Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Modereren van de AA-forums

Vragen of opmerkingen over AllesAmerika.com of deze forums? Plaats ze hier.
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Modereren van de AA-forums

Bericht door Dennis »

De laatste dagen en weken is het helaas nodig gebleken om een aantal forumberichten te wijzigen of verwijderen en zelfs een aantal forumleden te verbannen wegens herhaalde overtreding van de forumregels.

In het kader hiervan wil ik even een paar zaken duidelijk maken over hoe de mods en ik in deze gevallen te werk gaan. Als je hierop commentaar hebt, hoor ik dit graag van je.

Allereerst wil ik even duidelijk maken hoe moeilijk get is om te modereren. Wat doe je als twee totnogtoe gerespecteerde forumleden elkaar verbaal in de haren vliegen en elkaar beledigen? Hoe moet je reageren als een nieuw forumlid opduikt die agressief zijn of haar (negatieve) mening over de VS begint te plaatsen en daarbij andere forumleden of zelfs mods persoonlijk aanvalt?

De mods en ik hebben inmiddels aardig wat ervaring, want dit forum bestaat al sinds 2004 en gedurende die jaren is het meer dan eens voorgekomen dat de sfeer een tijdje bedorven werd door een paar figuren die denken dat je hier zomaar alles kunt zeggen wat je wilt zonder dat je rekening hoeft te houden met de gevoelens of meningen van anderen.

In het begin deed ik er alles aan om met ellenlange rustige en vriendelijke (persoonlijke) berichten uit te leggen hoe dit forum in elkaar steekt en wat we van forumleden verwachten qua respect voor anderen. Ondanks de uren die ik hier vaak instak, heeft dit helaas nooit tot iets positiefs geleid. Zeker, soms reageerde men wel en voldeed gedurende een paar dagen aan de forumregels, maar zodra er weer iets gezegd werd wat hem of haar niet aansprak, begon het hele verhaal weer van voren af aan.

Op een gegeven moment heb ik het opgegeven en de mods geinstrueerd om bij persoonlijke aanvallen keihard in te grijpen. In de regel wordt er nog wel een korte waarschuwing gestuurd, maar die wordt normaal gesproken ook zonder meer genegeerd, daarmee een ban noodzakelijk makend.

Overigens doen de mods en ik dit alles nooit zonder eerst te overleggen met de rest. We hebben een eigen communicatiesysteem waarin we uitgebreid elkaar op de hoogte houden van wat er gaande is en we vragen elkaar daarbij regelmatig om hulp als we niet weten hoe iets opgelost dient te worden.

Laten we dit niet vergeten: de mods van AA zijn vrijwilligers met inmiddels jarenlange ervaring in het spotten van figuren die alleen hier komen om de boel te verzieken. We weten hoe deze mensen in elkaar steken en we hebben de tijd niet om iedereen met fluwelen handschoenen aan te pakken en uit te leggen wat het woord "respect" betekent.

Het is dus uiteindelijk heel simpel geworden... je wordt geacht de forumregels te kennen - er zijn er echt niet veel en ze zijn ook echt niet gecompliceerd - en als je ze willens en wetens overtreedt, ga je in de ban. Punt uit.

Betekent dit dat je nu je eigen mening niet meer mag verkondigen en op je woorden moet letten omdat je zonder meer in de ban gegooid kunt worden? Nee, natuurlijk niet! Zoals gezegd: wij weten hoe gecompliceerd communicatie via een forum als dit is en we geven iedereen altijd het voordeel van de twijfel. We vragen simpelweg dat je bij het schrijven van je bericht de forumregels in het achterhoofd houdt en dat je eenieders mening respecteert, hoezeer die ook afwijkt van de jouwe.

Dit is niet voor niets het gezelligste forum over de Verenigde Staten van Amerika, al zeg ik het zelf. Daar zijn jullie met z'n allen verantwoordelijk voor en daar ben ik jullie dan ook zeer dankbaar voor. :D Het is dan ook mijn hoop dat je begript hebt voor het harde werk dat de mods hier verrichten om ervoor te zorgen dat dit forum ook in de toekomst het gezelligste forum over Amerika blijft.

Lees s.v.p. ter herinnering nogmaals de forumregels door. Bedankt!

Vragen of opmerkingen: plaats ze gerust.
Laatst gewijzigd door Dennis op 17 sep 2007, 03:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Goed stuk Dennis, complimenten voor al het werk wat jullie verzetten om zoveel mensen hier over 'hun' Amerika van gedachten te laten wisselen.
enger003
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door enger003 »

Dennis, hartelijk dank voor deze korte toelichting, en ik vind dat jullie het uitstekend doen.
Als ik dan een (heeeeel klein) puntje van commentaar heb, dan gaat het om verwijzingen naar collegaforums.
Jullie noemen het concurerende forums, maar dat zijn ze in mijn ogen echt niet, de twee forums die over Florida gaan (het betreft 2 bekende forums) zijn echt geen concurrent, en regelmatig wordt op die forums voor meer informatie naar dit forum verwezen.
Misschien kunnen jullie daar je gedachten eens over laten gaan, ik weet dat een aantal vaste en zeer werkzame forumleden ook op die forums actief zijn.
Veel succes verder met dit grandioze forum, en laten we hopen dat nare dingen als de afgelopen dagen weer een tijdje over zijn.
MVG,
Eric Engers
kijk ook eens op mijn weblog:
http://engers.web-log.nl
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Bericht door Njit »

enger003 schreef:Misschien kunnen jullie daar je gedachten eens over laten gaan, ik weet dat een aantal vaste en zeer werkzame forumleden ook op die forums actief zijn.
Een medebeheerder modereert zelfs op 1 ervan :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
GoBucks
Amerikakenner

Bericht door GoBucks »

Ben het geheel met je eens Dennis, en andere mods. Ik lees vaak met veel plezier mee.
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

Moeilijk hoor, dat modereren.
Het is natuurlijk super dat de sfeer heel goed is op dit forum, maar soms heb ik het idee dat men er een beetje te snel bovenop zit.
Het lijkt wel of het hier alleen maar rozengeur en maneschijn is, alleen maar zoetsappig en dat men elkaar alleen maar naar de mond mag praten.
Als iemand een afwijkende mening heeft wordt dat niet snel geaccepteerd.
Laten we eerlijk zijn, we hebben allemaal onze kleine of grote fouten.
Wie zonder zonden is werpe de eerste steen.
Neem bijv. regel 5:
Er mogen geen discussies over illegale activiteiten plaatsvinden in deze forums. Berichten waarin illegale zaken toegestaan, uitgebuit of gebruikt worden zullen onmiddellijk worden verwijderd en de betreffende leden verbannen.
OK, geheel terecht en heel begrijpelijk maar wie heeft er nog nooit gelogen? Maak niet uit of die leugen groot of klein was, ik denk dat niemand zich vrij kan spreken.
Nogmaals, ik vind de sfeer op dit forum super maar ik denk dat het dit forum alleen maar ten goede komt als er ook af en toe een kritische noot wordt geplaatst.
Carola
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Het zou ons moderator leven oneindig veel makkelijker maken, als die kritische noten niet gepaard gingen met persoonlijke beledigingen jegens forumleden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
rene_ursula
Amerikafan

Bericht door rene_ursula »

Ik, René, ben zelf moderator op 2 fora die qua inhoud en interesse niets met elkaar te maken hebben.
Op het éne forum ( http://www.atcbox.com luchtvaart geörienteerd) wordt er enorm strak en kort gemodereerd juist om problemen te voorkomen en in te dammen, op het andere (een Amerikaans hulpverleningsforum http://www.elightbars.org/bb waar ik als enige buiten de USA moderator ben) wordt er wat losser, maar meedogenloos wanneer nodig gemodereerd.

Er is niets lastiger dan een forum modereren binnen de gedragsregels die zijn opgesteld. Een goed overleg binnen de admin/moderator-groep is een must om ervoor te zorgen dat een forum blijft draaien zoals de initïatiefnemer dit voor ogen had.
In mijn opinie, en ervaring, loopt dit forum prima.
Zoals CaroLine zegt, ogenschijnlijk rozengeur, maneschijn, zoetsappig, elkaar naar de mond praten, weinig acceptatie voor afwijkende meningen.
Toch, de berichten en algemeen voorkomen van het forum verloopt daarmee kennelijk wel prima.

Being a moderator sucks sometimes. Vooral als je in moet grijpen of daarop wordt beoordeeld.

Tegelijkertijd, een goede moderator treedt alleen dán op de voorgrond wanneer het écht noodzakelijkerwijs nodig is.
Leden die, naast kritische noten óók, persoonlijke beledigingen uiten naar andere leden toe zetten zichzelf alleen maar méér in de spotlights dan degeen die ze proberen te beledigen.
Veel meer dan dát hoeft een moderator in zulks geval niet uit te lichten.
Althans, voor de goede verstaander.

Desalnietemin, het "probleem" met Jaap, Jackalope en welke andere namen dit heerschap zich van bediende, werd adequaat opgelost.
Op een manier die ik, als moderator van andere fora, kon inschatten alszijnde een goed samenwerkend team.

Chapeau dus.
Laatst gewijzigd door rene_ursula op 03 sep 2007, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe verder je steeds van huis gaat, hoe dichterbij je steeds komt
Izognoeg
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Izognoeg »

Een kritische noot is prima en persoonlijke beledigingen heb ik hier eigenlijk nooit gelezen. Maar ja, ik schijn traag te zijn. :lol:

Mijn complimenten voor beheerders en mods, voor mij is dit een heerlijk forum.

Groetjes,
Paul
Een paar reisverhaaltjes: http://www.izognoeg.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

De mods hier doen hun werk prima en met veel toewijding.
Dat de regels strak gehouden worden kan ik alleen maar toejuichen.

Zo voorkom je dat dingen uit de hand lopen.
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Yep, ben het met Tinkerbell en anderen eens -- de mods doen hun (vrijwillig) werk uitstekend. Dank jullie wel!
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Ik sluit me volledig bij het bovenstaande aan. We zijn niet allemaal even welbespraakt of schrijven allemaal even goed maar de intentie is dat we hier zijn omdat we "iets" met de VS hebben. Dat moet toch de gemeenschappelijke factor zijn. Ik kom hier met veel plezier en ik hoop dat dat zo blijft.

Mijn complimenten aan de mods want ga er maar eens aan staan om alle berichten te lezen. :D
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik heb in de loop der jaren al heel wat fora zien verzuren onder het mon van 'absolute vrije meningsuiting'. Dat zijn plaatsen waar je dan aanvankelijk alleen af en toe nog eens gaat kijken om te zien of er nog iets interessants te lezen valt, maar waar je al zeker niet meer actief deelneemt. En na een tijdje ga je er zelfs niet meer lezen omdat de boel zo verziekt is dat er gewoonweg niks relevants meer te lezen is.

Ik denk dat er zich soms ook achter de schermen dingen afspelen die wij als lezer niet altijd zien en weten. Sommige mensen maken handig gebruik van de PB-tjes om iemand uit te gaan schelden. (weet ik uit eigen ervaring, spijtig genoeg) Als die persoon dan een ban krijgt, dan heb je daar als gewone lezer eigenlijk niet eens veel van gemerkt, van die scheldpartijen.

Vandaar ook mijn bewondering voor de manier waarop dit forum geleid wordt! Proficiat, mods en beheerder! Doe zo verder, dan blijf ik hier nog heel lang lezen én actief deelnemen!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

CaroLine schreef:Moeilijk hoor, dat modereren.
Het is natuurlijk super dat de sfeer heel goed is op dit forum, maar soms heb ik het idee dat men er een beetje te snel bovenop zit.
Het lijkt wel of het hier alleen maar rozengeur en maneschijn is, alleen maar zoetsappig en dat men elkaar alleen maar naar de mond mag praten. Als iemand een afwijkende mening heeft wordt dat niet snel geaccepteerd. Laten we eerlijk zijn, we hebben allemaal onze kleine of grote fouten. Wie zonder zonden is werpe de eerste steen.
Neem bijv. regel 5: Er mogen geen discussies over illegale activiteiten plaatsvinden in deze forums. Berichten waarin illegale zaken toegestaan, uitgebuit of gebruikt worden zullen onmiddellijk worden verwijderd en de betreffende leden verbannen. OK, geheel terecht en heel begrijpelijk maar wie heeft er nog nooit gelogen? Maak niet uit of die leugen groot of klein was, ik denk dat niemand zich vrij kan spreken. Nogmaals, ik vind de sfeer op dit forum super maar ik denk dat het dit forum alleen maar ten goede komt als er ook af en toe een kritische noot wordt geplaatst.
Carola
Dat had ik niet beter kunnen zeggen Carola .. bovendien kun je regel 5 heel ruim interpreteren. Het niet aangeven van je inkopen uit Amerika, valt ook onder illegale activiteiten. En wie doet dat niet? - Ik heb ook het idee dat sommige mods er te snel bovenop zitten soms .. en daarin niet consequent zijn. Het ene topic wordt zonder pardon gesloten, een ander van het zelfde kaliber gaat maar door ... Ik heb overigens niet het idee dat iedere mod zo snel er bovenop zit. Ik begrijp ook wel dat de moderating door vrijwiligers wordt gedaan, die waardering wordt ook vaak genoeg op het forum geuit en terecht. Maar ik zie het verband met vrijwillig modereren niet met het te snel er bovenop zitten. En tot slot: uiteindelijk zijn wij het allemaal die een forum maken zoals het is, toch? ...

Sandy
Sandy
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

En er zijn ook altijd mensen die een forum kunnen verpesten, zoals gisteren gebeurde.
Zoals Dennis al schreef het is nooit een 1 mans actie er is altijd overleg tussen de andere mods of beheerders.
Zoals er nu over de mods geschreven wordt lijkt het net of ze maar doen wat ze zelf willen.
Gisteren zijn Petra en Rob een paar uur bezig geweest, om de spammer van het forum te verwijderen, steeds was er onderling contact.
Ik denk dat doordat er gisteren erg snel is opgetreden dat de meeste gemist hebben wat er aan de hand was.
Er is een leukere manier om je zondag door te brengen.
Dit schrijf ik niet omdat ik toevallig met een mod getrouwd ben. :lol:
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

CaroLine schreef:Moeilijk hoor, dat modereren.
Het lijkt wel of het hier alleen maar rozengeur en maneschijn is, alleen maar zoetsappig en dat men elkaar alleen maar naar de mond mag praten.
Als iemand een afwijkende mening heeft wordt dat niet snel geaccepteerd.
Laten we eerlijk zijn, we hebben allemaal onze kleine of grote fouten.
Wie zonder zonden is werpe de eerste steen.
Neem bijv. regel 5:
Er mogen geen discussies over illegale activiteiten plaatsvinden in deze forums. Berichten waarin illegale zaken toegestaan, uitgebuit of gebruikt worden zullen onmiddellijk worden verwijderd en de betreffende leden verbannen.
OK, geheel terecht en heel begrijpelijk maar wie heeft er nog nooit gelogen? Maak niet uit of die leugen groot of klein was, ik denk dat niemand zich vrij kan spreken.
Nogmaals, ik vind de sfeer op dit forum super maar ik denk dat het dit forum alleen maar ten goede komt als er ook af en toe een kritische noot wordt geplaatst.
Carola
Liegen of de daaruitvloeiende onvermijdelijk bedriegerijen moet iedereen voor zichzelf weten en horen niet thuis op een forum.

Ik heb het sluiten van dergelijke topics op meerdere fora gezien,dat is niet alleen hier.
Verder ben ik zelf mod van een forum en weet uit bittere ervaring dat je gelijk moet ingrijpen hoe vervelend ook.

Ik heb een jongen van 14 jaar totaal kapot zien maken door een stel volwassenen geleidt door één manipulator.
Pm, bedreigingen,brieven schrijven en nachtelijke telefoontjes door wederom volwassenen die dan dreigden met:" en weet je wel waar ik werk? Ik kan er voor zorgen dat jij nog geen werk krijgt in een fietsenstalling,mijn bedrijf kan daar voor zorgen.

En de aanleiding hiervoor? Op een meeting had de meute gemerkt dat hij iets vaker dan een ander van het toilet gebruik maakte.

Geloof het het valt niet mee om te modereren en er zullen altijd leden zijn die zich niet in een ban of slotje kunnen vinden.

We zullen ons toch bij de beslissingen neer moeten leggen die de mods hier nemen en nogmaals alle lof voor hun vaak wijze besluiten.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Ik heb gisteren wel een stuk meegekregen van wat er gebeurde. Het forum werd gewoon continu gespamd en het ene bericht was nog niet verwijderd of het volgende stond er al weer. Doe het maar, op je vrije zondag, ik weet hoe frustrerend dit kan zijn.

Daarnaast ben ik onlangs nog slachtoffer geweest van iemand die via -pb vond dat ze me van alles moest toewensen, in zo'n geval kan je ook terugvallen op moderators. Ik heb in elk geval geen last meer gehad.

En over het te streng zijn bij illegale toestanden: wat mij betreft mag dat, het verwijzen naar illegale downloadsites, programma's e.d. om elkaar te helpen, kan ook via pb. Dan staat het niet openlijk op het forum en zal de eigenaar er geen last mee krijgen.

Dat men elkaar hier naar de mond praat, vind ik onzin. Is het elkaar naar de mond praten als je het met elkaar eens bent? Praat je elkaar naar de mond als je opkomt voor mensen die hun best doen om iets goed uit te leggen of duidelijk te maken en dan hun kop afgebeten zien worden? Vind ik niet.
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Ik geloof niet dat de kritische noot in dit topic enigszins te maken heeft met hetgeen gister gebeurde.
Daar is heel adequaat gehandeld, en ik heb ook alle reacties gelezen. Maar er zijn meer zaken op het forum.
Sandy
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Sandy schreef:Ik geloof niet dat de kritische noot in dit topic enigszins te maken heeft met hetgeen gister gebeurde.
Daar is heel adequaat gehandeld, en ik heb ook alle reacties gelezen. Maar er zijn meer zaken op het forum.
Wat er gisteren gebeurde is wél een onderdeel van het moderatorschap. En het is gebeurd naar aanleiding van het sluiten van een topic vanwege de toon die er gezet werd. Moderators worden dus afgestraft op hun ingrijpen op zaken. Dat vind ik zeer kwalijk en dat verdienen ze niet.
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

nieuwenoord schreef:
Sandy schreef:Ik geloof niet dat de kritische noot in dit topic enigszins te maken heeft met hetgeen gister gebeurde.
Wat er gisteren gebeurde is wél een onderdeel van het moderatorschap. En het is gebeurd naar aanleiding van het sluiten van een topic vanwege de toon die er gezet werd. Moderators worden dus afgestraft op hun ingrijpen op zaken. Dat vind ik zeer kwalijk en dat verdienen ze niet.
Prima .. dan hebben we het over 2 verschillende dingen!
Sandy
Gesloten
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer