wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Vragen of opmerkingen over AllesAmerika.com of deze forums? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door Dude »

Zeer binnenkort komt er een terugkoppeling van dat topic over de lijstjes, met enkele aanpassingen.
De verwijzingen ernaar moet gebeuren door de 'oud gedienden' vind ik persoonlijk.

Met een vraag over bv. Death Valley verwijs ik zeer regelmatig naar het prima artikel op de hoofdsite
Voor vragen over overnachtingen verwijs ik naar de hotel&campings reviews van de hoofdsite.

Maar dat kan beter, ook zeker voor mezelf!
Maar ik vind niet dat je zomaar kan zeggen dat hier niets gebundeld is, integendeel.

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door Ziva »

Ik begrijp Macks post ook heel goed en hij maakt een hele zinnige opmerking. Het is makkelijk om te zeggen "we zijn heel vriendelijk naar nieuwe mensen toe" maar tegelijkertijd denk ik dat je ook niet wilt dat de oude garde verdwijnt omdat dit forum volstaat met "domme vragen" van mensen die hier een blauwe maandag komen. Daar verlies je ook een stuk expertise mee die je denk ik juist wil behouden omdat dit de kwaliteit van het forum is.

Misschien dat een oplossing zou zijn om elk subforum een eigen FAQ te geven? Ik kan bij elk forum intussen wel een paar "vaste" vragen opsommen die in aanmerking zouden komen en ik denk dat we met elkaar een heel eind zouden komen als dat een oplossing kan zijn. Of misschien zijn er juist teveel stickies waardoor een nieuw iemand juist in de war raakt. Hmmmm... misschien moeten we een paar "willekeurige" testers vinden die we dat kunnen vragen ;)
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14320
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door Coyote »

Njit schreef:Alleen nummer 3 doen jullie niet volgens mij:

voorbeeld 1
voorbeeld 2
Dit is precies wat ik bedoel met het eenvoudig terug kunnen vinden van bepaalde (veelbesproken) onderwerpen. :D :thumbup:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door Dude »

Ziva, bekijk even de voorgaande posts, daarin maak ik toch duidelijk dat dit al het geval is (vind ik dan toch)
Teveel stickies lijkt me ook niet goed, dat zorgt pas voor verwarring en de gewone posts zijn dan bijna niet meer zichtbaar of men moet veel scrollen. Ik herinner me dat er over stickies ook eens gediscussieerd geweest is. Daar had je ook voor en tegenstanders. Op zo'n groot forum is het onmogelijk om voor iedereen goed te doen.

Maar wat betreft het reageren is het voor mij persoonlijk erg simpel.
Stoor je je aan een vraag, reageer dan niet. Wil je toch antwoorden, doe dit dan op een constructieve manier, waarin je gerust naar de zoekfunctie kan verwijzen (met enkele trefwoorden als tip bv.)
Simpel toch ?

Elke gaf al aan mooi voorbeeld van het verschil in het benaderen van iemand met een 'domme vraag'.

En oud gedienden wegjagen ?? daar geloof ik echt niet in, dat iemand hier niet meer zou komen wegens een paar 'domme vragen'. Want het wordt allemaal een beetje overdreven vind ik, zo erg is het helemaal niet. Verdwijnt er toch iemand, so be it. We leven in een vrije wereld ...

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door DejaVu »

lukt het jongens?
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door sachasenne »

Dejavu, je hebt toch de nodige voorraad helmpjes liggen? ;-)
Groetjes,
Carine
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door Bandido »

Mack schreef:Daarom mijn vraag: wat is het standpunt van de forumleiding: hoe creeer je een forum dat vragensteller verwelkomt maar overbodige vragen weert? Ik neem aan dat hierover nagedacht is, en ik vind dit interessant om te weten.
In principe creeren WIJ als mods niet het forum, dat doen jullie als leden zelf. Wij sturen bij waar moet, en verder geloven we als mods heilig in het zelfregulerend vermogen van het forum. We zullen niet in topics gaan snijden of onnodig verwijderen, alleen als iets beledigend of kwetsend is of een reclameuiting, of anderszins de forumregels overtreedt. Een "overbodige vraag" is bovendien heel subjectief, als iets al meerdere keren is geplaatst kunnen we als mods (maar leden kunnen en mogen dat natuurlijk net zo goed) erop wijzen dat er een zoekfunctie is, maar dat is het dan ook. En als dat op een vriendelijke manier gebeurt komt dat de sfeer en de leesbaarheid alleen maar ten goede. Een FAQ ondervangt dat niet: dan zul je mensen daar elke keer op moeten wijzen, op diezelfde "vriendelijke manier", want men zal er geheid overheen lezen. En nu zijn er stickies over zoveel onderwerpen die kennelijk ook nog altijd verwarring zaaien. Het probleem is dat er geen ideale oplossing bestaat die iedereen tevreden stelt.
"Keep Georgia On Your Mind"
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door DejaVu »

Na het EK(en vanaf vandaag ook de tour de france) heb ik een pakhuis vol liggen.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5968
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door Harry »

Ik was net een reactie aan het schrijven, maar kan het niet mooier omschrijven dan Bart. :thumbup:

Ik ben ook een beetje bang dat als je alles in FAQ gaat stoppen dat het forum veel minder gaat leven, alles is inmiddels al wel een keer gevraagd en dan hoeven er dus m.u.v. routes helemaal geen nieuwe topics meer geopend te worden.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14320
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door Coyote »

Dude schreef:Zeer binnenkort komt er een terugkoppeling van dat topic over de lijstjes, met enkele aanpassingen.
De verwijzingen ernaar moet gebeuren door de 'oud gedienden' vind ik persoonlijk.
Dat vind ik heel mooi al hoop ik dat de mods in de tussentijd gewoon lekker mee discussiëren zoals jij nu doet en wellicht de mogelijkheden en onmogelijkheden aangeeft.

Verder deel ik ook de mening dat je best de hulp in kunt roepen van 'oud gedienden'. :thumbup:
Dude schreef:En oud gedienden wegjagen ?? daar geloof ik echt niet in, dat iemand hier niet meer zou komen wegens een paar 'domme vragen'. Want het wordt allemaal een beetje overdreven vind ik, zo erg is het helemaal niet. Verdwijnt er toch iemand, so be it. We leven in een vrije wereld ...
Dat laatste vind ik nou weer jammer dat dit gezegd wordt. Hiermee bagatalieer je juist weer hetgeen eerder gezegd is.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18758
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door kastelke »

Nieuwe forumregel: als iedereen zijn gezond verstand gebruikt, dan loopt het hier vlot.
(heb je geen gezond verstand, kom dan eens terug nadat je het gevonden hebt).
:mrgreen:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door Ziva »

Haha Elke dan raak je zo al de helft kwijt en da's ook niet de bedoeling ;)

Ik denk dat dit voor mij de kern is "Stoor je je aan een vraag, reageer dan niet. Wil je toch antwoorden, doe dit dan op een constructieve manier, waarin je gerust naar de zoekfunctie kan verwijzen (met enkele trefwoorden als tip bv.)" en dat is hoe ik het zelf ook zou willen benaderen.

En ja, het valt ook wel mee inderdaad al moet ik er wel bij opmerken dat het ook wel meevalt doordat de mods vrij snel reageren door het topic te verplaatsen of aan te passen of samen te voegen. Daardoor wordt je er minder snel mee geconfronteerd.
Gebruikersavatar
DVDGuy
Amerika-expert
Berichten: 3415
Lid geworden op: 04 aug 2010, 06:46
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Bergen op Zoom

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door DVDGuy »

Coyote schreef:
Njit schreef:Alleen nummer 3 doen jullie niet volgens mij:

voorbeeld 1
voorbeeld 2
Dit is precies wat ik bedoel met het eenvoudig terug kunnen vinden van bepaalde (veelbesproken) onderwerpen. :D :thumbup:

Roland
Datvis natuurlijk zo, maar ik ben bang dat dit nog steeds voor sommigen iets blijft wat lastig is.
Het is immers veel makkelijker een vraag te stellen, waarop je antwoord krijgt, dan forumregels, faq's ed. te lezen.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14320
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door Coyote »

DVDGuy schreef:Het is immers veel makkelijker een vraag te stellen, waarop je antwoord krijgt, dan forumregels, faq's ed. te lezen.
Dat wil ik graag geloven maar dan is het juist de uitdaging hoe we daar verandering in aan kunnen brengen, voor zover dat mogelijk is natuurlijk. :)

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door Dento »

Het is net zo met het doorlezen van de algemene voorwaarden, en de voorwaarden bij het installeren van nieuwe software: je wordt gevraagd om ze door te lezen omdat er belangrijke dingen in staan, maar wie doet dat? Of kijk naar de handleiding van een nieuw apparaat: veel mensen lezen het niet, maar beginnen het gewoon te gebruiken, zeker als het iets is waarvan je al een gelijksoortige versie hebt gehad. Zo is het ook met een forum: als mensen al eens op een forum zijn geweest, denken velen wel te weten hoe het werkt, en zullen daarom niet eerst uitgebreid overal gaan lezen. Helaas.

Het maakt niet uit hoe vaak je naar iets verwijst - hetzij in een welkomstmail, in een topic, groot in rood knipperend op de voorpagina - er zijn altijd mensen die het niet doen of niet zien.

De uitdaging zit 'm inderdaad in de vraag hoe je dit het best kunt bereiken. Eén ding is echter duidelijk: het lukt niet met botte antwoorden.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Linda85
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 feb 2012, 14:29
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door Linda85 »

Hoi! Ik ben een van die dommige nieuwere leden (die het hier overigens harstikke leuk vind) en heb zo ook wel eens een vraag gesteld die al behandeld was... Het spijt mij zeer :wink: Toen ik op deze site terechtkwam had ik dan ook niet gelijk in de gaten dat er een hoofdsite was (gewoon niet goed gelezen bovenin) omdat ik via de zoekmachine gelijk op het forum terecht was gekomen.

Wat ik zelf het fijne vind aan die vragen toch op het forum stellen is dat de antwoorden maatwerk zijn en natuurlijk ook heel recent. Wat ik altijd jammer vind is dat op veel websites, en ook de hoofdsite van dit forum niet altijd staat aangegeven wanneer informatie is gecontroleerd of bijgewerkt. En als newbee wil ik natuurlijk wel graag zeker weten dat iets nog zo is en hoor ik ook graag persoonlijke meningen!

Over de vriendelijkheid van de reacties, ik voelde mij inderdaad wel een beetje dom naar aanleiding van sommige reacties en plaats na een enthousiaste start nu wel minder snel iets. Heb reacties op andere posts ook wel eens grof of kortzichtig gevonden, dat is jammer. Je mag mij bij domme vragen best op mijn plaats zetten, maar liever met humor en respect, dan kom je zelf bovendien ook weer intelligenter over! :hippy2:

Groetjes, Linda
Afbeelding
Gebruikersavatar
DVDGuy
Amerika-expert
Berichten: 3415
Lid geworden op: 04 aug 2010, 06:46
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Bergen op Zoom

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door DVDGuy »

+1
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18758
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door kastelke »

Dento schreef: als mensen al eens op een forum zijn geweest, denken velen wel te weten hoe het werkt, en zullen daarom niet eerst uitgebreid overal gaan lezen.
Ik denk dat ik mag zeggen dat ik denk te weten hoe een forum werkt. Toch ben ik er deze week op een internationaal forum in geslaagd om dit bericht te krijgen:
Dear Elke,

You have received an infraction at [naam van forum + subforum].

Reason: Rule Violation
-------
This infraction is being issued as you have posted in Dutch which is against forum rules.

All posts must be in English
En ze vonden het een zodanig zwaar vergrijp dat het dus een 'infraction' is die niet komt te vervallen. Gewoon omdat er toevallig een Nederlandstalige iets postte op dat forum (zeer uitzonderlijk!!!), en iets in het Nederlands zette, en ik dus een Nederlands zinnetje terug zei.
Oepsiepoepsie. Zo zie je maar weer... Net zoals in het bedrijfsleven zal ik dus minstens 1 keer per jaar de veiligheidsregels forumregels nog eens moeten nalezen, want met 3 zulke waarschuwingen die niet vervallen over de loop der jaren word ik er dus afgekiepert.
(en dan denken sommigen dat ze op AA streng zijn! :shock: )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door Ziva »

Linda! Je bent geen dommig nieuw lid joh, ik ga me zowat schuldig voelen nu dat ik meedoe in dit topic :oops: Zit even te kijken maar kan niet direct zien door welk topic je je dom voelde want dan kunnen we die personen even flink meppen (heb je ook honkbalknuppels bij die helmpjes Deja? :lol:)

En je hebt helemaal gelijk met je laatste zin!

Ik sluit me aan bij DVDGuy +1 (dus +2 nu voor Linda ;))
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: wijze van reageren op vragen van (nieuwe) leden

Bericht door Bandido »

Linda85 schreef:Wat ik zelf het fijne vind aan die vragen toch op het forum stellen is dat de antwoorden maatwerk zijn en natuurlijk ook heel recent. Wat ik altijd jammer vind is dat op veel websites, en ook de hoofdsite van dit forum niet altijd staat aangegeven wanneer informatie is gecontroleerd of bijgewerkt. En als newbee wil ik natuurlijk wel graag zeker weten dat iets nog zo is en hoor ik ook graag persoonlijke meningen!
Zo is dat. Een forum is een levend iets, en geen database zoals ik al eerder in dit topic zei. Ik persoonlijk ben van mening dat je daarom FAQ's of stickies tot een absoluut minimum moet beperken. En dat je daardoor soms vragen meerdere keren krijgt zij zo, maar is wat mij betreft geen ramp. Wijs dan op de zoekfunctie, of zeg gewoon helemaal niks.
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer