In het kader hiervan wil ik even een paar zaken duidelijk maken over hoe de mods en ik in deze gevallen te werk gaan. Als je hierop commentaar hebt, hoor ik dit graag van je.
Allereerst wil ik even duidelijk maken hoe moeilijk get is om te modereren. Wat doe je als twee totnogtoe gerespecteerde forumleden elkaar verbaal in de haren vliegen en elkaar beledigen? Hoe moet je reageren als een nieuw forumlid opduikt die agressief zijn of haar (negatieve) mening over de VS begint te plaatsen en daarbij andere forumleden of zelfs mods persoonlijk aanvalt?
De mods en ik hebben inmiddels aardig wat ervaring, want dit forum bestaat al sinds 2004 en gedurende die jaren is het meer dan eens voorgekomen dat de sfeer een tijdje bedorven werd door een paar figuren die denken dat je hier zomaar alles kunt zeggen wat je wilt zonder dat je rekening hoeft te houden met de gevoelens of meningen van anderen.
In het begin deed ik er alles aan om met ellenlange rustige en vriendelijke (persoonlijke) berichten uit te leggen hoe dit forum in elkaar steekt en wat we van forumleden verwachten qua respect voor anderen. Ondanks de uren die ik hier vaak instak, heeft dit helaas nooit tot iets positiefs geleid. Zeker, soms reageerde men wel en voldeed gedurende een paar dagen aan de forumregels, maar zodra er weer iets gezegd werd wat hem of haar niet aansprak, begon het hele verhaal weer van voren af aan.
Op een gegeven moment heb ik het opgegeven en de mods geinstrueerd om bij persoonlijke aanvallen keihard in te grijpen. In de regel wordt er nog wel een korte waarschuwing gestuurd, maar die wordt normaal gesproken ook zonder meer genegeerd, daarmee een ban noodzakelijk makend.
Overigens doen de mods en ik dit alles nooit zonder eerst te overleggen met de rest. We hebben een eigen communicatiesysteem waarin we uitgebreid elkaar op de hoogte houden van wat er gaande is en we vragen elkaar daarbij regelmatig om hulp als we niet weten hoe iets opgelost dient te worden.
Laten we dit niet vergeten: de mods van AA zijn vrijwilligers met inmiddels jarenlange ervaring in het spotten van figuren die alleen hier komen om de boel te verzieken. We weten hoe deze mensen in elkaar steken en we hebben de tijd niet om iedereen met fluwelen handschoenen aan te pakken en uit te leggen wat het woord "respect" betekent.
Het is dus uiteindelijk heel simpel geworden... je wordt geacht de forumregels te kennen - er zijn er echt niet veel en ze zijn ook echt niet gecompliceerd - en als je ze willens en wetens overtreedt, ga je in de ban. Punt uit.
Betekent dit dat je nu je eigen mening niet meer mag verkondigen en op je woorden moet letten omdat je zonder meer in de ban gegooid kunt worden? Nee, natuurlijk niet! Zoals gezegd: wij weten hoe gecompliceerd communicatie via een forum als dit is en we geven iedereen altijd het voordeel van de twijfel. We vragen simpelweg dat je bij het schrijven van je bericht de forumregels in het achterhoofd houdt en dat je eenieders mening respecteert, hoezeer die ook afwijkt van de jouwe.
Dit is niet voor niets het gezelligste forum over de Verenigde Staten van Amerika, al zeg ik het zelf. Daar zijn jullie met z'n allen verantwoordelijk voor en daar ben ik jullie dan ook zeer dankbaar voor.
Lees s.v.p. ter herinnering nogmaals de forumregels door. Bedankt!
Vragen of opmerkingen: plaats ze gerust.