houdt de sfeer veel beter in mijn ogen. Een negatieve sfeer werkt erg demotiverend voor een team achter een forum.

Zoals in mijn voorstelbericht geef ik mijn complimenten aan het team achter dit forum. Ik vind het fantastisch en verbazingwekkend dat dit, gezien de leeftijd van het forum nu (pas) echt ter sprake komt. Dit zegt ook genoeg over de algemene sfeer op het forum.
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: De toon op het forum

Bericht door Mrvanilla »

Goed dat het besproken wordt. Aan de ene kant kun je stellen dat - net zoals in de 'echte' samenleving - men elkaar corrigeert en op de vingers tikt als er over de schreef gegaan wordt. Aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat er af en toe door de autoriteiten moet worden ingegrepen omdat er anders een 'vervelende' en 'intolerante' tendens ontstaat. En uiteindelijk is zo'n forum een kleine samenleving.

In mijn opinie moeten de gebruikers van het forum elkaar blijven corrigeren als iemand te ver gaat of andere afschrikt. Ik heb het zelf (ook nieuw lid) niet zo ervaren dat er gemeen of neerbuigend gedaan werd door meer ervaren leden. Er zijn forumregels en als binnen die lijnen wordt gespeeld moet in principe alles gezegd kunnen worden.

Maar: als er geproefd wordt dat nieuwe leden afgeschrikt worden om iets te posten uit angst voor negatieve reacties dan mag wat mij betreft de 'autoriteit' ingrijpen.

Uiteindelijk staat het begrip forum voor discussie: goed dus dat ook dit nu besproken wordt!
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: De toon op het forum

Bericht door Njit »

Dennis schreef:Dit komt onder meer ook door de regels die ik opgezet heb en dat is waar het hier deels ook de mist in ging. Volgens de regels konden de mods niet direct ingrijpen (er wordt eerst gediscussieerd) en dat duurde allemaal wat langer dan normaal. Voor wat betreft flaming en trolling heb ik nu dan ook nieuwe regels opgesteld, aangepast aan de situatie: de mods mogen direct ingrijpen of, als ze niet helemaal zeker weten wat ze moeten doen, een topic tijdelijk sluiten totdat de hete hoofden afgekoeld zijn en het team onderling heeft kunnen bespreken wat ze verder moeten doen.
Lijkt me niet meer dan normaal. Op een groot Forum kun je soms niet anders dan eerst ingrijpen en achteraf communiceren.
Een Forum is nu eenmaal geen democratie. Uiteindelijk is zijn het de Mods en de Admins die bepalen wat er wel en niet door de beugel kan. En als er een regel is die ingrijpen tegenstaat dan zou ik eerst ingrijpen en daarna die regel aanpassen ;)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6132
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: De toon op het forum

Bericht door Old Faithful »

Het probleem is dat een opmerking die voor de één moet kunnen, voor de ander duidelijk niet door de beugel kan. Het is dus aan de mods om wel of niet in te grijpen en dat zal lang niet altijd gemakkelijk zijn. Of ik vind dat een opmerking op dit forum wel of niet kan, is naar mijn bescheiden mening niet zo relevant.

Overigens vind ik dat grosso modo de toon en sfeer op dit forum heel goed te noemen is.
Groet,

Old Faithful
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Berichten: 6405
Lid geworden op: 05 sep 2003, 10:34
Locatie: Louisville, KY
Contacteer:

Re: De toon op het forum

Bericht door Dennis »

De mods zullen nooit iedereen 100% tevreden kunnen stellen. Wie lukt dat in zijn dagelijkse leven wel?? Het beste dat je dan kunt doen is weten dat de mods alleen het goed van het forum in het achterhoofd hebben, en je eventuele heethoofdige opmerkingen maar beter achterwege kunt laten. Ik vind dat algemeen respect voor de mods, en hun werk natuurlijk, erg belangrijk is (zeg maar gerust "verplicht"). Daar gaat dit hele draadje dan ook over: respect ten opzichte van anderen, of dat nu bestaande leden, mods of nieuwe leden zijn.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Sluis
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 14 jun 2011, 14:31

Re: De toon op het forum

Bericht door Sluis »

Het is mooi verwoord in de openingspost.

Ik ben geen dagelijkse poster maar ik ben hier wel dagelijks te vinden. Ik heb het topic met Jim gemist denk ik, maar het valt me wel op dat in andere topics af en toe best op de man wordt gespeeld. Ik heb soms wel de neiging om hier iets van te zeggen maar vaak denk ik 'ach laat maar zitten'.

Zelf ben ik niet bang om iets te posten of om 'aangevallen' te worden. Dit is bij mij ook nog nooit gebeurd op dit forum ik heb tot nog toe alleen maar positieve ervaringen en ontzettend goede hulp gehad voor het plannen van mijn reizen :thumbup:
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: De toon op het forum

Bericht door kastelke »

Dennis, kijk je ook even naar mijn pb van maandag? Ik zou jouw visie op prijs stellen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Angeli77
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 okt 2012, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Soest

Re: De toon op het forum

Bericht door Angeli77 »

Als nieuwkomer met geen enkele amerika ervaring wilik toch ook even reageren.
Ik vind het goed en helaas jammer dat t moet dat je deze reactie hebt geplaatst.
Hopelijk beseffen mensen op deze manier wat bepaalde negatieve reacties voor effect kunnen hebben. Laten we elkaar met respect behandelen.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik me wel welkom voel en wel degelijk op een bepaald onderwerp inhaak als me dat interessant lijkt. Dankzij dit forum heb ik zoveel info verkregen, antwoorden op vragen, ellenlange dagen met zoeken naar nog meer en meer info. Mijn kennismaking met dit mooie land komt nu steeds dichterbij en ik hoop dan ook hier nog veel eigen ervaringen te mogen delen met anderen.
Gebruikersavatar
tcoppers
Amerika-expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: 18 jan 2005, 13:20
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: De toon op het forum

Bericht door tcoppers »

Heel goed Dennis dat jij als website-/forumbeheerder dit probleem op deze duidelijke manier hebt omschreven.
Het is gewoon ontzettend jammer wanneer mensen geen vragen durven te stellen omdat er soms antwoorden komen waar van ik vaak denk moet dat nu op deze manier. Domme vragen bestaan niet alleen maar domme en kwetsende antwoorden.

Ik hoop dat jouw oproep helpt en dat iedereen beseft dat het er om gaat om andere te helpen en niet om andere en vaak nieuwelingen te kleineren.
Groetjes Theo.

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
Afbeelding
Gebruikersavatar
niekie73
Amerikafan
Berichten: 290
Lid geworden op: 05 jul 2012, 06:26
Locatie: tussen arnhem en doetinchem
Contacteer:

Re: De toon op het forum

Bericht door niekie73 »

Vind het nog steeds een goed forum, veel nuttige tips en reisverhalen.
Maar hoevaak ik wel niet een reactie hebt getypt, en weer op delete heb gedrukt is onderhand
niet meer te tellen. In veel gevallen reageren mensen op elkaar, die elkaar waarschijnlijk ook
persoonlijk kennen. En daardoor anders met elkaar omgaan, andere reageren lekker annoniem en typen zomaar een eind weg. Weer een ander denkt leuk te zijn, maar lacht waarschijnlijk alleen zelf. En vaak als je iets hebt geschreven komt er weer iemand anders met over de 10.000 posting er overheen,
met uitgebreider verhaal dan al geschreven is.

Nu bijvoorbeeld in amerika algemeen, de vraag over email! Degene twijfelt gewoon op ze het wel of niet goed doet, ivm de korte antwoorden. Reacties worden gegeven, ook zij reageerd terug dat ze het nu snapt dat het gewoon de manier van mailen is van Amerikanen. Maar er zijn toch weer mensen die het niet kunnen laten, en op hun rare manier moeten antwoorden. Waarom en waar eindigt het dan weer mee. Dat iedereen zijn haar verhaal gaat verdedigen, wat niet nodig is want TS snapt het al en is gerust gesteld.


Ook hier alweer een paar keer mijn eigen reactie weggehaald maar kon het deze keer toch niet laten maar denk wel dat het de laatste keer is. Ik hou het wel gewoon bij het lezen en probeer topics zoals hierboven beschreven maar gauw te vergeten en de leuke dingen van het forum in te zien.
Reisverslag SouthWest 2016
Reisverslag NW.USA-Canada 2013
Reisverslag West Canada 2012
Reisverslag Noorwegen 2010
lovely_laura
Amerikakenner
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 sep 2008, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Zoetermeer

Re: De toon op het forum

Bericht door lovely_laura »

Wat Niekie hierboven zegt dat vind ik ook. Ook als je kijkt naar het voorbeeld van de email naar amerika. Er zit altijd weer iemand tussen die de vraagsteller eigenlijk belachelijk maakt. Zo heb ik ook weleens hele felle reacties gehad en gelezen over bijvoorbeeld het geven van fooi. Dit is ook de reden dat ik mijn reacties vaak alleen nog maar beperk tot het helpen en tips geven over reizen en niet meer zo vaak off-topic.

Verder vind ik het echt een super forum! Zonder dit forum waren mijn reizen waarschijlijk niet half zo goed geregeld geweest als dat ik alles alleen had moeten uitzoeken.

Gr. Laura
Mariëlle
Amerikafan
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:25
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: De toon op het forum

Bericht door Mariëlle »

Beste Niekie en Laura,

Ik ben de startster van het topic over email waar jullie het over hebben. Fijn dat jullie er hier over beginnen, want ik weet niet precies wat daar nu aan de hand was. Ik stel volgens mij een normale vraag en ik krijg daar heel veel prima antwoorden op. Ik heb er echt wat van opgestoken en dat vind ik super! Maar daartussen stonden een paar vreemde reacties. Ik ken de mensen die reageren helemaal niet dus ik heb geen idee hoe ik het moet lezen. Is het leuk bedoeld? (het beeld van de huilende kinderen vond ik echt grappig). Of cynisch? Of is het gewoon een vervelende man die me belachelijk wil maken? Of daar ergens tussenin? Ik heb werkelijk geen idee. En dat maakt het toch wel een beetje vervelend.

Nu heb ik op dit forum al heel veel nuttige informatie gevonden. De reisverslagen en de roadbooks vind ik geweldig. Volgens mij zitten hier hartstikke veel leuke, behulpzame, aardige mensen. En dat weegt voor mij heel erg op tegen de wat minder leuke dingen en de (misschien) wat minder prettige mensen. Die heb je overal wel. Maar ik stel het echt op prijs dat jullie dit signaleerden en er hier op terug komen.

met vriendelijke groet,
Mariëlle
Laatst gewijzigd door Mariëlle op 30 mar 2013, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: De toon op het forum

Bericht door DejaVu »

Ik heb op dit topic niet gereageerd en zal het verder ook niet doen.

Ik ga alleen wel even TedjevanEs(want daar hebben we het toch over?) verdedigen want hij bedoelde het gewoon met humor en daar moet je niks achter zoeken, zoals zoveel berichten met humor, sarcasme en ironie. Wel grappig dat mijn post in dat topic ook nog werkelijkheid wordt, misschien een idee voor de mensen in dit topic om over na te denken.
Mariëlle
Amerikafan
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:25
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: De toon op het forum

Bericht door Mariëlle »

Oei, dat is echt helemaal niet mijn bedoeling!

Ik heb ook zeker gedacht dat het ook grappig bedoeld kon zijn! En ik heb er gemakshalve ook op die manier op gereageerd. Geen probleem dan hoor! Maar eerlijk is eerlijk, ik vroeg me wel af wat er achter zat en hoe ik dit nu moest lezen.

Zand erover?
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: De toon op het forum

Bericht door DejaVu »

Ik had het niet tegen jou zelf, Marielle, maar aan de 2 posts boven jou ;)

Kusje erop? (van de reclame)
Mariëlle
Amerikafan
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:25
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: De toon op het forum

Bericht door Mariëlle »

Prima :thumbup:
Sandy
Amerika-expert
Berichten: 9403
Lid geworden op: 05 mei 2004, 10:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: De toon op het forum

Bericht door Sandy »

Ik snap ook niet zo de opmerking(en) over leden met 10.000+ berichten die ook moeten reageren... Maakt toch niet uit hoeveel berichten iemand heeft? Sommigen zijn hier al jaren lid, dat maakt ze niet meer belangrijk, maar ook niet minder.
Sandy
Sandy
Amerika-expert
Berichten: 9403
Lid geworden op: 05 mei 2004, 10:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: De toon op het forum

Bericht door Sandy »

Jeetje ik mis echt veel op het forum, het topic over 'email' kan inderdaad heel flauw overkomen. Chapeau voor
TS (Mariëlle) dat je zo sportief reageert in dat topic, kan me voorstellen dat je je afvroeg of je nu flink voor de gek wordt gehouden. :thumbup:

Mijn advies is dat leden gewoon melding maken als ze een topic de verkeerde kant op zien gaan. Moderators zullen het dan eerder signaleren en in de gaten houden.. en zo mogelijk ingrijpen.

Ook chapeau voor sommige leden die tegengas geven of een TS wel het gevoel geven serieus genomen te worden.
Sandy
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: De toon op het forum

Bericht door kastelke »

Al begrijp ik totaal dat het soms wel te ver gaat, toch vind ik anderzijds ook wel dat sommigen wel heel erg onzeker zijn en er ook mensen met ontzettend lange tenen zijn. Vraag me dan af hoe die overleven op hun job.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Sandy
Amerika-expert
Berichten: 9403
Lid geworden op: 05 mei 2004, 10:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: De toon op het forum

Bericht door Sandy »

Kastelle dat heb ik een beetje wanneer de opmerking wordt gemaakt dat sommige leden niet durven te reageren vanwege leden die veel berichten hebben er overheen gaan. Of het ervaren als een kliek die elkaar goed kent waar ze niet tussen kunnen komen. Dat iets zo wordt beleefd of dat gevoel er is, wil niet zeggen dat het dan ook zo is!! Dat kan ook tussen de oren zitten. Mijns inziens is dit (uitzonderingen en incidenten heb je altijd) nog steeds een zeer vriendelijk forum en worden nieuwe leden niet buiten gesloten. Dat leden elkaar langer en beter kennen of veel berichten hebben en/of heel actief zijn op het forum, is niets mis mee. Een ieder is welkom daar deel van te worden.
Sandy
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer